Seria „Klasyka polska” przedstawia najsłynniejsze wiersze dla dzieci pióra znanych, krajowych autorów. Wśród sporego grona wydawnictw oferujących tego typu literaturę, warto wyróżnić tę serię zawierającą kolorowe, upstrzone miłymi dla oka drobiazgami tło, stanowiące często drugą warstwę opowieści.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Hasło „Książka przeznaczona dla dzieci powyżej 3 lat” wraz z odpowiednim rysunkiem (przekreśloną główką niemowlaka) służy chyba li tylko wymogom prawnym. Zawartość serii jest bowiem przeznaczona zarówno dla dzieci powyżej, jak i poniżej trzeciego roku życia. Jan Brzechwa, Wanda Chotomska, Aleksander Fredro, Stanisław Jachowicz, Ludwik Jerzy Kern, Maria Konopnicka, Ewa Szelburg-Zarembina, Julian Tuwim – poeci niewymagający rekomendacji. Każdy z nas zna przecież (choć niekoniecznie na pamięć) „Lokomotywę”, „Pana kotka” (co był chory), „Ptasie radio”, „Murzynka Bambo”, „Pawła i Gawła” czy pozostałe klasyki poezji dla najmłodszych. Wierszyki, które szybko wpadają w ucho malców, są łatwe do zapamiętania i …wiecznie żywe. Seria edycyjna wydawnictwa Wilga to kwadratowe, zaokrąglone na rogach książeczki, z których każda ma 6 grubych, wielowarstwowych kart. Okładka nie odróżnia się technicznie (wykonaniem) od kart z treścią książeczki, która zaczyna się już na II stronie okładki i kończy na III (stopka wydawnicza zamieszczona jest na IV stronie okładki). Wiersze podzielone są na 5 odpowiednio krótkich fragmentów i zilustrowane są systemem rozkładowym – obie sąsiednie strony stanowią jeden obraz (notabene fizycznie stanowiąc jeden arkusz). Czcionka jest miła dla oka, acz mogłaby być nieco większa, zwłaszcza we fragmentach, w których nie zachodzi konieczność umieszczenia 6-8 wersów na jednej rozkładówce (jak to bywa w „Lokomotywie”). Na szczególną uwagę zasługują ilustracje. Za oprawę graficzną wierszy odpowiada wielu rysowników, niemniej cała seria charakteryzuje się przyjemnymi, pastelowymi barwami, ostrymi konturami malowanych obrazków i dużą zawartością szczegółów. Tło jest dopracowane, pojawia się w nim wiele elementów zarówno z treścią związanych, jak i – gdy wiersz pozwala – pobocznych, czasem bardzo luźno do niej nawiązujących. Przykładem może być „Piesek Kruczek” Stanisława Jachowicza (ilustracje: Dorota Narwojsz-Szal, Marek Szal): wiersz w dużej mierze bazuje na dialogu chłopca ze swym psem; na każdej rozkładówce pojawia się inna sceneria: pokój dziecięcy (z mnóstwem zabawek), park (z wieloma „podstawowymi” dla dziecka zwierzętami), festyn, szkoła. Nie brakuje tu ani ptaszków, ani kotka, ani dzieci, samolotu, drzew, kwiatków – wszystkiego tego, co dziecko uczy się rozpoznawać w pierwszej kolejności. Za warstwę graficzną należy się serii duży plus. Cena jest więcej niż przystępna (ok. 3 zł) i adekwatna. Grube, kartonowe kartki są oklejone warstwą cieńszą, właściwą. Rozkładówki są sklejone ze sobą, warstwa tytułowa (I oraz IV strona okładki) jest dłuższa, uwzględniająca nieprzyklejony do kart grzbiet. Stosunkowo duża powierzchnia kart sprzyja nieodwracalnemu pogięciu i połamaniu. Zdarza się oderwanie okładki (która mocno trzyma tylko na połączeniu z jedną, kolejną rozkładówką) oraz rozwarstwienie kartonu, spowodowane wilgocią – kończące się zniszczeniem (oderwaniem, rozerwaniem) warstwy właściwej. |