powrót do indeksunastępna strona

nr 01 (LIII)
styczeń-luty 2006

Encyklopedia nie tylko dla projektantów
Lakshmi Bhaskaran ‹Design XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie›
„Design XX wieku” Lakshmi Bhaskaran to doskonale wydany i zaprojektowany przewodnik po świecie współczesnego projektowania użytkowego. Niesamowita gratka nie tylko dla ludzi z kręgów wzornictwa, ale także, a może przede wszystkim, dla tych, którzy swoją przygodę z tą na wskroś nowoczesną dziedziną dopiero zaczynają.
Zawartość ekstraktu: 100%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Design (lub w spolszczonej wersji dizajn) jest dziś wszędzie, w każdej sferze życia codziennego. To już nie jest (czy kiedykolwiek była?) hermetyczna gałąź sztuki dla wtajemniczonych, oddanych pogoni za modernistycznymi nowinkami. Projektowanie stało się środkiem komunikacji, odrębnym językiem, odpowiadającym na zapotrzebowanie czasu, na przesyt masową produkcją i ciągle rosnącą potrzebę oryginalności. Nie sposób zrozumieć istoty wzornictwa bez sięgnięcia do form już stworzonych i nie sposób funkcjonować we współczesnej kulturze bez podstawowej choćby wiedzy o sztuce użytkowej. Misję wprowadzenia czytelnika w skomplikowane zagadnienia nurtów i kierunków w XX-wiecznym projektowaniu album spełnia bez zarzutu. Mamy do czynienia z fascynującą książką, która z pasją i profesjonalizmem prezentuje swoją arcyciekawą zawartość.
Układ historyczny, na jaki zdecydowała się Bhaskaran, wydaje się być jedynym słusznym rozwiązaniem. Jednak nie obawiajmy się suchego kalendarium projektów, wręcz przeciwnie – opowieść o wzornictwie XX wieku tworzą, jak na prezentację sztuki wizualnej przystało, niezliczone ilości kolorowych fotografii, które przecież zdecydowanie lepiej, niż jakikolwiek opis, tłumaczą wizje projektantów. Album podzielony jest na rozdziały-nurty: od poczętego jeszcze w połowie XIX wieku Arts and Crafts, będącego odpowiedzią na industrializację wzornictwa, aż po wciąż trwający styl skandynawski, organic design, postmodernizm, California new wave czy dekonstruktywizm. Takie ujęcie pozwala z jednej strony na zaobserwowanie właściwego rozwoju całej dziedziny projektowania oraz przenikania się poszczególnych kierunków, a z drugiej na dostrzeżenie specyfiki poszczególnych nurtów, co z kolei pozwala wnioskować o twórczych motywacjach i poszukiwaniach projektantów na przestrzeni dziesięcioleci. Kompozycyjnie doskonały krok.
Właściwa prezentacja tematu poprzedzona jest kilkoma przejrzystymi tablicami chronologicznymi, prezentującymi za pomocą graficznych wykresów rozwój w czasie poszczególnych nurtów, kluczowe dzieła, czas twórczej aktywności najważniejszych projektantów oraz rozbudowaną tablicę wydarzeń, podzieloną na cztery podgrupy: nurty i grupy, firmy i marki, publikacje i wystawy, wydarzenia światowe. To nieoceniona synteza, pozwalająca na usystematyzowanie rozproszonych nazwisk i terminów.
Kolejnym znakomitym zabiegiem są liczne notatki na marginesach, charakteryzujące hasłowo i esencjonalnie założenia każdego nurtu, wskazujące na jego ojczyznę geograficzną, ale także odsyłające do kierunków pokrewnych oraz przywołujące kluczowe nazwiska przedstawicieli. Niezwykle znaczące są również późniejsze nawiązania, które przybliżają odbiorcy perspektywę początku XXI wieku i chronią album przed popadaniem w schematyzm historyczny. Krótka, podręcznikowa charakterystyka każdego rozdziału wprowadza jedynie w zagadnienia teoretyczne i przygotowuje czytelnika do indywidualnej kontemplacji zamieszczonych reprodukcji i fotografii, a także do sięgania dalej, do źródeł, które bardziej szczegółowo omawiają poszczególne okresy (tu wyjątkowo pomocna może być bibliografia, powołująca się na kompetentne opracowania, niestety dla Polaków, wszystkie w języku angielskim). Każdy rozdział na swój encyklopedyczny sposób wyczerpuje przedstawiany kierunek w XX-wiecznym designie i tworzy w umyśle odbiorcy jasny (choć z konieczności skrótowy) i systematyczny obraz danego nurtu.
Graficzne rozwiązania samego albumu – jakżeby inaczej – nie pozostawiają nawet miejsca na komentarz. Wszystko jest dopracowane, estetycznie (i projektancko) atrakcyjne, ale jednocześnie czytelne i przystępne – tak, żeby nie kłóciło się z informacyjno-prezentacyjnym profilem publikacji. Autorka, w przekonaniu, że wizualną sztukę należy prezentować wizualnie, punkt ciężkości przenosi z tekstu na obraz i mimo małego (ale bardzo poręcznego!) jak na wydawnictwo albumowe formatu, prezentuje fotografie dzieł w rozmiarze pozwalającym na faktyczny z nimi kontakt. To doskonałe posunięcie, nie ma bowiem nic bardziej irytującego w wydawnictwach o charakterze encyklopedycznym, niż miniaturkowe reprodukcje, rozbudzające częstokroć apetyt na choćby namiastkę obcowania z dziełem i zmuszające do szukania tegoż w zupełnie innych źródłach.
Nie dostrzegam wad, album zachwyca i porywa już podczas pierwszego z nim kontaktu. Zainteresowanych wzornictwem w zasadzie nie trzeba specjalnie zachęcać – na polskim rynku taka publikacja to niemalże objawienie.



Tytuł: Design XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie
Tytuł oryginalny: Designs of the Times. Using Key Movements and Styles for Contemporary Design
Autor: Lakshmi Bhaskaran
Tłumaczenie: Paulina Broma
ISBN: 83-922797-0-0
Format: 256s. 220×190mm; oprawa twarda
Cena: 95,—
Data wydania: styczeń 2006
Ekstrakt: 100%
powrót do indeksunastępna strona

76
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.