powrót; do indeksunastwpna strona

nr 06 (CXXVIII)
lipiec-sierpień 2013

Autor
Po tamtej stronie strefy mroku
Thomas Jane, Tab Murphy, Thomas Ott ‹Nowożeńcy›
„Nowożeńcy” Thomasa Otta to najlepszy dowód na przewagę sztuki komiksu nad sztuką filmu.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Nowożeńcy›
‹Nowożeńcy›
Na początku był film. „Mroczna kraina”, w reżyserii Thomasa Jane’a (bardziej znanego jako aktor np. w „Punisherze” i „Mgle” według Kinga; „Dark Country” to jego reżyserski debiut) i ze scenariuszem Taba Murphy’ego. Podobno. Bo są opinie, że na początku był komiks. „Mroczna kraina” miała bowiem powstać z inspiracji ponurymi historiami komiksowymi Thomasa Otta, znanego u nas ze świetnych albumów „Exit”, „Cinema Panopticum”, czy „NUMER 73304-23-4153-6-96-8”. Szwajcarski artysta to mistrz milczącej grozy – jego komiksy są pozbawione jakichkolwiek dymków, nastrojem i tematyką oscylując wokół klimatów seriali „Strefa zmroku” czy „Po tamtej stronie”, choć odważniej sięgając po surrealizm i absurd. „Mroczna kraina”, niezależny, niskonakładowy thriller miał właśnie na ekranie oddawać klimaty sztuki Otta. Efekt jednak nie był porywający – krytycy filmowi zarzucili przestylizowanie, papierowe postaci i ogólną miałkość. Nie pomógł fakt, że Jane nie otrzymał funduszy na realizację pełnej wizji, a film nie miał szansy pojawić się w planowanym 3D, nie wchodząc w ogóle do kin i pojawiając się od razu w dystrybucji DVD. Nieco pomogło wydanie Blu-Ray z 2011 (już w 3D), ale jednak film nie zdobył wielkiego uznania.
Historia zatoczyła wreszcie koło i za historię zainspirowaną własną twórczością sięgnął Thomas Ott, rysując (a właściwie, jak to bywa u tego artysty – wydrapując) „Nowożeńców”. Komiks fabularnie bardzo bliski filmowi (scenarzystami określono Jane’a i Murphy’ego), ale zdecydowanie od niego lepszy.
Opowieść kojarzy się mocno z wspomnianymi klasycznymi serialami grozy. Zawiązanie akcji jest bardzo typowe – para nowożeńców, którzy poznali się w Vegas, gdzie ona była striptizerką i tamże pobrali, jedzie nocną drogą. Nagle na szosę wybiega tajemniczy osobnik i – jak o bywa w takich opowieściach – wpada pod samochód. Młoda para zabiera ciężko rannego człowieka na tylne siedzenie, ale ten z niewiadomych przyczyn, po odzyskaniu przytomności, zaczyna atakować kierowcę. Krótka walka kończy się... ale właściwie więcej nie można zdradzać. Dodajmy więc, że będą zaskakujące zwroty akcji, groza i zakończenie, które zachęci do ponownej lektury całości i uporządkowania sobie fabuły.
Co tu wiele mówić – komiksy Otta są idealną formą dla takiej opowieści. Czerń tła buduje odpowiedni nastrój, narracja bez jednego słowa jest w pełni przejrzysta, a historia, nieco dłuższa niż w miniaturach grozy, z jakich słynie twórca, ale nadal nie jest bardzo rozbudowana, zamykając się w formie „opowieści z dreszczykiem” (w właściwie – z solidnym dreszczem). Nie jest to może wielka rewolucja, nie ma też efektu nowości i zauroczenia, jaki doznaje się przy pierwszym kontakcie z twórczością Otta, ale nadal mamy do czynienia z dobrym komiksem, ciekawą historią, intrygującą formą. Formą, dodajmy, najwyraźniej dużo lepiej pasującą do tego rodzaju opowieści niż niskobudżetowy filmowy thriller.



Tytuł: Nowożeńcy
Scenariusz: Tab Murphy, Thomas Jane
Data wydania: 20 maja 2013
Rysunki: Thomas Ott
Wyszukaj w: Esensjomania.pl
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

162
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.