powrót; do indeksunastwpna strona

nr 09 (CXI)
listopad 2011

Świadome zgody w Białymstoku
Galeria Arsenał w Białymstoku ma zaszczyt zaprosić na wystawę „Świadome zgody”. Prace z kolekcji BWA Białystok, Galerii Arsenał, Podlaskiej Zachęty. Kuratorzy: Daniel Rumiancew, Joanna Zielińska.
Józef Szajna, Totem, 1982
Józef Szajna, Totem, 1982
Wystawa „Świadome zgody” opowiada o początkach białostockiej kolekcji, pokazując, jak zmieniała się jej koncepcja oraz jak przesuwały się punkty ciężkości. Niektóre postawy artystyczne zostały współcześnie inaczej odczytane, niektóre z dzieł utraciły kontekst, inne zyskały nowe znaczenia… Wybierając prace z kolekcji, zastanawialiśmy się nad problemem unikatowości. Czy wciąż uzasadnione jest mówienie o benjaminowskiej aurze dzieła? W jaki sposób korespondują ze sobą dzieła zbierane w różnym czasie? Jak budować narracje w obrębie kolekcji, gdy to, co ukryte i „odrzucone”, jest równie ważne?
Wystawa jest wynikiem współpracy artysty i kuratorki. Opiera się na wątkach prywatnych, luźnych skojarzeniach, niekonsekwencjach i niedopowiedzeniach, dlatego też świadomie ujawniamy słabe strony zbioru. Selekcjonując dzieła, staraliśmy się zbudować nowe, subiektywne sensy wokół istniejących, dobrze opisanych wątków. Ważnym puntem odniesienia stała się dla nas historia kolekcji i jej początki związane z plenerami białowieskimi, wreszcie autorski wybór prac malarskich dokonany w latach osiemdziesiątych przez Bożenę Kowalską. Znana krytyczka i teoretyczka sztuki podzieliła wówczas zbiór na trzy podstawowe działy: realizm, metaforę oraz geometrię.
Maciej Kurak, Czy ważne jest, kto chowa się za obrazem?, 2007
Maciej Kurak, Czy ważne jest, kto chowa się za obrazem?, 2007
Kolekcję gromadzoną przed rokiem dziewięćdziesiątym prezentujemy w dużej części w postaci dokumentacji (pokazu slajdów), w której prace współczesnych artystów komentują „dawne dzieła”. „Dokumentacyjna” część wystawy wynika częściowo z walorów przestrzeni, zaprojektowanej bardziej pod kątem prezentacji sztuki multimedialnej niż malarstwa sztalugowego. Ekspozycja, budowana achronologicznie, została wpasowana w surowy charakter przestrzeni narzucony przez poprzednią wystawę (symbolicznie i dosłownie nałożyliśmy jedną ekspozycję na drugą). W wielu miejscach widoczne są niedopasowania i niedociągnięcia, architektura wystawy podkreśla porwaną narrację, dzieli ją na wątki, z których każdy usytuowany jest w oddzielnym pokoju.
Dokonywane przez nas wybory są często formalne i estetyczne. Staraliśmy się unikać hierarchii. Niektóre wątki mają charakter widmowy, niektóre z prac zostały wyrwane z kontekstu historycznego, zreprodukowane lub samowolnie zmultiplikowane bez zgody artysty. Wystawa ta ma charakter antyedukacyjny, powstała trochę wbrew logice zbioru i założeniom kolekcji, która – jak pisze w swoim eseju Bożena Kowalska – powinna pełnić funkcje reprezentacyjne i dydaktyczne. Nadrzędnym celem wystawy nie jest wyczerpująca prezentacja zbioru, ale jego radykalna reinterpretacja. Projekt jest rodzajem przekornego dialogu, który poszukuje kompromisu z przeszłością. Poprzez zmianę kontekstu zmienia się znaczenie kolekcji oraz poszczególnych dzieł. Puentujemy różnice i podobieństwa formalne, pokazując gust dokonujących wyborów, wykorzystując niespójności i nieaktualne wątki do budowania subiektywnych narracji. Zadajemy jednocześnie wiele podstawowych pytań. Co robić z niechcianą częścią zbioru? Jakie funkcje pełni dziś kolekcja?
Joanna Zielińska
Tytuł wystawy został zapożyczony z filmu Cezarego Bodzianowskiego znajdującego się w kolekcji Podlaskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.
Od 10 listopada 2011 do 8 stycznia 2012. Miejsce: stara elektrownia.
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny
powrót; do indeksunastwpna strona

174
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.