powrót; do indeksunastwpna strona

nr 03 (CV)
kwiecień 2011

Jenny Holzer w Poznaniu
Art Stations Foundation
Art Stations Foundation zaprasza na wystawę Jenny Holzer w dniach 8.04 – 31.08.2011. Wernisaż 8.04, godz. 20:00, galeria Art Stations, Stary Browar, Poznań.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Jenny Holzer (ur. 1950) jest uznawana za jedną z najważniejszych artystek swego pokolenia. Po studiach w zakresie malarstwa i grafiki w Rhode Island School of Design, począwszy od momentu, kiedy w l. 1976-77 uczestniczyła w niezależnym programie studiów oferowanym przez Whitney Museum of American Art, Holzer uczyniła język swoim podstawowym środkiem wyrazu. W Whitney Museum studiowała m.in. z Yvonne Rainer, Danem Grahamem i Vito Acconcim. W tym też okresie Holzer zaczęła pisać swoje słynne obecnie Truisms (1977-79). Truisms to kompendium oryginalnych zwrotów, wyrażających silne przekonania polityczne, ideologiczne czy moralne. Przyjmując model dystrybucji wykorzystywany zarówno w reklamie, jak i przez zespoły rockowe, Holzer umieszczała alfabetycznie ułożone teksty na plakatach, które rozwieszała w całym centrum Manhattanu, gdzie mieszkała do schyłku lat 80. XX w.
W tym okresie Holzer zaangażowana była również w działania Collaborative Projects (inaczej Colab), organizacji prowadzonej przez artystów, przygotowującej i prowadzącej w różnych miejscach czasowe wystawy zbiorowe otwarte dla wszystkich chętnych. W ramach projektu Colab, wraz z artystą Coleenem Fitzgibbonem, w 1979 r. Holzer zorganizowała Manifesto Show na witrynie sklepowej niedaleko Bowery. Artyści i nie-artyści wystawili wydruki i obiekty stanowiące manifesty autorów. Holzer pokazała na wystawie Inflammatory Essays (1979-82) cykl zawierający 100 słów tyrad i pełnych pasji wystąpień napisanych po przestudiowaniu modeli takich jak Mao Tse-Tung i Emma Goldman.
Teksty te były także przedstawiane na plakatach w różnych dzielnicach Nowego Jorku. W swej twórczości artystka od początku zajmowała się tym, w jaki sposób organizuje się społeczność i co ma na nią wpływ. Żeby zbadać jak konsoliduje się i uprawomocnia władza, Holzer podaje publiczności informacje dotyczące przekonań politycznych, emocji życia codziennego i problemów współczesności. Czyni to wykorzystując formy przekazu będące elementami codziennego wizualnego krajobrazu, jak plakaty, znaki elektroniczne, t-shirty i ławki kamienne, pokazujące jak bardzo naturalne stały się media i reklama. Według Holzer, „Jeśli chce się dotrzeć do szerokiej publiczności, to nie sztuka będzie w stanie zatrzymać kogokolwiek w drodze na lunch, a jedynie kwestie życiowe.”
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Razem z Truisms i Inflammatory Essays, Holzer napisała 13 cykli do roku 2001, kiedy to zaprzestała wykorzystywania tekstu. Niektóre z jej tekstów pisanych dotyczą wewnętrznego życia jednostki i jej reakcji na historyczne katastrofy. W odpowiedzi na kryzys wywołany AIDS, nieodpowiedzialną politykę i niepotrzebną śmierć ludzi, Holzer przygotowała Laments (1989). W pracy artystka wykorzystała głosy konkretnych osób aby unaocznić to, w jaki sposób doświadczano horroru choroby i śmierci bez wiedzy o możliwości przeżycia. […]
Projekcje nie pozostawiają namacalnego śladu. Choć Holzer często wykorzystuje własne teksty, w swoich projekcjach koncentruje się także na prozie Henri Cole’a, Elfriede Jelinek i Wisławy Szymborskiej. O polskiej laureatce Nagrody Nobla Holzer powiedziała: „Szymborska pisze o wielu sprawach, które są dla mnie interesujące. Napisała wiersz o torturach, inny o uchodźcach. Jest też jeden o terroryście. O tych kwestiach myślą obecnie ludzie. Pisze o pisaniu. Pisze o poczuciu winy. Jest też wiersz o rozstaniu, który podoba mi się na końcu (filmu) dlatego, że przedstawia je jako łagodne uwolnienie. Szymborskiej udaje się wyrazić wszystko to, co najważniejsze i sądzę, że dobrze jest to właśnie oferować innym. Tutaj to, co najistotniejsze, opisane przez znamienitą poetkę, przepływa wokół nas i w nas samych.„
W Poznaniu, w ramach wystawy w Art Stations, Holzer pokaże projekcje wierszy Szymborskiej na elewacjach Starego Browaru i Ratusza. Artystka po raz pierwszy dokona projekcji poezji Noblistki w języku oryginału, czyli w języku polskim. […]
W dniach 10-25 czerwca w Krakowie specjalnie z okazji Roku Czesława Miłosza, Jenny Holzer zaprezentuje wielkoformatową projekcję świetlną inspirowaną wierszami noblisty. Cytaty z tomu Nowe i zebrane wiersze 1931-2001 będą wyświetlane po zmroku na fasadzie Zamku Królewskiego na Wawelu oraz na Wiśle.
Jenny Holzer, 08.04-09.04.2011
Centrum Sztuki i Biznesu Stary Browar / Ratusz / Poznań
08.04.2011, godz. 21:00-23:00 – elewacja Starego Browaru (od strony Parku J.H. Dąbrowskiego)
09.04.2011, godz. 21:00-23:00 – fasada Ratusza, Stary Rynek
Otwarte spotkanie z Jenny Holzer: 9.04, 17:00 Studio Słodownia +3 / Stary Browar / Poznań.
Filmy dokumentalne towarzyszące wystawie i projekcjom:
  • 6.04, 18:00, Studio Słodownia +3 – „Chwilami życie bywa znośne”, film o Wisławie Szymborskiej, reż. Katarzyna Kolenda-Zaleska, 2009
  • 7.04, 18:00, Studio Słodownia +3 – „Jenny Holzer”, reż. Claudia Müller, 2010
Wstęp wolny. Więcej o wystawie: artstationsfoundation5050.com. Więcej o projekcjach: artstationsfoundation5050.com.
Art Stations Foundation
61-888 Poznań, Półwiejska 42
tel. 061 859 61 22
fax 061 859 61 21
powrót; do indeksunastwpna strona

224
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.