 |  | ‹Święto nieistotności›
|
Najnowsza powieść 86-letniego już Milana Kundery, napisana oczywiście jak kilka wcześniejszych po francusku i błyskotliwie przełożona przez Marka Bieńczyka, to dzieło lekkie formalnie i całkiem istotne treściowo. O czym może pisać pisarz zbliżający się do dziewięćdziesiątki? Oczywiście o Sprawach Najważniejszych – w szczególności o sensie naszej egzystencji. Jak to powinien robić? Ano na przykład opisując kilka niespecjalnie ważnych dni z życia kilku niespecjalnie istotnych bohaterów, ubarwiając to anegdotami z życia… Józefa Stalina (opowieść o urologicznych problemach Michaiła Kalinina i stosunku do nich samego generalissimusa to prawdziwa perełka). Bohaterowie „Święta” – Ramon, Alain, Charles i Kaliban – zastanawiają się nad fenomenem kobiecej seksualności, kłamią o swym stanie zdrowia, piją i prowadzą dyskusje filozoficzne, by dojść do kluczowego dla tej powieści wniosku – nasza egzystencja nie ma tak naprawdę żadnego znaczenia, jej nieistotność jest absolutnie oczywista i kluczowa. Cóż, nie jest to zbyt budująca konstatacja – ale jakże sympatycznie i smakowicie podana w tej niedługiej, lekkiej i niegłupiej książeczce.  |  | ‹Pod ziemią. Pod wodą›
|
Mizielińscy jak zwykle rządzą. Po genialnych „Mapach”, które zrobiły autentyczną międzynarodową karierę kolejną książką popularnonaukową dla dzieci jest „Pod ziemią. Pod wodą”. Tytuł mówi właściwie wszystko – autorzy zabierają nas w podróż w miejsca niedostępne zwykle dla ludzkiego oka podczas normalnej nadziemnej egzystencji. Kartka po kartce wchodzimy w te dwa światy (książka jest tak skonstruowana, że można ją czytać z obu stron, świat podziemi i oceanów łączą się w samym jej środku). Poznajemy fakty, ciekawostki, poruszamy się od powierzchni coraz głębiej w kierunku środka naszej planety. Wszystko jest oczywiście zilustrowane charakterystyczną kreską wszystkich dzieł Mizielińskich, ilustracje są jak zwykle i ładne, i przejrzyste. Wada? Może zbyt pobieżne potraktowanie niektórych tematów, ale przecież nie mamy do czynienia z wyczerpującym dziełem naukowym, lecz z sympatycznym wprowadzeniem dla dzieci. Które zresztą i dorośli z pewnością przeczytają z zainteresowaniem.  |  | ‹Ostatni z żywych. Opowieści z Fabryki Snów›
|
Wielki sukces sprzedażowy poprzedniej książki wspominkowej Rogera Moore′a „Bond o Bondzie” zachęcił wydawcę do kontynuowania tematu i poproszenia aktora o kolejny zestaw wspomnień. Zważywszy na fakt, że wspomnienia Bondowskie zostały już wykorzystane we wcześniejszej książce, „Ostatni z żywych” opowiada o wszystkich innych przygodach autora w filmowym świecie. Roger Moore – tytułowy „ostatni z żywych” (większości osób, o których opowiada, już nie ma na tym świecie) – dzieli swe wspominki na kilka rozdziałów. Osobno wspomina słynne aktorki, opowiada o historii słynnego studia Pinewood, poświęca cześć książki występom teatralnym, wspomina ulubionych znajomych, w tym słynną „szczurzą paczkę” Franka Sinatry, Deana Martina i Sammy′ego Davisa jra, w osobnych rozdziałach opowiada o reżyserach i producentach. Wszystko to ma charakter pikantnej anegdoty. Większość bohaterów już nie żyje, więc Moore nie ma skrupułów, by nie odsłaniać wstydliwych faktów, erotycznych skandali, ale też jego wspomnienia przepełnia nieustająca sympatia dla swych filmowych znajonych, a wobec niektórych z nich – nawet szczery szacunek. Znajdziemy w „Ostatnim z żywych” też niemało informacji na temat zasad funkcjonowania Fabryki Słów i relacji między uczestnikami filmowej zabawy – faktem jest jednak to, że są to relacje raczej z lat 60. i 70, gdy kariera Świętego przeżywała apogeum. Taka jest zresztą cała ta książka – wspomnienie czasów, które dawno minęły, ciekawsza chyba dla czytelników, którzy również w tych dekadach fascynowali się światem filmu i telewizji, bo dla nich wspominane nazwiska nie będą obce. I ten nostalgiczny ton opowieści pozwala wybaczyć nawet jej w gruncie rzeczy pudelkowy charakter.  |  | ‹Trzeci cycek›
|
Emmę Popik mieliśmy okazję poznać już ponad 30 lat temu jako autorkę nastrojowych, nieoczywistych, raczej pesymistycznych tekstów fantastycznonaukowych. Jej wczesny „Mistrz”, publikowany pierwotnie w 1983 roku na łamach „Fantastyki” trafił nawet na naszą listę „100 najlepszych polskich opowiadań fantastycznych” i to na wysokim 34 miejscu. Pisarka od tego czasu publikuje rzadko, ale stosunkowo regularnie – do dziś ukazało się dziewięć książek, głównie zbiorów opowiadań fantastycznych, powieści, ale też baśni dla dzieci, poezji, czy publikacji eseistycznych. Zbiór o intrygującym tytule „Trzeci cycek” nie odbiega od dotychczasowej twórczości Popik – mniej ważne jest tło, bohaterowie, fabuła, bardziej istotny jest nastrój. Znajdujemy w nim zbiór siedmiu opowiadań – bardzo zróżnicowanych tematycznie, bardzo spójnych stylistycznie. Tytułowy „Trzeci cycek” to futurologiczne spojrzenie na przyszłość płciowości (czy jak to się modnie mówi – genderyzmu). Bez deklaracji, bez analiz, raczej spojrzenie przez pryzmat bardzo osobistego, emocjonalnego spojrzenia głównego bohatera (bohaterki?). „Musisz tu wrócić” z kolei będzie historią fantastyczno-sensacyjną z delikatną analizą źródeł ludzkiej przemocy. „Węzły czasu” to z kolei autorska wersja mitu o Odyseuszu – klimatyczna i przejmująca. „Ciała ich lecące w przestrzeni” to z kolei specyficzna wersja fantastyki militarnej, „Czy twój robot się zgodzi” to nieco staromodne spojrzenie na relacje między człowiekiem a inteligentną maszyną, „Wilkołak” to z kolei specyficzna opowieść grozy, a „Sama jasność” to znów klasyczny w treści thriller o zaborczym komputerze. Za każdym razem wydaje się, że nastrój dla autorki jest najważniejszy, ważniejszy od tła i rysów psychologicznych bohaterów. W sumie otrzymujemy zestaw poprawnych, zróżnicowanych, ale tematycznie i fabularnie pochodzących z epoki opowiadań fantastycznych sprzed trzech dekad.  |  | ‹Malarz obłędu›
|
Joanna Kapica-Curzytek [70%] Ta powieść to raczej psychologiczny thriller aniżeli klasyczny kryminał, nie opiera się więc na schemacie dochodzenia do odpowiedzi na pytanie: „Kto zabił?” Dziennikarz Jan Kowalski, specjalizujący się w tematyce kryminalnej, chce przeprowadzić wywiad z Antonim Filipem Grzędą, gwałcicielem i seryjnym mordercą odsiadującym karę dożywocia w zakładzie karnym o zaostrzonym rygorze w Raciborzu, na południu Polski. Tak zaczyna się gra między przestępcą a dziennikarzem, coraz dziwniejsza i groźniejsza. Akcja „Malarza obłędu” może przypominać nieco film „Milczenie owiec”, gdzie bohaterem jest inteligentny i przebiegły psychopata wywierający wpływ na otaczających go ludzi. Życie Jana Kowalskiego i jego relacje z bliskimi osobami zmienią się zasadniczo, dojdzie do sytuacji granicznych, a sam dziennikarz znajdzie się w punkcie, skąd nie ma już odwrotu. Autor uzyskał efekt mrocznego i przygnębiającego thrillera za sprawą scen raczej kameralnych i nieprzeładowanych akcją, ale też nie rozwlekłych. Psychologiczne napięcie między bohaterami powieści jest nieraz tak trudne do zniesienia, że udziela się czytelnikowi. Wilczyński pisze bogatym, żywym i bezpretensjonalnym językiem, co może się podobać. „Malarz obłędu” to debiut powieściowy autora – i jest to debiut ze wszech miar udany.
Tytuł: Front burzowy Tytuł oryginalny: Storm Front Data wydania: 7 października 2015 ISBN: 978-83-7480-587-2 Format: 346s. 125×195mm Cena: 35,– Gatunek: fantastyka Ekstrakt: 70%
Tytuł: Góra Trzech Grot Tytuł oryginalny: De tre grottornas berg Data wydania: 9 listopada 2015 ISBN: 978-83-62566-22-8 Format: 134s. 155×205mm; oprawa twarda Cena: 27,90 Gatunek: dla dzieci i młodzieży Ekstrakt: 90%
Tytuł: Kamyki Astona Tytuł oryginalny: Astons Stenar Data wydania: 9 sierpnia 2010 ISBN: 978-83-927462-4-9 Format: 26s. 200×275mm; oprawa twarda Cena: 22,90 Gatunek: dla dzieci i młodzieży Ekstrakt: 80%
Tytuł: Prezenty Astona Tytuł oryginalny: Astons Presenter Data wydania: 26 maja 2015 ISBN: 978-83-62566-24-2 Format: 26s. 200×270mm; oprawa twarda Cena: 24,90 Gatunek: dla dzieci i młodzieży Ekstrakt: 80%
Tytuł: Keller Data wydania: 21 października 2015 ISBN: 978-83-7976-338-2 Format: ePub, Mobipocket Cena: 24,90 Gatunek: fantastyka Ekstrakt: 50%
Tytuł: Święto nieistotności Tytuł oryginalny: La fête de l’insignifiance Data wydania: 6 maja 2015 ISBN: 978-83-280-1445-9 Format: 128s. 123×194mm Cena: 34,99 Gatunek: mainstream, non-fiction Ekstrakt: 70%
Tytuł: Pod ziemią. Pod wodą Data wydania: 8 maja 2015 Format: 110s. oprawa twarda Cena: 59,90 Gatunek: dla dzieci i młodzieży Ekstrakt: 80%
Tytuł: Ostatni z żywych. Opowieści z Fabryki Snów Tytuł oryginalny: Last Man Standing: Tales from Tinseltown Data wydania: 21 kwietnia 2015 ISBN: 978-83-7818-678-6 Format: 304s. 150×225mm; oprawa twarda, obwoluta Cena: 44,90 Gatunek: biograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction Ekstrakt: 60%
Tytuł: Trzeci cycek Data wydania: 10 listopada 2014 ISBN: 978-83-64756-11-5 Format: 192s. 137×197mm Cena: 29,90 Gatunek: fantastyka Ekstrakt: 50%
Tytuł: Malarz obłędu Data wydania: 16 września 2015 ISBN: 978-83-7999-437-3 Format: 480s. 120×195mm Cena: 32,– Gatunek: kryminał / sensacja Ekstrakt: 70% |