Od 27 października do 15 grudnia w Galerii Zderzak w Krakowie odbędzie się wystawa pt. „Bogini nieodpowiedzialności”.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
W Symbolach przemiany Jung zamieszcza rycinę drewnianej miski z Kongo, która jest wyobrażeniem łona matki świata. Obejmuje ją rękami i nogami człowieczek, którego przyrodzenie widać u dołu miski. Tę samą, rzeczywistą miskę można zobaczyć na jednym z obrazów Jadwigi Maziarskiej na „Bogini nieodpowiedzialności”, kameralnej wystawie przeznaczonej dla koneserów sztuki nowoczesnej. Kilka lat temu Barbara Piwowarska opublikowała pracę naukową, w której ujawniła podwójne kodowanie obrazów Maziarskiej. Artystka namiętnie i konsekwentnie wykorzystywała zdjęcia prasowe – motywy ludzkich tłumów, masy rzeczy, mikro- i makrofotografię naukową. To przyrodoznawcze wejrzenie na świat żywych organizmów, na ich budowę, rozwój i zagładę, było malowane, woskowane, a następnie wystawiane i sprzedawane jako malarstwo abstrakcyjne, dla przeciętnego oka niewiele różniące się od dekoracyjnej i beztreściowej produkcji polskiej nowoczesności (przykładem której jest obecna, hucznie reklamowana wystawa Wojciecha Fangora w MNK). Maziarską należy oczywiście wydobyć z odmętów salonowej beztreściowości, co już prawie udało się p. Piwowarskiej na wystawie w warszawskim CSW w 2010 roku. Ta niezwykle ambitna wystawa twórczości nestorki Grupy Krakowskiej wydobyła na światło dzienne szereg kolaży i materiałów warsztatowych, ukazując po raz pierwszy jej wyobraźnię symboliczną. Dopiero po tej wystawie, będącej istotnym osiągnięciem intelektualnym, stało się możliwe porównywanie prac Maziarskiej z, dajmy na to, fotografią Johna Heartfielda i kręgiem Bauhausu jako wspólnotą przeżywania i obrazowania świata. Galeria Zderzak31-019 Kraków, ul. Floriańska 3 tel. +12 429-67-43 Czynne: od wtorku do soboty w godzinach 12.00-17.00 |