 | Kama Sokolnicka, „Pełnia sztuczna”, instalacja, 2009
|
Pełnia sztuczna prezentuje wybór z prac artystycznych zgromadzonych przez Dolnośląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. Tytuł odwołuje się do obrazu „nasyconego zbioru”, w postaci którego zwykliśmy wyobrażać sobie różnego rodzaju kolekcje. Dzieła, które się na nie składają, określają charakter i świadczą o ich wyjątkowości. Stałe uzupełnianie kolekcji wiąże się z dążeniem do doskonałości narracji która, poprzez implikowaną w swym założeniu sztuczność, nie jest w stanie nigdy się dokonać. Nawet jeśli pomyślimy o kolekcji sztuki współczesnej jako skończonym zbiorze prac złożonym w magazynie o stałej wilgotności i temperaturze, to każda jej prezentacja w salach wystawienniczych będzie rekonstrukcją spojrzenia na pozornie znane prace. Paradoks, zaszyty w materii tego typu zbioru, sprawia, że wciąż bywamy zaskakiwani skądinąd znanymi sobie dziełami. Wystawa w Muzeum Współczesnym Wrocław stanowi próbę określenia jednostkowego charakteru kolekcji dolnośląskiej Zachęty, ale też, poprzez stworzenie sztucznej narracji odwołującej się do polskiej historii sztuki ostatnich 30 lat, próbę ponownego jej przeczytania.  | Jiri Kovanda, „Resistance”, fotografia czarno-biała, 2008
|
Tytuł wystawy, Pełnia sztuczna, jest jednocześnie tytułem jednej z prac prezentowanych na wystawie, autorstwa Kamy Sokolnickiej. W jej pracy tytuł znajduje bezpośrednie odniesienie do cytatu z eseju Jeana Baudrillarda „Spisek sztuki” z 1996 roku, polegającego na nieprzetłumaczalnej grze słów, będących pomyłką w próbie odczytania. Jako tytuł „Pełnia sztuczna” odwołuje się z jednej strony do pojęcia pełni jako nasyconego zbioru (kolekcja Zachęty), z drugiej zaś do sztuki i dwuznacznego charakteru sztuczności prezentowanych na niej obiektów. Tytuł ewokuje również inne wątki, odczytywane częstokroć na samej ekspozycji. Mimo to, w kontekście wystawy, możemy śmiało założyć ironiczne fiasko podjętego skontrum, wyobrażonego jako pełnia. Co najwyżej – jako pełnia sztuczna.  | Adad Hannah, „Museum Stills (Crying)”, wideo, 2002
|
 | Wojtek Doroszuk, „Special Features”, wideo, 2009
|
Muzeum Współczesne Wrocław53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a tel. 71 356 42 50 Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20 Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny |