powrót; do indeksunastwpna strona

nr 9 (CXLI)
listopad 2014

50 najlepszych polskich komedii wszech czasów
ciąg dalszy z poprzedniej strony
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
10. Jak rozpętałem II wojnę światową
(1969, reż. Tadeusz Chmielewski)
Karolina Ćwiek-Rogalska
Marian Kociniak jako Franek Dolas, którego karabin strzela przypadkowo 31 sierpnia 1939, przez co jego właściciel jest przekonany, że wybuch II wojny światowej to jego sprawka, to już postać kanoniczna, jeśli chodzi o polską komedię. Rzucany przez los na wszystkie niemal fronty wojny (no, nie walczy na Pacyfiku) usiłuje jakoś wyratować się z opresji i nie dopuścić, by ktoś odkrył, że wybuch wojny świat zawdzięcza właśnie jemu. Przedsiębierze zatem różne środki zaradcze i nie tylko usiłuje przeżyć, ale też w jakiś sposób chwalebnie zapisać się w historii wojskowości. Na tym zasadniczo schodzi mu podróż przez Jugosławię, Afrykę i Półwysep Apeniński. Na tym i na byciu ściganym przez wojska III Rzeszy, które jakoś zupełnym przypadkiem podążają niemal dokładnie śladami Dolasa. Opowiedzenie II wojny z perspektywy komediowej, zamiast akcentowania martyrologii polskiej, jest jednak fenomenem dość osamotnionym w naszej kinematografii. Może również dlatego „Jak rozpętałem II wojnę światową” cieszy się wciąż niesłabnącą popularnością. Na początku lat dwutysięcznych czarno-biały oryginalny film został cyfrowo pokolorowany i można teraz cieszyć się barwnymi (dosłownie i w przenośni) przygodami Dolasa.
Najlepszy żart: próba zakomunikowania po włosku nalotu lotniczego.

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
9. Nie lubię poniedzialku
(1971, reż. Tadeusz Chmielewski)
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
„Nie lubię poniedziałku” to niedościgniony wzór na to, jak powinno kręcić się komedie pomyłek. Losy głównych bohaterów, ale nie tylko, są splecione w tak mistrzowski sposób, że nawet najmniej istotne zdarzenie poniedziałkowego poranka, okazuje się mieć kolosalny wpływ na popołudnie (np. mężczyzna kimający w pracy, po porannym roznoszeniu mleka, doprowadza do tego, że jedna z nowo otwartych szkół tysiąclatek otrzyma w darze dodatkową walizkę pieniędzy, a zaopatrzeniowiec Zygmunt Bączek z Sulęcic w poszukiwaniu treblinek do traktorów, zostaje wizjonerem sztuki nowoczesnej). Film przy tym jest bardzo ciepły i w przeciwieństwie do obrazów Stanisława Barei, z sympatią odnosi się do gierkowskiej rzeczywistości. Nie gloryfikuje jej, ale pokazuje, że ludzie wtedy też żyli i jakoś starali sobie radzić z absurdami otaczającego ich świata (jak walka o papier toaletowy). Przede wszystkim jest to jednak opowieść o Warszawie, które może nie jest piękne, ale posiada duszę i niepowtarzalny klimat.
Najlepszy żart: Bohdan Łazuka wraca po imprezie w „Sofii” po torach tramwajowych.

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
8. Vabank
(1981, reż. Juliusz Machulski)
Marcin T.P. Łuczyński
Po grze w tym filmie Jan Machulski wielokrotnie jeździł taksówkami za darmo, bo zadawszy pytanie: „Ile się tam nabiło?”, częstokroć słyszał: „Od kasiarza nie bierzemy ani grosza”. Jedyny bodaj kryminał, który uczy, że muzyka można rozpoznać po ustniku od trąbki. Przedwojenna Warszawa, meloniki i laski z gałką, banknoty wielkie jak liście rabarbaru, zmierzch czasów włamywaczy-dżentelmenów, nowoczesne instalacje alarmowe firmy „Ziegler i Ziegler”, które wszelako daje się dezaktywować „taką małą szajbką”, specjalne stroje zakładane do roboty nawet przez szopenfeldziarzy, bo „to jest skok, a nie sklepik”. No i Murzyn z wielkim, łaciatym psem w roli żelaznego alibi. Najsłynniejsza polska produkcja o napadzie na bank, z niezapomnianymi kreacjami Leonarda Pietraszaka (Gustaw Kramer), Witolda Pyrkosza (Duńczyk), Krzysztofa Kiernszowskiego (Nuta) oraz nieżyjących już Jana Machulskiego (Henryk Kwinto) i Jacka Chmielnika (Moks). A w zasadzie nie tyle o skoku na kasę, co o słodkiej zemście, wymierzonej na zimno, z zachwycającą elegancją i chirurgiczną precyzją. Produkt czasów świetności Juliusza Machulskiego, który nie tylko udanie kierował aktorami, ale i był autorem scenariuszy, wprowadzających zgrabne powiedzonka do języka potocznego w ilościach wręcz przemysłowych. Obecnie wygląda na to, iż utracił ten niezwykły talent i chyba nie ma nikogo, kto, podpatrzywszy w odpowiednim momencie mistrza przy pracy, mógłby teraz tę praktykę godnie kontynuować. „Trzeba było uważać…”
Najlepszy żart: „Pod jednym dachem? Z Antychrystem?!”

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
7. Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz
(1978, reż. Stanisław Bareja)
Kamil Witek
W centrum satyry na absurdy socjalizmu w „Co mi zrobisz jak mnie złapiesz” znajduje się niejaki dyrektor fabryki Krzakoski (Krzysztof Kowalewski), który dowiaduje się, że zapomniany i szybki romans podczas wyjazdu służbowego do Paryża ma swoje konsekwencje w postaci ciąży. Sprawę komplikuje fakt, iż druga strona romansu – Danusia – to córka ważnego dygnitarza partyjnego. Krzakoski widząc szansę na awans w państwowej hierarchii zamierza się z nią ożenić, problem w tym, iż jedną żonę już ma… Aby wyjść z twarzą, razem ze swoim zausznikiem Dudałą (Stanisław Tym) próbuje zorkiestrować intrygę, która ma zmusić aktualną małżonkę (Ewa Wiśniewska) do zdrady, i całą winę za rozwód przerzucić na jej stronę. Fabuły w komediach Stanisława Barei to wielu przypadkach sprawy drugorzędna a często jej luźny zarys jest jedynie pretekstem to masy zabawnych gagów i scenek z jakimi mamy do czynienia w „Co mi zrobisz jak mi złapiesz”. Jego bohaterzy na każdym kroku lawirują w specyficznej rzeczywistości napotykając na świetnie zainscenizowany ogrom przykładów urody socjalizmu, dlatego ilość żartów sklepowych, milicyjnych, politycznych czy kolejowych, wprost nie sposób zliczyć. Dziś odbiór filmu nic nie stracił na swojej mocy, a co więcej prowadzi do ciekawej konstatacji, ze może i wtedy żyło się nieco ciężej, ale z pewnością o wiele zabawniej…
Najlepszy żart: „Ja to proszę Pana mam bardzo dobre połączenie…”

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
6. Rejs
(1970, reż. Marek Piwowski)
Patrycja Rojek
„Poszukujemy ludzi do filmu. Niech przyjdzie każdy, kto umie śpiewać, grać albo robić cokolwiek” – rzeczowe ogłoszenie, zamieszczone w „Ekspresie Wieczornym” było pierwszym znakiem wyjątkowego charakteru mającej powstać produkcji oraz objawem geniuszu jej twórców. Po co bowiem fatygować rzesze profesjonalnych aktorów i kazać im odgrywać apatyczne społeczeństwo, skoro można tę zbiorowość przeszczepić do filmu bezpośrednio z ulic? W ostatecznym kształcie widać, że to właśnie ta przesympatyczna zgraja „umiejących cokolwiek” ustawia cały film – na najwyższym poziomie. Nieczęsto bowiem przydarza się nam dzieło będące jednocześnie: gorzką satyrą na marność polskiej rzeczywistości, znakomitą komedią na nutę czeską oraz jedną z najwybitniejszych filmowych realizacji toposu ojczyzny jako tonącego okrętu (której nawet przy wszystkich mankamentach systemu edukacji, jeszcze i dziś nie wstydzą się przypominać na swoich zajęciach poloniści). Jednak w latach 70. debiut fabularny Marka Piwowskiego nie mógł oczywiście spodobać się władzom. Łaskawie pozwolono mu na rozpowszechnianie „Rejsu” w dwóch kopiach. Twórcy wystosowali wówczas prośbę do ówczesnego szefa kinematografii o zwiększenie ich ilości, lecz została ona uprzejmie zakwalifikowana jako bezsensowna z powodu braku jakiejkolwiek reklamy filmu, a odrzucenie wprost narzucającej się kolejnej prośby – o wsparcie finansowe zabiegów reklamowych, argumentowane było z kolei znikomą ilością kopii. Zapętlić nie dali się jednak widzowie. Jak to zwykle w takich przypadkach bywa – całe zastępy do kin i tak ruszyły, masowo zaprzeczając postawie inżyniera Mamonia: „Ja w ogóle nie chodzę do kina. A szczególnie nie chodzę na filmy polskie”.
Najlepszy żart: Rejsowy teleturniej (odgłos paszczowy konia, miasto nad Wisłą)

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
5. Dzień świra
(2002, reż. Marek Koterski)
Urszula Lipińska
Mało kto z taką przenikliwością ujął duszę polskości jak Marek Koterski w „Dniu świra”. No może poza Wojciechem Smarzowskim. Jednak to „Dzień świra” wyłonił bohatera naszych czasów: skrajnie wyczerpanego już o poranku, przytłoczonego śmieciowymi dodatkami do gazet, wiecznie na lekach, nieprzerwanie wściekłego, sfrustrowanego, niedopłacanego, niejadającego kolacji samotnie a w towarzystwie telewizora, będącego właścicielem „racji najmojszej” i na domiar złego – humanistę…Kilka lat od powstania tego filmu życie jeszcze bardziej zbliżyło przerysowanego Adasia Miauczyńskiego do rzeczywistości, a może to rzeczywistość zbliżyła się do Adasia? Tak czy inaczej, Koterski podstawił Polakom lustro i odbicie okazało się, łagodnie rzecz ujmując, nieciekawe i boleśnie szczere. Absurdy polskiej codzienności pojawiają się tu jeden po drugim, z głośnym, odautorskim komentarzem, podszyte skrajną nienawiścią, ale i nieoczywistym smutkiem. Od czasów „Domu wariatów”, los wydaje się od odpuścić Adasiowi żadnej trudności i nie wyleczył go z bezradności wobec jego sytuacji. Uczynił za to jego światopogląd coraz ostrzejszym, a samego bohatera – jeszcze bardziej zgorzkniałym.
Najlepszy żart: odmiana czasownika „to be”.

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
4. Piętro wyżej
(1937, reż. Leon Trystan)
Miłosz Cybowski
Odmiana doskonale znanej bajki o Pawle i Gawle, choć tutaj mamy do czynienia z Henrykiem i Hipolitem. Żeby było ciekawiej, obaj panowie dzielą wspólne nazwisko (Pączek), choć pokrewieństwa, ani podobieństw nie ma między nimi żadnych. Henryk Pączek (Eugeniusz Bodo), mieszkający na górze, jest znanym spikerem radiowym i wielbicielem jazzu, podczas gdy jego sąsiad z dołu, Hipolit, jest nie tylko podstarzałym i cholerycznym domatorem, ale też miłośnikiem muzyki klasycznej. Obaj panowie toczą ze sobą zacięty bój na słowa i muzykę (parasol najlepszym sposobem obrony przed jazzem), niekiedy nawet udając się w tej sprawie do sądu („Więc pan jest powodem?”). Ale podstawową komplikacją fabularną okazuje się niespodziewane pojawienie się krewnej Hipolita, w której Henryk od razu się zakochuje. I tak rozpoczyna się klasyczna do bólu komedia omyłek, w której pani Lodzia podaje się za kogoś innego, a Henryk za wszelką cenę stara się zdobyć jej względy nie zdając sobie sprawy z tego, że jest ona ulubienicą Hipolita. Na szczególną uwagę zasługuje wykonanie piosenki „Sex appeal” w wydaniu Henryka (Bodo) przebranego za kobietę, a śpiewającego tak przekonująco, że nie tylko udało mu się zdobyć poklask damskiej części publiczności, ale też sprawić, że jego sąsiad się z nim zauroczył. Innym zgoła elementem jest dwóch służących/lokajów obu panów, którzy (wbrew zaciętej walce obu Pączków) pozostają w jak najlepszej komitywie, popijając razem wódeczkę i „polując” na brodaczy (słynna niegdyś zabawa w bibra).
Najlepszy żart: Scena w sądzie, czyli kłótnia dwóch Pączków.

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
3. Sami swoi
(1967, reż. Sylwester Chęciński)
Patrycja Rojek
Niewiele przytrafiło się polskiej kinematografii tak złotodajnych kur. Po pierwsze – publiczność sama nawoływała o sequele (które złożyły się na znakomitą trylogię). Po drugie – po latach można było podarować filmowi drugą młodość (i kolejną możliwość zarobku) dzięki koloryzacji. Wreszcie – stacje telewizyjne do dziś obsesyjnie emitują całą serię we wszelkie niedziele i święta. I możemy sobie do woli przewracać oczami wyrażającymi znużone „znowu…?”, a i tak na moment nasze kciuki zawisną nad pilotami, umożliwiając nam odruchowe wypowiedzenie dialogowych kwestii razem z postaciami, zwieńczone mimowolnym uczuciem szczerej uciechy. Filmy Sylwestra Chęcińskiego o Kargulach i Pawlakach, w naszym zestawieniu reprezentowane przez najlepszych „Samych swoich”, bazują na wciąż lubianych w Polsce klimatach rustykalnych (choć dziś wielu usiłuje się od nich odżegnywać), gdzie króluje żart sytuacyjny, mocno przerysowany konflikt oraz quasi-szekspirowski wątek zakazanej miłości. Lecz co najważniejsze, z trylogii wyłania się swoisty portret powojennego Polaka – który przystosowuje się do nowej rzeczywistości, a któremu nigdy się to tak do końca nie uda. Obserwując bowiem bohaterów Chęcińskiego z dzisiejszej perspektywy, widzimy jak wiele z ich przywar przetrwało w nas do dziś – trochę lęku przed nowym, trochę nieufności, mnóstwo zacietrzewienia, oślego uporu i cwaniactwa. A mimo to musimy trochę lubić siebie takich, skoro nie zmieniamy się mimo upływu lat, a Kargulowi i Pawlakowi zakładamy muzea (Lubomierz) i stawiamy spiżowe pomniki (Toruń).
Najlepszy żart:
– Oj, Kaźmirz, Witia wierzchem jedzie!
– Nie może być! Na kocie?!
Ewentualnie: Sąd sądem, ale sprawiedliwość musi być po naszej stronie.

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
2. Seksmisja
(1983, reż. Juliusz Machulski)
Konrad Wągrowski
„Seksmisja” jawi się dziś nieco jak film z kosmosu (choć była kręcona pod ziemią). Tworzona w dość ponurych czasach aż kipi od energii, humoru (różnej próby, ale przeważnie szlachetnej), lekkości i tempa. Na co dzień pamiętamy żarty i kultowe teksty („A może Curie-Skłodowska też była kobietą?”, „To nas o mało nie wykastrowały, a ty, cyganie, cycki sobie doprawiasz?”), ale przecież film ma bardzo sprawnie skrojony scenariusz, żadnych dłużyzn, zaskakujące zwroty akcji i doskonałe zwieńczenie. Krótko mówiąc – zupełnie nie jak w polskim kinie rozrywkowym. A jak dodamy do tego całkiem niezłą, nadal doskonale broniącą się po latach scenografię, niegłupie antytotalitarne przesłanie, nie zapominając o świetnym aktorstwie (Jerzy Stuhr przed tym filmem nie był uznawany za aktora komediowego), musimy zdać sobie sprawę, że rzeczywiście mamy do czynienia z ewenementem. Oczywiście spojrzenie na temat mężczyzn w świecie opanowanym przez kobiety nie jest polskim wynalazkiem (wspomnijmy choćby „Houston, Houston, czy mnie słyszysz” Jamesa Tiptree, Jr, czy serial „Po tamtej stronie”), ale w wersji zachodniej otrzymujemy nie komedie, lecz wizje mroczne i pesymistyczne. Może więc nie jesteśmy takimi ponurakami, za jakich uchodzimy? Bo „Seksmisja” wciąż śmieszy ogromnie, choć dziś zatarł się ten smaczek antytotalitarny, a zaczyna się podkreślać jej antyfeminizm. Myślę, że możemy jej jednak to nadal wybaczyć.
Najlepszy żart:
– No choćby Kopernik!
– To kłamstwo! Kopernik była kobietą!
– Einstein?
– Też była kobietą!
– A może Curie-Skłodowska też?!

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
1. Miś
(1980, reż. Stanisław Bareja)
Patrycja Rojek
„Miś” Stanisława Barei to doskonały pomnik czasów PRLu – mieniących się wszystkimi odcieniami szarości. Zaliczany do nurtu kina moralnego niepokoju i godnie reprezentujący jego komediową frakcję, portretuje ówczesną rzeczywistość w sposób odważnie prawdziwy, dodatkowo uwypuklając co smaczniejsze jej absurdy. Stężenie ówczesnych niedorzeczności jest tu więc niewyobrażalnie wysokie, przez co film staje się źródłem wiedzy o epoce, zawartym w mocno wyskokowej pigułce. Bareja bezlitośnie obśmiał co tylko się dało – marnotrawstwo, krętactwo, bezsens pracy, ubytki w rozsądku władz. Na potrzeby filmu stworzył nowe hasła propagandowe, których nie powstydziliby się ówcześni twórcy tych rzeczywistych: Każdy kilogram obywatela z wyższym wykształceniem szczególnym dobrem narodu (umieszczone na przejściu granicznym) czy choćby Twoje serce przypomina – piechotą zdrowiej (w środkach komunikacji miejskiej, po ich spektakularnej awarii). Napiętnowany został także Bohdan Poręba, zaprzyjaźniony z władzami reżyser filmów pożytecznych, na ekranie znajdujący swoje alter ego w postaci Bogdana Zagajnego, autora takich blockbusterów jak „Nie ma dublera dla sapera”, „Katiusza kaprala Janusza”, „Trzy granaty” czy też „Wspólny karabin”. Największym zuchwalstwem jest jednak sam tytułowy Miś. Bezpieczniej wierzyć, że chodzi tu o Ochódzkiego, którego „Miśkiem” nazywała przyjaciółka. Lecz przede wszystkim w prywatnych rozmowach Polaków „Miś” był określeniem wschodniego sąsiada. I to pewnie dlatego wielka niedźwiedziopodobna figura z impetem rozpada się w finale. W to, że „Miś” jest filmem kultowym, trudno chyba wątpić. Ryś Ochódzki, Wacław Jarząbek czy Wesoły Romek stali się ikonami, ochoczo cytowanymi do dziś. A Polacy wciąż pamiętają o urodzinach „Misia”, któremu 4 maja 2011 stuknęła trzydziestka.
Najlepszy żart: „Łubu dubu, łubu dubu, niech nam żyje prezes naszego klubu!”
(Przyznajmy jednak, że wybieranie najlepszego żartu z dziesiątek doskonałych to karkołomne zadanie).

• • •
Czytaj Wielkie Rankingi Esensji:



Tytuł: C.K. Dezerterzy
Data premiery: 22 września 1986
Reżyseria: Janusz Majewski
Zdjęcia: Witold Adamek
Rok produkcji: 1985
Kraj produkcji: Polska, Węgry
Czas trwania: 153 min
Gatunek: komedia, przygodowy, wojenny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Deja vu
Data premiery: 18 kwietnia 1990
Reżyseria: Juliusz Machulski
Zdjęcia: Janusz Gauer
Scenariusz: Juliusz Machulski
Rok produkcji: 1989
Kraj produkcji: Polska, ZSRR
Czas trwania: 108 min
Gatunek: komedia, sensacja
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Wesele
Dystrybutor: SPI
Data premiery: 15 października 2004
Rok produkcji: 2004
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 109 min
Parametry: Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 - polski; format: 16:9 (4:3)
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Piłkarski poker
Data premiery: 31 marca 1989
Reżyseria: Janusz Zaorski
Zdjęcia: Witold Adamek
Scenariusz: Jan Purzycki
Rok produkcji: 1988
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 101 min
Gatunek: komedia, sportowy
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Sportowiec mimo woli
Data premiery: 31 maja 1940
Muzyka: Henryk Wars
Rok produkcji: 1940
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 64 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Kogel-mogel
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 1 października 2004
Reżyseria: Roman Załuski
Rok produkcji: 1988
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 105 min
Parametry: Dolby Digital 5.1
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Hydrozagadka
Dystrybutor: Propaganda
Data premiery: 1 stycznia 2002
Reżyseria: Andrzej Kondratiuk
Rok produkcji: 1970
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 70 min
Dźwięk (format): polski
Napisy: polskie
Gatunek: komedia, kryminał
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Człowiek z M-3
Data premiery: 21 lutego 1969
Reżyseria: Leon Jeannot
Zdjęcia: Tadeusz Wieżan
Rok produkcji: 1968
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 92 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Rzeczpospolita babska
Data premiery: 1969
Reżyseria: Hieronim Przybył
Zdjęcia: Tadeusz Wieżan
Rok produkcji: 1969
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 96 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Romeo i Julcia
Data premiery: 21 stycznia 1933
Muzyka: Henryk Wars
Rok produkcji: 1933
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 71 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Małżeństwo z rozsądku
Data premiery: 1 stycznia 1967
Reżyseria: Stanisław Bareja
Rok produkcji: 1966
Czas trwania: 90 min
Gatunek: komedia, melodramat, musical, muzyczny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Konsul
Data premiery: 18 sierpnia 1989
Reżyseria: Mirosław Bork
Rok produkcji: 1989
Czas trwania: 104 min
Gatunek: akcja, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Zapomniana melodia
Data premiery: 28 października 1938
Reżyseria: Jan Fethke, Konrad Tom
Zdjęcia: Jerzy Sten
Muzyka: Henryk Wars
Rok produkcji: 1938
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 80 min
Gatunek: komedia, melodramat, musical, muzyczny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Upał
Data premiery: 2 października 1964
Reżyseria: Kazimierz Kutz
Zdjęcia: Wieslaw Zdort
Rok produkcji: 1964
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 85 min
Gatunek: komedia, musical, muzyczny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Czy Lucyna to dziewczyna?
Data premiery: 19 września 1934
Reżyseria: Juliusz Gardan
Muzyka: Henryk Wars
Rok produkcji: 1934
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 80 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Gangsterzy i filantropi
Data premiery: 15 lutego 1963
Rok produkcji: 1963
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 82 min
Gatunek: akcja, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Manewry miłosne
Data premiery: 23 grudnia 1935
Zdjęcia: Albert Wywerka
Scenariusz: Konrad Tom
Muzyka: Henryk Wars
Rok produkcji: 1935
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 62 min
Gatunek: komedia, melodramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Pani minister tańczy
Data premiery: 21 stycznia 1937
Reżyseria: Juliusz Gardan
Zdjęcia: Albert Wywerka
Muzyka: Henryk Wars
Rok produkcji: 1937
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 82 min
Gatunek: komedia, melodramat, musical, muzyczny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ Króla Kasiarzy
Data premiery: 16 października 1978
Zdjęcia: Jan Laskowski
Scenariusz: Ludwik Starski
Rok produkcji: 1978
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 94 min
Gatunek: komedia, melodramat, musical, muzyczny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Rozmowy kontrolowane
Data premiery: 13 grudnia 1991
Zdjęcia: Jerzy Stawicki
Scenariusz: Stanisław Tym
Rok produkcji: 1991
Kraj produkcji: Polska
Cykl: Miś
Czas trwania: 93 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Paweł i Gaweł
Data premiery: 15 września 1938
Muzyka: Henryk Wars
Rok produkcji: 1938
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 82 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Skarb
Data premiery: 15 lutego 1949
Reżyseria: Leonard Buczkowski
Muzyka: Jerzy Harald
Rok produkcji: 1949
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 102 min
Gatunek: komedia, melodramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Dziewczyny do wzięcia
Data premiery: 29 sierpnia 1972
Reżyseria: Janusz Kondratiuk
Zdjęcia: Wiesław Pyda
Scenariusz: Janusz Kondratiuk
Rok produkcji: 1972
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 45 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Włóczęgi
Data premiery: 1939
Reżyseria: Michał Waszyński
Zdjęcia: Albert Wywerka
Muzyka: Henryk Wars
Rok produkcji: 1939
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 91 min
Gatunek: komedia, melodramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Kiler
Data premiery: 17 października 1997
Reżyseria: Juliusz Machulski
Scenariusz: Piotr Wereśniak
Rok produkcji: 1997
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 120 min
Gatunek: komedia, sensacja
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Vabank II czyli riposta
Data premiery: 6 maja 1985
Reżyseria: Juliusz Machulski
Rok produkcji: 1984
Kraj produkcji: Polska
Cykl: Vabank
Czas trwania: 97 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Ewa chce spać
Data premiery: 17 marca 1958
Muzyka: Henryk Czyż
Rok produkcji: 1957
Kraj produkcji: Polska
Seria: Kino RP
Czas trwania: 95 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Kingsajz
Data premiery: 2 maja 1988
Reżyseria: Juliusz Machulski
Rok produkcji: 1987
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 105 min
Gatunek: fantasy, komedia, przygodowy
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Kochaj albo rzuć
Data premiery: 13 czerwca 1977
Scenariusz: Andrzej Mularczyk
Rok produkcji: 1977
Kraj produkcji: Polska
Cykl: Sami swoi
Czas trwania: 114 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nie ma róży bez ognia
Data premiery: 25 grudnia 1974
Reżyseria: Stanisław Bareja
Zdjęcia: Andrzej Ramlau
Rok produkcji: 1974
Kraj produkcji: Polska
Seria: Kino RP
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Brunet wieczorową porą
Data premiery: 18 października 1976
Reżyseria: Stanisław Bareja
Zdjęcia: Wieslaw Zdort
Rok produkcji: 1976
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 90 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Zezowate szczęście
Data premiery: 4 kwietnia 1960
Reżyseria: Andrzej Munk
Muzyka: Jan Krenz
Rok produkcji: 1960
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 92 min
Gatunek: historyczny, komedia, wojenny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nic śmiesznego
Dystrybutor: Silesia
Data premiery: 2 lutego 1996
Reżyseria: Marek Koterski
Scenariusz: Marek Koterski
Rok produkcji: 1996
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 95 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Giuseppe w Warszawie
Data premiery: 7 sierpnia 1964
Scenariusz: Jacek Wejroch
Rok produkcji: 1964
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 99 min
Gatunek: komedia, wojenny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Gdzie jest generał…
Data premiery: 3 stycznia 1964
Zdjęcia: Jerzy Stawicki
Rok produkcji: 1963
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 92 min
Gatunek: komedia, wojenny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Mąż swojej żony
Data premiery: 4 kwietnia 1961
Reżyseria: Stanisław Bareja
Zdjęcia: Jan Janczewski
Muzyka: Marek Sart
Rok produkcji: 1960
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 94 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Konopielka
Data premiery: 13 września 1982
Rok produkcji: 1981
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 92 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nie ma mocnych
Data premiery: 28 maja 1974
Zdjęcia: Andrzej Ramlau
Scenariusz: Andrzej Mularczyk
Rok produkcji: 1974
Kraj produkcji: Polska
Cykl: Sami swoi
Czas trwania: 89 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Sublokator
Data premiery: 7 stycznia 1967
Reżyseria: Janusz Majewski
Zdjęcia: Kurt Weber
Scenariusz: Janusz Majewski
Rok produkcji: 1966
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 90 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Poszukiwany, poszukiwana
Data premiery: 22 kwietnia 1973
Reżyseria: Stanisław Bareja
Zdjęcia: Jan Laskowski
Rok produkcji: 1972
Kraj produkcji: Polska
Seria: Kino RP
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Jak rozpętałem II wojnę światową
Data premiery: 2 kwietnia 1970
Zdjęcia: Jerzy Stawicki
Rok produkcji: 1969
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 236 min
Gatunek: komedia, wojenny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nie lubię poniedzialku
Data premiery: 27 sierpnia 1971
Rok produkcji: 1971
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 98 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Vabank
Data premiery: 1 marca 1982
Reżyseria: Juliusz Machulski
Scenariusz: Juliusz Machulski
Rok produkcji: 1981
Kraj produkcji: Polska
Cykl: Vabank
Czas trwania: 108 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz
Data premiery: 8 grudnia 1978
Reżyseria: Stanisław Bareja
Zdjęcia: Jan Laskowski
Muzyka: Jerzy Derfel
Rok produkcji: 1978
Czas trwania: 99 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Rejs
Data premiery: 19 października 1970
Reżyseria: Marek Piwowski
Zdjęcia: Marek Nowicki
Rok produkcji: 1970
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 65 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Dzień świra
Dystrybutor: Vision
Data premiery: 7 czerwca 2002
Reżyseria: Marek Koterski
Zdjęcia: Jacek Bławut
Scenariusz: Marek Koterski
Rok produkcji: 2002
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 90 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Piętro wyżej
Data premiery: 18 lutego 1937
Reżyseria: Leon Trystan
Muzyka: Henryk Wars
Rok produkcji: 1937
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 90 min
Gatunek: komedia, melodramat, muzyczny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Sami swoi
Data premiery: 15 września 1967
Scenariusz: Andrzej Mularczyk
Rok produkcji: 1967
Kraj produkcji: Polska
Cykl: Sami swoi
Czas trwania: 81 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Seksmisja
Data premiery: 14 maja 1984
Reżyseria: Juliusz Machulski
Rok produkcji: 1983
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 116 min
Gatunek: komedia, przygodowy, SF
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Miś
Data premiery: 4 maja 1981
Reżyseria: Stanisław Bareja
Muzyka: Jerzy Derfel
Rok produkcji: 1980
Kraj produkcji: Polska
Cykl: Miś
Czas trwania: 111 min
Gatunek: komedia, obyczajowy
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
powrót; do indeksunastwpna strona

94
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.