powrót; do indeksunastwpna strona

nr 5 (CXVII)
czerwiec 2012

Prowizorka w Katowicach
Punktem wyjścia dla wystawy „Prowizorka” jest kategoria tymczasowości, doraźności – permanentna prowizoryczność, która staje się symptomem współczesności.
Honza Zamojski, zdjęcie: Daniel Koniusz<br/>Fot. bwa.katowice.pl
Honza Zamojski, zdjęcie: Daniel Koniusz
Fot. bwa.katowice.pl
Prowizoryczność może być atutem, kiedy przyjmuje formę pomysłowości i sprytu w tworzeniu funkcjonalnych obiektów materialnych. Tymczasowa przydatność danej rzeczy przynosi natychmiastową radość. Wielokrotnie jednak kojarzona jest także z niechlujstwem, powierzchownym byciem w świecie, krótkotrwałą refleksją, bądź nawet jej brakiem. Oznacza krótkotrwałość w działaniu, brak wyznaczonych celów. Paradoksalnie może stać się stanem permanentnym, kiedy zaciera się różnica między sprawnym rozwikłaniem problemów, szybkim niwelowaniem przeszkód a pobieżnym ich rozwiązywaniem. Pojawia się wówczas pytanie – czy mamy do czynienia z pochopnością czy geniuszem tworzenia? A może stan perfekcyjny nie istnieje, doskonałość nigdy nie była ludzką domeną.
Alicja Bielawska, zdjęcie: Daniel Koniusz<br/>Fot. bwa.katowice.pl
Alicja Bielawska, zdjęcie: Daniel Koniusz
Fot. bwa.katowice.pl
Stan prowizoryczny nie może być jednak wyłącznie pojmowany negatywnie, jako brak perspektywicznego myślenia. Kuratorkę – Annę Czaban – interesuje przede wszystkim moment zawieszenia, niedopowiedzenia kwestii, bez stawiania jednoznacznej tezy o tym, że jeśli coś jest tylko temporalne, to jest złe. Wystawa „Prowizorka” podejmuje ten problem z dystansem, z dozą ironii, humoru, pewnej zabawy. Tego typu zabiegi, nietrwałe interwencje – mogą bowiem okazać się ważniejsze. Wprowadzają widza w dezorientację, wybijają z nawykowych zachowań oraz przyzwyczajeń percepcji, wykraczając poza obszar funkcjonalnego myślenia o świecie. Nieużyteczne obiekty same w sobie mogą być też domeną sztuki. Pokazywanie w galerii tworów bezużytecznych (w sensie estetyki Kantowskiej) jest uzasadnione o tyle, że towarzyszy temu krytyczna refleksja, która jest tu wartością trwałą.
Gizela Mickiewicz, zdjęcie: Daniel Koniusz<br/>Fot. bwa.katowice.pl
Gizela Mickiewicz, zdjęcie: Daniel Koniusz
Fot. bwa.katowice.pl
„Prowizorka” skłania też do rehabilitacji przedmiotów starych, ułomnych, wykorzystywania ich w kolejnych przetworzeniach. Pokazuje, jak ważne jest wzmocnienie wrażliwości na przedmiot, które ćwiczy czujną obserwację zarówno otoczenia jak też wykorzystywania potencjału swojej kreatywności. By z niczego zrobić coś. By wyczulić się na każdy najmniejszy skrawek namacalnej rzeczywistości, badać skrupulatnie i wnikliwie wszelakie najdrobniejsze manifestacje świata realnego. Gesty prowadzące do takiego przedstawienia są zawieszone pomiędzy pewnym świadomym pomysłem, wzorem, a zupełnie intuicyjnym potraktowaniem materii.
zdjęcie: Daniel Koniusz<br/>Fot. bwa.katowice.pl
zdjęcie: Daniel Koniusz
Fot. bwa.katowice.pl
Kuratorka: Anna Czaban. Artyści: Alicja Bielawska, Piotr Łakomy, Gizela Mickiewicz, Emmeline de Mooji, Dan Rees, Honza Zamojski.
1.06-15.07.12
Wernisaż odbędzie się 1 czerwca w piątek o godzinie 18.00. Zapraszamy!
Wystawa miała swoją pierwszą odsłonę w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu.
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
40-004 Katowice, Al. W. Korfantego 6
tel. +48 32 259 90 40, +48 32 259 93 24
fax +48 32 259 90 40
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków) w godz. 10.00 – 18.00
Wstęp: bilet normalny 5,50 zł, ulgowy 3 zł, w środy wstęp wolny dla młodzieży szkolnej i studentów
powrót; do indeksunastwpna strona

189
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.