Wiatr ze Wschodu (20)Paweł Laudański edycja 20 – październik 2003
Paweł LaudańskiWiatr ze Wschodu (20)edycja 20 – październik 2003 1 Zmarł Kir Bułyczow. Nie jest łatwo pogodzić się z tą myślą. Odszedł wielki pisarz, w pełni sił twórczych, snujący śmiałe literackie plany na przyszłość… Niestety, większość z nich pozostała w sferze zamierzeń; nigdy już nie zostaną zrealizowane. Mój świat – a chciałoby się wierzyć, że nie tylko mój – stał się w ten bolesny sposób o wiele uboższy. Żegnaj, Kirze. 2 Niedawno, dzięki uprzejmości Gromowicy Berdnyk, do mych rąk trafił pierwszy, sierpniowo-wrześniowy numer nowego fantastycznego magazynu o przewrotnej nieco nazwie „Real’nost’ Fantastiki” (nie trzeba chyba tłumaczyć, prawda?). Choć pismo ukazuje się w Kijowie, wszystkie pomieszczone w nim teksty są w języku rosyjskim, co nie powinno dziwić o tyle, jeśli się zważy, że połowa zespołu redakcyjnego zamieszkuje na terytorium Rosji. Wszystkie – poza jednym, autorstwa duetu R. Rucker ojciec & syn – utwory opublikowane w tym numerze RF wyszły spod pióra rodzimych twórców. Pismo otwierają dwa opowiadania Giennadija Praszkiewicza, akcja których toczy się na Wyspach Kurylskich. Inspiracją do ich powstania stał się zapewne pobyt autora na tych niewielkich, odpychających swą surowością, jednak, na swój specyficzny sposób, pięknych skrawkach lądu, o które toczy się spór pomiędzy Rosją a mającą wielką ochotę na ich odzyskanie Japonią. Na szczególną uwagę zasługuje moim zdaniem pierwsze z nich, noszące tytuł Wsja prawda o posliedniem kapustnikie (czyli Cała prawda o ostatnim kapustniku; tytułowy kapustnik to odmiana manatów, czyli morskich krów), tematyką i atmosferą przypominające nieco najlepsze, „nuklearne” opowiadania J. G. Ballarda (np. Ostatnia plaża). Paweł Amnuel, żyjący obecnie w Izraelu, przedstawia kilka krótkich opowiadań wchodzących w skład cyklu Iz memuarow Jony Szeketa (Z pamiętników Jony Szeketa), pisanych na potrzeby prowadzonej przezeń na łamach gazety „Wiesti-Jerusalim” rubryki o fantastyce, określany przez samego pisarza mianem izraelskiego Ijona Tichego („szeket” to podobno „cichy”), nieco, delikatnie rzecz ujmując, na wyrost, choć opowiadankom tym nie sposób odmówić swoistego uroku. Wiktorina (Konkurs) Mikołaja Oriechowa to przykład fantastyki szkolnej, czyli tekstu, w którym element fantastyczny pod postacią przybysza z odległego kosmosu/rzeczywistości równoległej wkracza w progi szkoły. Wielbiciele kotów powinni być usatysfakcjonowani lekturą sympatycznego opowiadania Siergieja Łukjanienki Kupi kota (Kup kota). W przewrotnym Stoit li princessa spasienija? (Czy księżniczka warta jest ratunku?) Dmitrij Woronin w interesujący, na swój sposób zabawny, acz nie pozbawiony głębszej refleksji sposób rozgrywa klasyczną opowieść o księżniczce strzeżonej przez okrutnego, potężnego smoka. Do bohatera humoreski Olega Awramienki (Ja, moj cziert i, czyli Ja, mój diabeł i…) przybywa pewien diabeł-nieudacznik, kompletna noga w kwestii kuszenia, choć zdobyte znakomite wykształcenie na szatańskich uczelniach świetnie go do tej roli przygotowało. Na szczególną uwagę zasługują dwa opowiadania Jany Dubinjanskoj: Barża nad cziernoj wodoj (Barka nad czarną wodą) oraz Prokliatije grafow Sobos’kich (Przekleństwo grafów Soboskich). Pierwsze to przejmująca historia zmarłego tragicznie chłopaka, który dzięki sile wspomnień swych bliskich powraca – przynajmniej na chwilę – do świata żywych, drugie, w którym pobrzmiewają polskie akcenty, opisuje spotkanie po latach dwojga znajomych ze studiów, którym tajemnicza klątwa ciążąca na jednym z nich nie pozwoliła im być ze sobą. Zwłaszcza pierwszy z wymienionych tekstów wart jest polecenia i uwagi polskich wydawców. Reszty objętości dopełniają opowiadania Ilji Nowaka i Władimira Wasiljewa, krytyczny artykuł historyka Andrieja Szmal’ko (znanego bardziej jako Andrieja Walentinowa) o niektórych koncepcjach alternatywnego rozstrzygnięcia drugiej wojny światowej; między innymi suchej nitki nie zostawił Szmal’ko na wariancie opisanym przez Andrieja Łazarczuka w znanych nam Wszystkich zdolnych do noszenia broni; ponadto znaleźć tu można garść recenzji, artykuł o filmowych wampirach, artykuł o nagrodzie ABS im. A. i B. Strugackich, wieści ze świata fandomu oraz galerię. W sumie – interesujący początek. Pismo stawia na ambitną, choć nie pozbawioną rozrywkowych elementów prozę. Ciesząca oko, oryginalna szata graficzna dopełnia pozytywnego obrazu całości. Rośnie groźny konkurent dla Jesli i Zwiezdnoj Dorogi. 3 Najciekawsze nowości książkowe ostatnich miesięcy: Ira Andronati, Andriej Łazarczuk – Siroty niebiesnyje (drugi tom cyklu Kosmopolity), Jurij Brajder, Nikołaj Czadowicz – Wrag za Himalajami (nowa powieść najciekawszych przedstawicieli białoruskiej fantastyki), Kir Bułyczow – Dom w Londonie (kolejny tom cyklu Rieka Chronos), Kir Bułyczow – Krokodił na dworje (mikropowieść plus utwory sceniczne), Jelena Chajeckaja – Dama Tuluza (fantasy historyczna), Andriej Walentinow – Sfera, Aleksandr Gromow – Glina gospoda boga (zbiór powieści i opowiadań jednego z bardziej interesujących autorów rosyjskiej hard sf), S. Siniakin – Opieracija prikritija, Władimir Wasiljew – Lik Cziernoj Pal’miry (nowy zbiór tekstów znanego już u nas autora), S. Witickij (pseudonim Borysa Strugackiego) – Biessil’nyje mira siewo, Holm van Zaitchik – Dieło Sudji Di (szósty tom cyklu, zwieńczenie drugiej trylogii), antologie: Fantastyka 2003/1 oraz Fantasy-2003. 1 października 2003 |
Fantasy (choć nietypowe), science fiction (utrzymane w najlepszych tradycjach gatunku), horror (z rosyjską duszą). O tym wszystkim słów kilka w kolejnym raporcie o aktualnym stanie rosyjskojęzycznej fantastyki.
więcej »Trochę prozy najświeższej (Salnikow, Iwanow, seria „Зеркало”), i trochę prozy klasycznej (Warszawski, zbiór „Фантастика 1963”, czyli kolejna, już 73 edycja WzW.
więcej »„Wyspa Sachalin”, „Zapomnienia”, „Uśmiech chimery”, „Oddział”… - czyli krótki, subiektywny przegląd najciekawszych książek rosyjskojęzycznej fantastyki roku 2018.
więcej »Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner
Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner
Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner
Wiatr ze Wschodu (74)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (73)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (72)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (71)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (70)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (69)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (68)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (67)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (66)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (65)
— Paweł Laudański
Ballada o poświęceniu
— Paweł Laudański
Wspomnienie o Maćku
— Paweł Laudański
Esensja czyta: Styczeń 2010
— Anna Kańtoch, Paweł Laudański, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski
Rok 2007 w muzyce
— Sebastian Chosiński, Paweł Franczak, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Paweł Laudański
Kir Bułyczow – polska bibliografia
— Paweł Laudański
Kroki w Nieznane: Sześciu wspaniałych
— Paweł Laudański
W sieci: Rodem zza wschodniej granicy
— Paweł Laudański