powrót; do indeksunastwpna strona

nr 07 (CXXIX)
wrzesień 2013

Espoo Ciné 2013: Sztuka patrzenia
Jem Cohen ‹Godziny otwarcia›
W obrazach Bruegla zawsze można zauważyć coś nowego, jakiś mały szczegół, który wcześniej umknął uwadze; rozbite jajko, schowaną postać. Główny bohater filmu „Museum Hours” Jema Cohena ma dużo czasu na takie obserwacje. Pracuje w muzeum.
ZawartoB;k ekstraktu: 90%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
W Helsinkach miała dziś miejsce noc muzeów, całe miasto pełne było wystaw i koncertów. Nie można było wybrać lepszego dnia na projekcję „Museum Hours”, filmu będącego pierwszą chwilą prawdziwego wzruszenia na festiwalu Espoo Cine’.
„Museum Hours” można w pierwszym odruchu wziąć za dokument. Jest to historia przypadkowego spotkania pracującego w wiedeńskim muzeum Johanna (Bobby Sommer) i pochodzącej z Montrealu Anne (krucha Mary Margaret O’Hara), którą do Austrii przywiodła choroba kuzynki. Mimo, że nie łączy ich nic oprócz wzajemnej samotności, zaczynają wspólnie zwiedzać miasto, dzielić się obserwacjami, oglądać muzealne eksponaty i rozmawiać o wszystkim. Dzięki Anne Johann zaczyna na nowo dostrzegać swoje miasto, przygląda mu się wzrokiem turysty, dla którego wszystko jest nowe i ekscytujące.
W „Museum Hours” sztuka często ułatwia nawiązywanie kontaktu, komunikację. Gdy Johann odwiedza w szpitalu pozostającą w śpiączce kuzynkę Anne, zaczyna jej opowiadać właśnie o obrazach. Opisuje szczere autoportrety Rembrandta, uwielbianego przez dzieci Arcimboldo, obraz przedstawiający chrzest Jezusa, w którym tylko Bóg wydaje się nierealistyczny, a rzeka to „najbardziej niebieska rzecz, jaką można zobaczyć.” Ona oglądając „Adama i Ewę” Dürera wspomina byłego kochanka i własną wstydliwość, która teraz wydaje się głupia.
Praca gwarantuje Johannowi niewidzialność, obserwuje więc także zwiedzających. W muzeum zabiegani, wykonywający tysiąc czynności naraz ludzie zatrzymują się, stają przed obrazem i poświęcają mu niepodzielną uwagę. Przyglądają się kolorom, podchodzą bliżej żeby zbadać fakturę, szukają szczegółów, których nie widać na reprodukcjach. Młodzież interesuje przede wszystkim pokaźna kolekcja obrazów przedstawiających dekapitację oraz erotyka, a tej w muzeum nie brak. Jak zauważa Johann, na jednym z obrazów nawet pies wydaje się zawstydzony poczynaniami głównych bohaterów.
„Museum Hours” uczy patrzenia, długie, nieruchome ujęcia utkwione w jednym punkcie niejako do tego zmuszają. Nie chodzi tu jednak tylko o patrzenie na piękne dzieła sztuki.
W prawdziwie wzruszającej scenie filmu, będącej niejako jego podsumowaniem, Cohen zestawia serię ujęć przedstawiających sytuacje, które widzimy codzienne i na które zupełnie nie zwracamy uwagi; zaśnieżoną ulicę z podążającą powoli drogą zmęczoną staruszką, pas samochodów, których czerwone światła tworzą jaskrawą smugę na tle szarego miasta. Reżyser zdaje się pytać: czy to, co nas otacza nie zasługuje na taką samą uwagę, jaką zdarza się nam poświęcić obrazowi czy rzeźbie?
W muzeum naszemu spojrzeniu często towarzyszy głos przewodnika, który wskazuje, na co zwrócić uwagę i tłumaczy ukryte znaczenia. Cohen często bawi się tym motywem. Spokojny, powolny głos słychać, gdy na ekranie oglądamy ujęcia pchlego targu, zmoczonej na deszczu porzuconej zabawki, ściany baru, gdzie obok siebie wisi zdjęcie Fidela Castro i ratowniczki ze „Słonecznego patrolu”.
Stare przysłowie mówi, że diabeł tkwi w szczegółach, Jem Cohen wydaje się z tym zgadzać. Stąd też sympatia do Bruegla, który mimo zwodniczych tytułów w centralnym miejscu obrazu umieszczał zad konia lub małego chłopca w za dużym hełmie. Bardziej od bogów i generałów interesowała go codzienność.
Przyzwyczailiśmy się do podziału na ludzi obdarzonych rozwiniętym zmysłem obserwacji i na publiczność, która dzięki nim może dojrzeć niewidzialne zwykle rzeczy. Jednak Cohen wydaje się sugerować, że każdy może nauczyć się patrzyć. Wystarczy po prostu się na chwilę zatrzymać.



Tytuł: Godziny otwarcia
Dystrybutor: Against Gravity
Data premiery: 2014
Reżyseria: Jem Cohen
Scenariusz: Jem Cohen
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: Austria, USA
Czas trwania: 107 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%
powrót; do indeksunastwpna strona

22
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.