Dziś spotkanie na szczycie. Moodysson kontra Łungin. Pierwszy przestał być sobą po tym jak wyjechał do Stanów. Drugi wręcz przeciwnie – stanął blisko rosyjskiej historii i nakręcił monumentalną biografię Iwana Groźnego.  |  | ‹Mammoth›
|
„Mammoth” (reż. Lukas Moodysson) Ekstrakt: 60% Ciężko w tym filmie dostrzec dawny styl i tematy Moodyssona. Łatwo go za to pomylić z Alejandrem Gonzalesem Inarittu. „Mammoth” formalnie przypomina „Babel”, ale napisany przez leniwego scenarzystę, któremu nie chciało się łączyć poszczególnych wątków w specjalnie wyszukany sposób. Młody, robiący karierę informatyk wybywa do Tajlandii, gdzie ma dobić intratnego targu na wysoką sumę. Jego żona, wzięty chirurg, zostaje w domu z córką, którą coraz częściej oddaje pod opiekę filipińskiej niani. Ów opiekunka z kolei pozostawiła synka w biednej ojczyźnie i bardzo za nim tęskni. Niania Gloria i Ellen Vidales uosabiają różne wymiary tego samego problemu. Obie odczuwają powolną, ale coraz bardziej dotkliwą utratę kontaktu z własnymi dziećmi. Filipińską opiekunkę dotyczy to dosłownie, odcinając ją od pozostawionego w domu synka setkami kilometrów. Ale największe piękno tego filmu leży jednak bliżej. Rozpad relacji między Ellen i jej córką dzięki aktorstwu Michelle Williams zyskuje przejmujący smutek matki, która nawet będąc obok swojego dziecka czuje się samotna i nieprzerwanie dotknięta myślą, że względy małej Jackie należą do innej kobiety. Moodysson nie może jednak nie ulec pokusie oceniania swoich bohaterów. Przede wszystkim kontrastuje obraz na wskroś zepsutego, rozpustnego świata zachodu z biednym, poczciwym wizerunkiem Filipin, gdzie podstawowe wartości nie zostały wyparte przez niepohamowane materialne potrzeby. Centrum scenariusza „Mammoth” stanowią pieniądze, ale nie ulega wątpliwości, że zarówno w przypadku filipińskie niani, jak i jej zamożnych pracodawców dają one poczucie bezpieczeństwa dla siebie i potomstwa. Oczywiście, są to problemy, w zależności szerokości geograficznej, rozmaicie rozumiane. Gloria nie ma środków na spełnienie najniższych potrzeb z piramidy Maslowa, Vidalesowie – chcą dziesiątej pary trampek, bo dla nich wyobrażenie bezpieczeństwa i komfortu ma większy rozmiar i wyższy koszt. Moodysson natomiast zestawia te dwa światy w sposób czarno-biały. Amerykańska rodzina jest zapracowana, wiecznie zmęczona i kapryśna, Gloria – otwarta, ciepła i opiekuńcza. Nawet jeśli jego celem było stworzenie historii o wielkiej przepaści gospodarczej między różnymi krajami, robi to wyjątkowo grubo ciosanymi argumentami i niesprawiedliwie upraszającymi teoriami.  |  | ‹Car›
|
„Car” („Tsar”, reż. Paweł Łungin) Ekstrakt: 70% Kino rosyjskie w najlepszym tego słowa znaczeniu i kino historyczne w wydaniu jakiego nie zobaczymy w Polsce. Okrutne czasy tyranii Iwana Groźnego Łungin opowiedział w przepięknych malarsko kadrach, zrywając z pokusą zalewania ekranu hektolitrami krwi i przytaczaniu banałów o odrażającym władcy. Groza wieje tu z każdego milimetra taśmy filmowej, ale budowana jest niczym w najlepszym, nastrojowym horrorze: za pomocą dudniącego dźwięku, oświetlenia, hipnotycznych kadrów. Niezwykłość „Cara” widać także w oprawie scenograficznej. Przypomina się tu „Mała Moskwa”, w której Legnicę lat sześćdziesiątych odtworzono perfekcyjnie, ale nie udało się zatrzeć ducha sztuczności filmowego świata. U Łungina scenografia jest skromna, ale naturalna i robiąca duże wrażenie. Imponujący rozmach tego widowiska nie przysłania jednak głównego bohatera, ani pojedynku charakterów jaki toczy z Filipem, zwierzchnikiem kościoła na Wyspach Sołowieckich (ostatnia rola wielkiego Olega Jankowskiego). Aktorskich smaczków jest tu zresztą więcej bowiem tytułową rolę gra znany z „Wyspy” Piotr Mamonow, zaś w tle można zobaczyć dobrze nam znanego Aleksandra „Bohuna” Domogarowa. „Car” kumuluje więc w jeden film wszystko co najlepsze w rosyjskim kinie, zaś Łunginowi bardzo sprzyjają historyczne ramy, które nie pozwalają mu osunąć się w kierunku nadmiernego metaforyzowania.
Tytuł: Mammoth Rok produkcji: 2009 Kraj produkcji: Dania, Niemcy, Szwecja Czas projekcji: 125 min. Gatunek: dramat Ekstrakt: 60%
Tytuł: Car Tytuł oryginalny: Царь Rok produkcji: 2009 Kraj produkcji: Rosja Czas projekcji: 116 min. Gatunek: dramat, historyczny Ekstrakt: 70% |