Są gry, w które można grać z rodziną przy obiedzie, są takie, które zabiera się na wyjazdy w góry czy nad morze. Są też jednak gry, w które można rozpocząć rozgrywkę rano, a skończyć wieczorem. Takie, do których przekonanie kogokolwiek nie będącego wielbicielem planszówek stanowić będzie kłopot. Słowem: gry dla prawdziwych twardzieli.  | ‹Posiadłość Szaleństwa›
|
Jeśli jest gra planszowa, która najlepiej oddaje klimat prozy Lovecrafta, to jest nią właśnie „Posiadłość szaleństwa” Coreya Konieczki. W nietypowy dla planszówek sposób łączy ona rozgrywkę na planszy z elementami gry fabularnej – i nie chodzi tu wcale o bohaterów, ich statystyki czy zdolności, ale o podział na graczy i Narratora. Podczas gdy ci pierwsi starają się rozwiązać zagadki, Narratorowi przypada w udziale budowa klimatu i utrudnianie im tego zadania. Wędrując po opuszczonych i nawiedzonych posiadłościach, szpitalach czy szkołach, przyjdzie nam stawać twarzą w twarz z wieloma horrorami i potworami znanymi z opowiadań Samotnika z Providence. Choć na początku każdej rozgrywki może się wydawać, że chodzi o rozwiązanie tajemnicy, gra prędko przekształca się w rozpaczliwą próbę zachowania przy życiu (i, jak na Lovecraftowski horror przystało, także zdrowych zmysłach) naszych bohaterów i ucieczkę z nawiedzonego miejsca.  | ‹Tide of Iron›
|
Tide of Iron Kolejna gra od Fantasy Flight Games, tym razem dotycząca drugiej wojny światowej. Jako dowódcy sił Aliantów lub Osi będziemy toczyć walki w Europie Zachodniej po lądowaniu w Normandii. Obszerna lista scenariuszy oraz ogromna ilość elementów gry (włączając w to figurki, karty, zróżnicowane kafelki terenu i żetony) zapewniają dobrą zabawę na długie godziny. Jeśli kiedykolwiek fascynowały Was taktyczne gry wojenne z mnóstwem żetonów i olbrzymimi mapami, „Tide of Iron” wydaje się nowoczesnym i bardziej uniwersalnym spadkobiercą tych tytułów.  | ‹Twilight Imperium Third Edition›
|
Twilight Imperium Czy „Twilight Imperium” faktycznie można określić mianem epickiej gry ekonomiczno-strategicznej? Jeśli brać pod uwagę ilość elementów oraz strategii prowadzących do zwycięstwa, a także wymiar fabularny rozgrywki, przymiotnik „epicki” jest zdecydowanie na miejscu. W tej monumentalnej planszówce, która doczekała się dotychczas aż trzech edycji, wcielamy się w liderów galaktycznych cywilizacji dążących do zdobycia dominacji nad pozostałymi. Różnorodność ras i ich cech charakterystycznych, jak również możliwość „zbudowania” własnego zakątka galaktyki sprawia, że gra nie powinna zbyt prędko się znudzić.  | ‹Cywilizacja: Poprzez wieki›
|
Cywilizacja: Poprzez wieki Stworzenie cywilizacji od antyku do czasów współczesnych było tematem świetnej gry Sida Meiera. W tym przypadku tematyka jest bardzo podobna, a wykonanie gry i grywalność ani trochę nie ustępują miejsca dziełu Meiera. Kilkugodzinny pojedynek między graczami, w którym postarają się oni zapisać złotymi literami na kartach historii. Bardzo dobrze rozplanowana mechanika wymagająca odpowiedniego gospodarowania zasobami i akcjami. W grze można zmieniać ustroje, wznosić wspaniałe cuda, a za przewodników swojej nacji obierać znane postaci z historii. Jeśli macie ochotę na kilka godzin naprawdę wymagającej strategii, to gorąco polecamy ten tytuł.  | ‹Ora et Labora›
|
Ora et Labora Wznoszenie opactwa to nie jest szybki proces – dlatego ta gra idealnie pasuje do tego zestawienia. Jeśli macie ochotę na wciągającą, kilkugodzinną rozgrywkę, w której liczy się odpowiednie kalkulowanie i planowanie, do tego lubicie innym krzyżować szyki, to „Ora et Labora” jest właśnie dla Was. Ciekawy mechanizm pozyskiwania zasobów i zbierania punktów zwycięstwa zarówno dzięki dobremu planowaniu przestrzennemu, jak i przetwarzaniu dóbr zdecydowanie zasługują na uwagę.  | ‹Gettysburg›
|
Gettysburg „Gettysburg” to gra podobna mechanicznie do „Waterloo” tego samego autora, czyli Martina Wallace’a. Jak wskazuje tytuł, będziemy symulować bitwy z wojny secesyjnej. Jeden z graczy wciela się w wojska unii, drugi prowadzi konfederatów. Konflikt na planszy będzie przypominał ten historyczny, gdyż dostępne jednostki i posiłki odpowiadają tym biorącym udział w starciu. Dobrze sprawdzający się mechanizm rozkazów pozwala na ciekawe rozgrywanie batalii i manipulacje wojsk na planszy. Jeśli jesteście miłośnikami planszówek i przejrzystych mechanik, to polecamy „Gettysburg”.  | ‹Boże igrzysko›
|
Boże Igrzysko Niech nie zmyli Was tytuł: jedyną wspólną cechą, jaką ma ta gra z książką Normana Daviesa, jest tematyka historii Polski w okresie Rzeczpospolitej Szlacheckiej. Przyjdzie nam tutaj wcielić się w rody magnackie i bronić granic przed zagrożeniami zewnętrznymi (Krzyżacy, potop szwedzki, najazdy tureckie), rozwijać nasze latyfundia, łożyć na edukację i dążyć do zdobycia wiecznej chwały. Na pierwszy rzut oka mamy tu do czynienia z grą kooperacyjną, w której los państwa zależy od naszych zdolności do współpracy z innymi magnatami. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by, wzorując się na swoich historycznych odpowiednikach, przedkładać interesy własnego rodu i swoich włości nad interesy państwa. Tylko od nas zależy, czy Polska padnie łupem zaborców, czy też wejdzie w wiek XVIII silna i zjednoczona.  | ‹War of the Ring Second Edition›
|
War of the Ring Spośród wielu gier opartych na „Władcy Pierścieni” „War of the Ring” wyróżnia się niecodziennym połączeniem wątku wyprawy pierścienia z wojennym aspektem walki dobra ze złem w Śródziemiu. Jeden z graczy staje po stronie sił dobra i otrzymuje możliwość kierowania drużyną bohaterów oraz gromadzenia pod swoimi sztandarami armii, które uderzą na Mordor. Drugi z grających dostaje możliwość wcielenia się w Saurona i rzucania do walki niewyczerpanych zastępów wojowników, których jedynym celem jest opóźnić wędrówkę Froda i jego drużyny.  | ‹Bitwy Westeros›
|
Bitwy Westeros Nie jest to pierwsza gra planszowa osadzona w uniwersum „Pieśni Lodu i Ognia” Martina, ale w przeciwieństwie do swojego poprzednika koncentruje się na militarnych konfliktach znanych nam z kart powieści. Tym razem przyjdzie nam dowodzić zakutymi w stal rycerzami, piechurami i innymi wojskami rodów Starków lub Lannisterów w ich brutalnych bojach o honor i sławę. Heksy terenu ustawiane na planszy pozwalają nie tylko na przygotowanie przedstawionych scenariuszy, ale także na tworzenie swoich własnych bitew. Mimo że gra do pewnego stopnia oparta jest na mechanizmie znanym z serii „BattleLore”, wprowadza wiele nowych rozwiązań strategicznych. Warto też zauważyć, że rozgrywka w „Bitwy Westeros” jest dość krótka w porównaniu z innymi tytułami w tym zestawieniu i trwa około jednej godziny.  | ‹Imperial 2030›
|
Imperial 2030 W tej grze naprawdę można poczuć, czym jest prawdziwa władza. „Imperial 2030” przenosi nas w niedaleką przyszłość, gdzie prym na świecie wiedzie sześć potęg gospodarczych: USA, Rosja, Unia Europejska, Chiny, Brazylia i Indie. Gracze wcielają się w inwestorów, którzy wspierając rządy różnych państw, będą starali się uzyskać z tego jak najwięcej dywidend. Rozwój przemysłu, wyścig zbrojeń, zajmowanie nowych terenów. Decyzje polityczne o globalnym zasięgu. Równoczesne wspieranie dwóch wrogich nacji? Sentymentów brak, gdy w grę wchodzą pieniądze. Niewyobrażalne pieniądze.
Tytuł: Posiadłość Szaleństwa Tytuł oryginalny: Mansions of Madness Info: 2-5 graczy, od 13 lat Data produkcji: 21 lipca 2011
Tytuł: Tide of Iron Info: 2-4 graczy, od 12 lat Data produkcji: 2007
Tytuł: Twilight Imperium Third Edition Info: 3-4 graczy, od 12 lat Data produkcji: 2005
Tytuł: Cywilizacja: Poprzez wieki Tytuł oryginalny: Through the Ages Producent: Czech Board Games EAN: 8595558300464 Info: 2-4 graczy, od 12 lat Data produkcji: 15 grudnia 2009
Tytuł: Ora et Labora Producent: Z-Man Games EAN: 5908445421150 Info: 1-4 graczy, od 10 lat Data produkcji: listopad 2011
Tytuł: Gettysburg Info: 2 graczy, od 13 lat Data produkcji: 2010
Tytuł: Boże igrzysko EAN: 5900741508016 Info: 3-4 graczy, od 12 lat Data produkcji: 2010
Tytuł: War of the Ring Second Edition Info: 2-4 graczy, od 12 lat Data produkcji: styczeń 2012
Tytuł: Bitwy Westeros Tytuł oryginalny: Battles of Westeros Info: 2 graczy Data produkcji: listopad 2010
Tytuł: Imperial 2030 Wydawca: Rio Grande Games Info: 2-4 graczy, od 12 lat Data produkcji: 2009 |