powrót; do indeksunastwpna strona

nr 3 (CXV)
kwiecień 2012

Autor
Gdzie się podziała kultura?
Ostatnio dokonałem całkiem przypadkowego odkrycia: oficjalna strona BBC nie oferuje swoim czytelnikom działu poświęconego kulturze. Jest rozrywka, jest sport, są „njusy”, jest nawet wiedza oraz przyroda, ale kultury brak.
Wiedziony przeczuciem postanowiłem sprawdzić też kilka polskich portali. Tu też nie było zaskoczenia. Na Onecie jest rozrywka, jest technologia, ale żeby znaleźć cokolwiek na temat kultury, musimy sięgnąć do podkategorii. A nawet tam strasznie ubożuchno jeśli chodzi o jakąkolwiek interesującą treść. Wydaje się, że pojęcie „kultury” redaktorów Onetu jest wyjątkowo wąskie.
Pro forma zajrzałem jeszcze na Wirtualną Polskę i z pewnym zdumieniem znalazłem tam na samej stronie głównej dział „Kultura i rozrywka”. Tylko że „Kultura” nie obejmuje już „Książek” i „Muzyki”, które stanowią osobne działy. Patrząc na ilość informacji, poczułem się nieco podbudowany. Ale zaraz potem wśród „Wiadomości kulturalnych” znalazłem nagłówek „Manneken Pis musiał przerwać siusianie z powodu mrozu!” i uciekłem stamtąd z krzykiem.
Dlaczego wzięło mnie na takie kulturalne poszukiwania? Od dwunastu lat szczycimy się w naszym logo byciem „Magazynem Kultury Popularnej” i z radością pod tę kulturę podciągamy wszelkie rodzaje produktów (jak pokazuje Achikowy „Kapowniczek”, nawet branżę porno potrafimy do tej kultury sprowadzić), od książek o wampirach po muzykę pop. Owszem, traktujemy to wszystko jako rozrywkę, bo obcowanie z nimi sprawia nam frajdę. Nie stworzyliśmy Rozrywkowskazu, ale Kulturowskaz, a pośród wielu dyskusji redakcyjnych ani razu nie pojawił się postulat, by zamienić naszą specjalizację z „kultury popularnej” na „rozrywkę”.
Może najwyższy czas to zmienić?
powrót; do indeksunastwpna strona

3
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.