Na pierwsze miejsce naszej listy powróciła „Gra o Tron” Geroge’a R.R. Martina Na dalszych stopniach podium również starzy znajomi – „Król Bólu” Jacka Dukaja i „Ślepowidzenie” Petera Wattsa. Kolejna lista propozycji do głosowania pojawi się w sobotę 10 marca. A oto oficjalne wyniki osiemnastego notowania Listy Przebojów Książkowych. W nawiasach po tytule – ilość miesięcy na naszej liście i awans/spadek na liście. W poczekalni (miejsca 16–30) kursywą oznaczone są pozycje wypadające z listy.  | ‹Gra o tron›
|
W Zachodnich Krainach o ośmiu tysiącach lat zapisanej historii widmo wojen i katastrofy nieustannie wisi nad ludźmi. Zbliża się zima, lodowate wichry wieją z północy, gdzie schroniły się wyparte przez ludzi pradawne rasy i starzy bogowie. Zbuntowani władcy na szczęście pokonali szalonego Smoczego Króla, Aerysa Targaryena, zasiadającego na Żelaznym Tronie Zachodnich Krain, lecz obalony władca pozostawił po sobie potomstwo, równie szalone jak on sam. Tron objął Robert – najznamienitszy z buntowników. Minęły już lata pokoju i oto możnowładcy zaczynają grę o tron.  | ‹Król Bólu›
|
Wszyscy przecież czujemy koniec czasów człowieka. Czujemy, że usuwa się nam ziemia spod nóg; na czymś stać trzeba, więc budujemy rusztowania; ale im my wyżej, tym one chybotliwsze; im my potężniejsi, tym one wątlejsze. Wszystko się wali. Przyszłość retro, futurystyczna przeszłość, inna współczesność – i inna literatura o przyszłości. W tej obszernej kolekcji prozy Dukaj jak zawsze oczarowuje: pomysłem, rozmachem kreacji, nowatorską formą, kompozycyjną precyzją i pytaniami, których postawienie nie przyszłoby nam do głowy. Jak bardzo jesteś w stanie zbliżyć się do drugiego człowieka? Wejdziesz mu do głowy? Poznasz myśli? Poznasz uczucia? Nigdy. Ciało to detal; to czy tamto, bez znaczenia. Ale wstyd ciała, ale bariera nagości, fizycznej i psychicznej, bariera zażenowania, lęku przed odsłonięciem, przed opuszczeniem maski – ona oddziela sytuacje konwencjonalne od sytuacji intymności. Ten ból, który czasami nazywamy wstydem, czasami zdradą, czasami upokorzeniem, ten ból nie jest więzieniem, z którego za wszelką cenę musisz się wyrwać – on jest pierwszym warunkiem intymności.  | ‹Ślepowidzenie›
|
„Ślepowidzenie” – przełamująca mity naukowa fikcja o Pierwszym Kontakcie Znakomita… gęsta od filozofii, nowych pomysłów, i ostrego jak brzytwa pisarskiego stylu Wattsa. Tyleż magnetyczna, co przerażająca, wielostronnie argumentuje, że świadomość to przegrana sprawa, w którą wierzymy z przyzwyczajenia. Peter Watts bierze główne mity opowieści o Pierwszym Kontakcie i roznosi je na strzępy. Powstaje wstrząsająca i hipnotyzująca powieść, popis talentu pełen prowokujących i niepokojących pomysłów. Ślepowidzenie to znakomity przykład na to, czego potrafi dokonać fantastyka naukowa i tylko ona. Fenomenalne studium nad świadomością, teoriami biologicznymi, empatią, uczuciami… ambitne w swoim rozmachu i wykonane z pełnym powodzeniem i brawurą.
4. Stephen King ‹Dallas ‘63› (4) (−1) 5. Philip K. Dick ‹Ubik› (10) (+3) 6. Philip K. Dick ‹Blade Runner. Czy androidy marzą o elektrycznych owcach?› (9) (+6) 7. Umberto Eco ‹Imię róży› (7) (−6) 8. Umberto Eco ‹Cmentarz w Pradze› (4) (−3) 9. John R.R. Tolkien ‹Silmarillion› (3) (+3) 10. Philip K. Dick ‹Człowiek z Wysokiego Zamku› (7) (+5) 11. Arthur Conan Doyle ‹Księga wszystkich dokonań Sherlocka Holmesa› (16) (−1) 12. Joe Abercrombie ‹Zemsta najlepiej smakuje na zimno› (1) (–) 13. ‹Rakietowe szlaki. Tom 4› (1) (−) 14. Lucius Shepard ‹Smok Griaule› (1) (–) 15. Rafał A. Ziemkiewicz ‹Śpiąca królewna. Pieprzony los Kataryniarza› (1) (−)
16. Patrick Süskind ‹Pachnidło› (1) (–) 17. Stieg Larsson ‹Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet› (2) (−15) 18. Stephen King ‹Czarna, bezgwiezdna noc› (9) (−9) 19. Marcin Mortka ‹Miasteczko Nonstead› (1) (–) 20. Anne Holt, Even Holt ‹Arytmia› (1) (–) 21. Philip K. Dick ‹Transmigracja Timothy’ego Archera› (1) (–) 22. Thomas Enger ‹Letarg› (1) (–) 23. Paweł Zych, Witold Vargas ‹Bestiariusz słowiański› (1) (–) 24. Mario Vargas Llosa ‹Listy do młodego pisarza› (1) (–) 25. William Shakespeare ‹Makbet› (2) (−1) 26. Ursula K. Le Guin ‹Morski trakt› (1) (–) 27. Marek Niedźwiecki ‹Nie wierzę w życie pozaradiowe› (2) (−16) (3) 28. Witold Gombrowicz ‹Opętani› (1) (–) 29. Dan Wells ‹Pan Potwór› (1) (–) 30. (ex aequo) James Jones ‹Stąd do wieczności› (1) (–) 30. (ex aequo) Zygmunt Miłoszewski ‹Uwikłanie› (1) (–) Ciekawostki: - Najwyżej notowana nowość – Joe Abercrombie ‹Zemsta najlepiej smakuje na zimno› (12 miejsce)
- Liczba nowych pozycji w pierwszej piętnastce – 4.
- Liczba pozycji na liście, które awansowały tam z poczekalni – 0.
- Liczba pozycji w poczekalni przechodzących do propozycji na marzec – 12.
- Największy skok w ramach listy – Peter Watts ‹Ślepowidzenie› (10 pozycji do góry)
- Największy spadek na liście – Stieg Larsson ‹Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet› (15 miejsc w dół)
- Najdłużej na liście (po raz szesnasty) – Arthur Conan Doyle ‹Księga wszystkich dokonań Sherlocka Holmesa›.
Tytuł: Gra o tron Tytuł oryginalny: A Game of Thrones ISBN: 978-83-7506-729-3 Format: 844s. 140×205mm; oprawa twarda Cena: 59,– Data wydania: 12 kwietnia 2011
Tytuł: Król Bólu ISBN: 978-83-08045-37-4 Format: 824s. 145×205mm; oprawa twarda Cena: 59,90 Data wydania: 25 listopada 2010
Tytuł: Ślepowidzenie Tytuł oryginalny: Blindsight ISBN: 978-83-7480-209-3 Format: 448s. 125×195mm Cena: 35,– Data wydania: 6 maja 2011 |