powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CXLII)
grudzień 2014

Mała Esensja: Turlanie literek
Krzysztof Matusik ‹Mistrz Słowa - mini›
Wyprodukowana w Polsce gra słowna „Mistrz Słowa – mini” jest udanym połączeniem tradycyjnej gry w kości oraz Scrabble, rozwijając zdolności językowe dorosłych i dzieci w wieku od 8 lat.
ZawartoB;k ekstraktu: 90%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Za cenę ok. dwudziestu złotych otrzymujemy niewielkie pudełko (bez sztucznego „nadmuchiwania” opakowania), mieszczące 10 sześciennych kostek, klepsydrę, kubek i instrukcję gry. Na sześciu kostkach rozmieszczono spółgłoski (w wersji alfabetu łacińskiego, lecz bez liter niewystępujących w alfabecie polskim, jak Q, V, X), na dwóch kolejnych samogłoski (jak wcześniej), dwie zaś ostatnie są pełne znaków specjalnych. Tu czerwona gwiazdka jest jokerem każdej litery, zielone kółeczko jokerem spółgłosek, niebieski krzyżyk jokerem samogłosek, znak zapytania pozwala (lecz nie zobowiązuje) na ponowny rzut jedną z kostek, wreszcie przecinek pozwala zamienić jedną z wylosowanych liter na odpowiadającą jej „polską” literę – czyli z ogonkiem, kreseczką czy kropką (A może zmienić się w Ą, N w Ń, Z w Ż lub Ź itd.).
Zasady gry są bardzo proste: do kubeczka zbieramy wszystkie kostki, potrząsamy i wyrzucamy na powierzchnię np. stołu, obracając jednocześnie klepsydrę. Nim upłynie czas, gracz ma ułożyć jak najdłuższy (lub jak najwyżej punktowany) wyraz. Jeśli decyduje się na wykorzystanie znaku zapytania, po ponownym rzucie wybrana kostką czas liczy się od początku1). Im dłuższy wyraz, tym więcej uzyskujemy za niego punktów, przy czym zależność nie jest liniowa, lecz zbliżona do wykładniczej: przykładowo za wyraz 3-literowy otrzymujemy tylko 1 punkt, ale 5-literowy daje już 4 punkty, a maksymalny 10-literowy – 25 punktów. Do tego należy doliczyć punkty specjalne, na przykład za nieużycie jokera czy wykorzystanie „ogonka”. Punkty karne dostajemy za to za nieułożenie żadnego wyrazu (które dodatkowo nie mogą być skrótami). Z uwagi na swój wygląd, litery W i M oraz N i Z mogą być dowolnie obracane i wykorzystywane raz w jednej, raz w drugiej postaci.
Gra się szybko, mając możliwość modyfikacji zasad w zależności od sytuacji. Przykładowo, można założyć określoną liczbę punktów koniecznych do zdobycia, by wygrać w grze wieloosobowej. Można tworzyć zespoły i grać zespołowo, wywołując „burzę mózgów”. Można ćwiczyć sobie samemu. Można wreszcie zostawić klepsydrę w spokoju i po prostu poturlać sobie kostki dla zabawy, rywalizując na gotowym zestawie wylosowanych liter i znaków specjalnych. W każdym z tych razy przyjemność gry będzie – zaręczam – wysoka, choć oczywiście dorosły, mając większy zasób słownictwa, ma większe szanse na wygraną niż dziecko.
1) Nie podano tylko, jak to zrobić technicznie w sytuacji, gdy czas jest mierzony tradycyjną klepsydrą, której nie sposób nagle „wyzerować”.



Tytuł: Mistrz Słowa - mini
Data produkcji: 2009
Wydawca: Alexander
ISBN: 5906018003475
EAN: 5906018003475
Info: 2-10 osób, od 8 lat
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%
powrót; do indeksunastwpna strona

139
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.