DLA MIŁOŚNIKÓW KRYMINAŁÓW Z DALEKIEJ PÓŁNOCY  | ‹W proch się obrócisz›
|
Yrsa Sigurdattdotir ‹W proch się obrócisz› Powieść czyta się znakomicie. Autorka kapitalnie rozkłada akcenty. Instynktownie wyczuwa, kiedy akcję należy przyspieszyć, a kiedy zwolnić. W odpowiednich momentach dorzuca nowe wątki i stawia kolejne pytania. Gdy poziom makabry staje się zbyt wysoki, udanie łagodzi go fragmentami poświęconymi życiu rodzinnemu głównej bohaterki. (…) Fakt, że Yrsie Sigurđardóttir udało się skutecznie zapanować nad tak skomplikowaną materią fabularną, świadczy o jej nieprzeciętnym talencie. Cena: 28,50 Wydanie ekskluzywne: NIE  | ‹Sztuka grzechu›
|
Arni Thorarinsson ‹Sztuka grzechu› Thórarinsson umiejętnie przeplata przez całą powieść oba wątki, znakomicie spinając je klamrą w diabelsko zaskakującym finale. Nim jednak do niego dotrzemy, otrzymujemy sporą porcję niezwykle wciągającej prozy obyczajowo-psychologicznej. Wyspiarskiemu pisarzowi świetnie wychodzi bowiem kreślenie obrazu islandzkiej prowincji i codziennej, żmudnej, kompletnie wypranej z aury romantyczności, pracy dziennikarza. (…) Chociaż w powieści nie uświadczymy pościgów ani strzelanin, nie brakuje w niej emocji – czuć wręcz namacalnie, jak atmosfera gęstnieje z rozdziału na rozdział. W finale natomiast autor wykonuje woltę, która sprawia, że jeszcze długo po odłożeniu książki na półkę czytelnik będzie trawił dylematy moralne, przed którymi zostali postawieni bohaterowie. (…) Jest coś absolutnie zaskakującego w tych skandynawsko-islandzkich kryminałach, które od kilku lat docierają na polski rynek. Mrok, groza, pełne tajemniczości i jednocześnie złowrogie zakamarki ludzkich duszy i umysłu. Tak mógłby pisać Dostojewski, gdyby żył w XXI wieku gdzieś na dalekiej Północy. Cena: 29,99 Wydanie ekskluzywne: NIE  | ‹Mężczyzna, który przychodził w niedzielę›
|
Thomas Kanger ‹Mężczyzna, który przychodził w niedzielę› „Mężczyzna, który przychodził w niedzielę” to znakomity kryminał. Ale nie tylko. To również świetna powieść obyczajowa, kapitalnie konfrontująca dwie wizje – tę z lat 70. ubiegłego i tę z połowy pierwszej dekady XXI wieku – szwedzkiego państwa opiekuńczego, z jego nader rozwiniętą biurokracją i obciążeniami podatkowymi. To także spora porcja bardzo realistycznej prozy psychologicznej, ze świetnie nakreślonymi portretami bohaterów – zarówno tych pierwszo-, jak i drugoplanowych. Kanger potrafi bowiem zaledwie kilkoma zdaniami przedrzeć się przez skorupę i wedrzeć do głębi duszy człowieka, wywlekając na wierzch to, co w nim najlepsze, i to, co najgorsze. Unika przy tym schematów – dobro nigdy nie jest idealnie białe, a zło czarne. W literackim świecie szwedzkiego pisarza zbrodniarz może nawet wzbudzić sympatię, a wzorowy stróż prawa pogardę. Czytelnik do ostatniej strony trzymany jest pod wielkim napięciem, a gdy już dotrze do końca i przetrawi finał, ma ochotę tylko na jedno – zacząć od nowa. Cena: 33,– Wydanie ekskluzywne: NIE  | ‹Mężczyzna na balkonie›
|
Maj Sjöwall, Per Wahlöö ‹Mężczyzna na balkonie› „Mężczyzna na balkonie” ma mistrzowsko poprowadzoną fabułę. Autorzy bardzo umiejętnie wprowadzają kolejne elementy układanki. Mimo że w zasadzie od samego początku domyślamy się – ba! wiemy – kto okaże się zbrodniarzem (choć oczywiście nie z imienia i nazwiska), to jednak przez dłuższy czas Szwedom udaje się trzymać go na uboczu dochodzenia. W ten sposób zwykła zagadka urasta niemal do rangi Tajemnicy, a napięcie towarzyszące śledztwu staje się wręcz fizycznie namacalne. Zakończenie, w którym – w przeciwieństwie do wielu uznanych (arcy)dzieł gatunku – akcja wcale nie przyspiesza, ale stopniowo zwalnia, nie zawiedzie chyba nikogo. A zwłaszcza tych, którzy cenią twórczość Georgesa Simenona. Cena: 29,80 Wydanie ekskluzywne: TAK  | ‹Wokół śmierci›
|
Gunnar Staalesen ‹Wokół śmierci› W prologu dowiadujemy się dokładnie tyle, ile powinniśmy, aby zostało podsycone nasze zainteresowanie dalszym rozwojem akcji. Ta zaś jest skomplikowana do tego stopnia, że trzyma w napięciu praktycznie do ostatniej strony. Co zaś w tym wszystkim najważniejsze – ani przez moment nie odnosi się wrażenia, że autor obraża inteligencję czytelnika. Wszystkie zdarzenia są logicznym skutkiem poprzedzających je wypadków. I nawet jeśli w niektórych momentach jesteśmy skłonni uwierzyć w niewinność którejś postaci, Staalesen zawsze w odpowiedniej chwili podsuwa trop, który natychmiast burzy naszą pewność i wewnętrzny spokój. I tak będzie do samego finału, w którym cierpliwie czeka na swoją kolej jeszcze jedna niespodzianka. Bez dwóch zdań – znać mistrza! Cena: 34,– Wydanie ekskluzywne: NIE Zobacz też: DLA MIŁOŚNIKÓW KRYMINAŁÓW Z INNYCH STRON ŚWIATA  | ‹Zbyt piękna dziewczyna›
|
Jan Seghers ‹Zbyt piękna dziewczyna› Jan Seghers nie szczędzi nam szczegółów. Na kartach powieści pojawia się masa postaci – nie wszystkie są ważne z punktu widzenia czytelnika, a nawet fabuły, ale autor poświęca uwagę każdej z nich. Tym samym kreśli wiele miniportretów, dzięki czemu nie tylko pogłębia tło obyczajowe, ale i przydaje opowiedzianej przez siebie historii głębi psychologicznej. Te „skoki w bok” służą również, jak najbardziej zresztą świadomemu, spowolnieniu akcji, uniknięciu wrażenia, że – co jest typowe dla amerykańskiego kina sensacyjnego i większości współczesnych powieści kryminalnych z tego kręgu kulturowego – śledczy pędzą jak na złamanie karku, by jak najszybciej ująć zbrodniarza. (…) Z biegiem czasu coraz mniej nas interesuje, kto jest odpowiedzialny za morderstwa, znacznie bardziej intryguje natomiast to, dlaczego je popełnił. Wyłaniający się stopniowo z mroków przeszłości portret psychologiczny zbrodniarza sprawia, że powieść nabiera zupełnie nowego wymiaru, stając się w pewnym sensie oskarżeniem systemu, który nie był w stanie zapobiec tragedii. Cena: 34,– Wydanie ekskluzywne: NIE  | ‹Maigret i sąd przysięgłych›
|
Georges Simenon ‹Maigret i sąd przysięgłych› Bardzo lakoniczny, ale i sugestywny, styl narracyjny Belga znakomicie sprawdza się w takich właśnie opowieściach, w których na pierwszy plan wysuwają się nie tyle nawet policyjne procedury i sposób prowadzenia śledztwa, ile dogłębna analiza motywów kierujących przestępcą. Tak naprawdę bowiem wszystko rozgrywa się nie na ulicach Paryża i Tulonu (dokąd na krótko wiedzie czytelników pisarz), ale w umyśle wypuszczonego na wolność Meuranta i Maigreta, z oddali śledzącego każdy jego krok. Simenon nie musi wprowadzać na karty swoich powieści scen pościgów i strzelanin, dreszczyk emocji wywołuje, stosując znacznie oszczędniejsze środki. A że przy tym czyni swoją prozę znacznie bardziej realistyczną i wiarygodną – jego prawo i chwała! „Maigret i sąd przysięgłych” to nie tylko wciągający kryminał, ale również kawałek znakomitej prozy psychologicznej. Cena: 18,– Wydanie ekskluzywne: NIE  | ‹Obietnica komisarza Montalbano›
|
Andrea Camilleri ‹Obietnica komisarza Montalbano› Akcja toczy się wartko (…) Mroczny świat handlu ludźmi opisany jest w sposób precyzyjny i wiarygodny, podobnie jak znana nam nie od dziś furia policjanta, który zaczyna sobie uświadamiać skalę zbrodniczego procederu, skalę nieskuteczności policji i skalę niekompetencji i dezynwoltury politycznych decydentów, którzy powinni przeciwdziałać przyczynom takiego stanu rzeczy. I chociaż zło zostaje w powieści ujawnione i ukarane, to i Montalbano, i czytelnicy zdają sobie sprawę, że zwycięstwo to chwilowe i pyrrusowe. Wiele wątków poruszonych w „Obietnicy”, także tych dotyczących życia prywatnego komisarza, będzie zaś kontynuowanych w kolejnych tomach. Miło jednak wiedzieć, że jest ich jeszcze sporo przed nami. Cena: 24,– Wydanie ekskluzywne: NIE  | ‹Zimne wybrzeża›
|
Szczepan Twardoch ‹Zimne wybrzeża› dużo tu wspomnień i refleksji nad przeszłością, intryga w wielu momentach zupełnie ustępuje wątkowi obyczajowemu, który jest równie ważnym i interesującym elementem tej opowieści. I w żadnym wypadku nie ma tu mowy o dłużyznach czy przestojach, to równie ważny element tej opowieści, co zmagania agentów wywiadu. Najnowsza powieść Szczepana Twardocha tematycznie odbiega od jego poprzednich książek, lecz jednocześnie zawiera to, co w twórczości śląskiego pisarza najlepsze: wyrazistych, „ludzkich” bohaterów, dające do myślenia rozważania na tematy polityczno-społeczne oraz żywy język, który sprawia, że „Zimne wybrzeża” czyta się jednym tchem. Twardochowi udało się za pomocą znanych schematów opowiedzieć historię, która bynajmniej schematyczna nie jest. Cena: 24,90 Wydanie ekskluzywne: NIE Zobacz też: |