powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CXVIII)
lipiec-sierpień 2012

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Obcym
ciąg dalszy z poprzedniej strony
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
• • •
Michael Biehn otrzymał więcej pieniędzy za prawo do wykorzystania swego wizerunku na początku filmu niż za całą rolę w „Aliens”. Na potrzeby filmu stworzono też replikę Hicksa z rozerwaną klatką, ale ostatecznie jej nie wykorzystano – Biehn się dowiedział i zażądał pieniędzy.
• • •
Rottweiler, który przeniósł Obcego na potrzeby filmu miał ogolony pysk (że to niby przez facehuggera). Nie jest znane nazwisko bohaterskiego charakteryzatora, który golił rottweilera. W wersji specjalnej pies został zastąpiony przez woła, którego zapewne łatwiej było ogolić.
• • •
H. R. Giger zaprojektował na potrzeby „Obcego 3” m.in. wersję Obcego podobnego do pumy ze szponami, a także istotę z kobiecymi ustami, którymi miał „całować” swe ofiary, zabijając je.
• • •
Reżyserzy, którzy mieli kręcić „Obcego 3” to Renny Harlin i Vincent Ward.
• • •
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Głowę Asha w pierwszym „Obcym” grał oczywiście Ian Holm, ale głowę Bishopa w trzecim Obcym gra… android. Zniszczenia robota miały być tak duże, że zdecydowano się stworzyć maskę na podobieństwo twarzy Lance’a Henriksena.
• • •
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Ludzie polubili Newt i nie byli zachwyceni pomysłem jej uśmiercenia na początku „Obcego 3”. W komiksach, które powstawały między części pierwszą i drugą Newt była jednym z bohaterów, która walczy z Obcymi już jako dorosła (w późniejszych wersjach zmieniano imię bohaterki). Większość pierwszych wersji scenariusza zakładało obecność w filmie Newt, Hicksa i Bishopa. Alan Dean Foster, który pisał nowelizację scenariusza „Obcego 3”, stworzył wersję, w której Newt przeżywa katastrofę, ale został ostatecznie zmuszony przez studio do zmiany treści, by była zgodna z filmem (co zresztą zakończyło jego współpracę z tą serią). Jednym z pomysłów na „Obcego: Przebudzenie” było też sklonowanie Newt. Nic z tego jednak nie zostało zrealizowane i Newt niestety do świata żywych nie powróciła…
• • •
W scenariuszu Jossa Whedona do „Obcego: Przebudzenia” hybryda człowieka i obcego była czteronogim stworem pozbawionym oczu, bladobiałego koloru z czerwonymi żyłami na czaszce, z wewnętrzną szczęką i parą szczypców z boku głowy, którymi przytrzymywał ofiarę, gdy pracowała nad nią wewnętrzna szczęka. Ostateczna wersja była bardziej „ludzka”, ale i tak wycięto z niej cyfrowo genitalia. Odpadł pomysł, by twarz hybrydy przypominała Ripley.
• • •
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Sigourney Weaver wykonała swój koszykarski rzut tyłem z połowy boiska… tylko raz. Po dwóch tygodniach koszykarskiego treningu trafiła do kosza już za pierwszą filmowaną próbą.
• • •
Sigourney Weaver otrzymała 11 milionów dolarów za czwarty powrót do roli Ripley – to więcej, niż kosztował cały pierwszy „Obcy”.
• • •
Pierwotny pomysł finału zakładał walkę z hybrydą już na Ziemi. Powstało aż pięć wersji tego pojedynku – na szpitalnym oddziale położniczym, na wielkim śmietnisku, zaśnieżonym lesie, klifowym wybrzeżu i pustyni. Pomysł ze szpitalem położniczym został potem wykorzystany w „Obcy kontra Predator 2”.
• • •
Wśród typowanych do filmu reżyserów pojawiały się nazwiska Danny’ego Boyle’a i Davida Cronenberga (to by mogło być ciekawe) i Paula W.S. Andersona, który ostatecznie zrobił „Obcego kontra Predatora” (i nie jest to dla niego powód do chwały).
• • •
Winona Ryder o mało nie utonęła w wieku 12 lat. Podwodna scena w „Przebudzeniu” była jej pierwszym nurkowaniem od tamtego czasu i zakończyła się atakiem paniki.
• • •
Scenarzysta Joss Whedon był co najmniej nieusatysfakcjonowany z ostatecznej wersji filmu „Obcy: Przebudzenie”. Powiedział: „To nie była kwestia robienia wszystkiego inaczej, choć zmienili mi zakończenie, to była kwestia robienia wszystkiego źle. Mówili napisane teksty, ale robili to źle. Obsada była zła. Scenografia była zła. Muzyka była zła. Zrobiono źle wszystko, co się dało. To w gruncie rzeczy fascynująca lekcja robienia filmów. Bowiem wszystko, co robili jakoś odbija się w scenariuszu, bądź wygląda, jakby z niego pochodziło. I ludzie zakładają, że skoro ja nienawidzę filmu, to dlatego, że zmieniono scenariusz. Tymczasem nie o to chodzi, że go zmieniono, ile o to, że zrobiono z niego nieoglądalny film.”
• • •
Tym niemniej zmiany w scenariuszu miały miejsce, Jeunet dostał uprawnienia, by przerabiać go, jak tylko zechce. Bohaterowie i sytuacje były łączone, upraszczane, bądź usuwane, ogólny klimat był zmieniany na mniej realistyczny. Johner w pierwotnej wersji był bardziej szaloną, psychotyczną postacią, hybryda była bardziej zabójcza, nie powiązana emocjonalnie z Ripley, finałowa sekwencja odbywała się na Ziemi, a nie na statku kosmicznym.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
• • •
Pomysł wyssania bohatera przez mały otwór pojawiał się od zawsze w serii – już pierwszy Obcy Scotta miał tak zginąć, ale zrezygnowano z tego z powodów budżetowych. Następnie ginąć mieli tak bohaterowie „Obcego 3”, potem generał Perez, ostatecznie padło na hybrydę.
• • •
Akcja toczy się w:
  • Rok 2127 („Obcy – ósmy pasażer Nostromo”)
  • Rok 2179 („Obcy – decydujące starcie”)
  • Rok 2179 („Obcy 3”)
  • Rok 2381 („Obcy: Przebudzenie”)
Współpraca: Miłosz Cybowski
powrót; do indeksunastwpna strona

21
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.