Bardzo, bardzo ciekawy miesiąc. Dla miłośników kina rozrywkowego nowy „Star Trek”, nowy „Iron Man”, nowy film Baza Luhrmana, szósta odsłona „Szybkich i wściekłych”. Dla miłośników kina tzw. ambitnego nowy Almodovar, nowy Łoznica, nowy Ozon i pierwszy zachodni film Park Chan-wooka. A na DVD seria przebojów z początku roku.  | W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. Zobaczcie komplet zapowiedzi kinowych na Kulturowskazie. Zobaczcie komplet zapowiedzi DVD i BR na Kulturowskazie. |  |
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Iron Man 3 Gdyby nie „Man of Steel” Zacka Snydera powiedzielibyśmy, że to najbardziej oczekiwana superbohaterska premiera tego roku. Dobrze, jest jeszcze „Wolverine”, „Thor” i „Kick Ass”, ale umówmy się – to nie ta sama liga co największy geniusz, miliarder, playboy i filantrop wśród superbohaterów. Zwłaszcza, że zwiastun wygląda zachęcająco, a pierwsze recenzje są bardzo pozytywne (jak widać zmiana reżysera nie zaszkodziła serii). A i „Iron Man 3” to otwarcie tzw. fazy drugiej w filmowym uniwersum Marvela, której kulminacją będą „Avengers 2” – nie możemy się doczekać scen po napisach.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Drugie oblicze Ryan Gosling gra motocyklowego kaskadera, który – poza właściwym zajęciem – zajmuje się także napadami na banki. Brzmi znajomo? Niby tak, ale „Drugie oblicze” (również wbrew zapowiedziom dystrybutora) nie jest motocyklową wersją „Drive”. To raczej rozpisany na trzy historie dramat z elementami kina sensacyjnego, przedstawiający ludzi zmuszanych do dokonywania kluczowych wyborów, a także poruszający kwestie winy i odpowiedzialności. Nie jest to może kino odkrywcze, ale z pewnością poruszające i znakomicie zagrane przez całą aktorską ekipę.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Przelotni kochankowie Pedro Almodovar porzuca mroczne tematy szalonych chirurgów plastycznych zamieniających mężczyzn na kobiety i powraca w „Przelotnych kochankach” do lżejszego formatu, podobno nawiązując do klimatu swych dawniejszych komedii. Co ciekawe, „Przelotni kochankowie” po raz pierwszy w karierze tego reżysera zamykają jego bohaterów w małej, zamkniętej przestrzeni – na pokładzie rejsowego samolotu. Jak to u Almodovara, spodziewamy się galerii malowniczych postaci, buzujących emocji, odrobiny kiczu i dużo zwykłej przyjemności oglądania.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Stoker Jeden z najlepszych południowokoreańskich reżyserów, twórca genialnej Trylogii Zemsty, nakręcił anglojęzyczny debiut, w którym główne role zagrali Mia Wasikowska, Nicole Kidman i Matthew Goode. Tyle powinno wystarczyć, żeby zachęcić do zapoznania się z filmem „Stoker”, niepokojącym i jednocześnie malowniczym thrillerem, który obiecuje wyjątkową, duszną atmosferę i niezwykle intrygującą rolę Wasikowskiej. Dla niedowiarków są jeszcze zwiastuny pełne efemerycznych ujęć i pięknych zdjęć, łączących przemoc z subtelnością. Fanom Park Chan-wooka z pewnością nie trzeba będzie powtarzać dwa razy, reszta powinna skusić się dla aktorstwa, napięcia i z ciekawości. Bo co mógł tym razem upichcić koreański twórca?  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
U niej w domu Wielki powrót Francoisa Ozona, najlepszy ponoć film francuskiego reżysera przynajmniej od czasu „Basenu” i „5x2”, z opisu przewrotna czarna komedia. Germaine jest znudzonym nauczycielem, Claude utalentowanym nastolatkiem, piszącym ciekawe, niepozbawione erotyki opowiadania. Germaine czyta je swojej żonie, próbując ożywić swe małżeństwo, a Claude zbiera inspiracje, podglądając seksowną matkę szkolnego kolegi – fikcja jego opowiadań zaczyna łączyć się z rzeczywistością. Zapowiada się, podobnie jak w „Basenie” połączenie wątków erotycznych z rozważaniami na temat relacji świata i literatury.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
We mgle „We mgle” to kolejny film Siergieja Łoznicy, chwalonego u nas mocno w cyklu East Side Story za wcześniejsze „Szczęście ty moje”, bezkompromisowo pokazujące prowincjonalną Rosję. Tym razem ambitny twórca sięga po jeden z ulubionych tematów twórców zza wschodniej granicy – drugiej wojny światowej. Możemy jednak być pewni, że będzie to zupełnie inne ujęcie od tego, do jakiego przyzwyczaiła nas radziecka kinematografia. „We mgle” wchodzi na nasze ekrany w glorii filmu nagrodzonego w Cannes (Nagroda FIPRESCI), przy okazji z festiwalu nasza wysłanniczka pisała: „Znowu ruszamy z Łoźnicą w mozolną drogę, ale tym razem siła zniszczenia kroczy w szeregach wędrujących, a nie, jak w „Szczęściu ty moim” wypływa z zewnątrz, sugerując istnienie złego pierwiastka w rosyjskiej mentalności. Medytacja nad autodestrukcją i destrukcją wzajemną przybiera tu postać poruszania się w krainie najdrobniejszych niuansów, detali, emocji powolnie narastających pod powierzchnią martwych twarzy bohaterów.”.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Wielki Gatsby „Wielki Gatsby” z pewnością podzieli i krytyków, i widzów, zupełnie tak, jak miało to miejsce w przypadku poprzednich filmów Baza Luhrmanna. Twórca „Moulin Rouge” i „Australii” lubi przepych, przesadę i postmodernistyczną żonglerkę, która przypada do gustu tylko określonej grupie widzów. Reszta kręci nosami i trzyma się od Luhrmanna z daleka. Warto jednak wyrobić sobie opinię, bo „Wielki Gatsby” to nie tylko nietypowa interpretacja klasycznej literatury, lecz również intrygująca obsada – Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Tobey Maguire, Amitabh Bachchan i wielu innych – oraz wizualne fajerwerki i szczegółowo opracowany soundtrack. To właśnie obraz i muzyka mają być jednym z głównych atutów filmu. „Wielki Gatsby” pojawi się bowiem w kinie w technologii 3D, a na ścieżce dźwiękowej zaśpiewają m. in. Beyonce, Florence & the Machine i Lana del Rey.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
W ciemność. Star Trek Pierwszym „Star Trekiem” Abrams dokonał cudu – zrewitalizował serię, która, mimo niezaprzeczalnej kultowości i znaczenia dla gatunku – od dłuższego czasu cierpiała na brak dobrych pomysłów. Abrams rozwiązał problem w sposób genialny – nakręcił prequel, który jednocześnie był restartem całej serii. Wykorzystał obecny w „Star Trekach” motyw podróży w czasie, zmienił przeszłość, przez co sprawił, że losy odmłodzonych bohaterów są otwarte, jednocześnie odcinając się od ciążących cyklowi korzeni telewizyjnych. Widzieliśmy już zwiastuny i wiemy to, co wiedzieliśmy od początku – że będzie dynamicznie i efektownie. Zagrożenie dla Ziemi, złowrogi przeciwnik (Benedict Cumberbatch, który wygląda bardzo obiecująco, a przecież – poza może Khanem – nie było do tej pory w „Star Treku” wielu ciekawych czarnych charakterów), akcja, dramatyczne decyzje, pojedynki i desperackie działania. Tyle tylko… czy to jest jeszcze „Star Trek"? Nic nie zapowiada też tego, by film był zgodny z duchem serialu – stawiającego nie tyle na akcję i fantastycznonaukową wystawność, co na pozytywną wizję przyszłości, w której ludzkość stawia na kooperację a nie na konfrontację i wierzy przede wszystkim w naukę i racjonalizm. Czy cokolwiek z tego zostanie zachowane w nowym filmie Abramsa?  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Szybcy i wściekli 6 Choć seria nie zapisze się w historii kina akcji złotymi zgłoskami, to jej ostatnią, piątą część, internetowi krytycy oceniają jednogłośnie jako najlepszą. Być może to zasługa dokoptowania do składu Dwayne’a Johnsona. A jeśli tak to dobrze wróży kolejnej odsłonie, która – jak nakazuje tradycja – będzie pewnie jeszcze szybsza i jeszcze bardziej wściekła.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Rodzina Borgiów sezon 2 Jeśli komuś „Gra o tron” wydaje się zbyt fantastyczna/staroświecka – tu scenerią jest nie pseudośredniowiecze a renesans, a magii nie ma ni grama. Jest za to moc spisków i okrucieństw. Za chwilę skończy się 9 seria – to dobra okazja by przypomnieć sobie poprzednie 8, najlepiej hurtem. Żartujemy. Trafiliśmy na to przypadkiem. Nawet nie wiedzieliśmy, że tyle tego było. Ale, że Polsce takie boxy to wciąż rzadkość to odnotowujemy.
Tytuł: Iron Man 3 Data premiery: 9 maja 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Gatunek: akcja, przygodowy, SF
Tytuł: Drugie oblicze Tytuł oryginalny: The Place Beyond The Pines Data premiery: 10 maja 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 140 min Gatunek: dramat
Tytuł: Przelotni kochankowie Tytuł oryginalny: Los amantes pasajeros Data premiery: 10 maja 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Hiszpania Gatunek: komedia
Tytuł: Stoker Data premiery: 10 maja 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Gatunek: dramat, groza / horror, thriller
Tytuł: U niej w domu Tytuł oryginalny: Dans la maison Data premiery: 24 maja 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Francja Czas trwania: 105 min Gatunek: thriller
Tytuł: We mgle Tytuł oryginalny: V tumane Data premiery: 24 maja 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 127 min Gatunek: dramat, historyczny, wojenny
Tytuł: Wielki Gatsby Tytuł oryginalny: The Great Gatsby Data premiery: 17 maja 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Gatunek: dramat, romans
Tytuł: W ciemność. Star Trek Tytuł oryginalny: Star Trek Into Darkness Data premiery: 31 maja 2013 Obsada: Chris Pine, Zachary Quinto, Benedict Cumberbatch, Alice Eve, Zoe Saldana, Karl Urban, Bruce Greenwood, John Cho, Peter Weller, Simon Pegg, Anton YelchinRok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 129 min. Gatunek: akcja, przygodowy, SF
Tytuł: Szybcy i wściekli 6 Tytuł oryginalny: Fast & Furious 6 Data premiery: 24 maja 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Gatunek: akcja, kryminał, thriller |