Co dzieje się z zakochanymi po uszy bohaterami komedii romantycznych gdy już miną napisy końcowe? Co wydarzy się przez jedną noc dla chłopaka oczekującego na operację mózgu? Dzień piąty American Film Festival.  | ‹Do rana›
|
Do rana („Falling Overnight” reż. Conrad Jackson) Ekstrakt: 80% Odkrycie. Dwudziestokilkuletni Elliot następnego dnia ma przejść operację mózgu. Zawczasu cały dobytek pakuje w worki na śmieci. Z chorobą boryka się sam, żyje w osobistej izolacji, na własną prośbę odcinając się od wsparcia rodziny i przyjaciół. Z początku do Elliota nie łatwo się przyzwyczaić. Z pozoru arogancki i wyobcowany nie jest bohaterem za którego chce się trzymać kciuki. Przypadkowo poznana dziewczyna okazuje się jednak kluczem do jego prawdziwego „ja”. Razem z Chloe odkrywamy uśmiechniętego, skromnego i pełnego uroku chłopaka z sąsiedztwa. Przy niej guz mózgu jest malutki, operacja odległa i niegroźna. Przez kilkanaście godzin liczy się tylko ona i chwile, które mogą już nigdy się nie powtórzyć. Ta niezwykle ciepła i jednocześnie poruszająca historia z miejsca skrada serce publiczności. Mimo, że losy bohaterów wplątane w charakter typowej miłostki pozwalają wierzyć w przewidywalny i szczęśliwy finał, to nietypowe położenie Elliota każe weryfikować wszelkie oczekiwania. Noc się kończy, przytłaczająca rzeczywistość boleśnie daje o sobie znać. Jednak „Do rana” do ostatniej sceny pozostaje na swój sposób zabawne i paradoksalnie pełne czystego optymizmu, dzięki któremu można wybaczyć mu wszelkie drobne błędy i potknięcia.  | ‹Blue Valentine›
|
Blue Valentine (reż. Derek Cianfrance) Ekstrakt: 80% Zastanawialiście się kiedyś, co dzieje się z zakochanymi po uszy bohaterami komedii romantycznych gdy już miną napisy końcowe? Kilka lat później życie nie jest już jak z bajki. Marzenia prostuje rzeczywistość, magia zanika, ustają porywy serca. Byli zakochani kompletnie do siebie nie pasują, nie mogą przestać krzywdzić się nawzajem. Oglądając w dwóch czasowych narracjach relację Cindy (Michelle Williams) i Deana (Ryan Gosling) obserwujemy wschód i zachód ich uczucia. Jesteśmy świadkami bolesnego przeobrażenia z nierozłącznej jedności w nie kochające indywidualności, nie mogące znieść wzajemnej obecności. W „Blue Valentine” transgresja w obrębie formatu love story niebezpiecznie zbliża się do bolesnego dramatu. Łapczywe zycie absorbując ich uczucie nie pozostawia im go zbyt wiele dla siebie. Dlatego bohaterowie żyją przeszłością, nie potrafiąc odnaleźć się w emocjonalnym „tu i teraz” gubią się do reszty. Wszelkie podejmowane desperackie krzyki emocji trafiają w próżnię. Na happy end nie ma miejsca.
Tytuł: Do rana Tytuł oryginalny: Falling Overnight Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: USA Gatunek: dramat
Tytuł: Blue Valentine Rok produkcji: 2010 Kraj produkcji: USA Czas projekcji: 112 min Gatunek: dramat, melodramat |