Z cyklu (Zegar)mistrzowie Komiksu…  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Ciekawostka: Swatch to skrót od „second watch” – idei redefiniującej zegarek. Tradycyjnie postrzegany jako dobro luksusowe i symbol statusu, ten naręczny czasomierz (spopularyzowany w trakcie I Wojny Światowej) miał się stać kolorowym gadżetem, kojarzonym z zabawą i rozrywką. Zegarek został elementem taniej, masowej popkultury – podobnie jak produkowane taśmowo komiksy superbohaterskie. Powieści graficzne do scenariuszy Alana Moore’a wybijały się ponad tę przeciętność. Cykl „Watchmen” nie tylko oferował głęboką, wielowarstwową historię, ale i umiejętnie bawił się zarówno gatunkiem, jak samym medium opowieści rysunkowej. Główne postaci w sposób zauważalny oparte są na znanych superbohaterach: np. Nocny Puchacz II to nawiązanie do Batmana – a i motyw „recyklingu” superbohaterów (w których na przestrzeni dziesięcioleci wciela się kilka lub więcej osób) to zabieg w komiksie amerykańskim powszechny. Dość wspomnieć, że w postać Spider-Mana – którym w filmach kinowych nadal jest Peter Parker – wcielają się obecnie dwie osoby jednocześnie: nastolatek Miles Morales (w serii Ultimate Spider-Man) oraz podstępny Dr Octopus, który zajął ciało Pająka (w Superior Spider-Man). Wcześniej podszywał się pod niego także Kraven. |