powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (CXXXIII)
styczeń-luty 2014

Najlepsze książki 2013 roku
…oczywiście zdaniem czytelników „Esensji”. Oto pierwsza piętnastka Waszego głosowania.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
1. Andrzej Sapkowski „Wiedźmin. Sezon burz” (34,00% głosów)
Jak wygląda powrót po latach do znanego świata? Zadziwiająco dobrze, Sapkowski dostarcza wszystkiego, czego oczekują czytelnicy jego prozy. Geralt jest cyniczny, ale szlachetny, uczciwy, ale nieraz okrutny, waleczny, ale nie nietykalny. Nie może zabraknąć Jaskra, który oczywiście wniesie do opowieści humor, ale też pozwoli Geraltowi odsłaniać mroki swej duszy. Są potwory, piękne czarodziejki, zdradliwi czarodzieje, głupi i okrutni władcy i wielmożowie, rubaszne krasnoludy, nieludzie dużo bardziej ludzcy niż wielu przedstawicieli naszego gatunku. Wszystko w „Sezonie burz” zostało splecione w przygodową, dynamiczną opowieść, bardzo dobre czytadło, które w żadnym stopniu nie jest ujmą dla dawnych wiedźmińskich historii, ale też w niczym też nie stara się ich tematycznie rozbudowywać czy pogłębiać.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
2. Stephen King „Doktor Sen” (29,50%)
Powieść mimo mało zachęcającej zapowiedzi czyta się świetnie. Wiadomo, że King potrafi pisać przekonywająco dosłownie o czymkolwiek i łatwo się dać pochłonąć jego narracji. Dzięki temu „Doktor Sen” to szybka, rozrywkowa lektura – wciąga i emocjonuje, a pozornie wydumane pomysły, kupuje się w ślepo. Do czasu. W trakcie lektury miejscami coś zazgrzyta. Zatrzymanie się w takich momentach i chwila zastanowienia mogą być dla przyjemności z dalszej lektury niebezpieczne. Ujawniają się niestety słabości książki.
King nie schodzi jednak poniżej pewnego, mimo wszystko wysokiego, poziomu i zawsze pisze zajmująco. I taki też jest „Doktor Sen”. To nie jest powieść zła. To powieść błaha, na tyle, że rozkładanie jej na części pierwsze jest zwyczajnie stratą czasu i energii. Lepiej dać się porwać narracji, przymknąć oko na niedorzeczne pomysły i cieszyć się sprawnym czytadłem. Takie przyjęcie i ocena powieści powinno być aż wystarczającą rekompensatą dla autora za ilość pracy koncepcyjnej, jaką w nią włożył.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
3. Jo Nesbo „Policja” (21,75%)
Najmocniejszą stroną książki jest – jakby na przekór intencjom autora – wcale nie dochodzenie do prawdy w sprawie „oprawcy policjantów” (jak media nazywają zabójcę), ale to, jak ukrywa on przed funkcjonariuszami fakt nieuczciwości Bellmana i Berntsena (o czym z kolei od samego początku poinformowani są czytelnicy). Chociaż i ten wątek Nesbø miał okazję przetrenować już wcześniej – na postaci Toma Waalera, głównego szwarccharakteru tak zwanej „Trylogii z Oslo” (patrz: „Czerwone Gardło”, „Trzeci klucz” i „Pentagram”). Nic więc dziwnego, że teraz udało mu się doprowadzić go niemal do perfekcji. Książce wyszło na dobre również poszerzenie pola zainteresowań pisarza o mechanizmy uprawiania polityki. Nieważne, że tylko tej lokalnej, bo przecież metody stosowane na dole nie różnią się niczym od tych, które wykorzystują prominenci usadowieni na wyższych szczeblach drabiny.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
4. Neil Gaiman „Ocean na końcu drogi” (21,50%)
Melancholia, tęsknota, groza, zacierające się granice rzeczywistości, mroczne istoty wdzierające się w uporządkowane życie bohatera, sąsiadki omawiające w kuchni przyczyny samobójstwa, których to przyczyn nie powinny znać, wydarzenia przypominające zwariowany, senny koszmar. „Ocean na końcu drogi”, podobnie jak wcześniej „Koralina”, łączy w sobie elementy baśni i grozy, magię z normalnością, zwykły, codzienny świat z nadnaturalnym. Jeśli chodzi o magię, niewiele tutaj jest powiedziane wprost – młody bohater przyjmuje wszystko takim, jakim jest, nie domagając się wyjaśnień, jak z pewnością zrobiliby to dorośli. Czytelnik może tylko domyślać się, kim są panny Hempstock, skąd przybyły, z czym walczą. Te niedomówienia nie przeszkadzają, wręcz przeciwnie, pomagają tworzyć atmosferę – a ta, jak zwykle bywa w utworach Gaimana, stanowi jeden z mocniejszych punktów powieści. Pomimo tego, że ani styl, ani fabuła nie są strasznie skomplikowane, a narrator opowiada o okresie, gdy był siedmioletnim chłopcem, „Ocean na końcu drogi” trudno nazwać powieścią dla dzieci. Na taką jest trochę zbyt mroczna, zbyt poważna, zbyt często poruszająca tematy, które dla równolatka głównego bohatera mogłyby być niezrozumiałe. Świetnie natomiast może nadawać się dla nastolatków i starszych czytelników. Szczególnie tych, którzy chcą powrócić wspomnieniami do czasów, w których wierzyli w baśnie i upewniali się, że pod łóżkiem nie zamieszkał potwór.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
5. فukasz Orbitowski „Szczęśliwa ziemia” (18,50%)
Łukasz Orbitowski przedstawia swoją najbardziej dojrzałą i zaskakującą powieść. „Szczęśliwa ziemia” to podróż po rzeczywistości spotworniałej i zarazem niebywale pociągającej. Porusza i prowokuje do dyskusji o potrzebie miłości i stałości, uzależnieniu od stanu posiadania i wszechobecnej pustki. Na historii czterech przyjaciół związanych tajemnicą Orbitowski buduje opowieść o współczesnych trzydziestoparolatkach, ich dylematach i cieniach przeszłości. Bezsprzecznie potwierdza swoją klasę, a jeśli jeszcze pisze fantastykę, to flirtuje z nią równie urzekająco jak Palahniuk czy Vonnegut.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
6. Jerzy Pilch „Wiele demonów” (17,50%)
Pilch o sprawach najważniejszych i ostatecznych pisze, na pierwszy rzut oka, z niespotykaną łatwością. Jest to jednak pozór. Wszedłszy głębiej w tę powieść – pod stylistycznym dryblingiem, komizmem czy postaciami przedstawionymi z przymrużeniem oka – dostrzeżemy prawdziwą batalię. Polecanie Pilcha zakrawa na tautologię, może więc zamiast polecać, strawestować można charakterystyczny dla pisarza zwrot: powiedzieć, że Pilch wydaje powieść, i że jest to powieść dobra, z wciągającą historią i nie mniej pociągającą polszczyzną – to jakby nic nie powiedzieć.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
7. Wiesław Myś›liwski „Ostatnie rozdanie” (14,75%)
„Ostatnie rozdanie” to dzieło „totalne”, które chce objąć całość ludzkiego doświadczenia, dotknąć tajemnicy bytu. Jest zachętą do myślenia, nie poucza, nie moralizuje i nie ocenia. Pokazuje życie z jego dobrymi i złymi stronami. To powieść filozoficzna i wielowymiarowa, której tematem jest człowiek i ludzki los zawieszony między przypadkiem a koniecznością. Perfekcyjnie skonstruowana, zachęca do lektury wielokrotnej – przy każdej pozwalając odkryć jej nowe wymiary i perspektywy. Żywioł opowieści sprawia, że czytelnik zatapia się w niej i oddaje się jej zniewalającemu nurtowi.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
8. H. P. Lovecraft „Koszmary i fantazje. Listy i eseje” (14,50%)
„Listy i eseje” – to brzmi, jakby spróbowano sklecić tom na siłę, jakby wydawca miał za mało esejów, by wydać książkę i musiał upchnąć jeszcze listy. Nic bardziej mylnego. Czytelnik listów Lovecrafta ma okazję się przekonać, że sztuce pisania listów – dziś zamierającej – bardzo blisko do sztuki pisania esejów. Dzięki lekturze listów Lovecrafta można poznać oblicze amerykańskiego pisarza, którego na próżno szukać w jego utworach fabularnych. Filozoficzne rozterki mieszają się tu z ciętą, inteligentną repliką; miłość do Hellady, do tego co klasyczne ewokuje nienawiść do modernistycznych eksperymentów, które przyniósł początek wieku XX. Przemyślenia sypią się jak z rogu obfitości, pisarz w korespondencji jest literackim rozpustnikiem, a iście schopenhauerowskie nienasycenie bierze się za bary z ograniczeniami materialnymi – Lovecraft z powodu chronicznych problemów finansowych oszczędzał nawet na papierze, a że pisał od pięciu do piętnastu listów dziennie, śmiało można go włączyć do grona literatów, którym pisanie podbierało kolację i zmuszało do zasypiania z burczącym żołądkiem.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
9. Peter Watts „Odtrutka na optymizm” (13,50%)
„Odtrutka…” to przede wszystkim koncepcje: odważne, efektowne i zawsze w mniejszym bądź większym stopniu podbudowane solidną dawką naukowości. Ale to także emocje. Watts z upodobaniem stawia swoich bohaterów w ekstremalnych sytuacjach, udowodniając, jak cienka jest w istocie warstwa nałożona na naszą psychikę przez kulturę, jak płytko pod powierzchnią tkwi „gadzi mózg” (czasem miałam wrażenie, że to ulubione określenie autora), składający się z najbardziej prymitywnych instynktów i odruchów. Pesymistyczna wymowa w połączeniu z faktem, że kanadyjski pisarz doskonale potrafi grać na uczuciach, sprawiają, że jest to lektura naprawdę przygnębiająca. W pozytywnym sensie, owszem, rzadko bowiem zdarzają się teksty tak inspirujące.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
10. Zygmunt Miłoszewski „Bezcenny” (12,00%)
„Bezcenny” Zygmunta Miłoszewskiego, wciąż będąc znakomicie napisanym thrillerem, pierwszej klasy literaturą rozrywkową, jest przy tym także (a może właśnie – przede wszystkim) książką o fascynacji malarstwem, zarówno klasycznym jak i impresjonistycznym, o pięknie sztuki, o fascynujących losach zaginionych arcydzieł. Po lekturze ma się ochotę samemu zacząć szukać zaginionego „Portretu młodzieńca”, poznawać historię dzieł sztuki, szukać własnych inspiracji w rodzimych i światowych zbiorach. A przy tym wszystkim, dzięki pisarskiej biegłości autora, połączeniu wszystkich niezbędnych elementów, czytając książkę Miłoszewskiego można poczuć to niesamowite uczucie pełnego pochłonięcia przez lekturę, właściwe dla przygodowo-sensacyjnych opowieści poznawanych w nastoletnim wieku.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
11. Anna Kańtoch „Przedksiężycowi”, tom II i III (11,75%)
Trzytomowa opowieść o Lunapolis, dziwnym mieście na opustoszałej planecie, oraz jego mieszkańcach. „Przedksiężycowi” nie są lekturą łatwą, ale z pewnością warto po nich sięgnąć. Za dodatkową zaletę niech posłuży złote wyróżnienie pierwszego tomu w trzeciej edycji Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego. W zeszłym roku zapoznaliśmy się z tomem drugim i trzecim i one zostały docenione w naszym plebiscycie.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
12. Peter Heller „Gwiazdozbiór Psa” (11,00%)
„Gwiazdozbiór Psa” to porywająca i wzruszająca, w tym samym stopniu błyskotliwie zabawna, co przejmująco smutna opowieść o człowieku, który wiedzie życie w ziejącym pustką i przepełnionym poczuciem straty świecie; opowieść o tym, czym gotów jest zaryzykować, by wbrew wszystkiemu odzyskać kontakt z innymi, miłość i pełnię człowieczeństwa.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
13. Arnold Schwarzenegger „Pamię㇠absolutna. Nieprawdopodobnie prawdziwa historia mojego życia” (10,75%)
Książka napisana jest lekko, przystępnie, rzec można, że skrojona na pewny bestseller. Jej atutem jest oczywiście sama historia, ale też lekki, osobisty (choć zapewne spisany przez wspomagającego dziennikarza) ton, nie przeładowywanie szczegółami, wiele faktów i ciekawostek ze świata kulturystyki, kina i polityki. O ile w takich pozycjach z reguły przewija się szybko strony poświęcone dzieciństwu i młodości i szuka faktów o tych bardziej interesujących z pozoru okresach życia, to w przypadku „Pamięci absolutnej” właściwie wszystkie rozdziały są ciekawe, nawet te wchodzące szczegółowo w aspekty ćwiczeń i kulturystycznych pojedynków odsłaniają przed czytelnikiem zupełnie obcy mu świat, całkiem przy tym interesujący. To po prostu bardzo solidna robota.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
14. China Mieville „Ambasadoria” (10,50%)
„Ambasadoria” stanowi powrót do SF opartej na zgłębianiu konkretnego problemu i co trzeba zaznaczyć – powrót w dobrym stylu. Najnowsza powieść Chiny Mielville’a opowiada o egzotycznej obcej rasie i próbach porozumienia z nią na planecie, położonej gdzieś na pograniczu znanego ludzkości wszechświata. Przede wszystkim jednak w „Ambasadorii” poruszone zostały takie kwestie, jak zależność pomiędzy językiem a wolnością myślenia, rola wieloznaczności pojęć czy ważność metafory dla literatury. Głęboko przemyślana i konsekwentnie zrealizowana, powieść nie tylko intryguje, ale i skłania do refleksji.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
15. Petr Sabach „Masłem do dołu” (10,25%)
Trudno pisać o książce tak specyficznej, jak „Masłem do dołu”. Bo cóż można oryginalnego w tym miejscu stwierdzić – że jest niezwykle śmieszna, napisana znakomitym, żywym językiem, niewolnym od sprośności, że czarny humor wręcz się z niej wylewa? A może wspomnieć o zwykłych-niezwykłych bohaterach, którym pozornie nie przydarza się nic nadzwyczajnego, co z tego jednak, skoro ich losy śledzimy z fascynacją (zapewne faworytem każdego zostanie maniak militariów, „desantowiec” Evžen) i nie znikającym z ust uśmiechem. A może wspomnieć o skojarzeniach, które budzi: Heller, Hrabal, może Topor. To wszystko wciąż za mało. Warto po „Masłem do dołu” sięgnąć także dlatego, że to nie tylko mądra książka, ale w dodatku cienka (jak mówi jeden z bohaterów o dziele Schopenhauera). I niech to wystarczy.
• • •
Upominki wylosowali:
  • Dariusz Bek, Przeworsk
  • Dominik Wilk, Czudec
  • Wojciech Bury, Warszawa



Tytuł: Wiedźmin. Sezon burz
Data wydania: 6 listopada 2013
Wydawca: superNOWA
Cykl: Wiedźmin
ISBN: 978-83-7578-059-8
Format: 404s. 125×195mm
Cena: 42,90
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Doktor Sen
Tytuł oryginalny: Doctor Sleep
Data wydania: 24 września 2013
Przekład: Tomasz Wilusz
Cykl: Lśnienie
ISBN: 978-83-783-9618-5
Format: 656s. 142×202mm
Cena: 42,–
Gatunek: groza / horror
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Policja
Tytuł oryginalny: Politi
Data wydania: 22 października 2013
Autor: Jo Nesbø
Przekład: Iwona Zimnicka
ISBN: 978-83-245-9406-1
Format: 472s. 135×205mm
Cena: 34,90
Gatunek: kryminał / sensacja
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Ocean na końcu drogi
Tytuł oryginalny: Ocean at the End of the Lane
Data wydania: 9 października 2013
Przekład: Paulina Braiter
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-386-1
Format: 216s. 125×195mm, oprawa twarda
Cena: 35,–
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Szczęśliwa ziemia
Data wydania: 23 października 2013
Wydawca: Sine Qua Non
ISBN: 978-83-7924-086-9
Format: 384s. 150×215mm
Cena: 39,90
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Wiele demonów
Data wydania: 23 kwietnia 2013
Wydawca: Wielka Litera
ISBN: 978-83-63387-91-4
Format: 480s. 130×215mm; oprawa twarda
Cena: 44,90
Gatunek: obyczajowa
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Ostatnie rozdanie
Data wydania: 11 września 2013
Wydawca: Znak
ISBN: 978-83-240-2780-4
Format: 448s. 140×205mm; oprawa twarda
Cena: 44,90
Gatunek: obyczajowa
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Koszmary i fantazje. Listy i eseje
Data wydania: 23 marca 2013
Przekład: Mateusz Kopacz
Wydawca: Sine Qua Non
ISBN: 978-83-63248-86-4
Format: 384s. 140×205mm; oprawa twarda
Cena: 49,90
Gatunek: non-fiction
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Odtrutka na optymizm
Data wydania: 3 lipca 2013
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-364-9
Format: 360s. 135×202mm; oprawa twarda
Cena: 35,–
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Bezcenny
Data wydania: 26 czerwca 2013
Wydawca: W.A.B.
ISBN: 978-83-774-7888-2
Format: 496s. 135×202mm
Cena: 39,90
Gatunek: kryminał / sensacja
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Przedksiężycowi. Tom II
Data wydania: 17 kwietnia 2013
Wydawca: Powergraph
Seria: SF+
ISBN: 978-83-61187-76-9
Format: 470s. oprawa twarda
Cena: 42,–
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Gwiazdozbiór Psa
Tytuł oryginalny: The Dog Stars
Data wydania: 17 kwietnia 2013
Przekład: Olga Siara
Wydawca: Insignis
ISBN: 978-83-63944-10-0
Format: 368s. 140×207mm; oprawa twarda
Cena: 39,–
Gatunek: fantastyka, obyczajowa
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Pamięć absolutna. Nieprawdopodobnie prawdziwa historia mojego życia
Tytuł oryginalny: Total Recall: My Unbelievably True Life Story
Data wydania: 20 lutego 2013
ISBN: 978-83-7659-916-8
Format: 672s. 165×240mm; oprawa twarda
Cena: 60,20
Gatunek: biograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Ambasadoria
Tytuł oryginalny: Embassytown
Data wydania: 15 lipca 2013
Wydawca: Zysk i S-ka
ISBN: 978-83-7785-169-2
Format: 468s. 135×205mm
Cena: 39,90
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:

Tytuł: Masłem do dołu
Tytuł oryginalny: Máslem dolů
Data wydania: 25 lutego 2013
Przekład: Julia Różewicz
Wydawca: Afera
ISBN: 978-83-932120-5-7
Format: 210s. 125×170mm; oprawa twarda
Cena: 30,–
Gatunek: obyczajowa
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
powrót; do indeksunastwpna strona

89
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.