Z jednej strony usypiający moralitet, z drugiej wzruszający traktat o miłości. Budzące podziw baśniowe zdjęcia, ale też irytująca surowość otoczenia. Przepiękny pomysł wciśnięty w sztampową fabułę. Taki właśnie jest „Deszcz” Majida Majidiego, który to reżyser zdobył sobie polską publiczność wcześniejszymi „Kolorami raju” i „Dziećmi niebios”.  |  | ‹Deszcz› |
Opowieść o uczuciu młodego Irańczyka do afgańskiej emigrantki idealnie pasuje do aktualnej sytuacji międzynarodowej, trwającej już od 11 września 2001 roku. Realistyczna, a może nawet naturalistyczna reżyseria pozwala nam współczuć uchodźcom ich doświadczeń nienawiści i gratulować udanych asymilacji. Ten kinowy reportaż przewyższa podobne tematycznie sprawozdania telewizyjne dużym ładunkiem emocjonalnym. W „Deszczu” nie ma licznych statystyk, informacji, ograniczania się do planu amerykańskiego i panoram zniszczonych miast. Jest tylko pusty budynek zapełniony przez pracujących robotników, ale też agresywność, ciekawość, bezradność, poświęcenie i najważniejsza ze wszystkich miłość. Na tejże budowie Irańczyk Lateef (Hossein Abedini) ciągle poniża i prześladuje Afgańczyka Rahmata, obwiniając go za utratę dobrego miejsca pracy. Rahmat to tak naprawdę Baran (Zahra Bahrami), nieśmiała i spokojna młoda kobieta, którą życie zmusiło do takiej ofiary. Co dalej zajdzie między przedstawicielami różnej płci i narodowości, pewnie już się domyśliliście – wracając wzrokiem do poprzedniego akapitu. Mógłbym zachwycać się w nieskończoność „Deszczem”, pisząc o odwadze Majidiego w poruszaniu takich tematów. Cała argumentacja wiązałaby się jednak z egzotycznością kinematografii irańskiej. To tak jak z klockami Lego w Peweksie – wyjątkowość była determinowana przez ich nikłą dostępność. „Deszcz” jest filmem pięknym i wzruszającym, ale też nudnym, wtórnym i ulotnym. W tym sensie ulotnym, że po seansie w pamięci pozostaje niebywale mało.
Tytuł: Deszcz Tytuł oryginalny: Baran Reżyseria: Majid Majidi Zdjęcia: Mohammad Davudi Scenariusz: Majid Majidi Obsada: Hossein Abedini, Zahra Bahrami, Mohammad Amir Naji Muzyka: Ahmad Pezhman Rok produkcji: 2001 Kraj produkcji: Iran Dystrybutor: Vision Data premiery: 3 stycznia 2005 Czas projekcji: 94 min. Gatunek: dramat Ekstrakt: 50% |