powrót; do indeksunastwpna strona

nr 8 (CXX)
październik 2012

Elektroniczno-eksperymentalna retrospekcja
Múm ‹Early Birds›
Wielu miłośników eksperymentalnej elektroniki traktuje Mum jak żywą ikonę. W końcu to jedna z najbardziej rozpoznawalnych wizytówek Islandii, słynącej z utalentowanych i niepopadających w szablonowość muzyków. Najnowsza płyta, „Early Birds”, zbiera nagrania z przeszłości, które dotychczas nie trafiły na żaden z długogrających albumów – wydaje się, że dla fanów formacji to rzecz absolutnie obowiązkowa.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Jednocześnie tak naprawdę nadająca się wyłącznie dla nich. W końcu zamysł wydawnictwa – zgromadzenie kompozycji, które do tej pory ukazały się jedynie na demówkach, winylach, lub nigdy nie zostały udostępnione szerszej publiczności – pozwala przypuszczać, że całość stanowi miszmasz o rozmaitej wartości artystycznej. Na dodatek zespół działa przecież od 1997 roku i od tego momentu w jego twórczości nastąpiło wiele przemian, które przy okazji „Early Birds” trzeba było chwilowo porzucić, by wrócić do samych korzeni, co też Gunnar Orn Tynes oraz Orvar Poreyjarson Smarason próbowali osiągnąć przy masteringu i scalaniu materiału. Ostateczny efekt pozostawia jednak wiele do życzenia – opisywana kompilacja ma problem z obronieniem się jako album.
Do krążka dołączono ilustrowaną książeczkę, zawierającą komentarz do każdego z utworów. To niewątpliwie ważne i ciekawe dopełnienie wieloletniej historii grupy, rzucające niejednokrotnie nowe światło na jej rozwój, a zwłaszcza początki, kiedy Islandczycy kształtowali jeszcze własne brzmienie i styl (na płycie mamy kompozycje z lat 1998-2000, czyli sprzed oficjalnego debiutu „Yesterday Was Dramatic – Today Is OK”). Dowiadujemy się z niej, że „Bak Pitt Er Sem Rennibraut” to pierwszy napisany wspólnie kawałek, a „Post Postmaour” powstał zaraz po tym, jak Orvar porzucił pracę listonosza – a to tylko przykładowy wycinek z charakterystyki tego obszernego zbioru nagrań.
Zdarza się, że kolejne utwory (m.in. remiks „Pitt Er Sem Rennibraut”) zaburzają stopniowo wyłaniający się przyjemny nastrój. Czasem coś zgrzytnie, innym razem pojedynczy numer wytrąci słuchacza z błogiego skupienia – sprowadza się to do konieczności wykazywania się dużą wytrwałością podczas odbioru. Najważniejsze jednak, że wśród piętnastu pozycji trafiają się naprawdę warte uwagi – jak na zbiór pewnego rodzaju muzycznych odpadów z końca poprzedniego wieku kilka z nich brzmi nadzwyczaj dobrze. Doskonale wypada choćby „Hvernig A Ao Saera Vini Sina” – rozpoczęty miarowo, po chwili dopełniony migotliwą elektroniką oraz dwoma wokalami (te ostatnie miały zostać zarejestrowane w wypełnionej wodą wannie). Piękny i kojący jest także „0,000oro”, w którym syntetyczne „plumknięcia” doprawione są sennymi smyczkami i czymś na kształt trąbki. Co ciekawe, następujące po nim propozycje utrzymują zbliżony klimat – różnorodnego, płynącego i melodyjnego ambientu (lecz nierzadkie są też niewielkie ożywienia). Ta część wypada zdecydowanie najlepiej – kołysze i czaruje wyciszonym, a jednocześnie optymistycznym brzmieniem.
Kontrastuje z tym początek krążka, na którym znajdziemy nieco większe eksperymenty – z bardziej dynamiczną i połamaną elektroniką oraz choćby pastiszowymi rozwiązaniami („Gingurt”). Sama rytmika tej partii materiału zbliżona jest raczej do dubu czy lekkiego drum’n’bassu („Insert Coin”), gdzie beaty są wyraźniejsze i nadają utworom innego wydźwięku. Oczywiście nie brakuje typowych dla Mum wariacji i improwizacji wykorzystujących przeróżne dźwięki: gitar, akordeonu, instrumentów klawiszowych czy smyczkowych, aż po trudne do zdefiniowania odgłosy.
„Early Birds” sprawia wrażenie niedokończonego i przynajmniej trochę niespójnego. O nadzwyczajnym błysku geniuszu również nie może być mowy – nie bez przyczyny kawałki opublikowane są dopiero teraz, kiedy Mum jest już uznaną marką z rzeszą fanów. Bez wątpienia ci ostatni i tak wskażą na płycie kilka diamencików, które potwierdzą ich zdaniem wielkie wyczucie elektronicznego smaku i eksperymentatorskie możliwości Islandczyków. Pozostałym pewnie wystarczy pojedyncza, nieco wyczerpująca i nierówna, ale niezmiernie ciekawa z perspektywy czasu, sesja odsłuchowa.



Tytuł: Early Birds
Wykonawca / Kompozytor: Múm
Data wydania: 28 maja 2012
Wydawca: Morr Music
Nośnik: CD
Gatunek: elektronika
EAN: 5906485781951
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie
Utwory
CD1
1) Bak Pitt Er Sem Rennibraut
2) Post Postmaour
3) Gingurt
4) Glerbrot
5) Hvernig A Ao Saera Vini Sina
6) Bak Pitt Er Sem Rennibraut
7) Insert Coin
8) Loksins Erum Vio Engin
9) Natturuburu
10) 10,000O ro
11) Lalalala Blai Hnotturinn
12) Mum Spilar La La La
13) Hufeland
14) Volkspark Friedrichshain
15) Enginn Vildi Hlusta A Fiolunginn, Pvi Strengir Hans Voru Slitnir
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

119
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.