 | ‹Duma i uprzedzenie›
|
10. Duma i uprzedzenie (Pride & Prejudice, 2005) Najpopularniejsza powieść fantastycznej społecznej obserwatorki, Jane Austen, doczekała się nie wyidealizowanej, ale za to niezwykle zgrabnej, zwiewnej i romantycznej ekranizacji wyreżyserowanej przez jednego z ciekawszych brytyjskich twórców młodego pokolenia, Joe’ego Wrighta. Oczywiście doskonale znamy tę historię: Elizabeth Bennet jest uparta, błyskotliwa i szybko wyrabia sobie o innych opinie, podczas gdy bogaty arystokrata Fitzwilliam Darcy to człowiek introwertyczny, cichy i bardzo dumny. Początkowa niechęć powoli, krok po kroku, przemienia się w miłość opartą na wzajemnym szacunku i fascynacji. Jak widać, prawdą jest, że lubimy najbardziej te opowieści, które dobrze znamy. Na szczęście Joe Wright nie powtarza się, próbując jedynie zyskać uznanie bez większych starań, ale przygląda się powieści Jane Austen zupełnie na nowo, co daje doskonałe rezultaty. „Duma i uprzedzenie” jest uroczo austenowska w duchu, ma znakomite dialogi i nowatorskie zabiegi wizualne: w pamięć zapada przede wszystkim uzyskanie efektu panoramy społecznej na przyjęciu, kiedy kamera jedzie przez kolejne pomieszczenia, zatrzymując się na kolejnych postaciach. Jednak siła adaptacji Wrighta polega chyba jednak na ulotności rodzącego się między głównymi bohaterami uczucia. W końcu miłość niespieszna, subtelna i zawieszona gdzieś między zakochanymi w przelotnym dotyku najbardziej trafia do przekonania prawdziwym romantykom. Ewa Drab  | ‹Piękna i Bestia ›
|
9. Piękna i bestia (Beauty and the Beast, 1991) Nawet dziś, dostrzegając wielkość i dojrzałość filmów z Pixara, trzeba oddać Disneyowi należne mu honory. Oglądając „Piękną i bestię” po latach, przysłoniętych przez „Shreki” i „Odloty”, okazuje się, że w ołówkowych animacjach przetrwało najważniejsze: emocje. Wypracowana przez Disneya maniera lekko egzaltowanych zachowań, gwałtownych porywów, śpiewania bez szczególnych powodów i czarownej naiwności nadal służy tym filmom, mimo staromodności powyższych pomysłów. Pierwsza animacja nagrodzona najważniejszym Złotym Globem, pierwsza nominowana do Oscara dla najlepszego filmu. I pierwsza, która trwoży jak horror a kryje się pod płaszczykiem bajki. Już przy otwierającej scenie zaczyna się delikatne podgryzać paznokcie z nerwów, a im dalej w las (i to dosłownie) tym bardziej prawdopodobne, że odnajdziemy zęby gdzieś w okolicach łokci. Ale nie pomyliliśmy rankingów – film Gary’ego Trousdale’a i Kirka Wise’a to olśniewająca historia o rozkwitaniu pięknej miłości w najobrzydliwszych sceneriach. Niech was nie zmyli jej dwuwymiarowość – uczucia są tu absolutnie trójwymiarowe i namacalne. Urszula Lipińska  | ‹Jak być kochaną›
|
8. Jak być kochaną (1963) Patrząc na nasz miłosny ranking, można rozpaczliwe zapytać: „Co z tą polską?”. Czy miłość pod flagą biało-czerwoną sprowadza się tylko do nadawania nowych tytułów starym fabułom i wciąż tylko kochaj i tańcz, nigdy nie mów nigdy, nie kłam kochanie i tylko mnie kochaj…? Nie mamy pięknych tradycji melodramatu jak Rosjanie, ale mamy „Jak być kochaną”– lekturę obowiązkową i wybitną. Nie bez powodu przywołałam dziedzictwo rosyjskiego kina, bo film Wojciecha Jerzego Hasa odwołuje się do znajomych temu państwu rejonów: miłość i polityka okazują się nierozerwalnym związkiem, mocniejszym niż ten między kobietą i mężczyzną. Niektóre tony z „Jak być kochaną” spotykają się w jednym punkcie z „Czterdziestym pierwszym”, niektóre – z „Lecą żurawie”. Wracając jednak do Polski, to Andrzej Munk zawsze najgłośniej kpił z bohaterstwa. Has staje obok i robi chór wzbogacający osobisty i tragiczny wymiar munkowskiej pieśni. W „Jak być kochaną” Wiktor Rawicz – uosobienie marności w niemal każdym przejawie swojej osoby, zwichnięty przez czasy, dobity przez słabość własnego charakteru – krzywdzi Felicję bardziej niż najgorszego wroga. Przy tym, co jej robi, lodowata obojętność Humphreya Bogarta wydaje się szczytami męskiej czułości. Ale nie jest „Jak być kochaną” filmem o tym, że wojna wycięła serca mężczyznom, tylko o tym, że nawet w trudnych warunkach, przetrwały one w kobietach i to wciąż bijące. Szlachetność aktorstwa Barbary Krafftówny ma w sobie przejmującą szczerość po której nie widać tego niemal półwiecza, które dzieli dzień dzisiejszy od premiery filmu. Nie ma w polskim kinie bardziej spełnionego filmu o miłosnym niespełnieniu niż ten. Urszula Lipińska  | ‹Zakochany bez pamięci›
|
7. Zakochany bez pamięci (Eternal Sunshine of the Spotless Mind, 2004) Znakomity film Gondry′ego (reżyseria) i Kaufmana (scenariusz) jest jednym z najpiękniejszych i najoryginalniejszych hymnów na cześć miłości. Scenariusz, oparty o fantastycznonaukowy pomysł możliwości czyszczenia pamięci z wybranych wspomnień, jest tylko podstawą do rozprawy o naturze pamięci i naturze miłości. Pamięć, pomińmy, bo nie jest tematem niniejszego rankingu, mówmy o miłości. W tym filmie jest ona głównym powodem decyzji bohaterów o poddaniu się zabiegowi – bowiem to bolesne wspomnienia miłosne próbują oni usuwać. Ach, jakże wspaniale byłoby nie cierpieć po rozstaniu, lecz po prostu usunąć z pamięci wspomnienia dawnego uczucia! Ale tak się nie da – bo z tym usunięciem tracimy część samego siebie, bo przeżycia miłosne nas determinują, usunięcie ich spowoduje zniknięcie wielu innych wspomnień. Co więcej – to i tak musi dać oczekiwanego efektu. Joel i Clementine zakochują się w sobie ponownie i być może ponownie będą musieli przejść także przez te przykre momenty. Dlaczego się zakochują? Może są sobie przeznaczeni, może to fascynacja, która zawsze będzie się powtarzać, a może to jeszcze inna przyczyna? Mimo tego, że wiedzą, że ich poprzednia próba stworzenia związku się nie udała (skoro oboje chcieli wymazać to drugie z pamięci), chcą spróbować jeszcze raz. Czemu? Bo to, co znów przeżyją ze sobą może być warte kolejnego, nawet bolesnego rozstania? Może jest tak jak w pewnej piosence Gartha Brooksa o tytule „The Dance”. Gdy tańczył z ukochaną pod gołym niebem, nie wiedział, że później będzie rozstanie, ból i cierpienie. Ale w momencie tego tańca wszystko – cały wszechświat – było po prostu doskonałe. Gdyby wcześniej znał przyszłość, mógłby zrezygnować z tego związku. Wtedy uniknąłby bólu – ale utraciłby także ten jeden, jedyny, doskonały taniec. Joel i Clementine wiedzą, że ich związek może się rozpaść, bo tak już kiedyś było. Ale ta chwila, gdy leżą razem na lodzie i patrzą na rozgwieżdżone niebo, może być tego warta. Czyż to nie najpiękniejszy pean na cześć miłości? Konrad Wągrowski  | ‹Przeminęło z wiatrem›
|
6. Przeminęło z wiatrem (Gone with the Wind, 1939) Pocałunek głównych bohaterów z legendarnego dzieła Victora Fleminga to ikona filmowego romansu, mimo że ta epicka, 4-godzinna opowieść porusza, oprócz kwestii miłości, także wiele innych tematów. Jednak, gdy słyszymy tytuł „Przeminęło z wiatrem” na myśl przychodzi przede wszystkim obraz ostentacyjnego uczucia w różnych formach: miłość do ziemi, do ojczystego miasta, do rodziny, do kraju, do wolności i niezależności. Dopiero na końcu wyliczanki pojawia się miłość między bohaterami, która również przyjmuje zaskakujące formy. W końcu taka bohaterka jak Scarlett O′Hara nie potrafi obdarzać uczuciem w sposób jasny i prosty. Stąd, gdy miota się między Ashleyem Wilkesem a Rhettem Butlerem przechodzi od kaprysu i egoistycznych zachcianek przez wdzięczność i wątpliwości po podziw i determinację w odzyskaniu ukochanego. Nic dziwnego, że tak bogate, bardzo ambiwalentne i pokrętne uczucie odcisnęło się piętnem na historii kina i nie może zostać pominięte, gdy mowa o miłości w filmach. Poza tym, „Przeminęło z wiatrem” zastosowuje się do wszelkich reguł dobrego romansu, w którym liczą się wyraziści bohaterowie, obdarzając ekranową namiętność nieokiełznaną osobowością Vivien Leigh i twardym charakterem Clarka Gable′a. Duetu zapamiętanego na zawsze. Ewa Drab  | ‹Lecą żurawie›
|
5. Lecą żurawie (Летят журавли, 1956) Ekranizacja sztuki Wiktora Rozowa była pierwszym światowym sukcesem kina radzieckiego po 1956 roku, w którym odwołano obowiązujące dotychczas w sowieckiej kinematografii zasady realizmu socjalistycznego. Złota Palma na festiwalu w Cannes i nagroda indywidualna dla Tatiany Samojłowej to najważniejsze laury, jakie zebrał obraz Michaiła Kałatozowa. Akcja rozpoczyna się w czerwcu 1941 roku w dniu hitlerowskiej agresji na Związek Radziecki, która brutalnie przerywa idyllę zakochanych w sobie po uszy pięknej Weroniki (Samojłowa) i przystojnego Borisa Borozdina (Aleksiej Batałow). Chłopak, jak na patriotę przystało, postanawia jako ochotnik ruszyć na front. Opuszczając dom, prosi swego kuzyna Marka, młodego i zdolnego pianisty, aby zaopiekował się wybranką jego serca. Nie wie, że pianista od dawna już platonicznie kocha się w dziewczynie. Przewrotny los sprawia, że Weronika – na co dzień pielęgniarka w szpitalu – zostaje żoną Marka. Ich związek trudno jednak uznać za szczęśliwy; muzyk jest bowiem typowym egoistą, żądnym sławy, który – szybko nacieszywszy się małżonką – nie stroni od towarzystwa innych kobiet. Tymczasem ona wciąż myśli o Borozdinie, od którego nie ma żadnych wiadomości. Gdy kończy się wojna, z nadzieją wyczekuje na dworcu kolejowym, wypatrując go wśród wracających do domu żołnierzy. Nie wie, że Boris zginął już na samym początku walk, przeszyty kulą wystrzeloną przez niemieckiego snajpera. „Lecą żurawie” to niezwykle rozczulający melodramat z Wielką Wojną Ojczyźnianą w tle. Kilka momentów może przyprawić widza o potok łez. Na przykład pożegnanie na dworcu, kiedy Weronika spóźnia się i nie jest już w stanie w tłumie odjeżdżających na front mężczyzn odnaleźć ukochanego Borisa. Nie mniej wzrusza scena pierwszego zbliżenia między dziewczyną a Markiem, rozegrana na tle bombardowanej przez Niemców Moskwy, gdy chcąc zagłuszyć własny strach, chłopak oddaje się szaleńczej grze na fortepianie. Najbardziej jednak rozpoznawalną z całego filmu jest scena śmierci tonącego w błocie Borozdina, któremu stają przed oczyma najpiękniejsze chwile spędzone z ukochaną. Obraz Kałatozowa ujmuje po dziś dzień siłą ekspresji i pełną gamą odmalowanych na ekranie uczuć, w czym wielka zasługa odtwórców głównych ról – Samojłowej i Batałowa (znanego również z innego, obecnego na naszej liście melodramatu – „ Moskwa nie wierzy łzom” Władimira Mieńszowa). Sebastian Chosiński  | ‹WALL·E›
|
4. WALL-E (2008) Mieliśmy już na niższych pozycjach naszej listy kilka filmów animowanych – oczywiście od wielkiego Disneya, z czasów świetności studia. Jednak XXI wiek należy już do Pixara i okazuje się, że to nie tylko chwilowe przejęcie pałeczki, ale być może dominacja nawet w kategoriach historycznych – genialny, przełomowy „WALL-E”, szczytowe osiągnięcie studia przebił naszym zdaniem „Zakochanego kundla” czy „Piękną i bestię”. Ale nie mogło być inaczej i bo Pixar robi to samo co Disney tylko lepiej, subtelniej. I tym ciekawiej, że stawia sobie wysoko poprzeczkę: zamiast pięknej księżniczki – niehumanoidalny robot, zamiast słodkich piosenek – pół filmu bez choćby jednego dialogu. Magicy z Pixara powrócili bowiem do korzeni i zagrali tym, czym z definicji jest kino – obrazem. Małe robociki nie muszą nic mówić byśmy wiedzieli co myślą i co czują, wystarczy że popatrzymy na ich zachowanie, na „mimikę”, nawet świetna muzyka jest jedynie nieobowiązkowym dopełniaczem, bez którego fabuła byłaby aż nadto jasna. A ta, jak mało który film z tej listy opowiada o miłości przede wszystkim – przecież cała, koncertowo zrealizowana pierwsza połowa filmu to historia samotności, a później rodzącego się uczucia. Miłości trochę niepewnej może nawet nieudolnej, ale jakże wzruszającej dzięki temu, że szczerej. Owszem, później Pixar porusza też inne tematy, równie ważkie i ciekawe – i chwała mu za to! – ale „WALL-E” to przede wszystkim opowieść o miłości niepozornego robocika do pięknej robociej dziewczyny, dzięki której pokonuje wszystkie przeciwności losu, ratując siebie, ją, a przy okazji całą ludzkość i Ziemię. Nie tylko znakomita animacja, to po prostu Wielkie Kino. Jakub Gałka  | ‹Co się wydarzyło w Madison County›
|
3. Co się wydarzyło w Madison County? (The Bidges of Madison County, 1995) Gdy Clint Eastwood pokazał „Co się wydarzyło w Madison County”, ekranizację powieści wielu krytyków i widzów pukało się w głowę – naczelny twardziel kina robi wyciszony i refleksyjny film o miłości? Pierwsze recenzje nie były zbyt entuzjastyczne, choć trudno też uznać je za krytyczne. Po prostu Eastwood wszystkich zaskoczył – i docenienie tej pięknej opowieści musiało przyjść z czasem. „Co się wydarzyło w Madison County” to kolejna na naszej liście opowieść o miłości niespełnionej, spóźnionej, o uczuciu ludzi dojrzałych, którzy zdają już sobie sprawę z uwarunkowań. On, Robert, nigdy nie zagrzał miejsca – jest fotoreporterem National Geographic, zjeździł cały świat, a teraz trafił do małego, zapomnianego hrabstwa, które jest znane z jednego tylko powodu – kilku nietypowych mostów, o których ma zrobić reportaż. Ona, Francesca, jest jego całkowitym przeciwieństwem – wyszła za mąż tuż po wojnie, za żołnierza, który zabrał ją z Włoch. Od 20 lat mieszka na farmie, opiekując się domem, kiedyś dziećmi, które już stały się dorosłe. Jej mąż to porządny uczciwy człowiek, ale jednak nigdy go tak naprawdę nie kochała. Przekonuje się, że miała dobre życie, ale wie, że czuje niespełnienie. Każde z nich może zaoferować drugiemu to, czego to drugie nigdy nie miało – dwoje dojrzałych ludzi łączy krótki, czterodniowy romans, ale oboje zdają sobie sprawę, że także nieuniknione rozstanie. Wiedzą, że pewnym momencie za późno jest już na całkowitą odmianę swego losu, ale wspomnienie tych czterech dni pielęgnują przez resztę życia. Pięknie zagrana historia przez Eastwooda i Meryl Streep historia nadaje nową treść dawnemu twierdzeniu, że rok miłości jest więcej wart niż całe życie bez niej. Czasem nie musi być to rok, czasem wystarczą cztery dni. Konrad Wągrowski  | ‹To właśnie miłość›
|
2. To właśnie miłość (Love Actually, 2003) Bardzo wysoka pozycja lekkiej komedii Richarda Curtisa na naszej liście z pewnością wielu zaskoczy. Cóż, można powiedzieć, że po prostu tak wyszło z głosowania – najwyraźniej jesteśmy wszyscy mniejszymi lub większymi sympatykami „To właśnie miłość”. Film ten jest swego rodzaju syntezą lekkiego, ale całkiem inteligentnego stylu wyznaczonego przez scenariusze Curtisa dla topowych angielskich komedii romantycznych, które, przyznajmy to, humorem i poziomem biją amerykańskie na głowę. Ale trzeba też przyznać, że film Curtisa pokazuje całą paletę barw tematu miłości – od wątków czysto humorystycznych (wyprawa „na laski” do USA, rozmowy podczas kręcenia dubli w filmie erotycznym, czy słynny wątek premiera UK), poprzez bardziej prawdziwe (jak sobie poradzić z miłością do żony najlepszego przyjaciela), aż po tematy już całkiem poważne (budowanie relacji z pasierbem po śmierci jego matki, odpowiedzialność wobec chorego brata, czy – najlepiej chyba poprowadzony – wątek dojrzałej fascynacji inna kobietą niż własna żona, bez refleksji dokąd ta fascynacja może prowadzić). Ważne też, że owe wątki tworzą razem bardzo spójne, wartkie i naprawdę, naprawdę dowcipne widowisko, które ogląda się z niekłamaną przyjemnością. No i jeszcze ten taniec Hugh Granta… Konrad Wągrowski  | ‹Casablanca›
|
1. Casablanca (1942) Nie mogło być innej decyzji – „Casablankę” kochamy wszyscy dozgonną miłością. Za genialne role Bogarta, Bergman, Henreida, Rainsa. Za teksty Ricka. Za humor i cynizm kapitana Renault. Za klimat baru i całego miasta. Za muzykę i „As Time Goes By”. Za wyraziste postacie i szczere uczucia. Za „zawsze zostanie nam Paryż”. Za zakończenie. Za „początek pięknej przyjaźni”. „Casablanca” to przecudowna opowieść miłosna, ale poza tym oczywiście wybitne – praktycznie pod każdym względem – dzieło filmowe. Ale spójrzmy na tę miłość. Gorący romans w Paryżu, rozstanie, ponowne spotkanie, uświadomienie sobie złożoności nowej sytuacji, najtrudniejsze decyzje. Miłość czy obowiązek? Trójkąt, w którym nikogo nie możemy potępić, a więc żadne rozwiązanie nie może być satysfakcjonujące. Ale czy na miejscu Ricka postąpilibyśmy tak samo? Na litość, czy jakikolwiek mężczyzna wyrzekłby się kobiety w imię jakiegoś obowiązku, słuszności, prawości? Nie, to niemożliwe. Ale dlatego właśnie Rick staje się kimś absolutnie wyjątkowym, fascynującym. Czy możemy się dziwić Woody′emu Allenowi, gdy w „Zagraj to jeszcze raz, Sam” twierdzi, że całe życie czekał na taką chwilę, by móc się zachować tak jak wspaniały Bogie? Konrad Wągrowski Czytaj Wielkie Rankingi Esensji:
Tytuł: Miłość Larsa Tytuł oryginalny: Lars and the Real Girl Rok produkcji: 2007 Kraj produkcji: USA Czas projekcji: 106 min. Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Moulin Rouge Tytuł oryginalny: Moulin Rouge! Rok produkcji: 2001 Kraj produkcji: Australia, USA Dystrybutor (kino): Syrena Data premiery: 5 października 2001 Czas projekcji: 122 min. Gatunek: musical
Tytuł: Osławiona Tytuł oryginalny: Notorious Rok produkcji: 1946 Kraj produkcji: USA Czas projekcji: 101 min. Gatunek: dramat, thriller
Tytuł: Prawdziwy romans Tytuł oryginalny: True Romance Obsada: Christian Slater, Patricia Arquette, Dennis Hopper, Val Kilmer, Bronson Pinchot, Gary Oldman, Brad Pitt, Christopher Walken, Samuel L. Jackson, Michael Rapaport, Saul Rubinek, James Gandolfini, Victor Argo, Chris Penn, Tom Sizemore, Maria Pitillo, Michael Beach, Ed LauterRok produkcji: 1993 Kraj produkcji: USA Data premiery: 4 marca 1994 Czas projekcji: 120 min. Gatunek: sensacja
Tytuł: Sekretarka Tytuł oryginalny: Secretary Rok produkcji: 2002 Kraj produkcji: USA Dystrybutor (kino): Vision Data premiery: 18 lipca 2003 Czas projekcji: 104 min. Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Źródło Tytuł oryginalny: The Fountain Rok produkcji: 2006 Kraj produkcji: USA Data premiery: 5 stycznia 2007 Gatunek: SF
Tytuł: Wiek niewinności Tytuł oryginalny: The Age of Innocence Rok produkcji: 1993 Kraj produkcji: USA Dystrybutor (kino): Syrena Data premiery: 25 lutego 1994 Czas projekcji: 139 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Bonnie i Clyde Tytuł oryginalny: Bonnie and Clyde Rok produkcji: 1967 Kraj produkcji: USA Data premiery: 19 marca 2010 Czas projekcji: 112 min. Gatunek: dramat, sensacja
Tytuł: Wichrowe wzgórza Tytuł oryginalny: Wuthering Heights Rok produkcji: 1992 Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania Czas projekcji: 105 min. Gatunek: dramat
Tytuł: King Kong Rok produkcji: 2005 Kraj produkcji: Nowa Zelandia, USA Dystrybutor (kino): UIP Data premiery: 14 grudnia 2005 Gatunek: przygodowy
Tytuł: Tacy byliśmy Tytuł oryginalny: The Way We Were Rok produkcji: 1973 Kraj produkcji: USA Czas projekcji: 118 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Zakochany Paryż Tytuł oryginalny: Paris, je t'aime Reżyseria: Olivier Assayas, Frédéric Auburtin, Emmanuel Benbihy, Gurinder Chadha, Sylvain Chomet, Ethan Coen, Joel Coen, Isabel Coixet, Wes Craven, Alfonso Cuarón, Gérard Depardieu, Christopher Doyle, Richard LaGravenese, Vincenzo Natali, Alexander Payne, Bruno Podalydès, Walter Salles, Oliver Schmitz, Nobuhiro Suwa, Daniela Thomas, Tom Tykwer, Gus Van SantZdjęcia: Maxime Alexandre, Michel Amathieu, Bruno Delbonnel, Eric Gautier, Frank Griebe, Eric Guichard, Jean-Claude Larrieu, Denis Lenoir, Pascal Marti, Tetsuo Nagata, Matthieu Poirot-Delpech, David Quesemand, Pascal Rabaud, Michael Seresin, Gérard SterinScenariusz: Tristan Carné, Emmanuel Benbihy, Bruno Podalydès, Gurinder Chadha, Gus Van Sant, Ethan Coen, Joel Coen, Christopher Doyle, Isabel Coixet, Gabrielle Keng, Sylvain Chomet, Alfonso Cuarón, Richard LaGravenese, Olivier Assayas, Kathy Li, Vincenzo Natali, Wes Craven, Walter Salles, Gena Rowlands, Alexander Payne, Oliver Schmitz, Nobuhiro Suwa, Daniela Thomas, Tom Tykwer, Paul Mayeda BergesObsada: Bruno Podalydès, Marianne Faithfull, Gaspard Ulliel, Steve Buscemi, Catalina Sandino Moreno, Barbet Schroeder, Miranda Richardson, Sergio Castellitto, Leonor Watling, Juliette Binoche, Willem Dafoe, Hippolyte Girardot, Nick Nolte, Ludivine Sagnier, Maggie Gyllenhaal, Fanny Ardant, Bob Hoskins, Elijah Wood, Wes Craven, Emily Mortimer, Rufus Sewell, Alexander Payne, Natalie Portman, Gena Rowlands, Ben Gazzara, Gérard DepardieuRok produkcji: 2006 Kraj produkcji: Francja, Liechtenstein, Niemcy, Szwajcaria Data premiery: 22 września 2006 Czas projekcji: 120 min. Gatunek: obyczajowy
Tytuł: Bardzo długie zaręczyny Tytuł oryginalny: Un long dimanche de fiançailles Obsada: Audrey Tautou, Gaspard Ulliel, Dominique Pinon, Albert Dupontel, Marion Cotillard, André Dussollier, Jean-Paul Rouve, Jodie Foster, Julie Depardieu, Tchéky Karyo, RufusRok produkcji: 2004 Kraj produkcji: Francja Data premiery: 11 lutego 2005 Czas projekcji: 134 min. Gatunek: dramat, wojenny
Tytuł: Moskwa nie wierzy łzom Tytuł oryginalny: Москва слёзам не верит Rok produkcji: 1980 Kraj produkcji: ZSRR Cykl: Klasyka Kina Radzieckiego Czas projekcji: 150 min. Parametry: Dolby Digital 2.0; format: 4:3 Gatunek: dramat
Tytuł: Lalka Obsada: Beata Tyszkiewicz, Mariusz Dmochowski, Tadeusz Fijewski, Marian Opania, Janina Romanówna, Jan Kreczmar, Wiesław Gołas, Kalina Jędrusik, Andrzej Łapicki, Jan Machulski, Tadeusz Kondrat, Józef Pieracki, Anna Seniuk, Jan Koecher, Krzysztof Litwin, Bogumił Kobiela, Elżbieta Starostecka, Zdzisław Maklakiewicz, Wacław Kowalski, Ludwik BenoitRok produkcji: 1968 Kraj produkcji: Polska Data premiery: 7 listopada 1968 Czas projekcji: 155 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Doktor Żywago Tytuł oryginalny: Doctor Zhivago Rok produkcji: 1965 Kraj produkcji: USA, Włochy Czas projekcji: 197 min. Gatunek: dramat, wojenny
Tytuł: Spragnieni miłości Tytuł oryginalny: Fa yeung nin wa Rok produkcji: 2000 Kraj produkcji: Francja, Hong Kong, Tajlandia Data premiery: 16 lutego 2001 Czas projekcji: 97 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Śniadanie u Tiffany'ego Tytuł oryginalny: Breakfast at Tiffany's Rok produkcji: 1961 Kraj produkcji: USA Czas projekcji: 115 min. Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: West Side Story Rok produkcji: 1961 Kraj produkcji: USA Czas projekcji: 152 min. Gatunek: dramat, musical
Tytuł: Romeo i Julia Tytuł oryginalny: Romeo + Juliet Obsada: Leonardo DiCaprio, Claire Danes, Harold Perrineau Jr., Zak Orth, Jamie Kennedy, Dash Mihok, John Leguizamo, Paul Sorvino, Brian Dennehy, Vondie Curtis-Hall, Paul Rudd, Jesse Bradford, M. Emmet Walsh, Diane Venora, Miriam Margolyes, Des'ree, Pete PostlethwaiteRok produkcji: 1996 Kraj produkcji: USA Dystrybutor (kino): Syrena Data premiery: 2 maja 1997 Czas projekcji: 120 min. Gatunek: dramat, sensacja
Tytuł: Lalki Tytuł oryginalny: Dooruzu Rok produkcji: 2003 Kraj produkcji: Japonia Data premiery: 2 stycznia 2004 Czas projekcji: 114 min. Gatunek: dramat, obyczajowy
Tytuł: Lewy sercowy Tytuł oryginalny: Punch-Drunk Love Rok produkcji: 2002 Kraj produkcji: USA Czas projekcji: 95 min. Parametry: Dolby Digital EX 5.1; format 2.35:1 Gatunek: komedia
Tytuł: Nieznośna lekkość bytu Tytuł oryginalny: The Unbearable Lightness of Being Obsada: Daniel Day-Lewis, Juliette Binoche, Lena Olin, Derek de Lint, Erland Josephson, Donald Moffat, Daniel Olbrychski, Stellan Skarsgård, László Szabó, Clovis Cornillac, Philip KaufmanRok produkcji: 1988 Kraj produkcji: USA Czas projekcji: 171 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Bliżej Tytuł oryginalny: Closer Rok produkcji: 2004 Kraj produkcji: USA Dystrybutor (kino): UIP Data premiery: 28 stycznia 2005 Czas projekcji: 98 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Wierny ogrodnik Tytuł oryginalny: The Constant Gardener Rok produkcji: 2005 Kraj produkcji: Wielka Brytania Data premiery: 21 października 2005 Czas projekcji: 129 min. Gatunek: dramat, thriller
Tytuł: Love Story Rok produkcji: 1970 Kraj produkcji: USA Czas projekcji: 99 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Przed wschodem słońca Tytuł oryginalny: Before Sunrise Rok produkcji: 1995 Kraj produkcji: Austria, Szwajcaria, USA Dystrybutor (kino): Solopan Data premiery: 14 lipca 1995 Czas projekcji: 105 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Czterdziesty pierwszy Tytuł oryginalny: Сорок первый Rok produkcji: 1956 Kraj produkcji: ZSRR Cykl: Klasyka Kina Radzieckiego Czas projekcji: 88 min. Gatunek: dramat, wojenny
Tytuł: Amelia Tytuł oryginalny: Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain Rok produkcji: 2001 Kraj produkcji: Francja, Niemcy Data premiery: 19 października 2001 Czas projekcji: 120 min. Gatunek: komedia
Tytuł: Notting Hill Obsada: Julia Roberts, Hugh Grant, Richard McCabe, Rhys Ifans, Dylan Moran, John Shrapnel, Mischa Barton, Gina McKee, Emily Mortimer, Samuel West, Alec Baldwin, Simon Callow, Omid Djalili, Matthew ModineRok produkcji: 1999 Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania Dystrybutor (kino): UIP, ITIData premiery: 27 sierpnia 1999 Czas projekcji: 124 min. Gatunek: komedia
Tytuł: Edward Nożycoręki Tytuł oryginalny: Edward Scissorhands Rok produkcji: 1990 Kraj produkcji: USA Czas projekcji: 105 min. Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Kobieta i mężczyzna Tytuł oryginalny: Un homme et une femme Rok produkcji: 1966 Kraj produkcji: Francja Czas projekcji: 102 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Slumdog. Milioner z ulicy Tytuł oryginalny: Slumdog Millionaire Rok produkcji: 2008 Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania Data premiery: 27 lutego 2009 Czas projekcji: 120 min. Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Rzymskie wakacje Tytuł oryginalny: Roman Holiday Rok produkcji: 1953 Kraj produkcji: USA Czas projekcji: 118 min. Gatunek: komedia
Tytuł: Pamiętnik Tytuł oryginalny: The Notebook Rok produkcji: 2004 Kraj produkcji: USA Data premiery: 1 października 2004 Czas projekcji: 115 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Tajemnica Brokeback Mountain Tytuł oryginalny: Brokeback Mountain Rok produkcji: 2005 Kraj produkcji: USA Data premiery: 24 lutego 2006 Czas projekcji: 134 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Titanic Obsada: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane, Kathy Bates, Bill Paxton, Gloria Stuart, Frances Fisher, Bernard Hill, David Warner, Suzy Amis, Ioan Gruffudd, Richard Graham, Greg Ellis, James CameronRok produkcji: 1997 Kraj produkcji: USA Dystrybutor (kino): Syrena Data premiery: 13 lutego 1998 Czas projekcji: 194 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Ostatni Mohikanin Tytuł oryginalny: The Last of the Mohicans Obsada: Daniel Day-Lewis, Madeleine Stowe, Russell Means, Eric Schweig, Jodhi May, Steven Waddington, Wes Studi, Maurice Roëves, Pete Postlethwaite, Colm Meaney, Dylan Baker, Jared HarrisRok produkcji: 1992 Kraj produkcji: USA Czas projekcji: 112 min. Gatunek: przygodowy
Tytuł: Dworzec dla dwojga Tytuł oryginalny: Вокзал для двоих Rok produkcji: 1982 Kraj produkcji: ZSRR Cykl: Klasyka Kina Radzieckiego Czas projekcji: 141 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Zakochany kundel Tytuł oryginalny: Lady and the Tramp Rok produkcji: 1955 Kraj produkcji: USA Dystrybutor (kino): Syrena Data premiery: 30 maja 1997 Czas projekcji: 75 min. Gatunek: animacja, familijny
Tytuł: Duma i uprzedzenie Tytuł oryginalny: Pride and Prejudice Obsada: Keira Knightley, Matthew MacFadyen, Talulah Riley, Rosamund Pike, Jena Malone, Carey Mulligan, Donald Sutherland, Brenda Blethyn, Kelly Reilly, Tom Hollander, Judi DenchRok produkcji: 2005 Kraj produkcji: Wielka Brytania Dystrybutor (kino): UIP Data premiery: 13 stycznia 2006 Czas projekcji: 127 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Piękna i Bestia Tytuł oryginalny: Beauty and the Beast Rok produkcji: 1991 Kraj produkcji: USA Dystrybutor (kino): Syrena Data premiery: 4 stycznia 2002 Czas projekcji: 84 min. Gatunek: animacja, familijny
Tytuł: Jak być kochaną Rok produkcji: 1962 Kraj produkcji: Polska Data premiery: 11 stycznia 1963 Czas projekcji: 97 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Zakochany bez pamięci Tytuł oryginalny: Eternal Sunshine of the Spotless Mind Rok produkcji: 2004 Kraj produkcji: USA Data premiery: 13 sierpnia 2004 Czas projekcji: 108 min. Gatunek: komedia, SF
Tytuł: Przeminęło z wiatrem Tytuł oryginalny: Gone with the Wind Obsada: Clark Gable, Vivien Leigh, Leslie Howard, Olivia de Havilland, Harry Davenport, Hattie McDaniel, Thomas Mitchell, Barbara O'Neil, Evelyn Keyes, Ann Rutherford, George Reeves, Fred Crane, Ona Munson, Ward Bond, Richard FarnsworthRok produkcji: 1939 Kraj produkcji: USA Data premiery: 27 lutego 2009 Czas projekcji: 226 min. Gatunek: dramat, wojenny
Tytuł: Lecą żurawie Tytuł oryginalny: Letyat zhuravli Rok produkcji: 1957 Kraj produkcji: ZSRR Cykl: Klasyka Kina Radzieckiego Parametry: Dźwięk:DD 5.1 rosyjski, polski (lektor), Format: 16x9 Gatunek: dramat, wojenny
Tytuł: WALL·E Rok produkcji: 2008 Kraj produkcji: USA Data premiery: 18 lipca 2008 Czas projekcji: 97 min. Gatunek: animacja, familijny, SF
Tytuł: Co się wydarzyło w Madison County Tytuł oryginalny: The Bridges of Madison County Rok produkcji: 1995 Kraj produkcji: USA Data premiery: 8 marca 1996 Czas projekcji: 135 min. Gatunek: dramat
Tytuł: To właśnie miłość Tytuł oryginalny: Love Actually Obsada: Shannon Elizabeth, Keira Knightley, Hugh Grant, Billy Bob Thornton, Colin Firth, Alan Rickman, Liam Neeson, Chiwetel Ejiofor, Laura Linney, Rowan Atkinson, Bill Nighy, Emma Thompson, January Jones, Claudia Schiffer, Denise Richards, Sienna Guillory, Heike Makatsch, Martin Freeman, Joanna Page, Rodrigo Santoro, Elisabeth Margoni, Ivana Milicevic, Elisha Cuthbert, Andrew LincolnRok produkcji: 2003 Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania Dystrybutor (kino): UIP Data premiery: 21 listopada 2003 Czas projekcji: 129 min. Gatunek: komedia
Tytuł: Casablanca Rok produkcji: 1942 Data premiery: 25 września 2009 Czas projekcji: 102 min. Gatunek: dramat |