10. Drogówka (reż. Wojtek Smarzowski)  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
„Drogówka” to nie tylko dobry film Smarzowskiego – to dobry, wciągający film sensacyjny (może poza niepotrzebnym parkourem) i dobry, przejmujący dramat. Nawet jako komedia jest niezła, choć to śmiech z samych siebie i nie tak częsty jak sugerowałyby zwiastuny. Posłużyli „Drogówce” aktorzy, którzy, choć opatrzeni u tego reżysera, odnajdują się w nowych-starych rolach (bo przecież Smarzowski całych czas wałkuje podobne, jeśli nie te same postawy i grzechy Polaków). Moim faworytem oprócz Bartka Topy jest Arkadiusz Jakubik, który po jednej z prawdziwych afer wśród policjantów drogówki wypowiadał się ze śmiechem, że chyba chadzający na prostytutki funkcjonariusze zostali fanami jego postaci. Posłużył filmowi także dobór tematu: w końcu reżyser bierze się za smród z najwyższej półki, nie bawiąc się w sztafaż historyczny czy małomiasteczkową scenerię – tym razem rzecz dzieje się w Warszawie, a ubabrani po łokcie są politycy z samej wierchuszki. Na takim poziomie Smarzowski nigdy nie zacznie nudzić. Jakub Gałka Więcej o filmie: Recenzja Gabriela Krawczyka „Wspomnienia z niepamięci” Minirecenzje w wydaniach marcowym, kwietniowym oraz sierpniowym „Esensja ogląda” 9. Wenus w futrze (La Vénus à la fourrure, reż. Roman Polański)  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Starcze rzężenie i twórcza zadyszka? To rzeczy obce mistrzowi Polańskiemu; z ósmym krzyżykiem na karku, z powieścią Sacher-Masocha i scenariuszem do sztuki Davida Ivesa pod pachą żwawo drepcze przez ulice Paryża, by zawitać w teatrze. Nie jest niespodzianką, że kolejny tytuł polskiego twórcy stanowi pokaźne repetytorium fetyszy i obsesji, z których przecież stale w swoich filmach korzysta. Mamy tu poszukiwanie tożsamości wśród strzał Amora; mamy odarcie człowieka z kultury na rzecz atawizmów zawsze w nim obecnych, w miłosnym (według Polańskiego z definicji sadomasochistycznym) związku szczególnie widocznych; jest kastrowany mężczyzna oraz kobieta, źródło jego zagrożenia. W „Wenus…” da się odnaleźć cały arsenał przedmiotów i motywów niemal stale obecnych w twórczości Polańskiego: tak drażniąco Freudowski, tracony przez mężczyznę nóż; rytualny taniec wykonywany przed złożeniem ofiary (vide „Gorzkie gody”, „Frantic”); klamra pierwszej i ostatniej sceny, w którą bierze Polański całą opowieść – jak ten cudzysłów poddający w wątpliwość tytułową boginię, i jak te role, w które ciągle wątpimy. Czemu to służy? Zapewne zabawie i drażnieniu się z nami, szukającymi sensu wśród fałszywie podrzucanych tropów (jak to niejednokrotnie bywało u Polańskiego). Bezpruderyjna francuska kultura zawsze w niezrównanie wyrafinowany sposób potrafiła mówić o łóżkowych i sercowych atrakcjach, to ona tworzyła miłosne mity, to ona z miłości uczyniła sztukę. Polański podkreśla tę sztuczność, nie zdziera jej jednak. Świadom możliwości, jakie mu daje, wykorzystuje ją wcale nie do szokowania (jest już na to chyba za stary), a do bezpretensjonalnej a błyskotliwej, przezabawnej rozrywki. Gabriel Krawczyk Więcej o filmie: Minirecenzje w wydaniach grudniowych pierwszym i szóstym „Esensja ogląda” 8. W kręgu miłości (The Broken Circle Breakdown, reż. Felix Van Groeningen)  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Kolejna po „Boso, ale na rowerze” (2009) opowieść belgijskiego reżysera Felixa Van Groeningena o losach niekonwencjonalnej rodziny. Elise (fenomenalna Veerle Baetens) i Didier (znakomity Johan Heldenbergh, również współautor sztuki, na której oparto scenariusz) zakochują się w sobie od pierwszego wejrzenia. On jest muzykiem bluegrassowym, ona – tatuatorką, ale również śpiewa. Ich prywatny i sceniczny związek przypomina nieco dzieje tyleż romantycznego, co burzliwego uczucia łączącego Johnny’ego Casha i June Carter. Jednak miłość „większa niż życie” zostaje wystawiona na ciężką próbę w obliczu śmiertelnej choroby kilkuletniej córki pary. Van Groeningen tka swój film z flashbacków i „powrotów do przyszłości”, z wirtuozerią, niczym Cianfrance w „Blue Valentine”, zmieniając ton ze słodkiego na gorzki i vice versa. „W kręgu miłości”, poza tym że może się poszczycić wybornym soundtrackiem, samo ma konstrukcję ważnej dla każdego z nas piosenki – z zasady przecież nielinearnej, przywołującej radosne bądź przykre wspomnienia, zawsze emocjonującej. Piotr Dobry 7. Labirynt (Prisoners, reż. Denis Villeneuve)  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
„Labirynt” to rasowy thriller detektywistyczny, mroczny jak dusza psychopatycznego mordercy, zimny niczym deszczowe metropolie w filmach noir. Prowincja, na której rzecz się dzieje, też zresztą ocieka w równym stopniu krwią, co deszczem. Ognisko domowe iskrzące w prologu gaśnie, za to ekran niemal dosłownie zalewa bagno – nierozłączne filmowym eskapadom po granicach moralności. Rzadko trafia na ekrany kryminał tak świadomy swoich możliwości – tego, że jest zdolny nie tanią sensacją, a wycyzelowaną, niespieszną intrygą utrzymać nas na bezdechu przez dwie i pół godziny. Denis Villeneuve (reżyser m.in. nagradzanego „Pogorzeliska”, równie zimnej co premierowy obraz „Politechniki” oraz znanego bywalcom festiwali krótkometrażowego „Next Floor”) nie dość, że ma tę świadomość, to jeszcze pozwala mu ona urzeczywistnić obietnicę zawartą w tytule. Lubimy wszak labirynty, do wyjścia z których nie prowadzi prosta droga; labirynty, w których tuż za rogiem czają się niespodzianki; których nie pokonujemy na oślep, a kierujemy się tropem pozostawionym przez inteligentnego przewodnika. I choć drażnić mogą pozostawiane na szlaku mdłe tropy biblijne (niewspółgrających ze sobą starotestamentowej sprawiedliwości oraz nowotestamentowego nakazu przebaczenia win), obok tych z Dantego chyba najchętniej eksploatowanych motywów kryminału, to nie psują one przyjemności czerpanej z inteligentnego, męskiego kina gatunku. Gabriel Krawczyk Więcej o filmie: Minirecenzja w październikowym wydaniu „Esensja ogląda” 6. Holy Motors (reż. Leos Carax)  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Najbardziej intrygujący obraz sezonu. Nie trzeba rozumieć, co Leos Carax (reżyser i scenarzysta) miał do zakomunikowania: mądrzy i ignoranci, wszyscy zostają wciągnięci do wirtualnego (choć niekoniecznie) uniwersum jedenastu (czy na pewno?) postaci odgrywającego nie tyle pierwsze skrzypce, co całą orkiestrę ról Denisa Lavanta. Gdyby nie fakt, że siedziałem, jego polimorfizm powaliłby mnie na kolana. Metafora kina i gatunków filmowych? Najdoskonalsza realizacja gombrowiczowskiej Formy? Prognoza o alienacji człowieka? A może gorzka zapowiedź klęski X Muzy? Każde odczytanie wydaje się uzasadnione. Brak jakichkolwiek odautorskich interpretacji czynią z „Holy Motors” obraz tak niejednoznaczny i kontrowersyjny, że podczas gdy jedni oskarżają Caraxa o stworzenie hipnotycznej wydmuszki, inni zachwyceni wielością sensów zawartych w dziele pieją wniebogłosy. Gabriel Krawczyk Więcej o filmie: Dwie minirecenzje z dwunastego Festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty Minirecenzja w majowym wydaniu „Esensja ogląda” 5. Historie rodzinne (Stories We Tell, reż. Sarah Polley)  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Niech żałują ci, którzy nie obejrzą małego, osobistego filmu Sarah Polley. „Historie rodzinne” to bowiem wzruszająca, inteligentna, ciekawie skrojona ale też momentami całkiem dowcipna i w pełni autentyczna historia odkrywania rodzinnej tajemnicy. Polley, wcześniej aktorka i reżyserka takich filmów jak „Away From Her” i „Take This Waltz” sięga do swej rodzinnej przeszłości – wspomina swą zmarłą przedwcześnie matkę, osobę skomplikowaną, poszukującą, prowadzącą nieraz życie niezgodnie z powszechnie przyjętymi regułami. Polley odpytuje bliskich – brata, przyrodnie rodzeństwo, ojca, znajomych matki. W trakcie rozmów pojawia się kwestia ojcostwa samej bohaterki… Recenzenci piszą o uniwersalnych wartościach „Historii…”, o opowieściach krążących w każdej rodzinie, o skrywanych tajemnicach i różnych wersjach prawdy, dla mnie jednak ten film jest wypowiedzią bardzo osobistą, głosem bohaterki, która musi na nowo zdefiniować swe życie i swe relacje z bliskimi, która właśnie tym dziełem filmowym próbuję uleczyć też pewną rodzinną traumę. Bo jest w filmie Polley i tajemnica, i ból, i rozdrapane rany, ale jest też dużo miłości i przebaczenia. Konrad Wągrowski Więcej o filmie: Minirecenzja z trzynastego Festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty Minirecenzja w grudniowym wydaniu „Esensja ogląda” 4. Grawitacja (Gravity, reż. Alfonso Cuarón)  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Wizualnie „Grawitacja” jest przeżyciem nie do zapomnienia i ze wsparciem technologii 3D daje nam możliwość posmakować kosmicznego spaceru jak nigdy dotąd. Długie ujęcia Emmanuela Lubezkiego, autora zdjęć do filmu, wpasowują się w „Grawitację” w niezwykły sposób – kamera unosi się swobodnie w przestrzeni i obserwuje pracujących astronautów, zbliża i oddala, by za chwilę „wlecieć” w hełm jednego z nich i pozwolić obserwować kosmos jego oczami i raczyć widokami naszej planety. Pomysł dramaturgiczny na łańcuchowe zniszczenie krążących wokół Ziemi sztucznych satelit i stacji kosmicznych wydaje się dość prosty, ale wykorzystany jest bardzo efektywnie. Odłamki po katastrofie okrążają Ziemię i co mniej więcej półtorej godziny uprzykrzają życie bohaterom. A efekty niszczonych w ciszy stacji są spektakularne i wciskają w fotel. Realizmu dodaje fakt, że „Grawitacja”, co zdarza się rzadko, mocno stara się honorować prawa fizyki. Choć głównym zamiarem Cuaróna było nakręcenie trzymającego w napięciu thrillera, to tytułowa grawitacja ma także bardziej metaforyczne znaczenie. Wzniesienie się poza zasięg przyciągania jest dla bohaterów możliwością ucieczki od ludzi, świata i problemów pozostawionych na Ziemi. Pustka i cisza kosmosu daje bezpieczeństwo i spokój. Ale jakże złudne. Takie oderwanie od rzeczywistości przynosi ukojenie tylko, gdy mamy świadomość zaczepienia i możliwości powrotu. Bez grawitacji człowiek staje się tylko dryfującym w przestrzeni kosmonautą. A ostatecznie Ziemia z bliska okazuje się nie mniej piękna niż ta widziana z kosmosu. Tomasz Kujawski Więcej o filmie: Recenzja Marty Bałagi z Festwialu w Wenecji „Houston, mamy problem” Recenzja Konrada Wągrowskiego „Kosmos, jakiego do tej pory nie znaliście” Minirecenzje w wydaniach listopadowym oraz październikowym „Esensja ogląda” 3. Wyścig (Rush, reż. Ron Howard)  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Na czym polega geniusz filmu Howarda? Na tym, że nie wybrał jednego bohatera, lecz opowiada równocześnie o dwóch – wybitnych kierowcach, poza tym ludziach różniących się w każdym aspekcie. Brytyjczyk James Hunt to playboy, bawidamek, ryzykant, chłopak, którego ekscesów obawiają się pracodawcy, ale publiczność i koledzy go uwielbiają. Mówi: „Im bliżej jesteś śmierci, tym bardziej czujesz, że żyjesz”. Austriak Nikki Lauda jest poukładany, systematyczny, analityczny. Także jest doskonałym kierowcą, ale w ludziach nie wzbudza sympatii. Pierwszy chce wygrywać, bo to sprawia mu frajdę, drugi chce wygrywać, bo uważa, że do tego został stworzony. Nie lubią się, ostro rywalizują, ale darzą szacunkiem (do czego oczywiście długo nie mogą się przyznać). Geniusz filmu polega na tym, że przy całych różnicach obie te postacie są równorzędne. Poznajemy ich wady, poznajemy zalety. W jednych momentach kibicujemy Huntowi, w innych Laudzie. Dzięki temu – o ile się nie zna historii tej rywalizacji (a o to jednak trudno, bo ten sezon i wydarzenia związane z walką o mistrzostwo to legenda Formuły 1) – do końca nie wiemy, kto będzie triumfował. I każde z rozwiązań będzie dla nas jednocześnie pozytywne i gorzkie. Konrad Wągrowski 2. Polowanie (Jagten, reż. Thomas Vinteberg)  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Nie przepadam za określaniem filmów nieco wyświechtanym i nadużywanym przymiotnikiem „ważny”, ale w przypadku znakomitego „Polowania” naprawdę ciężko od tego uciec. Film Thomasa Vinteberga jest bowiem nie tylko dojrzałym i kompletnym portretem ofiary małomiasteczkowego linczu (w tej roli obsadzony wbrew aktorskiemu emploi Mads Mikkelsen), ale też – a może przede wszystkim – wnikliwą i drobiazgową analizą zachowań społeczności, która gotowa jest zniszczyć życie niewinnemu człowiekowi bazując na niepewnych pogłoskach. Reżyser ucieka jednak od taniej publicystyki, nie stara się przepchnąć prostej tezy. Zamiast tego rejestruje moment, w którym cywilizowani na pozór ludzie zaczynają niemal średniowieczne polowanie na czarownice. I choć pewne rozwiązania scenariuszowe po pierwszym seansie mogą się wydać niezbyt przekonujące, to o klasie filmu niech świadczy sposób zarysowania wątku, który rozgrywa się niejako w tle głównych wydarzeń – historii nastoletniego syna głównego bohatera, nie mogącego poradzić sobie z sytuacją, w jakiej postawiony został jego ojciec. W tym kontekście tytułowe polowanie ma wymiar nie tylko dosłowny (motyw polowania na jelenie przewija się przez cały film) i metaforyczny (nagonka na granego przez Mikkelsena mężczyznę); jest też symbolem wkraczania w dorosłość i stawania się częścią pewnej, niezdolnej do trzeźwej oceny społeczności. Wielkie, wieloznaczne kino, świetnie zagrane, wciągające i przerażające w wymowie. Szkoda, że przez nasze kina film Vinterberga przeleciał prawie bez echa. Grzegorz Fortuna Więcej o filmie: Recenzja Karoliny Ćwiek-Rogalskiej „Społeczeństwo nigdy nie zapomina” Minirecenzja w marcowym wydaniu „Esensja ogląda” 1. Django (Django Unchained, reż. Quentin Tarantino)  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Być może Quentin Tarantino nie jest jedynym reżyserem, na którego każdy film czekam z niecierpliwością, ale z pewnością jest jedynym, na którego filmy czekam z TAKĄ niecierpliwością. I po raz kolejny się nie zawodzę, bo „Django”, choć może odrobinę słabszy niż „Bękarty wojny”, to absolutnie wyborne Tarantinowskie kino. Nie zgodzę się z twierdzeniem, że „Django” to typowe dla tego twórcy dzieło oderwane od faktów i historii. Wręcz przeciwnie – bo o ile strzelaniny, dialogi, bohaterowie są pokazani tu w typowy Tarantinowski, przerysowany sposób, to akurat cierpienia niewolników – zwłaszcza w scenach z czarnym d′Artagnanem czy wyjmowaniem Hildy z „grzalni” są zadziwiająco jak na tego twórcę poważne. Tarantino bawi się gatunkami, dialogiem, ale chyba po raz pierwszy w historii swego kina jest całkiem szczerym moralistą. Tego się nie spodziewałem. Kapitalni są (czego należało się spodziewać) Christoph Waltz i Leo diCaprio, ale wydaje mi się, że najmocniej trzeba wspomnieć o Samuelu L. Jacksonie. Ten sympatyczny, ale przecież nie wybitny aktor ostatnio – poza szansą jaką dał mu Whedon w „Avengers” raczej nie miał specjalnie ciekawych propozycji, oscylował wokół kina „B”. A tu pierwszoligowa, kapitalna rola! Spodziewałem się cameo, jak w „Kill Billu”, a dostałem kluczową postać! Na koniec nie wypada nie wspomnieć, że w „Django” po raz pierwszy (nie licząc scenariusza do „Prawdziwego romansu”) Tarantino bawi się w romantyka. Więcej refleksji zapewne nasunie się po kolejnych seansach – absolutnie nieodzownych. Konrad Wągrowski Więcej o filmie: Recenzja Ewy Drab „Podoba mi się, jak kręcisz filmy, chłopcze Recenzja Grzegorza Fortuny „Wściekły pies” Minirecenzje w wydaniach styczniowym, lutowym oraz majowym drugim i trzecim „Esensja ogląda” Listę przygotowali: Marta Bałaga, Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Krystian Fred, Jakub Gałka, Urszula Lipińska, Jarosław Loretz, Gabriel Krawczyk, Michał Kubalski, Karol Kućmierz, Joanna Pienio, Patrycja Rojek, Krzysztof Spór, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek.
Tytuł: Poradnik pozytywnego myślenia Tytuł oryginalny: Silver Linings Playbook Data premiery: 8 lutego 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: USA Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Tylko Bóg wybacza Tytuł oryginalny: Only God Forgives Data premiery: 14 czerwca 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Dania, Francja
Tytuł: Uniwersytet Potworny Tytuł oryginalny: Monsters University Data premiery: 3 lipca 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Gatunek: animacja, komedia, przygodowy
Tytuł: Blue Jasmine Data premiery: 23 sierpnia 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Czas na miłość Tytuł oryginalny: About Time Data premiery: 20 września 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Wielka Brytania Gatunek: dramat, komedia, SF
Tytuł: Młoda i piękna Tytuł oryginalny: Jeune & jolie Data premiery: 22 listopada 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Francja Czas trwania: 95 min Gatunek: dramat
Tytuł: Pan Lazhar Tytuł oryginalny: Monsieur Lazhar Data premiery: 1 lutego 2013 Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Kanada Czas trwania: 94 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Pieta Data premiery: 1 listopada 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Korea Południowa Czas trwania: 104 min Gatunek: dramat
Tytuł: Cezar musi umrzeć Tytuł oryginalny: Cesare deve morire Data premiery: 18 stycznia 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Włochy Czas trwania: 76 min Gatunek: dramat
Tytuł: Igrzyska śmierci: W pierścieniu ognia Tytuł oryginalny: The Hunger Games: Catching Fire Data premiery: 22 listopada 2013 Obsada: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Elizabeth Banks, Liam Hemsworth, Sam Claflin, Alan Ritchson, Jena Malone, Stanley Tucci, Woody Harrelson, Philip Seymour Hoffman, Donald Sutherland, Lenny KravitzRok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Gatunek: akcja, przygodowy, SF
Tytuł: Za wzgórzami Tytuł oryginalny: Dupa dealuri Data premiery: 1 marca 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Rumunia Gatunek: dramat
Tytuł: Wielki Liberace Tytuł oryginalny: Behind the Candelabra Data premiery: 29 listopada 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 118 min Gatunek: biograficzny, dramat, melodramat
Tytuł: Stoker Data premiery: 10 maja 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Gatunek: dramat, groza / horror, thriller
Tytuł: Niemożliwe Tytuł oryginalny: Lo imposible Data premiery: 25 stycznia 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Hiszpania Czas trwania: 107 min Gatunek: dramat, thriller
Tytuł: Imagine Data premiery: 12 kwietnia 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Francja, Polska, Portugalia, Wielka Brytania Czas trwania: 105 min Gatunek: dramat
Tytuł: Wróg numer jeden Tytuł oryginalny: Zero Dark Thirty Data premiery: 8 lutego 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: USA Gatunek: akcja, dramat, historyczny, thriller
Tytuł: Trans Tytuł oryginalny: Trance Data premiery: 14 czerwca 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Wielka Brytania Czas trwania: 101 min Gatunek: dramat, kryminał, thriller
Tytuł: Przeszłość Tytuł oryginalny: Le passé Data premiery: 6 września 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Francja Czas trwania: 130 min Gatunek: dramat, kryminał EAN: 2013-09-06
Tytuł: Frances Ha Data premiery: 19 lipca 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 86 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Thor: Mroczny świat Tytuł oryginalny: Thor: The Dark World Data premiery: 8 listopada 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Gatunek: akcja, fantasy, przygodowy
Tytuł: Ani słowa więcej Tytuł oryginalny: Enough Said Data premiery: 29 listopada 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 93 min Gatunek: komedia
Tytuł: Śnieżka Tytuł oryginalny: Blancanieves Data premiery: 9 sierpnia 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Hiszpania Gatunek: dramat
Tytuł: Ralph Demolka Tytuł oryginalny: Wreck-It Ralph Data premiery: 18 stycznia 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: USA Gatunek: animacja
Tytuł: Miłość Data premiery: 9 sierpnia 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Polska Czas trwania: 92 min Gatunek: dokument, muzyczny
Tytuł: Kraina lodu Tytuł oryginalny: Frozen Data premiery: 29 listopada 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Gatunek: akcja, animacja, przygodowy
Tytuł: Ida Data premiery: 25 października 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Polska Czas trwania: 80 min Gatunek: dramat
Tytuł: Sugar Man Tytuł oryginalny: Searching for Sugar Man Data premiery: 22 lutego 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Szwecja, Wielka Brytania Czas trwania: 86 min Gatunek: dokument
Tytuł: Dziewczynka w trampkach Tytuł oryginalny: Wadjda Data premiery: 7 czerwca 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Niemcy Czas trwania: 98 min Gatunek: dramat
Tytuł: Papusza Data premiery: 15 listopada 2013 Rok produkcji: 2013 Gatunek: biograficzny
Tytuł: U niej w domu Tytuł oryginalny: Dans la maison Data premiery: 24 maja 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Francja Czas trwania: 105 min Gatunek: thriller
Tytuł: Strażnicy marzeń Tytuł oryginalny: Rise of the Guardians Data premiery: 4 stycznia 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: USA Gatunek: animacja, przygodowy
Tytuł: Uciekinier Tytuł oryginalny: Mud Data premiery: 31 maja 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 135 min Gatunek: dramat
Tytuł: Krudowie Tytuł oryginalny: The Croods Data premiery: 5 kwietnia 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Gatunek: animacja, komedia, przygodowy
Tytuł: Porwanie Tytuł oryginalny: Kapringen Data premiery: 1 marca 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Dania Czas trwania: 90 min Gatunek: thriller
Tytuł: Najlepsze, najgorsze wakacje Tytuł oryginalny: The Way Way Back Data premiery: 27 września 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 103 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Życie Adeli: Rozdział 1 i 2 Tytuł oryginalny: La vie d’Adele Data premiery: 18 października 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Francja Czas trwania: 179 min Gatunek: melodramat
Tytuł: Obecność Tytuł oryginalny: Conjuring Data premiery: 26 lipca 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 112 min Gatunek: groza / horror, thriller
Tytuł: Kapitan Phillips Tytuł oryginalny: Captain Phillips Data premiery: 8 listopada 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 134 min Gatunek: akcja, biograficzny, dramat
Tytuł: Przed północą Tytuł oryginalny: Before Midnight Data premiery: 28 czerwca 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 108 min
Tytuł: Hobbit: Pustkowie Smauga Tytuł oryginalny: The Hobbit: The Desolation of Smaug Data premiery: 27 grudnia 2013 Obsada: Luke Evans, Evangeline Lilly, Hugo Weaving, Cate Blanchett, Elijah Wood, Martin Freeman, Benedict Cumberbatch, Ian McKellen, Christopher Lee, Ian Holm, Andy Serkis, James NesbittRok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Gatunek: fantasy
Tytuł: Drogówka Data premiery: 1 lutego 2013 Kraj produkcji: Polska Gatunek: dramat, kryminał
Tytuł: Wenus w futrze Tytuł oryginalny: La Vénus à la fourrure Data premiery: 8 listopada 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Francja Czas trwania: 96 min Gatunek: dramat
Tytuł: W kręgu miłości Tytuł oryginalny: The Broken Circle Breakdown Data premiery: 30 sierpnia 2013 Rok produkcji: 2012 Czas trwania: 111 min Gatunek: dramat
Tytuł: Labirynt Tytuł oryginalny: Prisoners Data premiery: 4 października 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 146 min Gatunek: dramat, kryminał, thriller
Tytuł: Holy Motors Data premiery: 11 stycznia 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Francja Gatunek: dramat
Tytuł: Historie rodzinne Tytuł oryginalny: Stories We Tell Data premiery: 15 listopada 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Kanada Czas trwania: 108 min Gatunek: dokument
Tytuł: Grawitacja Tytuł oryginalny: Gravity Data premiery: 11 października 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: USA Gatunek: SF, thriller
Tytuł: Wyścig Tytuł oryginalny: Rush Data premiery: 8 listopada 2013 Rok produkcji: 2013 Czas trwania: 123 min Gatunek: akcja, biograficzny, dramat
Tytuł: Polowanie Tytuł oryginalny: Jagten Data premiery: 15 marca 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Dania Gatunek: dramat
Tytuł: Django Tytuł oryginalny: Django Unchained Data premiery: 18 stycznia 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: USA Gatunek: dramat, western |