powrót; do indeksunastwpna strona

nr 8 (CXX)
październik 2012

Prawdziwy pejzaż w Krakowie
Muzeum Narodowe w Krakowie
Od 15 września do 18 października w Gmachu Głównym Muzeum Narodowym w Krakowie odbędzie się wystawa pt. „Prawdziwy pejzaż”.
Hyemi Kim, Księżycowe góry, akwaforta i akwatinta na koreańskim papierze, 2011, 245 x 95 cm
Hyemi Kim, Księżycowe góry, akwaforta i akwatinta na koreańskim papierze, 2011, 245 x 95 cm
Wystawa prezentuje wybrane zjawiska z bogatej w indywidualności i dynamicznie rozwijającej się sceny graficznej Południowej Korei.
Grafika Południowej Korei jest zjawiskiem niezwykłym, choć w Polsce mało znanym. Współczesną grafikę, podobnie jak i całą sztukę Południowej Korei cechuje ogromna otwartość na nowe tendencje, tak w zakresie idei artystycznych, jak i nowych form, technik i technologii kreacji artystycznej. Szukanie nowych treści, metod przekazu i form ekspresji prowadzi w dziełach wielu grafików koreańskich do zerwania z tradycyjną formą grafiki opartej na matrycy i odbitce, albo przynajmniej do poszerzenia pola tradycyjnej grafiki. Jest to zarówno przejście od reliefu graficznego do działań przestrzennych i instalacji, jak i zastosowanie technik fotograficznych i cyfrowych form obrazowania, często użytych do tworzenia przekazów o charakterze publicystycznym i społecznym. Artyści koreańscy eksperymentują także w zakresie formatu dzieł graficznych. Wielkość obrazu graficznego, czy instalacji staje się czynnikiem przekazu.
Hye Young Lee, Suknia Matki, odlew ręcznie robionego papieru, 2009, 260 x 150 x 12 cm
Hye Young Lee, Suknia Matki, odlew ręcznie robionego papieru, 2009, 260 x 150 x 12 cm
Doświadczenie nowoczesności w sztuce, wyniesione przez wielu artystów koreańskich ze studiów zagranicznych, przeniesione, głównie w latach dziewięćdziesiątych, na grunt kształcenia artystycznego w Korei Południowej, spowodowało duże zmiany w charakterze sztuki współczesnej w Korei. Pojawiła się sprawa tożsamości sztuki koreańskiej i poszukiwania adekwatnego systemu kształcenia artystycznego. Wystawa ukazuje jakby w pigułce różnorodność współczesnej grafiki koreańskiej. Jej charakter, wyraźnie transartystyczny i uniwersalny, zawiera jednak cechy własnej tożsamości kulturowej i elementy indywidualnego przesłania poszczególnych osobowości każdego z dwunastu twórców.


Minho Kim, Drzewo Pong 2, akwaforta, 2009, 60 x 43 cm
Minho Kim, Drzewo Pong 2, akwaforta, 2009, 60 x 43 cm


Namkyung Bae, Milonga Teo – Leah I Jay, druk płaski na desce, 2010, 160,7 x 121,5 cm
Namkyung Bae, Milonga Teo – Leah I Jay, druk płaski na desce, 2010, 160,7 x 121,5 cm


Sang Guk Lee, Na Hongeundong 4, drzeworyt na koreańskim papierze, 2004, 68 x 57 cm
Sang Guk Lee, Na Hongeundong 4, drzeworyt na koreańskim papierze, 2004, 68 x 57 cm


Won Chul Jung, Świadectwo, linoryt, 2001, 60 x 80 cm
Won Chul Jung, Świadectwo, linoryt, 2001, 60 x 80 cm
Muzeum Narodowe w Krakowie
30-062 Kraków, al. 3 Maja 1
tel. 12 29 55 500
fax 12 29 55 555
powrót; do indeksunastwpna strona

144
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.