powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CXVIII)
lipiec-sierpień 2012

Siła woli w Białymstoku
„Siła woli” („Will Power”) to pierwsza wystawa indywidualna Shany Moulton w Polsce – przygotowana dla Galerii Arsenał w Białymstoku.
Shana Moulton, Whispering Pines 5, wideo, 2005
Shana Moulton, Whispering Pines 5, wideo, 2005
Obejmuje ona dokumentację wideo z performance’ów wykonanych przez artystkę w różnych instytucjach sztuki oraz przegląd wideo wybranych części jej długofalowego projektu Whispering Pines (Szepczące sosny), powstającego od 2002 roku. W Arsenale będzie można zobaczyć m.in. jedną z najbardziej spektakularnych realizacji z tego cyklu (Whispering Pines 10), stworzoną we współpracy z kompozytorem Nickiem Hallettem dla nowojorskiej galerii The Kitchen w 2010 roku. W dniu otwarcia premierę będzie miał nowy performance artystki, którego scenografia stanie się autonomiczną pracą na wystawie.
Shana Moulton, Whispering Pines 4, wideo, 2007
Shana Moulton, Whispering Pines 4, wideo, 2007
Shana Moulton tworzy narracyjne prace na pograniczu performance i wideo, w których przeplatają się wątki spirytualne, medyczne i psychologiczne. Można ją określić jako specjalistkę od budowania sytuacji dziwnych i osobliwych, odnajdywanych w normalnych, nudnych, powszednich kontekstach. Moulton bierze na warsztat odczucia niepokoju, żenady i bólu. W jej sztuce znajdziemy również odniesienia do dyskursów historyczno-artystycznych i kultury materialnej. Inspiracją dla artystki jest często nietypowy przedmiot. Ważnym elementem prac bywa również wypracowana pod względem wizualnym i koncepcyjnym scenografia, poprzedzona długą kwerendą i żmudnym procesem gromadzenia potrzebnych do jej budowy obiektów. Prace Moulton pokazywane są zarówno w formie jednokanałowych wideo na monitorach, jak i wielkoformatowych projekcji czy też wielokanałowych instalacji z elementami przestrzennymi – w tym często fragmentami dekoracji i rekwizytami z filmów. W performance’ach, które artystka często przygotowuje we współpracy z muzykami i artystami wizualnymi, scenografię tworzą projekcje wideo. Ogromną rolę w pracach Moulton odgrywa muzyka i choreografia.
Shana Moulton, Andrew Kerton, John the Divine, performance, 2005
Shana Moulton, Andrew Kerton, John the Divine, performance, 2005
Bohaterką Whispering Pines jest alter ego artystki o imieniu Cynthia. We wszystkich częściach seriiwykonuje ona codzienne czynności, zmagając się z rzeczywistością, z którą sobie nie radzi i w której nie do końca się odnajduje. Postać ta walczy z obsesjami, przeżywa psychiczne i egzystencjalne dramaty. W każdym epizodzie niekończącej się opowieści bohaterka wymyśla sobie zadanie i podejmuje próby jego realizacji. Dążąc do osiągnięcia celu, pokonuje liczne trudności i przeciwności losu. W wielu pracach Cynthia, odgrywana przez artystkę, nawiązuje szczególne relacje z osobliwymi obiektami, które generują narrację filmów.
Shana Moulton, I lost something in the hills, performance, 2011
Shana Moulton, I lost something in the hills, performance, 2011
Shana Moulton (ur. w 1976 w Oakhurst, Kalifornia) studiowała na University of California w Berkeley oraz na Carnegie Mellon University w Pittsburghu, gdzie uzyskała tytuł magistra. Uczęszczała do Skowhegan School of Painting and Sculpture w Skowhegan, Maine i studiowała w De Ateliers w Amsterdamie. Wybrane wystawy indywidualne: Gregor Staiger, Zurych (2011);Broadway 1602, Nowy Jork (2011); The Castle of Secrets, Galerie Fons Welters, Amsterdam (2010); Puzzle Saga, Gimpel Fils, Londyn (2010); Whispering Pines 6, 7, 8, The Box at The Wexner Center for the Arts, Cleveland, (2010); Erratic Anthropologies, New Commission 2009, Art in General, Nowy Jork (2009); Subjective Projections, Bielefelder Kunstverein, Bielefeld (2009); Repetitive Stress Injuries, Pianissimo, Mediolan (2008); Whispering Pines, Contemporary Museum of Art, Uppsala (2008). Wybrane wystawy grupowe: Witty, lo-fi works with knotty thoughts, Netherlands Media Art Institute, Amsterdam (2010); Grotesque & Arabesque – New American Video, Kunstnernes Hus, Oslo (2010); Common Jive, Elizabeth Foundation for the Arts, Nowy Jork (2010); 45 Years of Performance Video from EAI, P.S.1 Contemporary Art Center, Long Island City, Nowy Jork (2009); Deterioration, they said, migros museum für gegenwartskunst, Zurych (2009); Dream Room Project, Palazzo Dalla Rosa Prati, Parma (2009); Arnhem Mode Biënnale – La Maison de Poupée, Historisch Museum Arnhem, Arnhem (2009); Landscape as Litmus, The Museum of Contemporary Art, Banja Luka (2008); Second Thoughts, Hessel Museum, Bard College, Annandale on Hudson, Nowy Jork (2008); Video Stations in Public Space, County Council of Uppsala, Gävleborg, and Dalarna (2008).
Shana Moulton, I lost something in the hills, performance, 2011
Shana Moulton, I lost something in the hills, performance, 2011
SHANA MOULTON – Siła woli
Od 22 czerwca 2012 do 23 sierpnia 2012
Kurator: Michał Jachuła
Shana Moulton, Whispering Pines 4, wideo, 2007
Shana Moulton, Whispering Pines 4, wideo, 2007


Shana Moulton, Whispering Pines 7, wideo, 2006
Shana Moulton, Whispering Pines 7, wideo, 2006


Shana Moulton, Andrew Kerton, John the Divine, performance, 2005
Shana Moulton, Andrew Kerton, John the Divine, performance, 2005
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny
powrót; do indeksunastwpna strona

294
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.