powrót; do indeksunastwpna strona

nr 04 (CXXVI)
maj 2013

Nagrajmy jak za dawnych lat
Różni wykonawcy ‹Sound City – Real to Reel›
Sound City to kalifornijskie studio nagraniowe, gdzie od wczesnych lat 70. zarejestrowano ponad sto albumów, które osiągnęły później status złotej lub platynowej płyty. Filmem dokumentalnym „Sound City” i towarzyszącym mu soundtrackiem pod tytułem „Real to Reel” Dave Grohl pragnie oddać hołd temu wyjątkowemu miejscu i jego historii.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Za głównego bohatera obrazu można przyjąć stworzoną na specjalne zamówienie konsolę Neve 8028, której materiał nagrany w Sound City zawdzięczał niepowtarzalne, analogowe brzmienie. Dave Grohl odkupił ją i umieścił we własnym Studio 606, a następnie zaprosił artystów związanych z legendarnym miejscem do zarejestrowania albumu zgodnie z duchem tamtych czasów. Kaliber nazwisk osób zaangażowanych w projekt Sound City Players może przyprawić o zawrót głowy: Stevie Nicks, Paul McCartney, Trent Reznor, Corey Taylor, Krist Novoselic, Josh Homme, Rick Springfield czy Alain Johannes to tylko niektóre z nich. Składy do poszczególnych piosenek zmieniają się i są ponadto uzupełniane członkami macierzystej formacji Grohla, Foo Fighters. Warto wspomnieć, że obecność Paula McCartneya jest pewnym odstępstwem od towarzyszącej „Real to Reel” reguły: angażując do grupy legendarnego Anglika, pomysłodawca projektu spełnił swoje dawne marzenie zagrania z człowiekiem, któremu zawdzięcza wybór takiej, a nie innej drogi życiowej.
Specyfika poszczególnych wokalistów sprawia, że wykonywane utwory brzmią chwilami tak, jakby zostały nagrane na potrzeby zespołów, w których występują oni na co dzień. Dla przykładu: „From Can to Can’t” z Coreyem Taylorem mogłoby spokojnie pojawić się na płycie Stone Sour, a „Centipede” z Joshem Hommem – Queens of the Stone Age. Wyjątek stanowi „Cut Me Some Slack”, w którym znany od zupełnie innej strony Paul McCartney krzyczy, ile sił w płucach i (jak widać na filmie) doskonale się przy tym bawi. Nie da się przeoczyć faktu, że mistrzem ceremonii jest Dave Grohl i on również pozostawia swoje (większe lub mniejsze) piętno na poszczególnych utworach: „The Man That Never Was” z Rickiem Springfieldem oraz „A Trick With No Sleeve” są jakby żywcem wyjęte z repertuaru Foo Fighters. Style przenikają się nieustannie: zaśpiewany przez Lee Vinga „Your Wife Is Calling” posiada punkową energię i dynamikę, a obecny w nim gitarowy riff mógłby zostać zagrany na płycie Queens of the Stone Age, choć z tym kawałkiem akurat Josh Homme nie miał nic wspólnego. „You Can’t Fix This” z udziałem Stevie Nicks stanowi miłą odmianę na albumie zdominowanym przez męskie wokale. To rytmiczny rock, w którym piosenkarka prezentuje w pełni możliwości swojego mocnego, melodyjnego głosu. „Mantra”, ze spokojnego, jednostajnego utworu na klawisze, bas i perkusję, powoli ewoluuje: z tła przebija się przesterowana gitara i podkład elektroniczny, a na koniec wszystkie wymienione elementy zostają zagęszczone i zmieszane. Potencjał tria Grohl/Homme/Reznor już na papierze wygląda elektryzująco, a i w praktyce nie zawodzi. Efekt współpracy nad wspólnym, większym projektem mógłby być więc czymś nad wyraz ciekawym.
W dokumencie dużo miejsca poświęcono kwestii duszy, którą zawierają rejestrowane na taśmie zapisy analogowe: skutkuje to ich wyższością względem reprezentantów ery cyfrowej. Klimatu tamtych nagrań nie można było oddać w pełni, oryginalną konsolę przeniesiono bowiem do innego studia, a wpływ na wyjątkowość Sound City miało również – zgodnie z relacjami wszystkich, którzy mieli okazję w nim pracować – niepowtarzalne brzmienie sekcji perkusyjnej. Słuchaczom, chcącym poczuć całą tę magię, pozostaje więc sięgnięcie po inne, starsze płyty. Doskonałym podsumowaniem tego, jak przebiegało tworzenie „Real to Reel”, będzie filmowy dialog Dave’a Grohla i Paula McCartneya. Amerykanin, zachwycony chemią, która pojawiła się przy okazji wspólnego komponowania „Cut Me Some Slack”, zapytał: Dlaczego to (tworzenie muzyki) nie może być takie proste za każdym razem? Jego idol odparł: Ależ jest! Wartościowa lekcja historii i mocny, rockowy hołd, wywołujący jednak nostalgię za czasami, które już nie powrócą.



Tytuł: Sound City – Real to Reel
Wykonawca / Kompozytor: Różni wykonawcy
Data wydania: 12 marca 2013
Wydawca: Sony BMG
Nośnik: CD
Czas trwania: 55:31
Gatunek: filmowa, rock
EAN: 88765449922
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Utwory
CD1
1) Robert Levon Been, Dave Grohl, Peter Hayes – Heaven And All
2) Chris Goss, Tim Commerford, Dave Grohl, Brad Wilk – Time Slowing Down
3) Stevie Nicks, Dave Grohl, Taylor Hawkins, Rami Jaffee – You Can’t Fix This
4) Rick Springfield, Dave Grohl, Taylor Hawkins, Nate Mendel, Pat Smear – The Man That Never Was
5) Lee Ving, Dave Grohl, Taylor Hawkins, Alain Johannes, Pat Smear – Your Wife Is Calling
6) Corey Taylor, Dave Grohl, Rick Nielsen, Scott Reeder – From Can To Can’t
7) Joshua Homme, Chris Goss, Dave Grohl, , Alain Johannes – Centipede
8) Alain Johannes, Dave Grohl, Joshua Homme – A Trick With No Sleeve
9) Paul McCartney, Dave Grohl, Krist Novoselic, Pat Smear – Cut Me Some Slack
10) Dave Grohl, Jessy Greene, Rami Jaffee, Jim Keltner – Once Upon A Time ? The End
11) Dave Grohl, Joshua Homme, Trent Reznor – Mantra
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

110
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.