Modę balową charakteryzuje szczególna intensywność estetyczna i emocjonalna, a zarazem złożoność znaczeń związanych z wyrażaniem przez strój statusu społecznego i materialnego, atrakcyjności seksualnej, indywidualnego gustu i stosunku do reguł współżycia społecznego odwzorowanych w nakazach etykiety. Ożywia ją napięcie między marzeniem a rzeczywistością.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
W „Kopciuszku”, najsłynniejszej baśni świata, balowa suknia i pantofelki stają się narzędziem spełnienia najgłębszych pragnień, dokonującej się po zmroku metamorfozy od przyziemności do zniewalającego piękna. Pozwalają objawić się ideałowi, wzbudzić pożądanie, zdobyć serce księcia. Te archetypy mody balowej przemawiają do zmysłów i wyobraźni, ich istotą jest seksapil. Po zmroku, gdy sprawy dnia wydają się odległe, a prace zakończone, do głosu może dojść fantazja i przybrać materialny kształt dzięki strojom ekstrawaganckim i kunsztownym. Od ekstrawaganckiej, rozmiłowanej w maskaradzie dworskiej kultury XVIII w. przez burzliwą epokę napoleońską, mieszczański biedermeier, eklektyczną drugą połowę XIX w. i wyrafinowaną Belle Epoque do pełnego sprzeczności dwudziestolecia międzywojennego aż po czasy współczesne. Wystawa ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu prezentowana w Pałacu Herbsta przedstawia historię mody balowej poprzez autentyczne ubiory kobiece i męskie oraz akcesoria mody wieczorowej: eleganckie suknie i okrycia balowe, kreacje XX-wiecznych projektantów, kostiumy maskaradowe urzekające wielością inspiracji, pantofelki i mufki, orientalne i koronkowe szale, wachlarze i pelerynki z ptasich piór,  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
kotyliony i karnety balowe, fantazyjne kapelusze i torebki, balowe rękawiczki i ekstrawagancką biżuterię. Odsłania skomplikowany proces przygotowania do wejścia na balową scenę i instrumenty uwodzenia: gorsety, krynoliny i turniury, które nadawały kobiecemu ciału pod balową suknią aktualnie modny kształt. Portrety dokumentują końcowy efekt, dowodząc, że dama en grande toilette to dzieło sztuki. „Od zmierzchu do świtu. Historia mody balowej XVIII – XX wieku”. Pałac Herbsta, ul. Przędzalniana 72; 25 marca – 22 maja 2011 r. Otwarcie: 25 marca, piątek, godz. 18.00. Kuratorki: Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, Ewa Halawa (Muzeum Narodowe we Wrocławiu). Wydarzenia Towarzyszące wystawie „Od zmierzchu do świtu. Historia mody balowej.” - Pałacowa maskarada – 27 lutego 2011, niedziela godz. 16.00 – 19.30.
- Sztuka w Twoich rękach… dla początkujących – 9 kwietnia 2011, sobota godz. 11.00 – 13.00.
- Sztuka w Twoich rękach… dla zaawansowanych – 9 kwietnia 2011, sobota godz. 14.00 – 16.00.
- Oprowadzanie kuratorskie – 17 kwietnia 2011, niedziela godz. 12.00
- Kobiety modne – moda balowa. Zajęcia na wystawie
Pałac Herbsta – Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi90-338 Łódź, ul. Przędzalniana 72 tel. +48 42 674 96 98 fax +48 42 674 99 82 Czynne: wt-pt: 10-17, so-ni: 11-18 (maj-wrzesień), 11-16 (październik-kwiecień) Wstęp: bilet normalny 8 zł, ulgowy 5 zł, rodzinny 20 zł; czwartki wstęp bezpłatny; wystawy czasowe: normalny 4 zł, ulgowy 3 zł |