powrót; do indeksunastwpna strona

nr 2 (CXIV)
marzec 2012

Człowiek w wielkim mieście i czwarty stan skupienia wody w Toruniu
Zapraszamy na dwie świeżo otwarte wystawy: „Człowiek w wielkim mieście” oraz „Czwarty stan skupienia wody: od mikro do makro”.
Florian Böhm Wait for Walk - 48th St./ 5th Ave 2005 Archival pigment print on cotton paper 118×148cm
Florian Böhm Wait for Walk - 48th St./ 5th Ave 2005 Archival pigment print on cotton paper 118×148cm
Człowiek w wielkim mieście. Skarby Kolekcji Sztuki Nowoczesnej UniCredit
UniCredit i Bank Pekao S.A. we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu (CSW) w Polsce, pod patronatem Ambasady Włoskiej w Warszawie, przedstawiają drugą edycję wystawy Człowiek w Wielkim Mieście po jej zeszłorocznym sukcesie w Moskwie. Ekspozycja prezentowana będzie od soboty 3 marca do niedzieli, 29 kwietnia 2012 w przestrzeni wystawienniczej CSW.
W trakcie konferencji prasowej, która odbędzie się w piątek 2 marca o godz. 12:00, wybitny włoski artysta Francesco Jodice omówi City Tellers, cykl filmów dokumentalnych jego autorstwa, opowiadający o miejskich realiach w São Paulo, Dubaju i Aralu.
Sonja Braas Storm 2007 Colour print on diasec 189×149.5cm
Sonja Braas Storm 2007 Colour print on diasec 189×149.5cm
UniCredit z przyjemnością przyjął zaproszenie CSW do wzięcia udziału w jego bogatym programie kulturalnym na 2012 rok. Toruń jednak nie jest pierwszym miastem, które gości wystawę dzieł sztuki z Kolekcji Sztuki UniCredit. Wcześniej, w latach 2009-2010 w Wiedniu, Weronie i Stambule prezentowana była ekspozycja PastPresentFuture, po czym 80 prac z Kolekcji Sztuki UniCredit zaprezentowanych zostało na wystawie Things are Queer, która miała miejsce w Marta Herford Gallery wiosną 2011 roku.
Człowiek w Wielkim Mieście stanowi artystyczną podróż przez niespotykany wybór 70 prac z Kolekcji Sztuki UniCredit. Wystawa eksploruje symbiotyczny związek między środowiskiem miejskim i jego mieszkańcami, poczynając od XX wieku, analizuje również przestrzeń miejską jako odzwierciedlenie współczesnego życia. Podróż zaczyna się od widoku z powietrza, później przechodzi niżej, do poziomu ulic, gdzie protagonistami są budynki i multikulturowy tłum. Następnie wkraczamy w „środowisko domowe’, badając intymną rzeczywistość domu, a podróż kończymy marzycielskimi i utopijnymi wizjami życia w bardziej humanistycznej skali.
Jordi Colomer En la Pampa (The Pink Bag) 2008 Color light jet print on silver paper 140×115cm
Jordi Colomer En la Pampa (The Pink Bag) 2008 Color light jet print on silver paper 140×115cm
W ramach wystawy pokazywane będą malarstwo, fotografie oraz instalacje, które ukazują osobiste wizje środowiska miejskiego zarówno jednych z najważniejszych artystów XX wieku, jak i współczesnych, włączając takich artystów, jak: Andreas Gursky, Wolfgang Tillmans, Eugène Atget, Barbara Klemm, Jordi Colomer and Peter Blake. Giorgio de Chirico w Piazza d’Italia (1970) prezentuje nierealistyczną perspektywę architektury miejskiej, podczas gdy Gabriele Basilico w Milano (1981) wykorzystuje fotografię, aby uchwycić przemysłową archeologię obszarów znajdujących się na uboczach miast. Surrealistyczne pejzaże architektoniczne w Paesaggio Giorgio Morandi (1925) nadaje ciekawy kontrast do land-artu Christo, z Dolnego Manhattanu.
Marco Zanta Birmingham 03,18,2004, from „Urban Europe” 2008 Ultrachrome K3 inkjet print on cotton paper 112×135cm
Marco Zanta Birmingham 03,18,2004, from „Urban Europe” 2008 Ultrachrome K3 inkjet print on cotton paper 112×135cm
Wrapped Building Christo jest jednym z pięciu przedmiotów w jego portfolio z 1985 roku, które modyfikują architekturę miast poprzez owijanie budynków i pomników. Film Christiana Marclay’a Telefony (1995) bada funkcję telefonu w naszym społeczeństwie, podczas gdy Hamburg (1952) Henri’ego Cartier-Bressona, ojca fotoreportażu, rejestruje obrazy z życia ulicy.
Wystawa zaprojektowana i kuratorowana jest przez Dobrilę Denegri, dyrektor artystyczną Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu oraz Waltera Guadagnini’ego, przewodniczącego Naukowej Komisji Sztuki UniCredit, w skład której wchodzą również Luca Massimo Barbero, Loránda Hegyi i Angelikę Nollert.
Andreas Gursky New York, Stock Exchange 1991 Colour print 165×200cm
Andreas Gursky New York, Stock Exchange 1991 Colour print 165×200cm
Wszystkie dzieła sztuki prezentowane na wystawie Człowiek w Wielkim Mieście są częścią Kolekcji Sztuki UniCredit i pochodzą z Austrii, Niemiec, Włoch, Turcji i Stanów Zjednoczonych. Kolekcja Sztuki UniCredit liczy ponad 60.000 prac i jest złożona z obrazów, rzeźb, instalacji, filmów wideo oraz zdjęć, z których wszystkie odzwierciedlają grupową tożsamość europejską i symbolizują jej międzynarodowe oddanie sztuce.

Czwarty stan skupienia wody: od mikro do makro
Kuratorka: Victoria Vesna
22 marca, Światowy Dzień Wody – sympozjum związane z wystawą odbędzie się w Kalifornijskim Instytucie Nanotechnologii (UCLA) w Los Angeles, transmisja na żywo w CSW.
Karla Brunet, Geographies of the Sea
Karla Brunet, Geographies of the Sea
www.waterbodies.org – platforma internetowa realizowana we współpracy z autorkami Lindą Weintraub i projektantką strony Claudią Jacues – zainicjuje wirtualną wystawę artystów i naukowców z całego świata, którzy w swoich pracach koncentrują się na tematyce wody. Opublikowany zostanie również esej Philipa Balla Dlaczego woda jest dziwna, znanego naukowca, pisarza, autora książki H20: Biografia wody.
Artyści i naukowcy: Karla Brunet (Brazil), Richard Clar & Dinis Afonso Ribeiro (USA / Portugal), Suzon Fuks (Australia), Shiho Fukuhara & Georg Tremmel (Japan / Austria), Dew Harrison (GB), Tomoko Hayashi (Japan), Takashi Ikegami (Japan), Hideo Iwasaki (Japan), Hu Jie Ming (China), Gil Kuno (Japan/USA), Linda Lai (China), Nobuho Nagasawa (Japan/USA), Mizuko Oka & Yasuhiro Hashimoto (Japan), João Vasco Paiva (Portugal/China), Ellen Pau (China), Silvia Rigon (Italy/USA), Mana Salehi (Iran/Spain), Claudia Schmacke (Germany), Alicia Vela (Spain), Pinar Yoldas (Turkey/USA), Jiang Zhi (China).
Richard Clar and Dinis Afonso Ribeiro, ALMA da AGUA: A Fluid Water and Space Initiative
Richard Clar and Dinis Afonso Ribeiro, ALMA da AGUA: A Fluid Water and Space Initiative
Victoria Vesna jest jedną z najbardziej nowoczesnych artystek, oddaną eksperymentalnym i innowacyjnym poszukiwaniom, która poprzez dialog z nauką i zaawansowanymi technologiami sukcesywnie poszerza granice sztuki. Aktywnie współpracuje z pionierem nano-nauki Jamesem Gimzewskim, wspólne z którym założyła Centrum Sztuki i Nauki w ramach kampusu UCLA w Los Angeles.
Prace artystyczne Victorii, jak również jej teoretyczne przygotowanie i olbrzymie doświadczenie w nauczaniu zadecydowały o wybraniu jej jako kuratora projektu, który wprowadzi do toruńskiego CSW pewne najbardziej zaawansowane i eksperymentalne artystyczne działania, ale nie tylko. Projekt kuratorowany przez Victorię Vesnę będzie pierwszym tego rodzaju i bardzo ekscytującym doświadczeniem współpracy, opartym na wymianie i dialogu, poprzez stworzenie społecznej sieci i meta-interfejsu, w który zaangażowani będą artyści, naukowcy, kuratorzy, teoretycy, dziennikarze i inni interesujący intelektualiści. Będzie rozwijany wokół tematu wody – rozumianej nie tylko poprzez wielość jej symbolicznych i metaforycznych znaczeń, ale także jako jedno ze źródeł życia i energii, które w obecnych czasach wymaga poważnej politycznej i społecznej dyskusji.
Hideo Iwasaki, Cyanobacterial Bonsai Project
Hideo Iwasaki, Cyanobacterial Bonsai Project
Według Victorii Vesny „projekt ten rozważa ideę czwartego stanu skupienia wody jako przesunięcia perspektywy i nowego sposobu myślenia o molekule będącej ostatecznym odbiciem naszej pojawiającej się globalnej świadomości. Tak jak odkrycie buckminsterfullerynu zmieniło nasz odbiór materii i życia po nastaniu ery nanotechnologii, tak idea czwartego stanu skupienia wody zmienia nasz sposób myślenia o świecie i może mieć wielki wpływ na naukę – od nanotechnologii po neurobiologię i pozaziemskie poszukiwanie życia. Podobnie plazma jest nazywana czasem „czwartym stanem skupienia materii” wychodząc poza granicę tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni na Ziemi – ciała stałe, ciecze, gazy… W ostatnim stuleciu wielu naukowców próbowało podkreślić istnienie dynamicznej energii plazmowej, która znajduje się w żywych organizmach i wodzie, lecz bez większego sukcesu. Przy obecnym zaawansowaniu nauki niektóre z tych idei, które w eksperymentach pokazują wodę jako nośnik energetycznej siły i zjawisko kosmiczno-biologiczne, pojawiają się ponownie. Wystawa będzie bazować na tych najbardziej daleko idących tezach, jako drodze do efektywnego dialogu pomiędzy artystami i naukowcami.”
Suzon Fuks, Watervoice
Suzon Fuks, Watervoice
Zaangażowani artyści pochodzą gównie z rejonów delt wielkich rzek i portów wodnych na całym świecie, a także z miejsc, które zostały dramatycznie zmienione bądź zniszczone przez wodę. Nie przez przypadek silnie reprezentowana jest Japonia – poprzez udział w wystawie zarówno japońskich artystów, jak i naukowców zaangażowanych w działalność artystyczną. Źródłem inspiracji dla artystów były również obszary dotknięte przez potężne tsunami czy susze. Głównym celem całego projektu jest podniesienie świadomości i uwrażliwienie opinii publicznej na problemy, które dotyczą nas wszystkich: począwszy od teorii poświęconych powstaniu życia po teorie o pozaziemskich formach świadomości, od konkretnych ekologicznych i środowiskowych problemów, jak społeczne aspekty związane z brakiem wody na świecie, do idei wody jako jednego z najbardziej uniwersalnych symboli, czy metafory naszego współczesnego „płynnego” społeczeństwa, a także stałego strumienia i przepływu danych w rozległym „oceanie” internetu.
Hideo Iwasaki, Boundary Garden
Hideo Iwasaki, Boundary Garden
Z okazji wystawy uruchomiona zostanie specjalna platforma internetowa z materiałami przygotowanymi przez Lindę Weintraub (USA), Esther Moñivas (Hiszpania), Karlę Brunet (Brazylia), Phillipa Balla (Wielka Brytania), a także z udziałem artystów i aktywistówi, których prace i działania odnoszą się do tematu wody w mnogości jej potencjalnych znaczeń i zastosowań.
Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”
87-100 Toruń, ul. Podmurna 70
tel. +56 657 62 00
fax +56 621 07 24
powrót; do indeksunastwpna strona

153
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.