powrót do indeksunastępna strona

nr 08 (C)
październik 2010

Wrogościnność w Łodzi
„Wrogościnność. Podejmowanie obcych” to projekt artystycznych działań, które podejmują kwestię sytuacji imigrantów, czy szerzej relację do obcości. Wernisaż: 17 września o godzinie 18.00 w ms, ul. Więckowskiego 36.
Agnieszka Kalinowska, Draughty House, 2009
Agnieszka Kalinowska, Draughty House, 2009
Tytułowa Wrogościnność jest pojęciem utworzonym przez Jacquesa Derridę dla ukazania tego, jak ściśle gościnność jest połączona z wrogością. Termin zdaje się być szczególnie pomocny dla opisania sposobu, w jaki traktuje się imigrantów, niezależnie od tego czy ich pobyt jest legalny czy nie. Udzielana im bywa gościna, podszyta jednak nieustanną nieufnością, która tak łatwo zmienia się we wrogość.
„Wrogościnność. Podejmowanie obcych” to projekt artystycznych działań, które podejmują kwestię sytuacji imigrantów, czy szerzej relację do obcości. Stosunek do obcości zdaje się czynić z migracji – obecnie przecież kluczowego czynnika transformacji życia – jeden z najbardziej istotnych i trudnych problemów, z jakimi borykają się współczesne społeczeństwa. Projekt jest z jednej strony próbą rozpoznania sytuacji imigrantów w społeczności, u której goszczą, ukazania niuansów i mechanizmów wrogościnności, z jakimi spotykają się na co dzień. Z drugiej strony może być szansą uczynienia imigrantów widzialnymi w sferze kultury, która zadziwiająco rzadko odbija ich obecność. Uzyskanie przez imigrantów prawa do obecności w kulturze gospodarzy, może stanowić wstęp do uwolnienia gościnności od wrogości.
Agnieszka Kalinowska, Draughty House, 2009
Agnieszka Kalinowska, Draughty House, 2009
Do projektu zaproszeni zostali wiodący artyści polscy i zagraniczni, którzy poruszyli całe spektrum problemu zachowań wobec imigrantów: od zupełnego odgraniczenia, przez wrogościnność do postulowanej całkowitej otwartości.
Problem braku gościnności poruszyła w Agnieszka Kalinowska zrealizowanym w zeszłym roku film Przeciąg poświęconym sytuacji azylantów w Austrii (film uzupełniony jest przez rzeźbę „Fence Ogrodzenie”). Podobnie do kwestii rozgraniczenia odnosi się Doris Salcedo, która w swojej instalacji „Shibboleth” dokonała fizycznej materializacji granic tworzonych między ludźmi.
Joanna Rajkowska, Linie lotnicze, 2008
Joanna Rajkowska, Linie lotnicze, 2008
Gast Bouschet & Nadine Hilbert jako obszar pogranicza i pilnie strzeżoną barierę przed napływem niechcianych imigrantów z Afryki ukazują Morze Śródziemne. Alegoryczną reprezentację sytuacji imigrantów stanowi film Adriana Paci „Centrum stałej tymczasowości”, zaś kontrapunktowe dla niego „Linie Lotnicze” Joanny Rajkowskiej prezentują sytuacje określonych ludzi.
Kwestię manipulacji gościnnością porusza Grupa Société Réaliste, która odpowiadając na sytuację imigrantów w UE, stworzyła projekt internetowej loterii wizowej fikcyjnej gry o karty stałego pobytu Unii. Alexandra Croitoru w „The Art of Hygge” (Sztuka domowego ciepła) ukazuje dla odmiany komercjalizację gościnności i relacji międzyludzkich, a w działaniu „Immigrant” próbuje oddziałać bezpośrednio na otaczającą sytuacje, prowokując widzów by zidentyfikowali się z imigrantami.
Joanna Rajkowska, Linie lotnicze, 2008
Joanna Rajkowska, Linie lotnicze, 2008
Za postulat gościnności uwolnionej całkowicie od wrogości uznać można działania Kolektywu Minaret, który powołał się do istnienia w odpowiedzi na kontrowersję, jaką wzbudziła propozycja Joanny Rajkowskiej, aby przekształcić jeden z poznańskich kominów w minaret i którego celem jest właśnie realizacja minaretu. Z Kolei Krzysztof Wodniczko w projekcie „Miejsce pamięci ofiar 11 września. (Propozycja przekształcenia Nowego Jorku w ’miasto ucieczki’)” postuluje powołanie do istnienia symbolicznej przestrzeni wolności dla wszelkich uchodźców.
Wystawa jest kontynuacją projektu „Anabasis. Rytuały powrotu do domu”, zrealizowanego przez Adama Budaka w ramach zeszłorocznego Festiwalu Dialogu Czterech Kultur.
Artyści: Monica Bonvicini, Gast Bouschet & Nadine Hilbert, Alexandra Croitoru, Jens Haaning, Agnieszka Kalinowska, Kolektyw Minaret, Adrian Paci, Doris Salcedo, Société Réaliste, Joanna Rajkowska, Krzysztof Wodiczko.
Kuratorzy: Jarosław Lubiak, Kamil Kuskowski.
Wystawa dostępna do 17 października 2010.
Muzeum Sztuki w Łodzi
Łodź; ms: ul. Więckowskiego 36; ms2: ul. Ogrodowa 19; Pałac Herbsta: ul. Przędzalniana 72
tel. +48 42 633 97 90
fax +48 42 632 99 41
Czynne: Gmach główny: wt-ni 12-19; ms2: wt 10-18, śr-ni 12-20; Pałac Herbsta: wt 10-17, śr i pi 12-17, cz 12-19, so-ni 11-16
Wstęp: Szczegółowe informacje na stronach MS
powrót do indeksunastępna strona

197
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.