W Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury od 22 czerwca do 2 września prezentowana jest wystawa zatytułowana NRD. Opowieści z kraju, którego już nie ma. Zbiór 170 czarno-białych fotografii stanowi niezwykłą kronikę codziennego życia w socrealistycznej rzeczywistości wschodnich Niemiec. Pięciu wybitnych fotografów związanych z prestiżową agencją fotograficzną OSTKREUZ – Sibylle Bergemann, Harald Hauswald, Ute Mahler, Werner Mahler, Maurice Weiss – intrygowała zwykła, szara, egzystencja obywateli NRD. Uchwycone w kadrze ulice z królującymi wszędzie trabantami i wartburgami, kolejki przed sklepami, codzienne rozrywki – kawiarniane spotkania, dansingi, koncerty, rodzinne sceny przed telewizorem, układają się w fascynującą opowieść o kraju, którego już nie ma. Oficjalne polityczne i społeczne wydarzenia oraz ich uczestnicy pokazane zostały przez artystów z nutą ironii, obnażając absurdalność i fasadowość obowiązującego systemu.  | Sibylle Bergemann, Gummlin, 1984
|
W fotografiach widać charakter i talent autorów, którzy potrafili dostrzec ciekawe tematy w otaczającej ich rzeczywistości. Zdjęcia składają się w historie będące zapisem codziennego życia w NRD – nieistniejącym już państwie niemieckim, powstałym 7 października 1949 roku na terenie byłej radzieckiej strefy okupacyjnej. Aranżacja wystawy prowokuje widza do symbolicznego przekroczenia muru berlińskiego, swoistej retrospekcji i podróży w przeszłość, w lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte. Wprowadzone do wystawy komentarze i wybrane cytaty tworzą dla fotografii kontekst historyczny. Warto się zastanowić, czy coraz silniejsze zjawisko ostalgii, czyli tęsknoty za czasami Honeckera, nie zasługuje na głębszą syntezę. W końcu ostalgia to nie tylko moda na trabanty, enerdowskie emblematy i filmy (np. kasowy „Good bye Lenin” z 2003 r., scen. i reż. Wolfgang Becker).  | Ute Mahler, Festiwal piosenki, Turyngia, 1972
|
 | Harald Hauswald, Berlin-Prenzlauer Berg, Kastanienallee, podwórze, pierwsze wschodnioberlińskie punki, 1982
|
|