powrót; do indeksunastwpna strona

nr 8 (CL)
październik 2015

6. American Film Festival: Zrozumieć geniusza
James Ponsoldt ‹The End of the Tour›
„The End of Tour” to drugie poważne filmowe podejście do ciężkiej jak głaz, lecz genialnej twórczości Davida Fostera Wallace’a. Podejście jednak nie bezpośrednie, bo w rzeczywistości to ekranizacja nie prozy a książki-wspomnienia o wywiadzie, jaki kiedyś przeprowadził z tragicznie zmarłym pisarzem dziennikarz „The Rolling Stone”.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Aby przekonać się jak skomplikowanym i bogatym umysłem mógł poszczycić się Wallace, wystarczy włączyć pierwszą z brzegu rozmowę z pisarzem czy zajrzeć do jednej z jego ledwie kilku książek. Nacechowane ogromną warstwą intelektualną wypowiedzi, pełne dużych liter i wielorakich znaczeń należą bowiem do tych, po które nie powinno się sięgać bez specjalnego słownika. Nic dziwnego zatem, że w jego twórczości przypisy stanowią osobną wartość i często stoją na równi z właściwym tekstem. Nie trzeba obracać się zbyt biegle w giełdzie reżyserów by dojść do konstatacji, iż nie ma zbyt wielu na tyle zdolnych, którzy bez większej straty z mocy literackiego oryginału byliby wstanie przełożyć myśli pisarza na język filmowy. Tymbardziej, że klęska wciąż kojarzonego bardziej z aktorskich dokonań Johna Krasinskiego z ekranizacją „Krótkich wywiadów z paskudnymi ludźmi” jest tu smutnym przykładem filmowego porywu motyką na słońce.
Sposobem na ominięcie większości przeszkód wynikających z trudnego transferu z papieru na celuloid(czy teraz bardziej na cyfrę) w filmie Ponsoldta jest spojrzenie na twórczość pisarza przez pryzmat samego twórcy. W „The End of the Tour” dziennikarz i początkujący pisarz David Lipsky chce zrozumieć fenomen Wallace’a, podczas kilku dni niekończących się rozmów o inspiracjach, źródłach i prozie życia. Wallace właśnie kończy trasę promującą jego przełomowe dzieło „Infinity jest” i dopiero zaczyna zdawać sobie sprawę ze sławy i uwagi, jaką od teraz będzie na sobie skupiał. Dwaj bohaterowie filmu postawieni są tu na zasadzie ciekawego kontrapunktu – Wallace mimo intelektualnych wtrętów przekonuje, że jest człowiekiem takim jak wszyscy. Lekkim samotnikiem, uzależnionym od telewizji i innych dobrodziejstw amerykańskiego snu. Lipsky szuka w nim niezwykłości w najdrobniejszych szczegółach. Stara się znaleźć wzór pisarskiego geniusza i przyczynę sukcesu wypytując o uzależnienia i próby samobójcze. Przypisując fałszywe znaczenie przedmiotom z domu pisarza czy szukając manifestu w noszeniu bandany. W końcu sam chce wszczepić Wallace’owi ukutą tezę, iż ktoś kto napisał książkę, która cieszy się takim uwielbieniem wśród krytyków i czytelników, musi być przecież kimś wyjątkowym, z kim spotkanie czy rozmowa to doświadczenie jedno na milion.
Z tej perspektywy nie do końca właściwym jest postawienie w „The End of the Tour” wiodącego pytania definiującego optykę fabuły – kim był David Foster Wallace? Jason Segel przedstawia go bez pełnego odklejenia od siebie komediowego emploi, co patrząc na ironiczne i celne komentarze do rzeczywistości jaką opisywał, pasuje zaskakująco dobrze, lecz nie jest pełnym obrazem pisarza. Tymbardziej, że film Ponsoldta tak naprawdę kręci się wokoł spojrzenia na relację, jaka tworzy się między mężczyznami. Pewnej drobnej i niewidocznej rywalizacji i obopólnego podziwu – jeden zazdrości talentu, drugi łatwości w międzyludzkich kontaktach. Dlatego ich spotkanie jak i postaci najlepiej podsumowuje padające w „The End of the Tour” zdanie, iż Wallace chciał czegoś więcej niż już miał, podczas gdy Lipsky chciał tego wszystkiego co miał Wallace.



Tytuł: The End of the Tour
Dystrybutor: UIP
Reżyseria: James Ponsoldt
Zdjęcia: Jakob Ihre
Muzyka: Danny Elfman
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 106 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

11
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.