powrót; do indeksunastwpna strona

nr 4 (CXXXVI)
maj 2014

Autor
Pan Holmes i doktor Bilbo
Paul McGuigan, Euros Lyn ‹Sherlock. Seria 1›, Paul McGuigan, Toby Haynes ‹Sherlock. Seria 2›
Dwa sezony „Sherlocka” to istna zabawa konwencją opowieści detektywistycznej i próba uwspółcześnienia najsłynniejszego detektywa wszech czasów. Mimo wątpliwości, jakie mogą mieć zagorzali fani Arthura Conan Doyle’a, zamiana wiktoriańskiego Londynu na Londyn współczesny wyszła bardzo dobrze.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
‹Sherlock. Seria 1›
‹Sherlock. Seria 1›
Dwa trzyodcinkowe sezony nowego „Sherlocka” w wydaniu DVD to prawdziwa gratka; coś dla siebie powinni tu znaleźć nie tylko miłośnicy Doyle’a. W przeciwieństwie do fabuł prezentowanych w filmowych przygodach Holmesa z Downey Jr., które, co tu kryć, z klasycznymi opowieściami miały niewiele wspólnego, scenarzyści serialowej wersji przygód detektywa dość wiernie trzymają się wątków książkowych. Fakt – nie zawsze jest to możliwe (jak np. w „Psie Baskerville’ów”), ale w tych bardziej klasycznych historiach (np. „Studium w szkarłacie”) wierność oryginałowi jest wręcz zaskakująca.
Czy jednak współczesny arogancki detektyw przekonuje? Szczególnie kiedy został pozbawiony swojego klasycznego taktu z przełomu wieków? I tak, i nie. Drobiazgi, które czyniły z Holmesa w miarę realistyczną postać, idealnie pasującą do swojej epoki (chociażby jego uzależnienie od morfiny), zostały w wersji współczesnej wygładzone i Sherlock-Cumberbatch jest jedynie nałogowym palaczem, który jednak zamiast palić korzysta z plastrów nikotynowych. Szkoda, szkoda, bo jedna z oryginalnych książkowych scen, w której znudzony brakiem klientów Holmes regularnie szprycuje się morfiną, mówi o wiele więcej o słynnym detektywie niż wiele innych fragmentów. Co jednak wcale nie przeszkadza Cumberbatchowi doskonale czuje się w roli socjopaty wykorzystującym każdą okazję, by uświadomić wszystkich innych o ich niższości.
Zupełnie inaczej wygląda przez to jego relacja z Watsonem, nie oparta już na dżentelmeńskiej przyjaźni między dwójką dystyngowanych Brytyjczyków. Chyba właśnie ów dreszczyk emocji, jaki zapewnia byłemu żołnierzowi towarzystwo Holmesa, stanowi tutaj podstawę ich znajomości, jak gdyby Watson potrzebował detektywa, by nie zanudzić się na śmierć, a ten drugi potrzebował swojego kompana po to, by móc wciąż czuć się od kogoś lepszym i (w kilku przypadkach) nie tracić czasu na zbyt prozaiczne sprawy. Zerwano także z typowym wizerunkiem Watsona, który nie jest już jowialnym, dobrodusznym doktorem, służący radą i wsparciem; zamiast tego mamy byłego żołnierza z powojenną traumą, który stara się przystosować do nowego życia z dala od armii. Ale jednocześnie stanowi on postać iście karykaturalną – i do końca nie jestem pewien, czy to zamierzony efekt, czy raczej zupełny przypadek. Obserwując niskiego Watsona-Freemana tuptającego za swoim wysokim towarzyszem czy wygłaszającego monologi nie sposób oprzeć się wrażeniu, że biedaka na siłę wydarto z planu zdjęciowego „Hobbita” i zapomniał, jak to jest grać kogoś innego. To chyba jakiś aktorski paradoks zważywszy na to, że „Sherlock” powstał wcześniej.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
‹Sherlock. Seria 2›
‹Sherlock. Seria 2›
Niekiedy odnosiłem wrażenie, że o bohaterów drugoplanowych postarano się jeszcze bardziej niż o Holmesa i Watsona. Lastrade, Maycroft, Irene Adler, a w szczególności Moriarty to charaktery naprawdę nietuzinkowe, w niektórych przypadkach znacząco odbiegające od swoich literackich pierwowzorów. Zdecydowanie na plus należy zaliczyć znaczącą rolę odgrywaną przez brata Sherlocka, który swoim dystyngowanym podejściem i charakterem wprowadza w nowoczesny świat odrobinę owego wiktoriańsko-edwardiańskiego szyku znanego z opowieści Doyle’a. Zaś sam Moriarty – ha! Niezrównoważony, genialny psychopata, który stanowi przeciwieństwo Sherlocka. Podczas gdy główny bohater zajmuje się pomocą w rozwiązywaniu kryminalnych zagadek, jego nemezis trudni się fachowym doradztwem w kwestii organizowania zbrodni. Obaj są przeraźliwie znudzeni monotonią swojego życia i za wszelką cenę starają się jej zapobiec, każdy za swój sposób. Oczywiście prowadzi to do rychłej konfrontacji, która w dość niezadowalający sposób kończy pierwszy sezon i daje się we znaki także pod koniec sezonu drugiego. Niestety, jeśli ktoś oczekiwał heroicznego pojedynku w Szwajcarii, zawiedzie się metaforycznym wydźwiękiem „Upadku z Reichenbachem w tle”.
Zmianie uległo tempo większości opowieści: nie mamy tutaj do czynienia z rozwiązywaniem zagadek w zaciszu gabinetu na Baker Street czy stopniowym dochodzeniem do prawdy. Wszystko dzieje się szybko, a bohaterowie sami dbają o to, by znaleźć się w centrum wydarzeń. To swoisty znak czasów i widać wyraźnie, że we współczesnym Londynie nie ma czasu na powolną dedukcję: trzeba działać szybko i bezbłędnie. Z drugiej strony w kilku przypadkach zawiązywanie się fabuły trwa zdecydowanie zbyt długo, jak gdyby twórcy do końca nie wiedzieli, jak rozciągnąć główne wątki poszczególnych historii na półtoragodzinny odcinek.
Niemniej jednak sześć odcinków dwóch pierwszych sezonów „Sherlocka” trzyma poziom i nie mamy tu na szczęście do czynienia z takimi wahaniami formy jak w obu steampunkowych odsłonach z Downey Jr. Oczywiście ostatni odcinek kończy się klasycznym cliffhangerem, aczkolwiek zagadką jest nie tyle to, czy Holmes przeżył swój upadek, ile jak mu się to udało. Samo to stanowi bardzo dobry wątek na zagajenie trzeciego sezonu, który początkiem tego roku wyemitowało BBC.



Tytuł: Sherlock. Seria 1
Tytuł oryginalny: Sherlock – Series 1
Dystrybutor: Best Film
Data premiery: 8 listopada 2012
Zdjęcia: Steve Lawes
Rok produkcji: 2010
Cykl: Sherlock
Czas trwania: 270 min
EAN: 5906619091840
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Sherlock. Seria 2
Tytuł oryginalny: Sherlock – Series 2
Dystrybutor: Best Film
Data premiery: 8 listopada 2012
Zdjęcia: Steve Lawes
Rok produkcji: 2012
Cykl: Sherlock
Czas trwania: 270 min
EAN: 5906619091857
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

65
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.