powrót do indeksunastępna strona

nr 04 (LXVI)
maj 2007

Fotografie w plakacie Ryszarda Czernowa
Fanom Dżemu znany jest jako projektant okładek płyt tego zespołu, autor fotografii Ryśka Riedla i plakatu do filmu „Skazany na bluesa”. Jednak Ryszard Czernow to nie tylko Dżem – ma w swoim dorobku plakaty do takich filmów jak „Komornik” Falka czy „Pornografia” Kolskiego, a także teledysk pt. „Mamona” Republiki. Plakaty autorstwa tego znanego operatora i fotografa będzie można oglądać w Galerii Katowice ZPAF już od 9 maja.
Ryszard Czernow tak pisze o swojej wystawie: Prezentowane plakaty to wybrane realizacje z ostatnich kilku lat. Większość to plakaty filmowe. Nie jest to przypadek, że akurat ten rodzaj tematyki jest mi szczególnie bliski. Moja działalność zawodowa, jak i artystyczna oscyluje pomiędzy trzema mediami. Pomiędzy filmem, fotografią i projektowaniem graficznym.
Jako absolwent szkoły filmowej, a obecnie jej wykładowca (Wydział Radia i Telewizji w Katowicach) na stałe związany jestem z filmem. Moje zainteresowania artystyczne wzajemnie się przenikają. Filmy są bardzo „fotograficzne” (obraz pełni w nich bardzo ważną, jeśli nie najważniejszą rolę). Z kolei w moich niektórych fotografiach można znaleźć sporo „filmowego myślenia”.
Od szeregu lat poważnie pracuję głównie w dziedzinie projektowania graficznego. W swoich projektach graficznych: plakatów, obwolut płytowych, kalendarzy itp. – staram się wykorzystywać swoje wieloletnie doświadczenie artysty fotografika (jestem członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików od 1994 r.). Najlepszym tego przykładem jest prezentowana wystawa plakatów filmowych.
W projektach tych najważniejsza jest fotografia. To za pomocą fotografii i typowych dla niej środków wyrazu realizuję swoje pomysły. Plakat filmowy jest bardzo trudną dziedziną. Projektując plakat filmowy, należy wziąć pod uwagę szereg czynników, często pozaartystycznych. Nie wystarczy pokazać „ładne portrety” aktorów. Przede wszystkim należy w sposób możliwie prosty i czytelny „sprzedać” myśl, zamysł twórców filmu; często bardzo skomplikowany i zawiły. Sądzę, że moje wykształcenie i wiedza filmowa sporo mi tu pomagają.
Od początku przy realizacji swoich projektów plakatów filmowych jako najważniejszy środek wyrazu wykorzystywałem fotografię. Fotografia, podobnie jak film, jest bardzo realistycznym medium. W fotografii, jak i w filmie ów realizm nie razi. Zarówno film i fotografia są podatne na kreację prezentowanej rzeczywistości. Są sobie bliskie w sposobie pokazywania świata. Moim zdaniem dlatego w projektach plakatów filmowych fotografia zajmuje dominującą rolę.
Mimo wielu uwarunkowań komercyjno-marketingowych towarzyszących realizacji plakatów filmowych zawsze staram się w swoich projektach „przemycić” swoje własne widzenie. Chcę, aby realizowany przeze mnie projekt był projektem autorskim; aby był rozpoznawalny jako mój. Nigdy nie zapominam jednak o tym, że jest to praca na zlecenie. Czyli jej celem jest w atrakcyjny sposób zainteresować widzów filmem, dać namiastkę klimatu filmu, zdefiniować w sposób plastyczny jego przesłanie. W swych projektach staram się wykazać, że można pogodzić ambitny projekt z jego funkcją komercyjną.
Staram się przekonywać swoich zleceniodawców, że trzeba wierzyć w inteligencję widza, że nie warto się mu „podlizywać”, że warto realizować projekty ambitne – zaskakujące lub prowokujące do myślenia.
Do swej pracy nad projektami plakatów filmowych podchodzę bardzo poważnie. Mam świadomość, że częściowo poprzez swoją pracą staję się także częścią ekipy filmowej. To ja realizuję „opakowanie” dla ich wielomiesięcznych wysiłków, których efektem jest gotowy film. Ważne, aby owo „opakowanie” było równie atrakcyjne pod względem artystycznym jak jego zawartość.
Ryszard Czernow – z wykształcenia operator filmowy, fotografik – członek Związku Polskich Artystów Fotografików (od 1994 r.). Absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach.
Zajmuje się fotografią artystyczną, projektowaniem graficznym, filmem krótkometrażowym (teledyski i film reklamowy). Jest autorem teledysków (m.in. „Mamony” Republiki, „Słodyczy” Golec uOrkiestry).
Najważniejsze wystawy indywidualne: „Fotografia?” – wystawa retrospektywna w Sosnowieckim Centrum Sztuki Galerii Extravagance (październik 2006 r.), wystawa plakatów filmowych w ramach Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (wrzesień 2006 r.), Galeria Steel Forest w Warszawie (kwiecień 2006 r.), Galeria Sztuki współczesnej Fra Angelico przy Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach (grudzień 2005 r. – styczeń 2006 r.), „Poznałem Go” – wystawa towarzysząca premierze filmu fabularnego „Skazany na bluesa” w Tychach (sierpień 2005 r.), wystawa w ramach obchodów VIII Ogólnopolskiego Dnia Judaizmu w Katowicach (styczeń – luty 2005 r.), Galeria WM w Amsterdamie (czerwiec 2004 r.), „Kim byłem – byłem sobie” portrety Ryszarda Riedla w Galerii ZPAF w Katowicach (1995 r.).
Ryszard Czernow jest autorem następujących projektów graficznych: plakatów do filmów „Tryptyk rzymski” wg poezji Jan Pawła II, „Dublerzy”, „Komornik” F. Falka, „Skazany na bluesa” J. Kidawy-Błońskiego, „Pornografia” J.J. Kolskiego, „Julia wraca do domu” A. Holland, plakat do spektaklu teatralnego pt. „Tango Piazzolla” (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), plakatu 42. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, projektów obwolut płytowych m.in. Dżemu, Republiki, Irka Dudka.
Wystawę prac Ryszarda Czernowa pt. „Fotografia w plakacie” będzie można oglądać od 9 maja do 31 maja 2007 roku. Wernisaż 9 maja o godz. 18.30.
Związek Polskich Artystów Fotografików – Okręg Śląski
40-009 Katowice, ul. Warszawska 5
tel. +48 32 253 77 77
fax +48 32 253 77 77
Czynne: Galeria: poniedziałek – piątek w godz. 10.00-17.00
powrót do indeksunastępna strona

114
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.