powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CXLII)
grudzień 2014

Bardziej Christie niż Christie
Anna Kańtoch
Sophie Hannah ‹Inicjały zbrodni›
Prawie czterdzieści lat po śmierci słynnej autorki Hercules Poirot – za zgodą spadkobierców Agathy Christie – powraca z kolejną zagadką, tym razem w „Inicjałach zbrodni”, książce napisanej przez Sophie Hannah. Wiadomość to interesująca, czy wręcz przeciwnie, budząca niepokój?
ZawartoB;k ekstraktu: 50%
‹Inicjały zbrodni›
‹Inicjały zbrodni›
Mogłabym w tym miejscu napisać coś o żerowaniu na zmarłych oraz reanimowaniu literackich zwłok, ale nie napiszę, chęć zarobienia jest ludzka, a powieści pisane „dla kasy” bywają przecież niezłe. Bardziej niepokojące są dwie inne kwestie – po pierwsze podróbka, a tym są przecież „Inicjały zbrodni”, nader rzadko dorównuje oryginałowi, po drugie, mimo szumnych zapowiedzi na okładce, do takich chałtur raczej nie zatrudnia się pisarzy z pierwszej ligi. Przystępowałam więc do lektury z pewnymi obawami, ale i nadzieją, że może jednak odnajdę w książce coś z atmosfery kryminałów Christie, których wielbicielką jestem do dziś.
I odnalazłam całkiem sporo, choćby dlatego, że podrobienie stylu słynniejszej poprzedniczki wyszło Hannah dobrze. Dialogi, narracja, wreszcie sam Poirot, wtrącający od czasu do czasu francuskie słówka, chwalący się szarymi komórkami i odmawiający zdradzenia rozwiązania przed zakończeniem książki – wszystko to budzi nostalgię, jak smak chleba zapamiętany z dzieciństwa.
Ponadto „Inicjały…” są oczywiście powieścią w starym stylu, co oznacza, że niemal cała intryga jest podporządkowana zagadce, nie ma miejsca na poboczne wątki, pogłębianie psychologii bohaterów czy refleksje na temat kondycji społeczeństwa, tak popularne w modnych od jakiegoś czasu kryminałach skandynawskich. Nie zrozumcie mnie źle, lubię też i takie książki, dobrze jest jednak od czasu do czasu przeczytać coś, co będzie tylko i wyłącznie rozrywkowym kryminałem i absolutnie niczym innym. Świat w „Inicjałach…” jest tłem, a postaci pionkami, przy pomocy których autorka rozgrywa z czytelnikami grę o nazwie „szukamy mordercy” – i tak właśnie ma być.
Niestety, na tym kończą się zalety, bo o ile Poirot wypada dobrze, o tyle już jego pomocnik i jednocześnie narrator, czyli inspektor Catchpool, to literacka pomyłka. Wiem, że w tego typu literaturze policjant zawsze jest głupcem, któremu genialny detektyw musi tłumaczyć wszystkie swoje dedukcje – taka konwencja, jasne, ale, na litość boską, policjanci w powieściach Christie przynajmniej starali się robić, co do nich należy, podczas gdy Catchpool od początku oddaje całe śledztwo w ręce Poirota, nie chce patrzeć na zwłoki zamordowanych ani nawet o nich rozmawiać (!), bo to go denerwuje. Jakim cudem ktokolwiek tę ofermę zatrudnił w Scotland Yardzie, nie mówiąc już o powierzeniu ważnego śledztwa? Autorka co prawda tłumaczy bohatera traumą z dzieciństwa (owo „niemal” z poprzedniego akapitu), ale to zdecydowanie nieudany wątek, niepotrzebnie odciągający uwagę od zagadki i co więcej, raczej szkodzący narratorowi, bo w rezultacie Catchpool jest tyleż irytujący, co zwyczajnie mało wiarygodny.
Jednak największą porażką jest fabuła. Zapowiada się nieźle, zagadka trzech trupów odnalezionych w trzech hotelowych pokojach intryguje i wciąga, jednak im bliżej końca, tym bardziej widać, że Hannah w chęci dorównania słynniejszej pisarce przedobrzyła – rozwiązanie jest tak zawiłe, absurdalnie piętrowe (plany w planach w planach) i nieprawdopodobne, że w porównaniu z nim najbardziej ryzykowne pomysły angielskiej królowej kryminału to przykład szlachetnej prostoty. Momentami można wręcz odnieść wrażenie, że Hannah napisała parodię klasycznej powieści detektywistycznej, zamiast po prostu takiejże powieści, a tego wielbiciele gatunku łatwo nie wybaczają. Szkoda, bo mam wrażenie, że gdyby autorka powściągnęła nieco rozszalałą wyobraźnię, mogłaby napisać książkę może nie tak dobrą jak najlepsze pozycje Christie, ale przynajmniej przyzwoitą.



Tytuł: Inicjały zbrodni
Tytuł oryginalny: The Monogram Murders
Data wydania: 11 września 2014
Przekład: Łukasz Małecki
ISBN: 978-83-08-05391-1
Format: 368s. 145×205mm
Cena: 38,–
Gatunek: kryminał / sensacja
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 50%
powrót; do indeksunastwpna strona

39
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.