Magazyn ESENSJA nr 5 (XVII)
maj 2002




poprzednia stronapowrót do indeksunastępna strona

Autor Paweł Nurzyński
  Diabeł tkwi w szczegółach

        Towarzystwo Badań Technik Mangowych "Jak powstaje manga: Łączenie technik"

Zawartość ekstraktu: 80%
Towarzystwo Badań Technik Mangowych 'Jak powstaje manga: Łączenie technik'
Towarzystwo Badań Technik Mangowych 'Jak powstaje manga: Łączenie technik'
W poprzednich tomach podręcznika poznawaliśmy ogólne zasady tworzenia mangi oraz uczyliśmy się tworzyć bohaterów. Teraz przyszła kolej na doskonalenie umiejętności. Jak wiadomo nie samym bohaterem komiks stoi - trzeba go umieścić w jakimś środowisku, zapewnić tło itd. Tym zajmuje się trzeci tom.

Na początku zostaje wyjaśniony sekret, często występujących w mangach linii. Ich zadaniem jest 'współpraca' z bohaterem. Podkreślają one stan w jakim akurat znajduje się narysowana postać. Skupiają uwagę czytelnika, podkreślają postać pierwszoplanową. Jak rysować takie linie wyjaśnia właśnie ten rozdział.

Tło to również różne zastosowanie perspektywy. W komiksie należy używać różnego rodzaju rzutów perspektywicznych, aby uniknąć monotonności. Nie jest to łatwa sztuka, a informacje zawarte w podręczniku pomogą ją opanować każdemu początkowemu mangaiście.

Największa część podręcznika poświęcona jest pracy z rastrami. Raster to specjalny rodzaj folii pokryty fakturą (kropki, kreski - szeroki wybór), który służy do wypełniania tła w mandze. Operowanie tą techniką nie jest łatwa, wymaga zestawu narzędzi i sporej wprawy. Ta technika jest bardzo popularna w mangach, w komiksie amerykańskim, lub europejskim występuje rzadziej (lub wcale)..

Za pomocą rastra można łatwo przedstawić wiele efektów: od prostego uzyskania kolorów (różne grubości rastra oznaczają różne kolory) poprzez mgłę, czy wreszcie chmury. Dzięki temu manga nie jest 'płaska', zyskuje na głębi.

Ostatnia cześć tej części poświęcona jest grze świateł i cieni. Jest to niezwykle ważny element w komiksie, o którym początkujący twórcy często zapominają, lub nie potrafią sobie z nim poradzić. Jak rozłożyć cienie na twarzy, na całym ciele, jakie cienie rzucają przedmioty - wszystko jest tutaj bardzo przystępnie wyjaśnione.

Jak wszystkie poprzednie części, również ta opatrzona jest krótkim komiksem, przybliżającym niełatwy żywot mangaisty.

Informacje zawarte w książce nie zrobią z nikogo wielkiego artysty. Na to nie ma chyba żadnej recepty. Ale każdy, nawet najlepszy rysownik musi znać podstawy operowania językiem komiksu i pozna je, jeśli będzie czytał "Jak powstaje manga".



Towarzystwo Badań Technik Mangowych "Jak powstaje manga: Łączenie technik"
Waneko 2001
ISBN 83-88272-09-8
Cena 27 zł

poprzednia stronapowrót do indeksunastępna strona

45
powrót do początku
 
Magazyn ESENSJAhttp://www.esensja.pl
redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.