nr 3 (XXXV)
kwiecień 2004




powrót do indeksunastępna strona

Radosław "Zeus" Kacprzyk
Pandemonium
"Przewodnik po Pandemonium"

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Tytułem wstępu

Trudno o bardziej charakterystyczny dodatek niż Ekran Mistrza Gry. Przez wiele lat tekturowe zasłonki wypełnione po brzegi specjalnymi tabelami były obok kostek symbolem gier fabularnych. Niewiele jest systemów, które nie mogą się poszczycić własnym Ekranem. Gasnące Słońca nie są tu wyjątkiem.

Jakiś czas temu polska edycja Gasnących Słońc wzbogaciła się o "Przewodnik po Pandemonium" - dodatek zawierający opis tytułowej planety i rozkładaną zasłonkę Mistrza Gry. Dołączenie do ekranu materiałów dodatkowych nie jest oczywiście zaskakujące, jednak w tym przypadku materiały te są tak obszerne, że można mieć wątpliwości, co zostało dodane do czego. Dlatego też obu tym elementom przyjrzymy się oddzielnie.

Ekran Mistrza Gry

Jeżeli chodzi o tego typu produkty, są dwie rzeczy, na które warto zwrócić uwagę. Po pierwsze - wykonanie. Ekran Mistrza Gry do Gasnących Słońc składa się z trzech paneli. Może się on wydawać nieco za mało sztywny, osobiście nie narzekałem jednak na jego solidność. Znajdująca się po zewnętrznej stronie zasłonki ilustracja przedstawia szlachciankę, dwoje obcych (Obuna i Ukara) oraz kapłana Ortodoksji. W zasadzie nie ma się tu do czego przyczepić - jest ciekawie, choć nie rewelacyjnie. Typowy poziom Johna Bridgesa.

Ponadto warto zwrócić uwagę na dobór i czytelność tabel zamieszczonych po wewnętrznej stronie ekranu. Pod tym względem niewiele im można zarzucić - zawarto tu prawie wszystko, czego może potrzebować początkujący (i nie tylko) Mistrz Gry. Nie ma problemów z odnalezieniem potrzebnej tabelki. Słowem - Ekran Mistrza Podziemi jest produktem solidnym, bardzo dobrze spełniającym swoje zadanie.

Przewodnik po Pandemonium

"Przewodnik..." to 32-stronicowy dodatek opisujący jedną z planet uniwersum Gasnących Słońc. Pierwsze 16 stron zajmują informacje bezpośrednio związane z opisywanym światem. Mamy tu krótką historię Pandemonium, materiały na temat jego geografii i opis ostatniego wielkiego miasta planety - Węzła. Te kilka stron opisujących najciekawsze miejsca i postacie stanowi istną kopalnię pomysłów - większość powtarzanych tu i ówdzie plotek to potencjalny materiał na przygodę. Dodatkowo dostajemy opis trzech gatunków niebezpiecznych stworzeń - legendarnych Baraloughów, Psi-pijawek i owadopodobnych Niszczycieli.

Ostatnie 16 stron dodatku zajmują dwie przygody - "Wieczny Płomień" i "Leczniczy Eliksir". Może nieco dziwić to, że tak wiele miejsca poświęcono scenariuszom, trzymają one jednak przyzwoity poziom, jednocześnie przekazując nieco informacji o Węźle. "Przewodnik po Pandemonium" wieńczy mapa wspomnianego miasta.

Wielu prowadzących może w tym momencie poczuć pewien niedosyt - brak tutaj szczegółowych informacji, dodatek pełen jest ogólników i niedopowiedzeń. Osobiście jestem jednak zadowolony, że autorzy nie kazali mi przekopywać się przez dziesiątki stron dokładnego opisu każdego zakątka Pandemonium. Każdy, kto szuka jedynie inspiracji ujętej w ramy podstawowych informacji o świecie, znajdzie tutaj coś dla siebie.

Kupić czy nie kupić?

"Przewodnik po Pandemonium" nie jest dodatkiem dla każdego. Jeśli nie zależy Ci na Ekranie Mistrza Gry, a Twoi gracze nie zamierzają, póki co, odwiedzać tytułowej planety, możesz z czystym sumieniem zrezygnować z zakupu. Z drugiej strony, warto wziąć pod uwagę trwającą promocję wydawnictwa MAG - dodatek ten można kupić za 16 zł. O ile więc "Przewodnik..." mógł się wydawać drogi jak na tak krótki dodatek, o tyle obecnie cena jest jak najbardziej korzystna.

powrót do indeksunastępna strona

122
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.