Od 9 listopada 2012 roku do 20 stycznia 2013 roku w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie odbędzie się wystawa prac Wojciecha Gilewicza pt. „Intrude”.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Sztuka Wojciecha Gilewicza podlega ciągłym zmianom. Artysta poszerza zakres używanych mediów, a jednocześnie pozostaje wierny tradycjom malarskim. Gilewicz stale rozszerza również pole swoich zainteresowań. Początkowo ograniczał się do badania rzeczywistości i tworzenia jej pojedynczych obrazów malarskich. Z upływem czasu jednak statyczna kamera artysty zaczęła rejestrować więcej – nie tylko jego działanie jako twórcy, ale także otaczającą rzeczywistość, w tym tę społeczną. Stopniowo to kamera zaczęła stanowić główne medium, kreujące obraz rzeczywistości ciągle sfragmentaryzowanej i poddanej nieustającemu woyerystycznemu oglądowi artysty-intruza, który obserwuje świat z zewnątrz. Film zarejestrowany przez kamerę Gilewicza opiera się na kompozycji malarskiej; to obrazy zamknięte w filmowym kadrze. Artysta występuje z pozycji Obcego, Innego. Odkrywa potencjał, różnorodność, a jednocześnie i obcość nieznanego mu dotąd świata, który wbrew pozorom nie tak łatwo poddaje się globalizacji. Jest zarazem bacznym obserwatorem tej – tylko pozornie nam znanej – rzeczywistości, podejmując wątki komercjalizacji, wskazując paradoksy społeczne i kulturowe. Fascynuje go także malarskość tego dalekiego, tak odmiennego od naszego świata – jak na przykład kiczowato zdobione skrzynki telefoniczne w Taipei wtopione w taoistyczną rzeczywistość, które w wideo Gilewicza zyskują całkiem nowy zakres znaczeń. (na podstawie tekstu Pauliny Zarębskiej-Denysiuk) Na wystawę Wojciecha Gilewicza w krakowskim Muzeum Manggha składa się dziewięć filmów wideo zrealizowanych przez artystę w ostatnich czterech latach w Azji – w Chinach: „Shanghai”, 2008; „Intrude”, 2008; na Tajwanie: „Taipei Artist Village”, 2009; w Korei: „Visitor”, 2010; „I Live My Life in Art”, 2010; „Art / Market”, 2010; „Painter’s Painting”, 2010 – 2012 i „Japoni: Akiyoshidai”, 2011; „Arcus”, 2012. 7 i 14 stycznia 2013 r., TVP Kultura, wyemituje filmy Wojciecha Gilewicza prezentowane w Muzeum Manggha w Krakowie, w ramach cyklu „Videogalerie” poświeconego pracom wideo z polskich galerii i instytucji kultury, oraz artystom związanych z tym medium. Katalog do wystawy Intrude Wojciecha Gilewicza zostanie opublikowany w 2013 i zawierać będzie teksty autorstwa Biliany Ciric (niezależna kuratorka, Szanghaj), Marii Brewińskiej (kuratorka, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta w Warszawie), Charlesa Schultza (krytyk sztuki i redaktor The Brooklyn Rail, Nowy Jork), Jeanne Truong (niezależna kuratorka i pisarka, Paryż) i Kenichi Kondo (kurator, Mori Art Museum w Tokio). Wojciech Gilewicz studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby, a następnie na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w Pracowni Malarstwa prof. Leona Tarasewicza, gdzie w 1999 uzyskał dyplom z malarstwa (aneks z fotografii). Artysta mieszka i pracuje w Warszawie i Nowym Jorku. Gilewicz jest malarzem, fotografem, autorem instalacji i filmów wideo. W swoich pracach, które sytuują się zazwyczaj na styku wszystkich tych dyscyplin, artysta podejmuje problem zacierania się granic między rzeczywistością a jej przedstawieniem w sztuce. Za motyw przewodni całej twórczości Wojciecha Gilewicza uznać można chęć pokazania, jak względny i zmienny jest nasz odbiór otaczającego świata oraz jak płynne mogą być granice między rzeczywistością a jej odbiciem w sztuce. Gilewicz prowokuje do refleksji nad mechanizmami rządzącymi naszą percepcją i nad kulturowymi uwarunkowaniami naszego widzenia. |