Jeśli metaforą festiwalowego widza jest poławiacz filmowych perełek, to chyba mam dziurawe sieci. „Krzyk mody” („Rage”, reż. Sally Potter) Ekstrakt: 50%  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Najpierw było wielkie wydarzenie. Sally Potter napisała sobie manifest pod tytułem „Barefoot Filmmaking”, gdzie w siedemnastu krokach opisuje jak kręcić szybko i tanio (nie wychodząc z domu, aż chce się dodać…). Nawołuje w nim m.in. żeby przestać szukać winnych w producentach, krytykach, braku środków i po prostu pracować, nigdy nie mówić źle o swojej ekipie, uczyć się na błędach i odrzucić cynizm, bo zabija on entuzjazm. Potem był film, kierując się porównaniem zasugerowanym przez artykuł w „Sight and Sound”, przypominający „Shirin” Abbasa Kiarostiamiego. Czyli rzeczy dzieją się po dwóch stronach kamery, ale my widzimy tylko jedną. Obraz rozpoczyna wypadek: modelka ginie na wybiegu. Na ekranie pojawiają się projektanci, publicyści żurnali, blogger i modowi agenci próbujący wyjaśnić zagadkę tej dziwacznej śmierci. Przesłuchania zamieniają się w ironiczną spowiedź o absurdzie panującym w środowisku opartą na charyzmie pojawiających się na ekranie aktorów. A sław przewija się tu wiele: Judi Dench, Steve Buscemi, Bob Balaban czy Diane Wiest. Na końcu była dystrybucja w Wielkiej Brytanii na nowatorską modłę. W ciągu jednego dnia „Krzyk mody” wszedł do kin, na DVD, do internetu i do telefonów komórkowych. Wokół samego filmu zatem działo się dużo i ciekawie. Szkoda, że z niego samego pamięta się tylko Jude’a Lawa w roli kobiety. Nadgryziona kula („Bitten Bullet”, reż. Diego Munoz Vega) Ekstrakt: 20%  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Niechlujnie snuta historia, nieprzekonujący aktorzy i irytująco niedopracowana strona techniczna powodują, że z seansu filmu ma się ochotę zrezygnować jeszcze nim minie pół godziny. Obraz skorumpowanego Mexico City oglądamy z punktu widzenia młodego, ale już skażonego łapówkarstwem policjanta. Mauro Hernandez wdaje się w zakończony porażką układ z dilerami narkotyków, po którym pozbywa się służbowej broni, będącej dowodem jego winy. Kiedy sprawą zaczyna się interesować telewizja, na gardle policjanta powoli zaciska się pętla, która może go pozbawić nie tylko stanowiska, ale także życia. Podstawową kategorią w świecie Diego Muneza Vegi jest pośpiech. W „Nadgryzionej kuli” postacie biegają, kamera leci za nimi, dźwięk szeleści, całość zaciera się przed oczyma i szumi w uszach. Obrazy spod znaku Dogmy to przy tym kontemplacyjne i wyciszone arcydzieła o niepomiernej filmowej elegancji kadru i słowa. Skoro panu reżyserowi tak bardzo spieszyło się do ukończenia filmu, może warto było zastanowić się nad zrobieniem krótkometrażówki?
Tytuł: Krzyk mody Tytuł oryginalny: Rage Obsada: Simon Abkarian, Patrick J. Adams, Riz Ahmed, Bob Balaban, Adriana Barraza, Steve Buscemi, Jakob Cedergren, Lily Cole, Judi Dench, Eddie Izzard, Jude Law, John Leguizamo, David Oyelowo, Dianne WiestRok produkcji: 2009 Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania Czas projekcji: 98 min. Gatunek: dramat Ekstrakt: 50%
Tytuł: Nadgryziona kula Tytuł oryginalny: Bala mordida Rok produkcji: 2009 Kraj produkcji: Meksyk Czas projekcji: 113 min. Gatunek: dramat, sensacja Ekstrakt: 20% |