powrót; do indeksunastwpna strona

nr 9 (CXXI)
listopad 2012

Państwo wojny w Toruniu
Od 25 października do 30 grudnia w Centrium Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu odbędzie się wystawa pt. „Państwo wojny”.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Specyfika funkcjonowania założonej w 1978 roku przez Małgorzatę Potocką i Józefa Robakowskiego Galerii Wymiany jest tutaj elementem kluczowym. Prywatne mieszkanie na dziewiątym piętrze w jednym z wieżowców „łódzkiego Manhattanu” stało się miejscem spełniającym rolę punktu spotkań, którego główna idea zrodziła się z potrzeby dialogu, gromadzenia i dystrybuowania wiedzy na temat sztuki, a także z potrzeby bezpośredniego kontaktu dającego poczucie wspólnoty. Galeria Wymiany w latach 80. to ważny punkt niezależnej sceny artystycznej z rozbudowaną siecią ogólnopolskich i międzynarodowych kontaktów.
Przestrzeń mieszkania stała się przestrzenią sztuki prywatnej – zjawiska będącego konsekwencją zanegowania oficjalnych form życia artystycznego i wynikającego ze społeczno-politycznych uwarunkowań, jakie przyniosła ostatnia dekada Polski Ludowej. W ówczesnych realiach naturalnym postulatem wielu środowisk twórczych pozostała chęć stworzenia niezależnych miejsc sztuki. Rodzący się ruch wynikał w dużej mierze z przyjęcia postawy samokolektywizacyjnej, zmuszającej do działań wspólnotowych.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Wystawa jest próbą przyjrzenia się tym zjawiskom na przykładzie Galerii Wymiany oraz zbadania ich charakteru i specyfiki. Próbuje wskazać motywacje generujące ten ruch, który w wyniku wzmożonych państwowych środków represji, kryzysu gospodarczego i politycznego przyjmował postawę samoobrony, przejawiającej się niekiedy jako działanie nihilistyczne, prywatne i milczące. Tytułowe Państwo wojny zaczerpnięte zostało od tytułu realizacji filmowej z 1982 roku. W czasie stanu wojennego w podtoruńskiej wsi Osiek nad Wisłą grupa artystów nakręciła improwizowany film pełen absurdu, ironii, dramatu i niepokoju, w którym zdarzenia pozbawione logicznej interpretacji wykreowała panująca w tym czasie rzeczywistość „państwa wojny”.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Wystawa świadomie rezygnuje z listy nazwisk artystów, akcentując kolektywny proces formułowania się tej postawy. Koncentruje się na przedsięwzięciach grupowych, marginalnych, pozainstytucjonalnych oraz prywatnych, wpisanych w ramy dwóch wystaw: Konstrukcja w procesie (1981) i Lochy Manhattanu. Sztuka innych mediów (1989). Niemniej trzy postacie pozostają kluczowe dla ekspozycyjnej narracji: Andrzej Partum, który swoją postawą antycypuje moment przemieszczenia się ze sfery publicznej do prywatnej, Józef Robakowski spiritus movens Galerii Wymiany i wielu wydarzeń, o których tu mowa, oraz Jacek Kryszkowski, którego postawa pozostaje synonimem sztuki tego czasu.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma


Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”
87-100 Toruń, Wały gen. Sikorskiego 13
tel. +56 657 62 00
fax +56 621 07 24
powrót; do indeksunastwpna strona

157
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.