Dwa lata musieli czekać wielbiciele rosyjskiej formacji folkowo-metalowej Смута (Smuta) na nowy album swoich ulubieńców. Następca bardzo udanego krążka „На север” („Na północ”) ukazał się w marcu 2015 roku, a muzycy nadali mu tytuł „Путь” („Droga”). Porównując go z poprzednikiem, można odnieść wrażenie, że więcej na nim elementów death metalu, chociaż i partii charakterystycznych dla folkloru rosyjskiego wciąż nie brakuje.  |  | ‹Путь (Put’)›
|
W Rosji, na Ukrainie i Białorusi podobna muzyka od czasu upadku komunizmu cieszy się ogromną popularnością. Każdego roku pojawiają się nowe formacje metalowe, które inspiracji szukają w kulturze przedchrześcijańskiej Rusi. Które pełnymi garściami czerpią – zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej – z pogańskiego folkloru. Przed kilkoma laty jednym z najbardziej prężnych ośrodków promujących tę właśnie muzykę stał się Rybińsk – ponad dwustutysięczne, nadwołżańskie miasto w obwodzie jarosławskim, którego początki sięgają drugiej połowy XI wieku, a więc czasów gdy – najpierw za sprawą Włodzimierza Wielkiego, a następnie jego syna Jarosława Mądrego i ich dalszych potomków – religia chrześcijańska zaczęła rozprzestrzeniać się na całą Ruś Kijowską. W Rybińsku działa obecnie kilka grup przyznających się otwarcie do fascynacji słowiańskim rodzimowierstwem; o niektórych z nich – jak Крыница (Krynica) i Опричь (Opricz) – w „Esensji” już pisaliśmy, chwaląc ich płyty „ Песнь могильных трав” (2012) oraz „ Небо без птиц” (2013). Oba zespoły muszą jednak zgodnie przyznać, że – choć udało im się już wyrobić sobie markę w środowisku – to mimo wszystko palma pierwszeństwa należy się ich starszym kolegom po fachu – formacji Смута (Smuta). Zespół działa od 2004 roku i – nie licząc najnowszej – opublikował w tym czasie cztery płyty: „Смута крови” (2007), „Хмельная песнь войны” (2008), „Мор” (2010) oraz „ На север” (2013). Po wydaniu tej ostatniej z grupą pożegnał się basista Aleksandr Wichriow, którego miejsce zajął Oleg Piczugin. Poza tym formację tworzą: wokalista Jewgienij Worobjow (odpowiedzialny za growling), wokalistka, flecistka i perkusjonalistka Maria Smolia, gitarzysta Artiom Jeremiejew, perkusista Jewgienij Moskowski oraz grająca na instrumentach klawiszowych Aliona Smirnowa. W szóstkę – pomiędzy lipcem a listopadem ubiegłego roku – zarejestrowali oni materiał, który przed dwoma miesiącami ukazał się na piątym w dyskografii grupy albumie, „Путь”. Tradycyjnie nie jest to płyta zbyt długa; jej czas trwania nie przekracza czterdziestu minut, a kompozycji jest aż dziesięć. W porównaniu z „На север” zmieniło się głównie to, że na nowym krążku więcej jest ciężkich deathmetalowych brzmień, dla których kontrast stanowić mają delikatne dźwięki fletu i anielsko-operowy wokal Marii Smolii. Ale nawet kiedy to ona dochodzi – w znaczeniu symbolicznym i dosłownym – do głosu, w tle wciąż towarzyszy jej rozpędzona sekcja rytmiczna i wrzynająca się w uszy gitara. Choć przyznać trzeba, że wokalistka robi, co tylko się da, aby przydać kompozycjom lekkości i melodyjności. Otwierający płytę utwór „Жизнь-дорога” jest klasycznym przykładem stylu Смуты: z jednej strony mamy w nim metalowy podkład i growling Worobjowa, z drugiej – partię fletu i wpadający w ucho zwiewny śpiew Smolii. Sekwencje kolejnych instrumentów (a za takowy powinniśmy uznać również głosy wokalistów) są ze sobą sprzęgnięte; solówka fletu płynnie przechodzi w popis gitarzysty, z którego wyłania się krzyk Jewgienija. To nie jest prosta rzecz skutecznie połączyć w jedno tak odległe od siebie stylistycznie elementy, a jednak Rosjanom to się udaje. Świetne wrażenie pozostawia po sobie utwór „Отомстить”, którego główną siłą są patetycznie brzmiące nałożone na siebie ścieżki gitary, z których przebija się wpadająca w ucho ludowa melodia. Jeszcze bardziej folkowo brzmi skoczne „Солнцестояние”, któremu ton nadaje flet. Podobać może się także podniosłe, ale jednocześnie bardzo melodyjne na tle pozostałych utworów „Вечность в один миг”, w którym – oprócz Jeremiejewa – najbardziej zapracowanym muzykiem jest Smolia. Ona, grając na flecie, rozpoczyna także „В путь”; potem jednak przekazuje pałeczkę Worobjowowi, w efekcie czeka prawie do samego końca czeka nas potężna dawka metalowego czadu.  | |
Podobnie jest z utworem „Зима”, który tym jednak różni się od pozostałych, że Worobjow stara się śpiewać w nim bardziej klasycznie, przydając piosence podniosły, bliski hymnowi, charakter. „Смерть” z kolei oznacza powrót do deathmetalowych brzmień, chociaż im bliżej finału, tym bardziej Смута zwalnia tempo. Dzięki temu przeskok do folkowej introdukcji kolejnej kompozycji – „Страха след” – nie jest tak bardzo kłujący w uszy. Większy szok może wywołać późniejsze wciśnięcie gazu oraz powiązane ze sobą growling Worobjowa i czadowa gitara Jeremiejewa. Chwilę prawdziwego wytchnienia dają dopiero balladowe „Птицы”, w których wyeksponowanym klawiszom (po raz pierwszy zostają one wysunięte na plan pierwszy) towarzyszy flet (praktycznie przez cały czas) i głos Smolii. Utwór ten wieńczy właściwą część albumu, ale go nie zamyka. Na finał muzycy z Rybińska zaserwowali bowiem jeszcze, pochodzący z repertuaru działającej w tym mieście w latach 1996-2003 folkrockowej formacji Разнотравïе, kawałek „Ярило” (pożyczony z wydanego przed czternastu laty albumu „Каторга”). Kapela prowadzona przez wokalistę i gitarzystę Wiaczesława Kamienkowa z muzyką metalową nie miała nic wspólnego, dlatego też przeróbka jej kompozycji jest odległa od tego, co na co dzień grywa Смута. Cover ten należy poczytywać głównie jako rodzaj hołdu dla artystów rockowych, którzy jako pierwsi w Rybińsku zajmowali się eksploracją rodzimego folkloru. Skład: Jewgienij Worobjow – śpiew Maria Smolia – śpiew, flet, instrumenty perkusyjne Artiom Jeremiejew – gitara elektryczna Oleg Piczugin – gitara basowa Aliona Smirnowa – instrumenty klawiszowe Jewgienij Moskowski – perkusja
Tytuł: Путь (Put’) Wykonawca / Kompozytor: СмутаData wydania: 10 marca 2015 Nośnik: CD Czas trwania: 39:18 Gatunek: folk, metal Utwory CD1 1) Жизнь-дорога: 04:00 2) Отомстить: 03:14 3) Солнцестояние: 03:23 4) Вечность в один миг: 04:14 5) В путь: 05:11 6) Зима: 04:50 7) Смерть: 04:10 8) Страха след: 04:04 9) Птицы: 02:49 10) Ярило: 03:27 Ekstrakt: 70% |