powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CXVIII)
lipiec-sierpień 2012

Globalpix i Deadline w Toruniu
URBAN ART (Anne Peschken & Marek Pisarsky) Globalpix; kuratorka: Marta Smolińska; wernisaż 22.06.2012, godz. 18; wystawa czynna 22.06.2012 – 22.07.2012. Tomáš Džadoň Deadline; wernisaż 22.06.2012, godz. 18:00; wystawa czynna 22.06.2012 – 22.07.2012 z cyklu Laboratorium Sztuki 2012. Wielkie mi rzeczy!; kuratorka: Maria Niemyjska.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Grupa Urban Art została założona w 1985 roku. Tworzy ją dwójka artystów: Anne Peschken i Marek Pisarsky. Przedmiotem ich zainteresowania od około 2005 roku jest sztuka zaangażowana społecznie. W roku tym miało miejsce rozpoczęcie długoletniego projektu, którym było otwarcie firmy Globalpix.
Firma działała w różnych miejscach, a jej pracownikami byli członkowie tamtejszych społeczności: studenci z Bukaresztu w 2005 roku, pracownice huty w Nowej Hucie w 2006 roku, bezrobotne kobiety ze Steinhőfel w 2007 roku czy dokształcająca się młodzież z Berlina na przełomie 2009 i 2010 roku. Działanie firmy łączyło w sobie dwa aspekty. Z jednej strony była to działalność społeczna: firma badała warunki pracy, udział pracowników w zarządzaniu oraz możliwości komunikacyjne w firmie. Z drugiej strony była to działalność artystyczno-produkcyjna, a mianowicie recycling nadprodukcji artystycznej i tworzenie pixlowych obrazów.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Do wyprodukowania pixlowych obrazów wykorzystywane są zużyte płótna malarskie. Na ogłoszenie w prasie odpowiadają artyści, którzy oddają na potrzeby firmy im już nie potrzebne płótna. W Globalpix są one darte na wąsie pasy, z których później wyplata się siatkę. Powstaje w ten sposób coś na kształt patchworku. Ostatnim etapem produkcji obrazów jest malowanie kwadratowych pól płótna, tak aby powstała zaplanowana kompozycja. Należy zaznaczyć, że nie wszystkie pola są malowane. Niektóre pozostawia się w ich „naturalnym” kolorze, jeżeli nie zakłóca to ogólnej kompozycji płótna.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Projekt artystyczny jakim było założenie firmy Globalpix miał być przede wszystkim działalnością prospołeczną. Miał dawać zatrudnienie i zdobycie kwalifikacji dla potrzebujących tego społeczności. Jednak okazał się projektem osadzonym na tradycji sztuki, kontynuującym wiele wątków obecnych w historii sztuki i stawiający nowe pytania w jej kontekście. Globalpix i pixlowe obrazy nawiązują do sztuki neoimpresjonistów, konstruktywistów oraz pop-artu. Poruszają wiele czołowych kwestii rozpatrywanych przez myśl historii sztuki, jak: problem oceny i wartościowania sztuki, użyteczności sztuki, jej związku z codziennymi przedmiotami, różnicy pomiędzy Sztuką (wielką, muzealną, dobrą…) a sztuką (niską, użytkową, złą…) oraz problem autorstwa i indywidualnego gestu artystycznego, powiązany z mechanizacją produkcji. Projekt Globalpix i pixlowe obrazy poruszają wiele wątków semantycznych i stanowią ciekawy obiekt do interpretacji. (tekst: Emila Ławrynowicz, historyczka sztuki)
Na wystawie w toruńskiej Wozowni zaprezentowanych zostanie kilkanaście wielkoformatowych pixlowych obrazów oraz film wideo o Globalpix.
• • •
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Wystawa Tomáša Džadoňa to kolejna odsłona cyklu Wielkie mi rzeczy! skupionego na miniaturyzacji i redukcji w sztuce. Artysta w swoich pracach używa struktur architektonicznych z uwzględnieniem ich kontekstu historycznego i społecznej funkcji. Jednym z najczęściej podejmowanych przez Džadoňa tematów jest architektoniczne dziedzictwo komunizmu i jego miejsce we współczesności. W projekcie przygotowanym dla Wozowni analizuje czynniki łączące biurokratyczne formy graficzne i układy przestrzenne związane z architekturą dyscypliny, pokazując powiązania pomiędzy różnymi sposobami organizacji życia społecznego.
Tomáš Džadoň urodził się w 1981 roku w Popradzie. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Pradze, doktorat obronił w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Bratysławie. Kluczowym dla jego pracy artystycznej pojęciem jest tradycja oraz jej transformacje z upływem czasu.
Tomáš Džadoň zrealizował projekt w ramach rezydencji w A-I-R Laboratory, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie dzięki wsparciu Visegrad Fund oraz Miasta Stołecznego Warszawy.
Galeria Sztuki Wozownia
87-100 Toruń, ul. Rabiańska 20
tel. 56 622 63 39
fax 56 621 09 29
Czynne: wt-pi: 11:00-18:00; so, ni: 12:00-18:00
Wstęp: normalny - 5 zł, ulgowy - 3 zł, grupowy (5-15 osób) - 15 zł. We wtorki wstęp na wszystkie ekspozycje jest bezpłatny.
powrót; do indeksunastwpna strona

290
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.