Kraje orientu intrygują zachód od dawien dawna. Podróż na daleki wschód może być wyprawą na inną planetę, zaś kultury, które się tam rozwinęły, elektryzują wyobraźnię wielu ludzi. Nie inaczej jest z twórcami gier. Poznajcie dziesięć tytułów pochodzących z Azji albo nią zainspirowanych.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Go odwzorowuje myśl wschodu i tamtejsze spojrzenie na świat, wymaga umiejętności stworzenia sobie kompleksowego obrazu przestrzeni i panowania nad planszą. Innymi słowy jest to cesarz pośród wszystkich gier. Mnogość kombinacji, a zarazem prostota zasad dają ogromne pole manewru. Gracze na zmianę wystawiają swoje kamienie na planszę (składającą się z 19x19 przecinających się linii, tworzących 361 skrzyżowań). Każdy z zawodników stara się zdobyć jak największe terytorium i pozbawić konkurenta oddechów (ogradzać jego kamienie i tym samym zbijać). Ta starożytna gra jest pozycją, którą powinien wypróbować każdy szanujący się gracz!  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Gra, której oprawa graficzna zachwyca, a zasady powalają. Świetnie oddana dyplomacja oraz agresywna polityka klanów Japonii są niebywałymi plusami tej gry. Jeśli macie ochotę spróbować ciekawej mechaniki, ekonomii i wojny, połączonej z nieodłączną dyplomacją, a do tego lubicie klimat wschodu, musicie wypróbować tę grę. Nie zabraknie przy niej emocji, gorących dysput i układów – tych oficjalnych, jak i tych zza kuluarów.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Pojedynki przeciw demonom w stylu kung-fu! Zastępy wygłodniałych duchów oblegają wioskę, w której ukryty jest artefakt mogący wskrzesić Straszliwego Wu Fenga. Tylko gracze mogą powstrzymać najróżniejsze maszkary od najgorszego, egzorcyzmując je. Pojedynek woli oprawiony rzeczywistymi mitologicznymi duchami Chin. Jeśli lubicie kooperację i nie przeszkadza wam element losowy, a także kochacie emocje towarzyszące wspólnemu przeciwstawianiu się planszy, musicie koniecznie spróbować tej gry.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Gra, której zasad nie da się wytłumaczyć. Jest ona skomplikowana, ale równie emocjonująca. Znajdziemy tu zarówno garść strategii, szczyptę blefu, a także plasterek komunikacji z partnerem poprzez odpowiednie zagrywki i wymianę kart – wszystko doprawione aromatyczną nutą hazardu. Czysty smak Azji. Świetna gra karciana, niezwykle pasjonująca, gdzie spełni się każdy karciarz. Nie trzeba lubić planszówek, by ta gra nas pochłonęła.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Walka o dominację w bardzo przystępnej formie. Proste zasady oraz przyjemna i dynamiczna rozgrywka czynią z „China” świetny tytuł na rodzinne i planszówkowe stoły. Zagrywając karty, gracze muszą walczyć o wpływy w dziewięciu prowincjach. Gra, w której tematyka jest tylko pretekstem, ale za to dzięki dobremu bilansowi każda chwila jest niezwykle emocjonująca. Godna polecenia – szczególnie dla rodziny!  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Gra, w której najbardziej uwagę przyciąga mechanika rozstrzygania walk – zastosowanie wieży, do której gracze wrzucają swoje oddziały wojsk. Wygrywa ten, którego oddziałów wypadnie więcej. Oczywiście część z nich zaczepia się na poszczególnych piętrach i zostaje tam, czekając na kolejne walki. Poza tym należy wznosić zamki, świątynie i teatry na podbitych terytoriach, by odnieść zwycięstwo!
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
In the year of the dragon Jako zarządcy prowincji musimy zmierzyć się z nadchodzącymi niebezpieczeństwami. Musimy pokazać cesarzowi, że to właśnie my potrafimy sobie najlepiej poradzić z klęskami, jakie nawiedzają cesarstwo. Podczas rozgrywki trzeba się liczyć z tym, że poniesie się straty. Jeśli macie ochotę poczuć miażdżącą odpowiedzialność i lubicie wymagające tytuły, to serdecznie polecamy!
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Kolejna gra wschodu, której zasady na początku przerażają. Zrozumienie systemu rozdawania kamieni i ich wykładania części graczy sprawia problemy. Oczywiście najlepiej jest, jeśli któryś z zawodników zna już zasady „Mahjonga” – dzięki temu rozgrywka jest znacznie łatwiejsza niż przy wspólnym poznawaniu zasad od zera. Gra, w której wymagane jest uważne obserwowanie poczynań graczy i pamiętanie tego, jakie kamienie każdy z nich posiada. Nie jest na pewno pozbawiona losowości, ale to tak jak z brydżem: amatorski jest losowy, zawodowy – znacznie mniej. Dodatkowo „Mahjong” to świetny rekwizyt na sesje RPG.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Kwiecista talia kart, rozpowszechniona wśród yakuzy. Pozwala na rozegranie kilkunastu różnych gier, a każda z nich opiera się na podziale zestawu na miesiące i pory roku (co idealnie odwzorowuje zamiłowanie Japończyków do obserwowania cykli rocznych i oddawania ich w wielu dziedzinach życia). Najpopularniejszą grą jest „Koi-koi” (gdzie liczy się odrobina szczęścia i spostrzegawczość oraz strategia przy dobieraniu kart w układy). Jeśli lubicie gry w karty i strategiczne myślenie, to „Hanafuda” będzie dla Was idealna. Dodatkowo dociekliwi znajdą wiele wariantów, jakie możemy rozegrać „Hanafudą”, a każdy równie emocjonujący.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
„Wojny ryżowe” są dość nieskomplikowaną, ale niezwykle wciągającą grą planszową wydaną przez Kuźnię Gier. Jako japońscy daymio bierzemy udział w zmaganiach o tytułowy ryż, a naszym celem jest zajęcie jak najwięcej pól ryżowych na ograniczonej przestrzeni wyspy. Poza dzielnie pracującymi chłopami możemy wysyłać ashigaru i roninów, by przepędzali wrogich rolników, wyzywać innych władców na pojedynki czy korzystać z usług wędrownych mnichów, gejsz czy złodziei. Zdecydowanie warta polecenia strategia ekonomiczna o w miarę prostych zasadach, a przy tym o dużej ilości możliwości i strategii wiodących do zwycięstwa.
Tytuł: Senji Info: 3-6 graczy, od 12 lat Data produkcji: 2008
Tytuł: Ghost Stories Info: 1-4 graczy, od 12 lat Data produkcji: 2009
Tytuł: Tichu Wydawca: Abacus Spiele Info: 3-6 graczy, od 10 lat
Tytuł: China Wydawca: Abacus Spiele Info: 3-5 graczy, od 10 lat Data produkcji: 2005
Tytuł: Rice Wars Info: 2-5 graczy Data produkcji: lipiec 2008 |