Magazyn ESENSJA nr 8 (XI)
październik 2001




poprzednia stronapowrót do indeksunastępna strona

Autor Janusz A. Urbanowicz
  Pokolenie GNU :  Film

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Kilkanaście razy oglądałem tę samą sekwencję obrazów. Atak terrorystyczny niszczył World Trade Center, później płonął Pentagon. Wyglądało to jak film katastroficzny, choć efekty specjalne były gorsze, podobnie zdjęcia i montaż.

To nie był film. To co widziałem w mętnych, niewyraźnych obrazach transmitowanych siecią, działo się naprawdę. Mimo, że opis tego byłby kiepską, mało wiarygodną powieścią sensacyjną. Scenariuszem kiczowatego filmu katastroficznego.

Na przełomie wieku dziewiętnastego i dwudziestego Herbert George Wells opisał nowoczesną wojnę, akcję przeciwko cywilom, rzeki uciekinierów opuszczających miasta. Czterdzieści lat później ten scenariusz zrealizował się podczas drugiej wojny światowej.

W latach siedemdziesiątych Waldemar Łysiak napisał Śmierć motyla, wstrząsające studium strachu zakładnika w sytuacji, kiedy co godzinę ginie jeden z uwięzionych ludzi. Krytyka zaprotestowała przeciwko epatowaniu niewyobrażalną makabrą. Kilka lat później rozkwitł terroryzm i takie sceny można było zobaczyć w TV.

Dniu Niepodległości Obcy niszczą Nowy Jork. W rzeczywistości Nowy Jork stracił World Trade Center w ataku terrorystycznym.

XXI wiek przystosował się do swojej literatury. Życie i sztuka stały się nieodróżnialne.

poprzednia stronapowrót do indeksunastępna strona

49
powrót do początku
 
Magazyn ESENSJAhttp://www.esensja.pl
redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.