powrót; do indeksunastwpna strona

nr 06 (CVIII)
sierpień 2011

„Melancholia” najlepszym filmem II kwartału 2011 w polskich kinach według Esensji i Stopklatki
W kolejnym rozdaniu kwartalnym trzy filmy mocno rywalizowały o zwycięstwo. Zapoznajcie się z propozycję „Esensji” i „Stopklatki” zestawu najlepszych filmów II kwartału 2011 roku w polskich kinach.
Dziwny był to filmowo kwartał – niby cała rzesza interesujących, ale brak jednoznacznego przeboju. Kino rozrywkowe dostarczyło nam świetnych „X-menów”, postspielbergowski (a może właśnie jak najbardziej spielbergowski?) „Super 8” i ambitniejsze dzieło twórcy „Moon”, czyli „Kod nieśmiertelności” Duncana Jonesa. Kino tzw. ambitne wchodziło na nasze ekrany pod znakiem przebojów festiwalowych – czy z Cannes („Melancholia”, „Drzewo życia”, „Kieł”), czy też Wenecji („Somewhere”). I znów – zestaw zacnych tytułów, ale brak niekwestionowanego arcydzieła. W głosowaniu naszych redakcji ostatecznie „Melancholia” o włos wyprzedziła „Somewhere” i „X-menów”, ale kolejność mogłaby być zupełnie inna. Niezwykle trudno bowiem porównać te filmy – szczera, przejmująca, czy też jak mówią niektórzy – megalomańska produkcja kontrowersyjnego von Triera, kontra wyciszone kino Coppoli i doskonałe rzemiosło rozrywkowe? Wybierzecie z nich to, co Wam samym przypada do gustu.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
1. Melancholia
Lars von Trier zniszczył ziemię, „Melancholia” okazała się pieczołowicie zaplanowaną, znakomicie wyreżyserowaną katastrofą, która dużo silniej uderzyła w kilka osób, niż w cały świat. Gdybyśmy chcieli usytuować „Melancholię” Larsa von Triera na obszarze kina gatunków, moglibyśmy odnaleźć w niej elementy należące do dramatu, skupić się na katastroficznych aspektach fabuły, pobawić w badaczy science-fiction czy szukać podstaw dla nazwania filmu thrillerem. W przypadku produkcji von Triera nie sposób pozwolić sobie na prosty, matematyczny rachunek i dodać wszystkie elementy.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
2. Somewhere. Między miejscami
Tym razem bohaterowie Sofii Coppoli gubią nie słowa, a sens życia. Ale, jak to u młodej reżyserki bywa, strata idzie w parze z odkupieniem. Johnny’ego Marco, hollywoodzkiego blazera, celebrytę i aktora (w takiej właśnie kolejności), trawi pogłębiający się kryzys tożsamości. Co zrobić, gdy materialne nasycenie nie jest już w stanie zagłuszać duchowej pustki?
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
3. X-Men: Pierwsza klasa
Matthew Vaughn już pokazał w „Kick-Ass”, że potrafi świetnie ironizować na bazie superbohaterskich toposów i niezwykle sprawnie reżyserować sceny akcji. Teraz przyszedł czas na zmierzenie się z klasyczną i poważaną serią komiksową. Nie był to reboot, więc Vaughn nie miał okazji na całkowite odświeżenie świata mutantów, ale odcisnął na materiale swoje oryginalne pomysły. Vaughn przyznał w wywiadach, że starał się osiągnąć charakterystyczny klimat retro w stylu klasycznego, zimnowojennego Bonda. Młoda obsada również zaprezentowała się intrygująco. Reżyser nie miał zbyt wiele czasu na realizację, budżet nie był kolosalny, oczekiwania były wysokie, jednak historia często pokazuje, że taka presja może działać stymulująco otrzymaliśmy bowiem jeden z najlepszych filmów w serii.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
4. Kieł
„Kieł”, to jeden z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących filmów jakie widziałam. Pokręcony i zdumiewający, sprawiający, że większość seansu spędza się z szeroko otwartymi ze zdziwienia ustami i na brzegu fotela z nadmiaru trudnych do opanowania emocji, które sprawiają, że w głowie kołacze się jedna myśli: „Nie do wiary!”.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
5. Drzewo życia
Nie o to chodzi, co się dzieje, ale w jaki sposób się to pokaże. Zdjęcia Emmanuela Lubezkiego nadają najnowszemu filmowi Terrence’a Malicka kształt, który mógłby przybrać zupełnie nowy świat. Perfekcyjne ujęcia pokazujące przestrzeń z perspektywy żaby są zestawione ze zbliżeniami gestów wykonywanych przez bohaterów, podążają za ich kierowanym ku niebu spojrzeniom. Zwolnione ujęcia są zmontowane ze scenami, w których bohaterowie pospiesznie znikają z przestrzeni kadru. Mimo całej perfekcji, nie opuszczało mnie wrażenie, że kamera jest bezwolnie zawieszona na ramieniu operatora dzięki czemu obiektyw chwyta w locie mijające chwile.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
6. Super 8
Obraz Abramsa poskładany jest z elementów doskonale znanych, w kinie przetestowanych już wielokrotnie. Zamiast poczucia, że wszystko już widzieliśmy, pojawia się raczej odczucie tęsknoty za tego typu kinem. Twórca „Zagubionych” nie ma bowiem ambicji wymyślania go na nowo – swój film kieruje do tych, którzy wychowali się na dziełach Spielberga. Do wszystkich tych, którzy nie boją się przyznać, że mimo posiadania żony/męża i grupki dzieci, nie są do końca dorosłymi. Do tych, których niezmiennie fascynuje w kinie przygoda, dreszczyk emocji spod znaku wymykania się w środku nocy z domu tak, by rodzic niczego nie zauważył. Słowem, do wszystkich tych, którzy nie wstydzą się przyznać, że tkwi w nich dziecko. A jak pamiętamy z „Ostatniej krucjaty”, nawet Indiana Jones był dzieckiem…
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
7. Kod nieśmiertelności
Siła „Kodu nieśmiertelności” polega nie tylko na wciągającej fabule i błyskotliwych rozwiązaniach inscenizacyjnych, chociaż z pewnością oryginalność w kinie rozrywkowym nie jest częstym zjawiskiem i zasługuje na odnotowanie, a wręcz uznanie. A jednak, chociaż zręczne zwroty akcji należy potraktować jako nieoceniony atut filmu, to raczej wymiar egzystencjalny przedstawionej historii oraz wątpliwości natury moralnej wyłaniające się spośród kolejnych elementów ekranowej układanki, czynią „Kod nieśmiertelności” dziełem frapującym, a może nawet wyjątkowym.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
8. Armadillo – wojna jest w nas
Jak w fabularnym kinie wojennym. Nie jak w dokumentach, które przeważnie skupiają się na ukazywaniu kulis wojennych działań oraz społeczno-politycznej otoczki im towarzyszącej. I takie też wrażenie „Armadillo” sprawia – pomimo świadomości, iż wszystko, co widać na ekranie, to prawda, a nie wymyślona na kartach scenariusza fikcja, oglądając dokument Metza nie sposób nie złapać się na postrzeganiu całości jako jednego z „aktorskich” filmów traktujących o wojnie. Jest tu i dramat, i sceny akcji, i brutalne momenty, w których adrenalina daje o sobie znać, a żołnierze robią rzeczy, których nie powinni robić.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
9. Nic do oclenia
Zjednoczenie krajów europejskich prowadzi nie tylko do współpracy między państwami, ale również do nasilonych tarć między kulturami i przedstawicielami różnych narodów, którzy żyją jeszcze bliżej siebie niż wcześniej. Dany Boon udowodnił w „Jeszcze dalej niż północ”, że potrafi ciekawie opowiadać o konfliktach i uprzedzeniach wewnątrz i między społecznościami, wykorzystując do tego celu plastyczną, ale trudną do okiełznania materię komedii. W „Nic do oclenia” wybiera sobie trudniejszy temat – o ile w konfrontacji z rzeczywistością stereotypy można wykorzenić, przynajmniej u jednostki, o tyle ksenofobia wpisana w postawę życiową danej osoby nie daje się już tak łatwo wyplewić. Jak na komedię przystało cały temat został przedstawiony w sposób niefrasobliwy i zabawny. Boon pokazuje absurd waśni belgijsko-francuskich, aranżując liczne nieporozumienia, dowcipy i komedię pomyłek.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
10. Erratum
Najlepszy (choć nie nagrodzony) film 35. FPFF w Gdyni, po roku zmagań z dystrybutorami, trafił w końcu do kin. Michał wraca do miasta swojego dzieciństwa, od którego odciął się przed laty. W nowym życiu, w którym towarzyszy mu żona, dziecko i intratna posada, zdążył zapomnieć o przeszłości. Konfrontacja z nią przynosi kilka przejmujących scen; bohater spotykając kumpli z zespołu, przechadzając się po miejscach, w których dojrzewał, odświeża wspomnienia, z którymi powracają także dawne marzenia. Spojrzenie na nie oraz na rzeczy, które go ukształtowały, stanowi szlachetną wizję, uwieńczoną wyrafinowanym, poetyckim zakończeniem.



Tytuł: Melancholia
Reżyseria: Lars von Trier
Scenariusz (film): Lars von Trier
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: Dania, Francja
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 27 maja 2011
Gatunek: akcja, dramat, SF
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: Somewhere. Między miejscami
Tytuł oryginalny: Somewhere
Reżyseria: Sofia Coppola
Zdjęcia: Harris Savides
Scenariusz (film): Sofia Coppola
Muzyka: Phoenix
Rok produkcji: 2010
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor: Forum Film
Data premiery: 1 kwietnia 2011
Czas projekcji: 98 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: X-Men: Pierwsza klasa
Tytuł oryginalny: X-Men: First Class
Reżyseria: Matthew Vaughn
Zdjęcia: John Mathieson
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor: Imperial CinePix
Data premiery: 3 czerwca 2011
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: Kieł
Tytuł oryginalny: Kynodontas
Reżyseria: Yorgos Lanthimos
Rok produkcji: 2009
Kraj produkcji: Grecja
Dystrybutor: Against Gravity
Data premiery: 10 czerwca 2011
Czas projekcji: 94 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: Drzewo życia
Tytuł oryginalny: Tree of Life
Reżyseria: Terrence Malick
Scenariusz (film): Terrence Malick
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor: Monolith
Data premiery: 10 czerwca 2011
Czas projekcji: 138 min.
Gatunek: akcja, dramat, przygodowy
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: Super 8
Reżyseria: J.J. Abrams
Zdjęcia: Larry Fong
Scenariusz (film): J.J. Abrams
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 17 czerwca 2011
Czas projekcji: 112 min.
Gatunek: SF
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: Kod nieśmiertelności
Tytuł oryginalny: Source Code
Reżyseria: Duncan Jones
Zdjęcia: Don Burgess
Scenariusz (film): Ben Ripley
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor: Monolith
Data premiery: 6 maja 2011
WWW: Strona
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: Armadillo – wojna jest w nas
Tytuł oryginalny: Armadillo
Zdjęcia: Lars Skree
Scenariusz (film): Kasper Torsting
Rok produkcji: 2010
Kraj produkcji: Dania
Dystrybutor: Against Gravity
Data premiery: 13 maja 2011
Czas projekcji: 100 min.
Gatunek: dokumentalny
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: Nic do oclenia
Tytuł oryginalny: Rien à déclarer
Reżyseria: Dany Boon
Scenariusz (film): Dany Boon
Rok produkcji: 2010
Kraj produkcji: Francja
Dystrybutor: Hagi
Data premiery: 10 czerwca 2011
Czas projekcji: 105 min.
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: Erratum
Reżyseria: Marek Lechki
Scenariusz (film): Marek Lechki
Rok produkcji: 2010
Kraj produkcji: Polska
Dystrybutor: Best Film
Data premiery: 8 kwietnia 2011
Czas projekcji: 90 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl
powrót; do indeksunastwpna strona

115
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.