 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Z energetycznego punktu widzenia sztuka Izabeli Chamczyk zdaje się być nieustającym procesem przemiany, przechodzeniem jednego stanu skupienia w inny, anarchiczną, nieprzewidywalną cyrkulacją. Artystkę interesują przebiegi, transformacje, obserwacja i doznawanie zmian. Jako malarka i performerka często wręcz utożsamia się z nimi traktując swoje ciało jako płótno, ekran projekcyjny bądź element instalacji. Uznaje w ten sposób malarstwo za medium dziejące się w czasie, podobnie jak film. Z emocjonalnego punktu widzenia jej sztuka wynika raczej z podświadomości niż intelektualnej kalkulacji. Jest instynktowna i zmysłowa, nierozerwalnie związana z psyche. Stanowi lustro, w którym przegląda się umysł. Jest sposobem poznania i rozumienia siebie i otaczającego świata. Najnowsza wystawa w Galerii Entropia łączy medium malarskie z filmowym i tworzy przestrzeń wzajemnego oddziaływania wizualnego i narracyjnego, czaso-przestrzenną, oniryczną kompozycję. Jak przyznaje autorka, dla niej samej obrazy stanowią pewną tajemnicę, odwołują się bowiem do snów, lęków, głębokiej podświadomości. Malowanie materializuje ją, staje się zatem formą samopoznania.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Ulotna, wielowarstwowa struktura snu ujawnia się również w premierowym filmie „About” i instalacji „Ania”. W pierwszym artystka precyzyjnie nakłada na siebie kilka ścieżek wideo przedstawiających postaci młodych kobiet płynnie przemieszczających się na ustawionej w środku kadru czerwonej sofie. Perfekcyjny montaż powoduje iż mamy wrażenie zupełnej bezkolizyjności kilku torów ruchu. Czyni to z realizacji obraz z pogranicza filmu, baletu i performance przywołujący wczesne prace Natalii LL. Według słów autorki „jest to wideo o dorastaniu, o dorastaniu do kobiecości, o etapach w życiu kobiety. O jej atutach i o jej ułomnościach. O sytuacjach w których się znajduje i z których wychodzi. O życiu kobiety”. W instalacji „Ania” wrażenie wizualnej głębi tworzą warstwy realistycznego obrazu filmowego rzutowane na abstrakcję malarską. Jest to pierwszy z cyklu powstających właśnie „żywych portretów” osób bliskich. Odbiór prac zaprezentowanych na wystawie wymaga oczywiście także odpowiedniego stanu skupienia. Nie ma w nich jednoznacznych narracji, jest natomiast energia tkwiąca w samym obrazie, jego trwaniu i transformacji w czasie. Daje to możliwość wielu tropów interpretacyjnych. Izabela Chamczyk /ur. 1980/, malarka, absolwentka wrocławskiej ASP (2009), dyplom z wyróżnieniem, stypendystka czasopisma Artluk /stypendium dla młodego artysty/ i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorka wielu wystaw, akcji, działań, filmów. Jedna z najbardziej aktywnych artystek młodej generacji. Pracuje w wielu mediach nieustannie przekraczając i redefiniując ich granice. Interesuje ją sztuka procesualna, odbywająca się w czasie i przestrzeni (np. publicznej). Tworzy filmy o specyficznej poetyce z pogranicza video artu i dokumentu. Galeria Entropia50-129 Wrocław, ul.Rzeźnicza 4 tel. 71 3444 634 fax 71 3444 634 Czynne: pon-pt godz.13.00-19.00 |