powrót do indeksunastępna strona

nr 08 (C)
październik 2010

Na krańcu i hacktywista w Warszawie
W październiku galeria Bęc Zmiana zaprasza na dwie wystawy; „Na krańcu: Bogaert, Schlesinger, Nikić, Długosz” (5-15.10, kurator: Katarzyna Wyrozębska / Galeria Hoża) oraz „Heath Bunting. Hacktywista w Bęcu!” (18-27.10).
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
W pierwszej połowie miesiąca zapraszamy na najnowszą wystawę przygotowaną przez Katarzynę Wyrozębską – kuratorkę Galerii Hoża1) – która odbędzie się gościnnie, po sąsiedzku, w niewielkim lokalu Bęc Zmiany. Zaproszeni do udziału w projekcie artyści badają mroczne obszary ludzkiej wyobraźni, zbliżając się do jej granic. Kuratorka o przygotowanej przez siebie wystawie mówi tak:
„Na pytanie o koniec odpowiedzieli Tom Bogaert, Ariel Schlesinger, Ivo Nikić i Mikołaj Długosz. Z ich odpowiedzi powstała wystawa ukazująca surowy obraz nieznanych obszarów. Dla zaproszonych artystów kraniec to coś, czego nie można osiągnąć. Zbliżasz się, a on odsuwa się i nie wiesz co jest po drugiej stronie. Na krawędzi naszej wyobraźni powstają byty mroczne, niejednoznaczne, z silnym ładunkiem niepokoju.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Miasto fotografowane z samolotu daje skrajnie obiektywny wgląd w swoją strukturę. Mechaniczna dokumentacyjna maniera zastosowana w pracy „Warszawa z góry” Mikołaja Długosza, dotykając tematu końca prywatności w świecie nieustannie dygitalizowanym przez jakieś kamery, jednocześnie dostarcza nieoczekiwanych przyjemności estetycznych. Jadalna praca Toma Bogaerta „Czarna skrzynka uwodząca swoją monumentalnością”, stoi w milczeniu niczym puszka Pandory. Bezgłowy bohater pracy „Socks holder” to elegant w dziurawych i brudnych skarpetach. Co mu się stało? Czy to żart? Czy może ktoś za bardzo zbliżył się do niego? Równie zagadkowe i mroczne są prace Ivo Nikicia i Ariela Schlesingera, a wystawa pozwala budować własne teorie na temat tego, co tak na prawdę wydarza się na krańcu.”
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Otwarcie: 5.10, wt, g. 19.00.
• • •
Z kolei w drugiej połowie miesiąca zapraszamy na prezentację prac Heatha Buntinga – artysty znanego w Polsce głównie z projektów z obszaru miejskiego survivalu. Fizyczna krytyka przestrzeni miejskiej jest jednak tylko częścią jego aktywności. Działania Buntinga na polu sztuki mają dużo szerszy zasięg. Jak sam przyznaje, nie kupił dotąd, ani nie sprzedał, żadnego dzieła sztuki. Dlatego wystawa w Fundacji Bęc Zmiana będzie wydarzeniem niecodziennym. Jego seryjne prace będzie można nabyć w cenie 5E, 7,5E oraz 25E. Te same prace z podpisem Buntinga artysta sam wycenia na 1000E.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Podczas wystawy w lokalu Bęc Zmiany zobaczyć będzie można m.in. cykl map statusowych (ang. status maps) – graficznych prezentacji formalno-prawnych „identyfikatorów” konkretnej jednostki. Nasz status wymaga ich ciągłego gromadzenia: data urodzenia, numer aktu urodzenia, seria i numer dowodu, paszportu, adres zameldowania, pochodzenie, adresy instytucji edukacyjnych… itp. Aby istnieć i płynnie funkcjonować w społeczeństwie zmuszeni jesteśmy te dane nieustannie archiwizować i dostarczać. Przyglądając się mapom będzie można przeanalizować dane statusowe, które posiada obywatel Unii Europejskiej, obywatel Polski, chrześcijanin czy sam artysta. Wśród prezentowanych prac znajdzie się także: „superweed kit” (pudełko zawierające serię genetycznie zmutowanych nasion), „day plan book” (publikacja poświęcona ekonomii dnia i jego efektywnego planowania), „promissory notes” (weksle wystawione przez artystę, które zobowiązują go do dostarczenia ich posiadaczowi aktu artystycznego o konkretnej wartości finansowej).
Heath Bunting – artysta znany w Polsce głównie z projektów takich jak „Tour de Fence” (pokonywanie przeszkód w przestrzeni miejskiej) czy „Tree Climbing” (wspinaczka na drzewa). W wieku 14 lat skonstruował własny mikro komputer. Jednen z twórców ruchu net.art oraz założyciel strony www.irational.org. W latach 90. zajmował się działalnością hackerską i spammerską. Sam siebie nazywa „hacktivistą”. W 2002 r. zrealizował, prezentowany w Tate Modern, projekt „Borderxing” będący dokumentacją z rocznej podróży przez Europę, podczas której wielokrotnie „nielegalnie” przekraczał granice w miejscach poza zasięgiem straży granicznej. Dokumentacja dostępna jest w internecie jedynie po uprzedniej rejestracji, przez co Baunting kwestionuje przestrzeń internetową jako terytorium pozbawione granic. Twórczość Buntinga zajmują tematy statusu, władzy i ekonomii. Zasady tej ostatniej według Heatha stosować można szeroko poza sferami konsumpcji. Poprzez porównania Bunting nadał wartości finansowe swoim codziennym czynnościom, tłumacząc, że skoro noc w hotelu kosztuje 75 EUR, to noc we własnym łóżku warta jest 100 EUR, chodzenie po drzewach – 10 EUR , spotkanie z przyjaciółmi – 20 EUR , mycie rąk – 1 EUR, siusianie – 1 EUR, itp. Heath Bunting sam edukował się artystycznie. Lukę powstałą w wyniku notorycznego braku pokory wypełnia poczuciem humoru.
1) Galeria Hoża, to jedna z najmniejszych warszawskich galerii. Mieści się w kamienicy przy ulicy Hożej 39. Na co dzień w 30-metrowej kawalerce mieszka właścicielka/kuratorka. Katarzyna Wyrozębska pokazuje, jak sama mówi, konsekwentnych artystów z całego świata.
Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana
00- 533 Warszawa, ul. Mokotowska 65/7
tel. +48 22 625 51 24
fax +48 22 827 64 62
powrót do indeksunastępna strona

203
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.