powrót; do indeksunastwpna strona

nr 04 (CXXVI)
maj 2013

Esensja ogląda: Kwiecień 2013 (2)
Ki-duk Kim ‹Pieta›, Sam Raimi ‹Oz Wielki i Potężny›, Ang Lee ‹Życie Pi 3D›
Dziś kolejna edycja „Esensja ogląda”, zdominowana przez kino festiwalowe.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Pokój 237
Gabriel Krawczyk [70%]
Pasjonaci VHS, kina w ogóle, historii, teorii spiskowych i bezwarunkowi miłośnicy Stanley’a Kubricka zbierają się, by zanalizować – klatka po klatce – jego rzekomo najdoskonalsze, kosmiczne niemal dzieło: „Lśnienie”. To wszechstronne spojrzenie na niewątpliwe arcydzieło nowoczesnego horroru staje się idealnym pretekstem do zastanowienia się nad granicami uzasadnionego odczytywania tekstu kultury i nad momentem, w którym kończy się inteligentna egzegeza, a interpretator wchodzi do sali paranoików samemu stając się jednym z nich. Osobiście przyklaskuję twórcom i orzekam niczym rasowy postmodernista: każda rozmowa o kinie jest wartościowa, nawet ta najbardziej zwariowana. Oby więcej takich filmów!
Film był emitowany na festiwalu OffPlusCamera.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Pieta
Gabriel Krawczyk [80%]
Kim Ki-duk znalazł idealną gatunkową receptę na ukazanie produktów swojej chorej wyobraźni – z wielką korzyścią dla kina, trzeba dodać. Liczne schematy i uogólnienia, z których zbudowana jest „Pieta” (mroczne realia kapitalizmu będące punktem wyjścia dla całej historii są tu ledwo muśnięte; rysunek postaci także jest prosty – mamy tu do czynienia prędzej z figurami, niż z wiarygodnie rozpisanymi charakterami) dają się w pełni uzasadnić, gdy uświadomimy sobie, że oglądamy jedyną w swoim rodzaju przypowieść. Iście XXI-wieczną przypowieść co prawda, dosadnością obrazowania sięgającą raczej do rezerwuaru exploitation niż Ewangelii, lecz opartą na tym samym mechanizmie. Typowe ostatnio dla Kim Ki-duka prosta symbolika, częsta u niego pretensjonalność i patos początkowo mogą przeszkadzać, w ostatecznym rozrachunku – wyjątkowo – doskonale się jednak sprawdzają. Perwersyjna parodia matczynej miłości z intrygującym finałem rodem z kina Hitchcocka najsilniej kojarzą ten obraz z „Oldboyem” Parka. Oba filmy wprowadzają nas w swój własny świat spełniający wymogi określonej konwencji (komiksowych uproszczeń i schematów filmów klasy B czy, jak w przypadku „Piety” – biblijnej przypowieści à rebours), wznosząc te konwencje na wyżyny atrakcji.
Film był emitowany na 19. Festiwalu Wiosna Filmów.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Oz Wielki i Potężny
Ewa Drab [80%]
Do „Oza” miałam podejście niezwykle sceptyczne. Bałam się lukrowanej bajki przeznaczonej tylko dla dzieci. Ale najwyraźniej nie doceniałam Sama Raimiego i Jamesa Franco. Panom udała się wielka sztuka zrobienia filmu, który funkcjonuje z powodzeniem na kilku poziomach – jako film familijny, jako ironiczna anty-bajka i jako komentarz to procesu tworzenia dzieła filmowego. Wszystko zostało tu umieszczone w nawiasie i może być traktowane dosłownie lub metaforycznie. Jeśli się bliżej przyjrzeć, „Oz” to wielka zgrywa, w której porcelanowa laleczka chce przykopać złej wiedźmie, małpa w stroju hotelowego boya udaje krowę, a Mila Kunis jest zła i brzydka. No bo kto by wziął to wszystko na serio?
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
• • •
DVD i Blu-Ray
Życie Pi
Ewa Drab [60%]
Podobno niektórych książek nie da się przetłumaczyć na język kina. W przypadku „Życia Pi” Anga Lee sukces jest częściowy, ponieważ reżyser inscenizuje przygodę chłopca-rozbitka i jego niebezpiecznego towarzystwo tygrysa z energią i pasją, ale zawodzi w oddaniu bogactwa znaczeniowego powieści. Książka fantastycznie zestawia ze sobą duchowość i naturę, religię i biologię, jednocześnie nie popadając w sentymentalizm dzięki surowym i naturalistycznym opisom. Film jest piękny wizualnie i zajmujący, mimo monotonii scenerii, ale działa przede wszystkim na zmysły widza, odstawiając na drugi plan bodźce intelektualne. Na pewno jednak rewelacją filmu jest młodziutki debiutant Suraj Sharma w roli Pi, jak również epicka sekwencja zatonięcia frachtowca, chyba jedna z najbardziej emocjonalnych scen filmu.



Tytuł: Pieta
Reżyseria: Ki-duk Kim
Zdjęcia: Jo Young-Jik
Scenariusz: Ki-duk Kim
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: Korea Południowa
Czas trwania: 104 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Oz Wielki i Potężny
Tytuł oryginalny: Oz The Great And Powerful
Dystrybutor: Disney
Data premiery: 8 marca 2013
Reżyseria: Sam Raimi
Zdjęcia: Peter Deming
Muzyka: Danny Elfman
Rok produkcji: 2013
Kraj produkcji: USA
Gatunek: fantasy
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Życie Pi 3D
Tytuł oryginalny: Life of Pi
Dystrybutor: Imperial CinePix
Data premiery: 11 stycznia 2013
Reżyseria: Ang Lee
Scenariusz: David Magee
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: USA
Gatunek: animacja, dramat, przygodowy
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
powrót; do indeksunastwpna strona

69
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.