powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CXVIII)
lipiec-sierpień 2012

10 najciekawszych podróbek „Obcego”
„Obcy – ósmy pasażer Nostormo” jak wiele ważnych filmów, doczekał się szeregu bardziej lub mniej udanych podróbek i naśladownictw (w większości oczywiście mniej – co nie znaczy, że nie można się przy nich dobrze bawić). Przypomnijmy sobie 10 z nich.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Alien Contamination (1980)
Z racji budżetowych ograniczeń akcja tego włoskiego odprysku „Obcego” rozgrywa się na Ziemi, w Nowym Jorku. W ładowniach pozbawionego załogi statku obsługa portu znajduje oblepione lepką mazią ludzkie szczątki, a obok nich skrzynie z wielkimi, zielonymi jajami. Bardzo szybko okazuje się, że jaja są śmiertelnie niebezpieczne i jakikolwiek kontakt z kryjącymi się w ich wnętrzu glutami powoduje u nieszczęśliwca niemal natychmiastową eksplozję brzucha. Z biegiem fabuły staje się jasne, że ktoś celowo hoduje jaja na jednej z południowoamerykańskich plantacji i rozsyła je po świecie, mając nadzieję zabić jak najwięcej ludzi. Czy ma to związek z niedawną, ponoć zakończoną fiaskiem, misją na Marsa? Dlaczego jedyny astronauta, który wyszedł z wyprawy żywy, ma dreszcze na samą wzmiankę o Marsie? Co tam się stało? No i kto – lub co – produkuje jaja? Wbrew pozorom, i wbrew koszmarnemu angielskiemu dubbingowi, film ogląda się z ciekawością, zwłaszcza że obrazowi towarzyszy świetna jak zwykle muzyka zespołu Goblin.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Alien 2: On Earth (1980)
Tak to przed laty bywało, gdy twórcy zapominali o włoskich reżyserach i ich dążeniu do zarabiania pieniędzy na podróbkach znanych przebojów. Nim ktokolwiek zdążył zastrzec nazwę Alien, nim w ogóle ktokolwiek pomyślał, że będzie to niezbędne, Ciro Ippolito sprokurował lewą kontynuację filmu Scotta. Lewą nie tylko dlatego, że podpiął się bez pozwolenia pod produkcję dystrybuowaną przez duże hollywoodzkie studio, ale też dlatego, że jego film tak na dobrą sprawę miał niewiele wspólnego z pierwowzorem. Opowiada on bowiem o grupce speleologów, która zabiera na wyprawę do systemu jaskiń znaleziony na plaży dziwny, niebieski kamień, jeden z wielu, jakie pojawiły się na Ziemi wkrótce po tym, jak z kosmosu wrócił wymarły statek. Naturalnie kamień zaczyna pulsować i rychło rzuca się na twarz jednej z kobiet, by potem – już jako robal – wygryźć się z jej twarzy i rzucić na następną ofiarę, i tak dalej, i tak dalej. W wyniku sukcesywnej redukcji obsady na powierzchnię wracają tylko dwie osoby, i to wyłącznie po to, by stwierdzić, że być może poza nimi nie ma już na globie żywej duszy…
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Inseminoid (1981)
Niskobudżetowa wersja „Obcego”, bardzo mocno fabularnie korzystająca z pierwowzoru (badania na obcej planecie, atak na członka załogi, wpuszczenie zainfekowanej osoby na pokład statku, narodziny potwora). Na odległej planecie pracuje grupa naukowców-archeologów, szukających pozostałości wymarłej cywilizacji.Wersja bardziej bezpośrednia – tutejszym Kane’em jest pani archeolog Sandy, a Obcy, zamiast bawić się w facehuggery i tym podobne, po prostu gwałci ją w głębi planetarnych jaskiń. Sandy z początku nie rodzi jednak potwora, lecz sama zmienia się w takowego, atakując załogę podczas lotu powrotnego. Cud narodzin następuje później, na świat przychodzą Potworne Bliźniaki i wiemy już, że nikt, nawet na Ziemi, nie będzie bezpieczny… Film, początkowo nawet nieźle oceniany, dziś funkcjonuje jako ciekawy przypadek złego kina…
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Mutant (Forbidden World, 1982)
Czegóż ten film nie ma wspólnego z „Obcym"… Stwór – początkowo mały, płaszczkowaty i rzucający się ludziom do twarzy, w stadium dojrzałym posiadający czarną, wydłużoną głowę i paszczę pełną ociekających śluzem zębisk. Załoga – nieliczna, odcięta od świata, z dodatkiem czarnego aktora i dwóch kobiet (nie oszukujmy się, Sigourney robiła w „Obcym” za dwie baby). Korytarze, w których rozgrywa się akcja – ciasne, mroczne, z mnóstwem zakamarków. Ofiary – rozpuszczone, aczkolwiek nie kwasem, a enzymami (i jak najbardziej jadalne – w końcu stwór wziął się z eksperymentów nad syntetycznym żarciem). Co zaskakujące, mimo że w scenariuszu palce maczał Jim Wynorski, a produkcją kierował król kiczu i tandety – Roger Corman, film ogląda się nawet z przyjemnością. Choć muszę przyznać, że wpływ na to mogą mieć dwie urocze, zgrabne panie, chętnie pozbywające się przyodziewku i prezentujące swoje gorące, gibkie ciałka w pełnej krasie. Z absolutnie niezrozumiałych przyczyn dziewięć lat później powstał najzupełniej zbędny remake tego filmu, noszący tytuł „Dead Space”. Mogliśmy go swego czasu podziwiać na VHS.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Coś (The Thing, 1982)
Oczywiście, wszyscy wiemy, że „Coś” Johna Carpentera to przede wszystkim remake filmu „The Thing from Another World” Christana Nyby’ego (a w rzeczywistości Howarda Hawksa) z 1951 roku. Pamiętajmy jednak, że w wersji oryginalnej przybysz był odrębnycm bytem, roślinopodobnym stworzeniem, łatwo się regenerującym, ale nie opanowującym innych istot. Można więc założyć, że rozszerzenie koncepcji do „przejmowania” żywicieli w „Coś” zostało mocno zainspirowane filmem Ridleya Scotta. Jeden z nielicznych przypadków, w których synteza pomysłów z dwóch świetnych filmów owocuje kolejnym świetnym filmem.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Xtro (1983)
Prawdziwa klasyka, która dochrapała się tego miana (i dwóch miernych kontynuacji) dzięki brytyjskim cenzorom, umieszczającym swego czasu wszelkie zbyt brutalne i obsceniczne ich zdaniem filmy na słynnej liście video nasties. Oczywiście w trosce o żołądki swoich rodaków. Porwany swego czasu przez UFO tatuś wraca na Ziemię w dość obleśny sposób (wychodzi z brzucha kobiety, która została zapłodniona przez obcego za pośrednictwem wystrzelonej w kierunku jej ust ssawki) i „modyfikuje” genetycznie swojego syna, najzwyczajniej w świecie go nadgryzając. Dzięki temu dzieciak nabywa nadprzyrodzonych zdolności i natychmiast zaczyna krwawo rozliczać się z sąsiadami, którzy mu niedawno podpadli, na deser zostawiając sobie przyjemność wsadzenia swojej opiekunki w kokon i zrobienia z niej wylęgarni jaj z małymi, drapieżnymi obcymi w środku. Nie mam bladego pojęcia, co zażywano na planie „Xtro”, ale z pewnością był to towar najlepszego gatunku.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Lewiatan (Leviathan, 1989)
„Lewiatan” to zapomniany już dziś klon „Obcego”, kino klasy „B” wyglądające nieco jak kino klasy „A”. Film ma przyzwoitą obsadę (Peter Weller niedługo po sukcesie „Robocopa”, Richard Crenna), za scenariusz odpowiada sam David Peoples („Blade Runner”, „12 małp”, „Bez przebaczenia”), a reżyseruje hollywoodzki rzemieślnik George Cosmatos („Rambo 2”, „Kobra”, „Ucieczka na Atenę”, „Tombstone”). Grupa podwodnych górników znajduje na dnie wrak sowieckiej łodzi podwodnej, na pokładzie tajemnicze wideo i butelkę wódki. Wódka zostaje zabrana na pokład górniczego batyskafu, ale, jak się okazuje, zawiera ona czynnik powodujący mutację genetyczną (w ten sposób eksperymenty na ludziach prowadzili naukowcy z ZSRR), dzięki czemu ta część załogi, która nie miała powodów do abstynencji, zmienia się w potwory. Walka z nimi w ciemnych korytarzach podwodnego statku zajmuje resztę filmu… Morał: alkohol szkodzi. W sumie film, przy odpowiednim nastawieniu, może dać nieco dobrej zabawy.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Terminator 2 (Shocking Dark, 1990)
Nie, nie pomyliły nam się tytuły! Nakręcony przez włoskiego reżysera Brunona Matteiego „Terminator 2”, wbrew temu co sugeruje tytuł, nie jest tanią zrzyną klasyka ze Schwarzeneggerem, a nieudolną, ale zatrważająco dokładną kopią drugiej części „Obcego”. Fabuła została przez scenarzystów przepisana niemal słowo w słowo, choć ze względów budżetowych pewne rzeczy musiały ulec zmiania – akcja mia więc miejsce nie na obcej planecie, a w podziemiach opanowanej przez potwory Wenecji, włoscy aktorzy z trudem dukają po angielsku, Newt grana jest przez prawie dorosłą dziewczynę, która tylko udaje dziecko, a ksenomorfy wyglądają jak przerośnięte karaluchy.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Robale (Slither, 2006)
„Robale” to komediowe połączenie pomysłów z „Bloba”, „Obcego i filmów o zombie (brzmi nieźle, nieprawdaż?). W małym amerykańskim miasteczku spada z nieba meteor z jajem obcego. Z jaja wydobywa się pasożyt, który opanowuje lokalnego sprzedawcę samochodów. To oczywiście nie wszystko – zainfekowany potrafi wystrzeliwać z siebie mnóstwo pasożytów – tytułowych robali – które, opanowując ludzi, potrafią zmieniać ich w zombiepodobne kreatury. Co więcej, opanowani razem chcą integrować się w wielkiego superpotwora. Przy tym wszystkim oryginalny Obcy wygląda na kompletnego amatora…
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Apollo 18 (2011)
Wiecie, że program Apollo wcale nie zakończył się na misji numer 17? Że była jeszcze taka z numerkiem 18? Nie? Ano właśnie, bo została utajniona. A przynajmniej to próbują nam wmówić twórcy filmu „Apollo 18”, zlepionego z rzekomo wygrzebanych z magazynu NASA taśm i opowiadającego historię tej ostatniej wyprawy na Księżyc. Wyprawy tragicznej, dodajmy, bowiem w jej trakcie niespodziewanie okazało się, że Księżyc nie jest tak jałowy, jak by się mogło dotąd zdawać. Że nie każdy kamyczek, jaki trafia do przegródki z próbkami, jest niegroźnym, poczciwym kawałkiem kosmicznego gruzu. Że są też takie, które potrafią… zrobić człowiekowi krzywdę. Od środka. Film jest zrealizowany w sposób bardzo oszczędny, ale jednocześnie zaskakująco solidny, jeśli chodzi o scenografię i zachowania astronautów. Piękny kawałek kina na krawędzi mockumentary.



Tytuł: Contamination
Reżyseria: Luigi Cozzi
Zdjęcia: Giuseppe Pinori
Scenariusz (film): Luigi Cozzi, Erich Tomek
Rok produkcji: 1980
Kraj produkcji: RFN, Włochy
Czas projekcji: 95 min
Gatunek: groza / horror, SF
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie

Tytuł: Alien 2 - Sulla terra
Rok produkcji: 1980
Kraj produkcji: Włochy
Czas projekcji: 92 min
Gatunek: groza / horror, SF
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie

Tytuł: Inseminoid
Reżyseria: Norman J. Warren
Zdjęcia: John Metcalfe
Scenariusz (film): Nick Maley, Gloria Maley
Muzyka: John Scott
Rok produkcji: 1981
Kraj produkcji: Wielka Brytania
Czas projekcji: 93 min
Gatunek: groza / horror, SF, thriller
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie

Tytuł: Mutant
Tytuł oryginalny: Forbidden World
Reżyseria: Allan Holzman
Zdjęcia: Tim Suhrstedt
Muzyka: Susan Justin
Rok produkcji: 1982
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 77 min
Gatunek: groza / horror, SF
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie

Tytuł: Coś
Tytuł oryginalny: The Thing
Reżyseria: John Carpenter
Zdjęcia: Dean Cundey
Scenariusz (film): Bill Lancaster
Rok produkcji: 1982
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 109 min.
Gatunek: groza / horror, SF
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie

Tytuł: Xtro
Zdjęcia: John Metcalfe
Rok produkcji: 1983
Kraj produkcji: Wielka Brytania
Czas projekcji: 81 min
Gatunek: groza / horror, SF
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie

Tytuł: Lewiatan
Tytuł oryginalny: Leviathan
Reżyseria: George P. Cosmatos
Zdjęcia: Alex Thomson
Scenariusz (film): David Webb Peoples, Jeb Stuart
Rok produkcji: 1989
Kraj produkcji: USA, Włochy
Czas projekcji: 98 min
Gatunek: groza / horror, przygodowy, SF, thriller
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie

Tytuł: Terminator II
Tytuł oryginalny: Shocking Dark
Reżyseria: Bruno Mattei
Scenariusz (film): Claudio Fragasso
Rok produkcji: 1990
Kraj produkcji: Włochy
Czas projekcji: 90 min
Gatunek: akcja, SF
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie

Tytuł: Robale
Tytuł oryginalny: Slither
Dystrybutor: SPI
Reżyseria: James Gunn
Scenariusz (film): James Gunn
Muzyka: Tyler Bates
Rok produkcji: 2006
Kraj produkcji: USA
WWW: Strona
Gatunek: groza / horror, komedia, SF
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie

Tytuł: Apollo 18
Scenariusz (film): Brian Miller
Muzyka: Harry Cohen
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: USA
WWW: Strona
Gatunek: groza / horror, SF, thriller
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie
powrót; do indeksunastwpna strona

23
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.