powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CXVIII)
lipiec-sierpień 2012

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień trzeci
Florian Habicht ‹Love Story›, Kim Nguyen ‹Wiedźma wojny›, Costa Botes, Peter Jackson ‹Zapomniane srebro›
Dokumentalne romansidło, demony afrykańskiej wojny i zabawny mockument Petera Jacksona. Przedstawiamy trzeci dzień T-Mobile Nowych Horyzontów.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Love Story›
‹Love Story›
„LOVE STORY”, REŻ. FLORIAN HABICHT
Zanim ktokolwiek z tegorocznej wrocławskiej publiczności zobaczy film Floriana Habichta, może być pewien, że widział już na festiwalu samego reżysera. Przemierzający korytarze wysoki pan w różowych rurkach, nastroszonej fryzurze ukrytej częściowo pod kapeluszem i trzymający papierową torbę w paski, to właśnie on. Jednak ten charakterystyczny wizerunek uspójnia się dopiero w momencie, gdy Florian Habicht zaprasza wypchaną po brzegi salę na swój film – a rzucając anegdotkę o Titanicu daje nadzieję na to, że obraz pochodzący z sekcji Filmy o Sztuce nie będzie nadęty, napięty i nudny. „Love Story” to dokument, który usilnie stara się być romansidłem, wciąż jest jednak pełny gadających głów, inscenizowanych spotkań i autotematycznej refleksji na temat kręcenia filmowego hitu. Co więcej, jest to film bardzo osobisty, w którym autor (a tym samym główny bohater) opowiada o swoim spotkaniu z piękną Rosjanką, Mashą. Nie wiadomo, czy ich rozwijająca się na ekranie miłosno-erotyczna relacja kiedykolwiek istniała, bo Florian i Masha umówili się, że ta kwestia nigdy nie zostanie wyjaśniona. Widać za to mnóstwo zabawy i radości tworzenia, która czyni „Love Story” filmem szczerym i bardzo przyjemnym w odbiorze. A absolutnie prekursorska łóżkowa scena jedzenia płatków z mlekiem z zapadniętej klatki piersiowej kochanka z pewnością trwale wryje się w pamięć widzów. Może nawet wejdzie do światowych kanonów estetycznych.
Ekstrakt: 70%
Patrycja Rojek
„WIEDŹMA WOJNY” (REBELLE), REŻ. KIM NGUYEN
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Wiedźma wojny›
‹Wiedźma wojny›
Dwunastoletnia Komona zostaje siłą wcielona do rebelianckiej armii Wielkiego Tygrysa. Jej pierwszym zadaniem, a zarazem aktem inicjacji jest zabójstwo własnych rodziców. Dziewczynka opowiada o swoich losach nienarodzonemu jeszcze dziecku, owocu gwałtu jednego z przywódców rebeliantów. Losy Komony w zbrojnej armii układały się różnie. Był czas brutalnego treningu i względnego wytchnienia, kiedy to okazało się, że dziewczynka posiada kontakt z duchami i wieszcze zdolności. Odtąd z jej wskazówkami liczył się sam Wielki Tygrys. Ale że łaska Tygrysa na pstrym koniu jeździ, Komona uciekła z oddziału w towarzystwie zakochanego w niej chłopca albinosa. Chwile szczęścia nie mogły trwać zbyt długo. Wielki Tygrys upomniał się o swoją bezcenną szamankę. „Wiedźmie wojny” daleko od typowego kina wojennego. To raczej bardzo wewnętrzna, momentami poetycka historia dziewczynki, której niezrozumiały konflikt nie tylko odebrał dzieciństwo, ale też stawiał w sytuacjach, w jakich nie powinien znaleźć się żaden człowiek. Największym zmartwieniem Komony w tej chwili jest pytanie: „czy zostały we mnie jeszcze ludzkie uczucia”? Modli się o siłę, która powstrzyma ją przed dzieciobójstwem. Reżyser filmu nie epatuje przesadnie obrazami przemocy, skupia się na jej emocjonalnym i psychologicznym wymiarze. A ten ujawnia się w dość nietuzinkowy sposób, nie poprzez oszczędne monologi a wśród zagadkowych duchów, otaczających dziewczynę. Czy są one wytworem narkotycznych wizji, czy istnieją realnie – jedno jest pewne, z tymi demonami musi się zmierzyć.
Ekstrakt: 70%
Zuzanna Witulska
ZawartoB;k ekstraktu: 90%
‹Zapomniane srebro›
‹Zapomniane srebro›
„ZAPOMNIANE SREBRO” (FORGOTTEN SILVER), REŻ. PETER JACKSON, COSTA BOTES
Kontrowersyjny i głośny mockument we współreżyserii samego Petera Jacksona. W dokumentalnej fakturze obserwujemy losy zapomnianego pioniera nowozelandzkiego kina Colina McKenziego, którego ukryte w szopie przez kilka dekad bezcenne dzieła całkiem przypadkiem wpadły w ręce Jacksona. Unikalne filmy z epoki początków kinematografii to jednak tylko cząstka jego dorobku. McKenzie jako pierwszy bowiem zastosował ruchomą kamerę, wymyślił zbliżenie a także zastosował zdjęcia w kolorze. Na swoim koncie ma także budowę największych na świecie dekoracji, i pierwsza pełnometrażową – choć nieukończoną – kinową superprodukcję. Jeśli wyobrazić sobie, że jest rok 1995 i sprytnie podawanego fałszu nie da się zdemaskować jednym kliknięciem myszki, nie ma się co dziwić, że po telewizyjnej emisji w Nowej Zelandii rozgorzała prawdziwa burza. Tymbardziej, że zgrywa wychodzi z ust nie tylko samych filmowców, lecz poparta jest zachwytami cenionych krytyków jak i autorytetów ze świata filmu w osobach Harvey’a Weinsteina czy Sama Neilla. Sprawny i wizualnie autentyczny obraz to dowód na to, ze reżyserski duet wykonał kawał znakomitej filmowej roboty. Wrażenie robi zarówno fikcyjny materiał dopasowany jakością i stylistyką do realizatorskich możliwości w pierwszych latach istnienia kina, jak i wyważony dystans do własnego zawodu i ojczyzny. W swojej treści „Zapomniane srebro” przemyca bowiem osobliwą satyrę na nieco zakompleksionych Nowozelandczyków, przysłoniętych cieniem osiągnięć brytyjskich zwierzchników i australijskich sąsiadów. Paradoksalnie za sprawą właśnie takiego reżysera jak Peter Jackson, nikt w kraju spod znaku sympatycznego Kiwi nie musi już tworzyć fikcji by mieć się czy pochwalić.
Ekstrakt: 90%
Kamil Witek



Tytuł: Love Story
Reżyseria: Florian Habicht
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: Nowa Zelandia
Czas projekcji: 92 min
Gatunek: romans
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Wiedźma wojny
Tytuł oryginalny: Rebelle
Dystrybutor: Against Gravity
Data premiery: 21 września 2012
Reżyseria: Kim Nguyen
Zdjęcia: Nicolas Bolduc
Scenariusz (film): Kim Nguyen
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: Kanada
Gatunek: dramat
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Zapomniane srebro
Tytuł oryginalny: Forgotten Silver
Scenariusz (film): Costa Botes, Peter Jackson
Rok produkcji: 1995
Kraj produkcji: Nowa Zelandia
Gatunek: dokument, komedia
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie
Ekstrakt: 90%
powrót; do indeksunastwpna strona

36
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.