powrót; do indeksunastwpna strona

nr 5 (CXVII)
czerwiec 2012

Teatr życia i 3 Plaster w Toruniu
Teatr życia: 18.03.2012 – 16.09.2012. 3 Plaster Międzynarodowy Festiwal Plakatu i Typografii: 23.05.2012 – 26.05.2012.
Ana Prvački, Do It Yourself Chivalry, 2009, Video still from Do It Yourself Chivalry, courtesy NA
Ana Prvački, Do It Yourself Chivalry, 2009, Video still from Do It Yourself Chivalry, courtesy NA
Życie, życie, samo życie… jest sztuką absolutną!
Gdy Yves Klein wypowiedział po raz pierwszy te słowa, były one bardzo prowokacyjne. Nie tylko podważyły tradycyjne pojęcia sztuki, ale i zapowiedziały strategie artystyczne, które na przełomie lat 60-tych i 70-tych zdecydowanie poszerzyły granice sztuki, łącząc ją z innymi językami ekspresji.
Teatr życia: jedna i wiele akcji jest wystawą poświęconą tym działaniom artystycznym, które szukają punktów wspólnych pomiędzy sztuką, muzyką eksperymentalną, nowoczesnym tańcem i teatrem. Ma na celu zwrócenie uwagi nie tylko na działania, które zatarły granice między wymienionymi dyscyplinami, ale przede wszystkim na te, które zakwestionowały społeczne konwencje w poszukiwaniu alternatywnych modeli sztuki i życia, wprawiając w ruch wyzwalającą energię, która wstrząsnęła światem w późnych latach 60-tych i na wczesnym etapie lat 70-tych.
Malin Ståhl, Becoming Trees (the Black-up Clowns), performance photo, 2010, courtesy: the artist
Malin Ståhl, Becoming Trees (the Black-up Clowns), performance photo, 2010, courtesy: the artist
Fluxus, performance, body art i wszystkie inne tendencje artystyczne, które skupiają się na akcji i na ciele (artysty) jako temacie, a zarazem obiekcie pracy, będą punktem wyjścia dla wystawy pokazującej drogi, którymi porusza się młoda generacja artystów przemawiająca podobnym językiem. Anarchizujące, uwalniające a nawet heroiczne gesty sztuki lat 60-tych i 70-tych, jej teatralność i wywrotowość ciągle odbijają się echem w praktyce młodej generacji artystów, choć wydaje się, że współcześni kładą nacisk raczej na powtarzalność, niż oryginalność, traktując ją jako pewną strategię na wyrażenie czegoś nowego.
Marlene Haring, Because Every Hair is Different (Weil jedes Haar anders ist!), billboard poster, 357 x 252 cm, (various installations, 2005–), © Marlene Haring
Marlene Haring, Because Every Hair is Different (Weil jedes Haar anders ist!), billboard poster, 357 x 252 cm, (various installations, 2005–), © Marlene Haring
Dlaczego to robią? Dlaczego pokazują coś jeszcze raz? Jaka jest motywacja artystów, zwłaszcza młodszej generacji, która sprawia, że wracają do prac/akcji, które miały miejsce całe dekady wcześniej? Będzie to jeden, ale niejedyny z punktów, na których skupi się wystawa. Kolejny będzie badał dychotomie: akcja/nieaktywność, ruch/bezruch, obecność/nieobecność.
Cisza, powolność, minimum gestów są powszechnie zauważalne w pracach młodych performerów, a poprzez naszą wystawę spróbujemy przyjrzeć się, w jaki sposób redukowanie ekspresyjnego języka jest w stanie spotęgować i wyrażać artystyczne prawdy.
Rozpoczynając od kilku ważnych prac Yoko Ono, VALIE EXPORT, Mariny Abramowicz i Natalii LL, wystawa ta będzie podróżą poprzez wielość „pejzaży ciała”, które mogą być statyczne lub dynamiczne, pokazywane na żywo bądź na taśmie filmowej.
Malin Ståhl, Miss Wedding. Broadstairs. performance photo, 2009, courtesy: the artist
Malin Ståhl, Miss Wedding. Broadstairs. performance photo, 2009, courtesy: the artist
Teatr Życia będzie także podróżą przez prowokujące i rzucające wyzwania wypowiedzi, poprzez które współcześni artyści (Cattelan, Beecroft, Vezzoli, Kozyra, Montini, Haring) odnoszą się do kwestii konwencji patriarchalnego społeczeństwa, politycznych i religijnych autorytetów, wolności seksualnej, jak również tabu sztuki. Wystawa zostanie wzbogacona o monumentalne dzieło z kolekcji sztuki UniCredit, Chiński Teatr Partricka Tuttofuoco: audytorium, w którym będzie można zobaczyć wybór wzajemnie połączonych dzieł Johna Baldessariego, João Onofre, Jonathana Monka i Pierra Bismutha, stanowiących pewnego rodzaju wystawą wewnątrz wystawy.
Informacja: niektóre prace na wystawie przeznaczone są tylko dla widzów pełnoletnich!
Lerato Shadi MMITLWA, HD-video projection with sound, 25‘21’’, 2010, courtesy: the artist
Lerato Shadi MMITLWA, HD-video projection with sound, 25‘21’’, 2010, courtesy: the artist
Artyści: John Cage, Yoko Ono, Marina Abramović, VALIE EXPORT, Natalia LL, John Baldessari, Neša Paripović, Ulay, Marek Sobczyk, Katarzyna Kozyra, Maurizio Cattelan, David Michalek, Pierre Bismuth, Jonathan Monk, Vanessa Beecroft, Joao Onofre, Francesco Vezzoli, Gil Kuno, Partick Tuttofuoco, Nezaket Ekici, Pilvi Takala, Marlene Haring, Ana Prvački, Mihoko Ogaki, Malin Stahl, Branko Milisković, Francesco Fonassi, Nicola Ruben Montini, Lerato Shadi, Maks Cieślak
Kuratorka: Dobrila Denegri
• • •
3 Plaster
3 Plaster
3 Edycja Międzynarodowego Festiwalu Plakatu i Typografii Plaster będzie dotyczyła zagadnień relacji kulturowych i twórczych pomiędzy polską i białoruską grafika projektową. Temat wzajemnych odniesień na polu szeroko rozumianego designu, pomimo bliskości geograficznej i silnych skojarzeń historycznych między oboma narodami, wydaje się cały czas mało spenetrowany. Festiwal wywoła działania symetryczne – zobaczymy sztukę polskich i białoruskich projektantów w równych proporcjach.
Lech Majewski
Lech Majewski
Otwarciu festiwalu – 23 maja (godz. 19.00) towarzyszyć będą wernisaże czterech wystaw. Na parterze CSW zobaczymy ekspozycję wybitnego polskiego plakacisty Lecha Majewskiego, który w bardzo indywidualnym stylu pokazuje relację między formą graficzną z ręcznie preparowaną typografią. Po wernisażu w sali Kina Centrum o godz. 20.00 odbędzie się spotkanie z artystą. Na Bulwarze Sztuki – przed budynkiem CSW – zostanie zainstalowana wystawa plenerowa, na której pojawią się wydrukowane w niecodziennej skali (150 x 200 cm) współczesne plakaty polskich i białoruskich artystów. Na 3 pietrze CSW zostaną zaprezentowane oryginalne prace kaligraficzne wybitnego białoruskiego artysty Pawła Semczanki. Te niepowtarzalne dzieła wykonane całkowicie ręcznie charakteryzują się niebywałą finezją. Indywidualna technika kaligraficzna, tzw. ostre pióro – unikatowa na skalę europejską – nadaje kompozycjom Semczanki bardzo indywidualnego, rozpoznawalnego stylu. Taras Budynku CSW stanie się miejscem ekspozycji ponad 80 prac białoruskiego projektu Litera Art. Te zróżnicowane pod względem stylistycznym kompozycje, oparte w głównej mierze na nowoczesnej typografii, są ważnym głosem w sprawie kondycji współczesnej grafiki projektowej na Białorusi.
Litera art
Litera art
Podczas drugiego dnia Festiwalu zostanie zorganizowana konferencja pod tytułem Dizajn Dialogu. Jest ona konsekwencją projektu, który CSW stworzyło w Mińsku w 2011 roku. Do konferencji zostali zaproszeni artyści polscy i białoruscy. Istotą tego przedsięwzięcia jest doszukanie się podobieństw i różnic pomiędzy polskim i białoruskim językiem grafiki projektowej. Prelegenci to między innymi: Michał Aniempadystau, Lena Karpilova, Franciszek Otto, Nikodem Pręgowski, Paweł Semczanka, Dymitr Surski, Rene Wawrzkiewicz
Dresser 2003
Dresser 2003
W czasie trwania festiwalu przeprowadzone zostaną warsztaty typograficzne. Pawel Semczanka wprowadzi uczestników w tajniki ręcznej kaligrafii, a Łukasz Dziedzic zajmą się dziedziną projektowania liter. Wszystkie spotkania warsztatowe oparte będą na pracy manualnej bez wykorzystania komputera.
Multimedialnym akcentem festiwalu będzie koncert białoruskiego duetu: Pavel Ambiont & Solar Olga. Po ceremonii otwarcia 23 maja w Pokoju z kuchnią o godz. 21.00 zobaczymy stworzone specjalnie ale CSW animacje połączone z muzyką oscylującą pomiędzy ambientem a tech dubem.
Semczanka
Semczanka
Wstęp na wszystkie imprezy festiwalu jest bezpłatny! Z powodu ograniczonej ilości miejsc na warsztaty typograficzne obowiązują zapisy. Kontakt w sprawie warsztatów: eduakcje@csw.torun.pl.
Kurator festiwalu – Krzysztof Białowicz
Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”
87-100 Toruń, ul. Podmurna 70
tel. +56 657 62 00
fax +56 621 07 24
powrót; do indeksunastwpna strona

183
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.