powrót do indeksunastępna strona

nr 08 (LXX)
październik 2007

Skutki uboczne w 5 urodziny Modelarni
W znakomitej większości prac Jeanne Susplugas, pochodzącej z rodziny farmaceutów, pojawiają się medykamenty. Leki towarzyszyły jej od dzieciństwa, stając się w efekcie przedmiotem artystycznych poszukiwań. Instytut Sztuki Wyspa zaprasza na „Skutki Uboczne” – wystawę francuskiej artystki.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
„Skutki uboczne” to druga po „Nic nie poczujesz” wystawa zorganizowana w Instytucie Sztuki Wyspa odnosząca się do osobistej, rzadko eksplorowanej, strony polityczności. Traktuje ona o cierpieniu, a może raczej, powtarzając za Michelem Houllebecqiem, o „człowieku niezdolnym do szczęścia”. Mówi o mechanizmach jego funkcjonowania w manipulowanym świecie, ale także o skutkach ubocznych pogoni za doskonałością w każdej sferze życia – o lękach, frustracjach, poczuciu winy i w rezultacie o ucieczce przed rzeczywistością.
W znakomitej większości prac Jeanne Susplugas, pochodzącej z rodziny farmaceutów, pojawiają się medykamenty. Leki towarzyszyły jej od dzieciństwa, stając się w efekcie przedmiotem artystycznych poszukiwań. Prace Jeanne układają się w intymną historię osoby trawionej gorączką, która ukazując się nam całkiem naga, przyzwala na wejście w sferę intymności. Zwierza się nam. Opowiada, jak ucieka do własnego wnętrza, w chorobę, by schować się przed światem. Kąpiąc się w wannie pełnej lekarstw, niczym św.Teresa Berniniego, doświadcza cierpienia i przeżywa ekstazę. Medykamenty kryją w sobie wiele sprzeczności. Nie można ich odrzucić, bo ratują życie, ale przedawkowanie grozi śmiercią. Sterylna czystość, precyzyjnie odmierzone dawki, kuracje mają wyleczyć nas z bólu istnienia. W świecie kreowanym przez Jeanne to choroba jest normą, a zdrowie jedynie nieosiągalnym ideałem do którego się dąży.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Wybrane prace uświadamiają także wpływ kultury konsumpcyjnej na postrzeganie i stosowanie farmaceutyków. Kultura ta nie tylko produkuje towary i usługi, ale także potrzebę ich nabywania i stosowania. Kreuje, jak napisał Jacek Zydorowicz w książce „Artystyczny wirus”, sztuczną świadomość, podatną na manipulacje, którą jednostka, wraz ze sztucznie wytworzonymi pragnieniami, będzie uważała za własną i autentyczną. W relacji do wnętrz Instytutu Sztuki Wyspa, powstanie performatywna instalacja „Maison Malade”, wciągająca widza do swego wnętrza i zarazem otwierająca pole rozważań nad przemysłem farmaceutycznym i skłaniająca do refleksji nad jego wymiarem geopolitycznym i ekonomicznym.
Kuratorka: Roma Piotrowska
Opieka merytoryczna: Aneta Szyłak
Współpraca: Ola Grzonkowska, Agnieszka Nasierowska, Maks Bochenek
Organizatorzy: Instytut Sztuki Wyspa, Fundacja Wyspa Progress
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Wystawie towarzyszy książka, wydana przez Instytut Sztuki Wyspa i Archibooks we współpracy z Ambasadą Francji w Polsce.
Otwarcie wystawy Jeanne Susplugas odbędzie się tego samego dnia co 5 urodziny Modelarni, które rozpoczną się o godzinie 20:00. Program 5 lecia Modelarni (w budowie): część wizualno performerska / malarstwo, instalacje, video, obiekty – kurator Grzegorz Klaman / pokazy filmowe – koncepcja i organizacja Lena Dula / dokumentacja – selekcja by Modelator / część muzyczno rozrywkowa – koncepcja i organizacja Lena Dula / Koncert muzycznej specgrupy.
Wystawa czynna od 6 października do 20 listopada 2007 w godzinach od 12.00 do 18.00. Otwarcie: 5 października, piątek, 19.00.
Insytut Sztuki Wyspa
80-958 Gdańsk, ul. Doki 1/145 B
tel. +48 58 320 44 46
powrót do indeksunastępna strona

90
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.