powrót; do indeksunastwpna strona

nr 3 (CXV)
kwiecień 2012

Feminizm bez paroksyzmów
Tanya Wexler ‹Histeria – Romantyczna historia wibratora›
„Histeria” jest reklamowana na nucie feministycznej, przy jednoczesnym wykorzystaniu kontrowersji, za jaką można uznać historię powstania wibratora. Tymczasem w filmie Tanyi Wexler nie ma nic wywrotowego, feminizm zostaje podany w wersji łagodnej, a temat seksualności kobiety – wykorzystany jako punkt wyjścia dla komedii. Nie zmienia to jednak faktu, że jest zabawnie, swawolnie i rozluźniająco.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Aż do roku 1952 histeria była częstą diagnozą problemów zdrowotnych wyłącznie u kobiet. Do symptomów choroby kwalifikowano wszystkie objawy męczące płeć piękną, takie jak przygnębienie, napięcie podbrzusza, drażliwość, bezsenność, brak ochoty na seks albo brak apetytu. Jeśli kobieta manifestowała nadmierną emocjonalność i sprawiała kłopoty w społeczeństwie, nazywano ją histeryczką. Za jedną z metod leczenia lżejszych przypadków choroby uznawano masaż części intymnych, mający dać ujście frustracji poprzez paroksyzmy, czyli po prostu orgazm. Właśnie wokół tej praktyki kręci się zalążek fabularny „Histerii” – Tanya Wexler przechodzi od wyssanej z palca przypadłości do wynalezienia wibratora, traktując jednak aspekty historyczne swobodnie i jako tło dla wątku romantycznego, poprowadzonego zresztą z ikrą i pomysłem na pogłębienie konwencji komedii romantycznej.
Głównym bohaterem jest młody i ambitny lekarz Mortimer Grainville, który hołduje naiwnym ideałom medycyny, ma umysł otwarty na nowe zdobycze nauki i chce poświęcić życie zawodowe ratowaniu pacjentów. Cierpi jednak na przypadłość mówienia swoim przełożonym wprost, co myśli o ich zacofaniu i wąskich perspektywach, dlatego regularnie traci pracę. Wreszcie postanawia zaprzedać duszę prywatnej praktyce doktora Dalrymple’a, który zajmuje się chorobami kobiecymi, a więc zwłaszcza histerią. Lekarz potrzebuje asystenta do wykonywania masażu narządów płciowych pacjentek, coraz częściej zapisujących się na wizyty ze względu na dobrą reputację doktora. Na tematach młodzieńczego idealizmu i podrzędnej pozycji kobiet w ówczesnym społeczeństwie film Tanyi Wexler się jednak nie kończy. Doktor Dalrymple może bowiem pochwalić się dwiema pięknymi córkami – potulną, spełniającą życzenia ojca Emily oraz nieokiełznaną, promującą wywrotowe teorie Charlotte. W ten sposób serce Mortimera zostaje wystawione na nie lada turbulencje. Czy wybrać bezpieczne, wygodne życie na praktyce u przyszłego teścia i uległą, uroczą żonę, czy raczej realizować marzenia o leczeniu ludzi u boku sufrażystki o zdecydowanych poglądach, która nie pozwoli mu wpaść w koleiny szkodliwego wygodnictwa? W momencie gdy przyszłość bohatera wydaje się przesądzona, jego przyjaciel, lord-wynalazca, konstruuje pierwszy wibrator.
„Histerię” można odebrać jako film, w którym podejmuje się wiele tematów o znaczeniu społecznym w opakowaniu lekkostrawnej konwencji. Wtedy jednak nie spełni pokładanych w nim nadziei, ponieważ jak na historię o wibratorze, postrzeganiu kobiety i jej seksualności, a także o wyborze drogi życiowej między perspektywą łatwych pieniędzy a spełnianiem misji, jest zbyt poukładany i ugrzeczniony. Wszystkie problemy zostały potraktowane zbyt powierzchownie, połowicznie; zbyt dużo chce powiedzieć reżyserka, jednocześnie próbując bawić publiczność. Natomiast jako zaangażowana komedia z tematami społecznymi w tle „Histeria” sprawdza się o niebo lepiej. Wówczas film Wexler dostarcza humoru z refleksją w tle – w ten sposób można zainteresować się tematem histerii i tego, jak lekceważono kobiety i ich problemy w czasach, w których rozgrywa się akcja filmu, jak również odnaleźć ciągle aktualne prawdy, zwłaszcza o relacjach damsko-męskich. „Histerię” dobrze się ogląda głównie ze względu na role Hugh Dancy’ego w roli Mortimera Grainville’a i Maggie Gyllenhaal wcielającą się w czupurną wojowniczkę o prawa kobiet i kobietę społecznie zaangażowaną, Charlotte Dalrymple. Na drugim planie świetnie odnajdują się także Felicity Jones i Rupert Everett. Wszystko to pozwala powiedzieć, że „Histeria” to oryginalniejsza komedia romantyczna ostatnich miesięcy. Rozrywka z pazurem, ale nic więcej.



Tytuł: Histeria – Romantyczna historia wibratora
Tytuł oryginalny: Hysteria
Reżyseria: Tanya Wexler
Zdjęcia: Sean Bobbitt
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: Wielka Brytania
Dystrybutor: Hagi
Data premiery: 2 marca 2012
Gatunek: komedia
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

83
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.