powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CLII)
grudzień 2015

Esensja czyta: Listopad 2015
ciąg dalszy z poprzedniej strony
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Święto nieistotności›
‹Święto nieistotności›
Konrad Wągrowski [70%]
Najnowsza powieść 86-letniego już Milana Kundery, napisana oczywiście jak kilka wcześniejszych po francusku i błyskotliwie przełożona przez Marka Bieńczyka, to dzieło lekkie formalnie i całkiem istotne treściowo. O czym może pisać pisarz zbliżający się do dziewięćdziesiątki? Oczywiście o Sprawach Najważniejszych – w szczególności o sensie naszej egzystencji. Jak to powinien robić? Ano na przykład opisując kilka niespecjalnie ważnych dni z życia kilku niespecjalnie istotnych bohaterów, ubarwiając to anegdotami z życia… Józefa Stalina (opowieść o urologicznych problemach Michaiła Kalinina i stosunku do nich samego generalissimusa to prawdziwa perełka). Bohaterowie „Święta” – Ramon, Alain, Charles i Kaliban – zastanawiają się nad fenomenem kobiecej seksualności, kłamią o swym stanie zdrowia, piją i prowadzą dyskusje filozoficzne, by dojść do kluczowego dla tej powieści wniosku – nasza egzystencja nie ma tak naprawdę żadnego znaczenia, jej nieistotność jest absolutnie oczywista i kluczowa. Cóż, nie jest to zbyt budująca konstatacja – ale jakże sympatycznie i smakowicie podana w tej niedługiej, lekkiej i niegłupiej książeczce.
Konrad Wągrowski [80%]
Mizielińscy jak zwykle rządzą. Po genialnych „Mapach”, które zrobiły autentyczną międzynarodową karierę kolejną książką popularnonaukową dla dzieci jest „Pod ziemią. Pod wodą”. Tytuł mówi właściwie wszystko – autorzy zabierają nas w podróż w miejsca niedostępne zwykle dla ludzkiego oka podczas normalnej nadziemnej egzystencji. Kartka po kartce wchodzimy w te dwa światy (książka jest tak skonstruowana, że można ją czytać z obu stron, świat podziemi i oceanów łączą się w samym jej środku). Poznajemy fakty, ciekawostki, poruszamy się od powierzchni coraz głębiej w kierunku środka naszej planety. Wszystko jest oczywiście zilustrowane charakterystyczną kreską wszystkich dzieł Mizielińskich, ilustracje są jak zwykle i ładne, i przejrzyste. Wada? Może zbyt pobieżne potraktowanie niektórych tematów, ale przecież nie mamy do czynienia z wyczerpującym dziełem naukowym, lecz z sympatycznym wprowadzeniem dla dzieci. Które zresztą i dorośli z pewnością przeczytają z zainteresowaniem.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
‹Ostatni z żywych. Opowieści z Fabryki Snów›
‹Ostatni z żywych. Opowieści z Fabryki Snów›
Konrad Wągrowski [60%]
Wielki sukces sprzedażowy poprzedniej książki wspominkowej Rogera Moore′a „Bond o Bondzie” zachęcił wydawcę do kontynuowania tematu i poproszenia aktora o kolejny zestaw wspomnień. Zważywszy na fakt, że wspomnienia Bondowskie zostały już wykorzystane we wcześniejszej książce, „Ostatni z żywych” opowiada o wszystkich innych przygodach autora w filmowym świecie. Roger Moore – tytułowy „ostatni z żywych” (większości osób, o których opowiada, już nie ma na tym świecie) – dzieli swe wspominki na kilka rozdziałów. Osobno wspomina słynne aktorki, opowiada o historii słynnego studia Pinewood, poświęca cześć książki występom teatralnym, wspomina ulubionych znajomych, w tym słynną „szczurzą paczkę” Franka Sinatry, Deana Martina i Sammy′ego Davisa jra, w osobnych rozdziałach opowiada o reżyserach i producentach. Wszystko to ma charakter pikantnej anegdoty. Większość bohaterów już nie żyje, więc Moore nie ma skrupułów, by nie odsłaniać wstydliwych faktów, erotycznych skandali, ale też jego wspomnienia przepełnia nieustająca sympatia dla swych filmowych znajonych, a wobec niektórych z nich – nawet szczery szacunek. Znajdziemy w „Ostatnim z żywych” też niemało informacji na temat zasad funkcjonowania Fabryki Słów i relacji między uczestnikami filmowej zabawy – faktem jest jednak to, że są to relacje raczej z lat 60. i 70, gdy kariera Świętego przeżywała apogeum. Taka jest zresztą cała ta książka – wspomnienie czasów, które dawno minęły, ciekawsza chyba dla czytelników, którzy również w tych dekadach fascynowali się światem filmu i telewizji, bo dla nich wspominane nazwiska nie będą obce. I ten nostalgiczny ton opowieści pozwala wybaczyć nawet jej w gruncie rzeczy pudelkowy charakter.
ZawartoB;k ekstraktu: 50%
‹Trzeci cycek›
‹Trzeci cycek›
Konrad Wągrowski [50%]
Emmę Popik mieliśmy okazję poznać już ponad 30 lat temu jako autorkę nastrojowych, nieoczywistych, raczej pesymistycznych tekstów fantastycznonaukowych. Jej wczesny „Mistrz”, publikowany pierwotnie w 1983 roku na łamach „Fantastyki” trafił nawet na naszą listę „100 najlepszych polskich opowiadań fantastycznych” i to na wysokim 34 miejscu. Pisarka od tego czasu publikuje rzadko, ale stosunkowo regularnie – do dziś ukazało się dziewięć książek, głównie zbiorów opowiadań fantastycznych, powieści, ale też baśni dla dzieci, poezji, czy publikacji eseistycznych.
Zbiór o intrygującym tytule „Trzeci cycek” nie odbiega od dotychczasowej twórczości Popik – mniej ważne jest tło, bohaterowie, fabuła, bardziej istotny jest nastrój. Znajdujemy w nim zbiór siedmiu opowiadań – bardzo zróżnicowanych tematycznie, bardzo spójnych stylistycznie. Tytułowy „Trzeci cycek” to futurologiczne spojrzenie na przyszłość płciowości (czy jak to się modnie mówi – genderyzmu). Bez deklaracji, bez analiz, raczej spojrzenie przez pryzmat bardzo osobistego, emocjonalnego spojrzenia głównego bohatera (bohaterki?). „Musisz tu wrócić” z kolei będzie historią fantastyczno-sensacyjną z delikatną analizą źródeł ludzkiej przemocy. „Węzły czasu” to z kolei autorska wersja mitu o Odyseuszu – klimatyczna i przejmująca. „Ciała ich lecące w przestrzeni” to z kolei specyficzna wersja fantastyki militarnej, „Czy twój robot się zgodzi” to nieco staromodne spojrzenie na relacje między człowiekiem a inteligentną maszyną, „Wilkołak” to z kolei specyficzna opowieść grozy, a „Sama jasność” to znów klasyczny w treści thriller o zaborczym komputerze. Za każdym razem wydaje się, że nastrój dla autorki jest najważniejszy, ważniejszy od tła i rysów psychologicznych bohaterów. W sumie otrzymujemy zestaw poprawnych, zróżnicowanych, ale tematycznie i fabularnie pochodzących z epoki opowiadań fantastycznych sprzed trzech dekad.
Joanna Kapica-Curzytek [70%]
Ta powieść to raczej psychologiczny thriller aniżeli klasyczny kryminał, nie opiera się więc na schemacie dochodzenia do odpowiedzi na pytanie: „Kto zabił?” Dziennikarz Jan Kowalski, specjalizujący się w tematyce kryminalnej, chce przeprowadzić wywiad z Antonim Filipem Grzędą, gwałcicielem i seryjnym mordercą odsiadującym karę dożywocia w zakładzie karnym o zaostrzonym rygorze w Raciborzu, na południu Polski. Tak zaczyna się gra między przestępcą a dziennikarzem, coraz dziwniejsza i groźniejsza. Akcja „Malarza obłędu” może przypominać nieco film „Milczenie owiec”, gdzie bohaterem jest inteligentny i przebiegły psychopata wywierający wpływ na otaczających go ludzi. Życie Jana Kowalskiego i jego relacje z bliskimi osobami zmienią się zasadniczo, dojdzie do sytuacji granicznych, a sam dziennikarz znajdzie się w punkcie, skąd nie ma już odwrotu. Autor uzyskał efekt mrocznego i przygnębiającego thrillera za sprawą scen raczej kameralnych i nieprzeładowanych akcją, ale też nie rozwlekłych. Psychologiczne napięcie między bohaterami powieści jest nieraz tak trudne do zniesienia, że udziela się czytelnikowi. Wilczyński pisze bogatym, żywym i bezpretensjonalnym językiem, co może się podobać. „Malarz obłędu” to debiut powieściowy autora – i jest to debiut ze wszech miar udany.



Tytuł: Front burzowy
Tytuł oryginalny: Storm Front
Data wydania: 7 października 2015
Przekład: Piotr W. Cholewa
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-587-2
Format: 346s. 125×195mm
Cena: 35,–
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Góra Trzech Grot
Tytuł oryginalny: De tre grottornas berg
Data wydania: 9 listopada 2015
Przekład: Barbara Gawryluk
Wydawca: EneDueRabe
ISBN: 978-83-62566-22-8
Format: 134s. 155×205mm; oprawa twarda
Cena: 27,90
Gatunek: dla dzieci i młodzieży
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%

Tytuł: Kamyki Astona
Tytuł oryginalny: Astons Stenar
Data wydania: 9 sierpnia 2010
Ilustracje: Lotta Geffenblad
Wydawca: EneDueRabe
Cykl: Aston
ISBN: 978-83-927462-4-9
Format: 26s. 200×275mm; oprawa twarda
Cena: 22,90
Gatunek: dla dzieci i młodzieży
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Prezenty Astona
Tytuł oryginalny: Astons Presenter
Data wydania: 26 maja 2015
Przekład: Barbara Gawryluk
Ilustracje: Lotta Geffenblad
Wydawca: EneDueRabe
Cykl: Aston
ISBN: 978-83-62566-24-2
Format: 26s. 200×270mm; oprawa twarda
Cena: 24,90
Gatunek: dla dzieci i młodzieży
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Keller
Data wydania: 21 października 2015
ISBN: 978-83-7976-338-2
Format: ePub, Mobipocket
Cena: 24,90
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz czytniki w
: Skąpiec.pl
Zobacz w:
Ekstrakt: 50%

Tytuł: Święto nieistotności
Tytuł oryginalny: La fête de l’insignifiance
Data wydania: 6 maja 2015
Przekład: Marek Bieńczyk
Wydawca: W.A.B.
ISBN: 978-83-280-1445-9
Format: 128s. 123×194mm
Cena: 34,99
Gatunek: mainstream, non-fiction
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Pod ziemią. Pod wodą
Data wydania: 8 maja 2015
Wydawca: Dwie Siostry
Format: 110s. oprawa twarda
Cena: 59,90
Gatunek: dla dzieci i młodzieży
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Selkar.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Ostatni z żywych. Opowieści z Fabryki Snów
Tytuł oryginalny: Last Man Standing: Tales from Tinseltown
Data wydania: 21 kwietnia 2015
Wydawca: Rebis
ISBN: 978-83-7818-678-6
Format: 304s. 150×225mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena: 44,90
Gatunek: biograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%

Tytuł: Trzeci cycek
Data wydania: 10 listopada 2014
Autor: Emma Popik
Wydawca: Sumptibus
ISBN: 978-83-64756-11-5
Format: 192s. 137×197mm
Cena: 29,90
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 50%

Tytuł: Malarz obłędu
Data wydania: 16 września 2015
Wydawca: Sonia Draga
ISBN: 978-83-7999-437-3
Format: 480s. 120×195mm
Cena: 32,–
Gatunek: kryminał / sensacja
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

18
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.