Znakomita część tej książki powstała na podstawie osobistych rozmów jej autorki z Marleną Dietrich. W efekcie powstał interesujący portret ikony kina XX wieku: niekwestionowanej gwiazdy, ale i życzliwej, ciepłej osoby. W tym roku mija dokładnie 20 lat od jej śmierci.  |  | ‹Marlena Dietrich›
|
Autorka biografii Charlotte Chandler była jedną z nielicznych osób, której udało się osobiście rozmawiać Marleną Dietrich u schyłku jej życia. Podczas spotkań aktorka wspominała dzieciństwo spędzone w Berlinie, opowiadała o wyniesionych z domu wartościach rodzinnych i o umiejętności gotowania, którą zachwycała wszystkich przyjaciół przez długie lata. Podczas lektury nabieramy przekonania, że Dietrich nie była wcale „boginią”, jak można to wnioskować z jej scenicznego wizerunku. Artystka jawi się tu jako osoba wrażliwa, empatyczna i chętnie pomagająca innym. Nie miała poczucia, że najprostsze domowe prace uwłaczają jej godności. Jednym z najradośniejszych wydarzeń w jej życiu było macierzyństwo, o czym opowiadała już w czasach swojej młodości, gdy o życiu rodzinnym sławnych aktorek raczej się milczało. Co ciekawe, Marlena Dietrich mówiła też o sobie, że w życiu prywatnym jest nader kiepską aktorką. To właśnie z takich drobiazgów i ciekawostek składa się obraz jej życia i kariery filmowej i estradowej. Zaletą biografii jest to, że autorce udało się pokazać prywatność Marleny Dietrich bez zniżania się do poziomu brukowych plotek. W książce wypowiada się także wiele znanych osób, które przyjaźniły się lub współpracowały ze słynna aktorką: m.in. Douglas Fairbanks Jr., Burt Bacharach, Billy Wilder. Na uwagę zasługują unikalne wypowiedzi wnuka Marleny Dietrich, Davida Rivy. Dodają portretowi Marleny szczególnego ciepła. Dla Davida – była po prostu babcią, taką, jakich są tysiące. Ta biografia to także galeria wielkich postaci, z którymi Marlena Dietrich zetknęła się w swoim życiu, by wymienić tylko Edith Piaf, Mae West, Ericha M. Remarque’a, Ernesta Hemingwaya, czy Jeana Gabina. Niestety, lekturę zakłócają kwestie czysto techniczne – nie zawsze jest czytelne, gdzie kończy się opowieść autorki biografii, a zaczynają się wypowiedzi jej rozmówców. To sprawia, że czytelnik często się gubi podczas lektury. Wprowadzenie różnych czcionek, czy większych odstępów z pewnością umożliwiłoby czytelnikowi lepszą orientację w strukturze książki. Autorka dużo miejsca poświęca najważniejszemu etapowi życia Marleny, gdy decyduje się ona wyjechać z nazistowskich Niemiec i rozpocząć karierę w Hollywood. Dietrich już na kilka lat przed wybuchem wojny orientowała się, jak groźny jest faszyzm nie tylko dla jej ojczyzny, ale i dla całej Europy. Charlotte Chandler rozmawia o tej kwestii nawet z kontrowersyjną postacią niemieckiego kina, Leni Riefenstahl, która wtedy stała po drugiej stronie. Paradoksem było to, iż Niemcy już nawet po zakończonej wojnie nie wybaczyły Marlenie jej dystansu wobec rosnącej fali niemieckiego nazizmu. Z tego powodu, po zakończeniu kariery w „fabryce snów”, Dietrich osiedliła się w Paryżu. Francja zresztą była dla niej od zawsze miejscem szczególnym, o czym też możemy dowiedzieć się więcej. Na końcu książki znajdziemy szczegółową filmografię Marleny Dietrich, zaś w tekście - streszczenia filmów, w których brała udział. Bardzo dobrze komponują się one z zawartymi w biografii licznymi opowieściami na temat powstawania filmów, kompletowania obsady, czy też szczegółów związanych z produkcją. Najbardziej zapada w pamięć wypowiedź reżysera Davida Hemmingsa, który przypomina - pełną dramatycznych zwrotów - historię nakręcenia ostatniego filmu z udziałem Marleny w jego reżyserii: „Zwyczajny żigolo”. To prawdziwa uczta dla kinomanów i miłośników anegdot. Po udziale w tym filmie Marlena Dietrich już nie pozwoliła się fotografować i filmować. Do swoich ostatnich dni mieszkała w odosobnieniu, w paryskim mieszkaniu naprzeciwko hotelu Plaza Athenée, od czasu do czasu przyjmując wizyty dawnych przyjaciół i odbierając telefony. Do końca była wierna temu, co powiedziała autorce biografii: Życie to nieustanna walka, walka o zachowanie iluzji (…) Iluzje są delikatne i trzeba je chronić. Biografia próbuje przybliżyć nam prawdziwą twarz Marleny Dietrich nie burząc tych iluzji.
Tytuł: Marlena Dietrich Tytuł oryginalny: Marlene: Marlene Dietrich, a Personal Biography Data wydania: 10 maja 2012 ISBN: 978-83-7839-145-6 Format: 320s. 163×234mm Cena: 39,90 Gatunek: biograficzna / wspomnienia, non-fiction Ekstrakt: 80% |