W piątek 11 marca 2011 roku o godz. 19.00 w Galerii Lamelli zostanie otwarta wystawa Anny Poduszyńskiej zatytułowana „Córka jeziora”.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Na wystawie zostaną zaprezentowane dwie grupy obrazów, opartych o motywy inspirowane Afryką. Pierwszy chronologicznie cykl nosi tytuł „Barwy ochronne”, drugi, dominujący na ekspozycji, zyskał nazwę od wieńczącego go wielkoformatowego tryptyku „Córka jeziora”. Anna Poduszyńska: Najwcześniejszymi impulsami malarskimi były dla mnie czysto emocjonalne reakcje na bezpośredniość napotkanych w Kenii ludzi oraz zdarzenia, którym towarzyszyła zarówno fascynacja, nabożne skupienie, które potrafiło się zamienić w wybuch śmiechu, jak i strach czy niepewność. Jako malarkę, uwiodła mnie surowa, ale tętniąca witalnością, sceneria odwiedzanych miejsc, przesycone światłem powietrze, migotanie odblasków na ciemnej skórze, obserwowanej w ostrym słońcu i w kontraście z jaskrawymi strojami czy barwnymi fasadami budynków. Zafascynowała mnie także afrykańska skłonność do bezpretensjonalnej celebracji codziennych czynności, ustanawiających niemal święty rytm dnia oraz niewymuszony kult chwili. W kraju tak zróżnicowanym kulturowo, w którym chrześcijańskie i muzułmańskie modele świata nakładają się na modele światów „plemiennych”, rzeczywistość społeczna jest niespójna i pełna kontrastów. Brutalna wałka o przetrwanie w warunkach, zmieniających się na skutek procesów globalizacji ostro kontrastuje z manifestowaną pobożnością i religijnością. W kenijskiej serii obrazów chciałam się zmierzyć z tego rodzaju wewnętrznymi napięciami, których doświadczyłam, uczestnicząc przez krótką chwilę w codziennym życiu Afrykańczyków. Na poziomie malarskim i formalnym, służyły mi głównie kolor i faktura, podkreślające zmysłowy charakter wrażeń oraz emocjonalną atmosferę, która towarzyszyła spotkaniom. Zależało mi także, na niejednoznaczności samego obrazowania oraz zawieszeniu między twardą, namacalną rzeczywistością faktów, a ulotną, podlegającą odkształceniom materią wierzeń i ducha. Tytułowy tryptyk jest najbardziej oczywistym tego przykładem. Córka jeziora (Nyarnam) odnosi się do tradycji (w większości schrystianizowanego) ludu Luo, dla którego wierzenia nadal są podstawą ich kodeksu moralnego. Jak pisze Aleksandra Gutowska: „Luo uważają jezioro za róg obfitości, z którego czerpią bogactwo i siłę potrzebne do życia”. W centralnym dla wystawy tryptyku symbolika wody ma podwójny, chrześcijański i afrykański, kontekst. Wernisaż: piątek, 11 marca 2011, o godz. 19.00; wystawa czynna do 30 marca; finisaż: 30 marca, o godz. 20.00 Galeria Lamelli31-027 Kraków, ul. Mikołajska 2 tel. +48 012 422 19 55, +48 012 422 08 14 Czynne: poniedziałek - piątek: 11.00 - 17.00 |