powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CXVIII)
lipiec-sierpień 2012

Źle, źle, źle
Quentin Dupieux ‹Wrong›
Każdy miewa takie poranki, że budzi się i zwyczajnie nie ogarnia świata. Na szczęście nasze nudne życia wracają po chwili na właściwe tory. Zupełnie inaczej jest w przypadku Dolpha, bohatera „Wrong”, którego świat jest absurdalny permanentnie. I nigdy nie robiło to na nim jakiegokolwiek wrażenia.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Dolph budzi się rano o godzinie 7:60 rano i stwierdza brak Paula. Paul to pies. Dolph – taki trochę nieudacznik, trochę everyman. W ciągu półtorej godziny trwania filmu dowiadujemy się, że z psem nawiązać można kontakt telepatyczny, że fekalia mają naturalną pamięć, że palmy czasem zamieniają się w świerki i że jak ogrodnik umarł, to wcale nie znaczy, że nie żyje. W filmie Quentina Dupieux absurd goni absurd, dostarczając widzowi przedniej rozrywki – pod warunkiem, że zaakceptował ten uroczy bezsens i dał się mu ponieść.
Znany muzyk Mr. Oizo, czyli Dupieux we własnej osobie, nie po raz pierwszy raz postanowił zostać reżyserem. Już w swoim wcześniejszym głośnym filmie „Mordercza opona” (2010), z żądną krwi tytułową gumą w roli głównej, bardzo swobodnie poruszał się po śliskiej płaszczyźnie czystego nonsensu. Lecz wówczas ci najtrzeźwiej myślący odbiorcy zarzucali filmowi, że jego główny motyw wyczerpuje się po zaledwie kilku scenach i nie jest w stanie należycie wypełnić pełnometrażowej fabuły. We „Wrong” zarzut ten nie działa – koncept jest bowiem niezwykle spójny przy całym swym zróżnicowaniu, a jego silne osadzenie w awangardzie najwyższej próby pozwala odnaleźć w filmie ślady kina francuskiego z okresu niemego. Tym bardziej, że słowo u Dupieux jest traktowane niepoważnie i niemal pozbawione swojej podstawowej funkcji – komunikacyjnej.
Niedorzeczności fabularne na zasadzie kontrapunktu wspiera warstwa muzyczno-dźwiękowa, charakterystyczna dla kina grozy, w którego szeregi twórcy chcieli wcielić „Wrong”. Była to chęć mocno ironiczna, dzięki czemu wydźwięk filmu jest pastiszowy, co potęguje jego komediowy potencjał. Lecz co chyba najważniejsze, ten wyglądający na efekt kaprysu film nieoczekiwanie przynosi pewną głębszą myśl. Patrząc bowiem na nieprzewidywalne i niezrozumiałe reakcje bohaterów, łatwiej dostrzec, do jak bardzo skonwencjonalizowanego świata jesteśmy przyzwyczajeni. Dolph i jego znajomi w sposób zupełnie naturalny wymykają się oczekiwaniom – nie denerwując się, nie dziwiąc i nie domagając wyjaśnień, wtedy gdy powinni. Wszystko robią dziwnie, źle i nie tak. Ale czy naprawdę istnieje jakiś kanon „jedynych-poprawnych-zachowań"?



Tytuł: Wrong
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 3 sierpnia 2012
Reżyseria: Quentin Dupieux
Scenariusz (film): Quentin Dupieux
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 94 min
Gatunek: thriller
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

173
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.