powrót; do indeksunastwpna strona

nr 2 (CLIV)
marzec 2016

Wojna trwa!
Konrad Wągrowski
Rafael Albuquerque, Dustin Nguyen, Scott Snyder ‹Amerykański Wampir #5›
Wojna trwa. Bezwzględna wojna między ludźmi i wampirami oraz między różnymi rasami wampirów trwa już od przeszło półwiecza. Toczy się gdzieś w mroku, na obrzeżach znanego świata, ale – potajemnie – biorą w niej udział najpotężniejsi tej planety, przywódcy, rządy, armie. W ten konflikt zaangażowani są oczywiście bohaterowie poznani w poprzednich częściach „Amerykańskiego wampira”. Piąty tom opowiada o dwóch tej wojny epizodach.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Amerykański Wampir #5›
‹Amerykański Wampir #5›
Mamy już rok 1954. W tym samym czasie, w dwóch odległych rejonach świata toczą się dwie opowieści angażujące poznanych w poprzednich częściach bohaterów. Pierwsza z tych opowieści rozpoczyna się w Londynie. Na ściśle strzeżoną kryptę ukrytą wewnątrz Tower Bridge zostaje wykonany zbrojny atak, z krypty znika tajemnicza trumna z – jak możemy się łatwo domyślić – równie tajemniczym lokatorem. Tropem skradzionego ładunku wyrusza agent Hobbes, który do akcji namawia agentkę Felecię Book, córkę Jamesa Booka, a co za tym idzie w połowie wampirzycę. Felecia stara się trzymać z daleka od wojny i wychowywać syna, ale daje się ostatecznie przekonać do współpracy. Okazuje się, że za wykradzeniem trumny stoi… armia radziecka, a jej mieszkańcem jest nie kto inny, tylko najpotężniejszy wampir w dziejach – słynny Drakula! Przywódca karpackich wampirów został niegdyś przebity kołkiem, ale nie zakończyło to jego żywota, pozwoliło mu jedynie zapaść w letarg. Nawet we śnie Drakula jest potężny i może wpływać na czyny innych wampirów i ludzi (to on był, według twórców komiksu, inspiratorem zbrodni Kuby Rozpruwacza). Drakula całkowicie przebudzony (co może się stać, jeśli podana mu zostanie krew) stanie się najpotężniejszą istotą na Ziemi, zmieniając na zawsze układ sił w trwającej wojnie. Trzeba za wszelką cenę go powstrzymać. Pojawia się szansa – statek z Drakulą na pokładzie płynie po Morzu Czarnym. Wystarczy go dopaść i zatopić.
Druga historia komiksu przenosi nas do Kalifornii, gdzie ponownie spotykamy dobrze znaną z poprzednich części wampirzycę (nie z własnej woli) Pearl Preston – z domu Jones. Jej mąż Henry został napadnięty przez wampira i ciężko ranny. Jego stan jest krytyczny. Tropy prowadzą do Hollywood. Pearl wraz z agentami organizacji zajmującej się zwalczaniem wampirów rusza do prywatnej zemsty. Traf chce, że za partnera otrzymuje starego znajomego – złowrogiego i przewrotnego Skinnera Sweeta, pierwszego z gatunku nie bojących się dziennego światła amerykańskich wampirów. Sweet nigdy specjalnie nie odczuwał potrzeby postępowania zgodnie z prawem, ale udało się go okiełznać i zmusić do współpracy pewnym sprytnym sposobem. Czy jednak tak niepewny i nielojalny sojusznik będzie dobrym partnerem?
Scenarzysta Scott Snyder (przypomnijmy, że skromny udział w cyklu Stephena Kinga skończył się na pierwszym tomie) kontynuuję budowę własnej mitologii i alternatywnej wizji świata. Część poświęcona Drakuli jest pewnego rodzaju przeróbką powieści Brama Stokera i najsłynniejszych filmów o transylwańskim potworze. Znajdziemy tu wspomnienie o Jonathanie Harkerze, znajdziemy Renfielda (w ujęciu Snydera Renfield to nie nazwisko, ale przechodząca z człowieka na człowieka funkcja ludzkiego sługi Drakuli), mamy i Londyn i morski transport trumny. W wersji Snydera nasza literatura wampiryczna przekazuje więc echa autentycznych wydarzeń, o których zwykli śmiertelnicy nie mają okazji wiele się dowiedzieć. Wizja toczącej się gdzieś w mroku wojny wampirów nie jest nowa, pojawia się w wielu filmach, książkach i komiksach, ale twórcy „Amerykańskiego wampira” starają się kreować ją z rozmachem – mamy tu odrębne wampirze rasy, zwalczające się organizacje, geopolitykę i oczywiście wplątane w to wszystko jednostki.
Autorzy niegdyś zapowiedzieli, że chcą odejść od współczesnego wizerunku romantycznego wampira, kształtowanego przez różne „Zmierzchy” i „Wywiady z wampirem” i pragną „przywrócić wampirom kły”. Komiks więc pełen jest przemocy i ostrych, krwawych scen, którym podporządkowana jest warstwa graficzna i kolorystyczna. Trzeba też przyznać, że scenariusze obydwu epizodów są napisane w solidny filmowy sposób. Mamy więc ekspozycję, nakreślenie motywacji bohaterów, zwroty akcji i efektowne i silne emocjonalnie finały (zwłaszcza w odcinku kalifornijskim). Aż prosi się to o ekranizację. Na razie jednak mamy w komiksie rok 1954 i perspektywę kolejnego półwiecza opowieści. Dla jej głównych bohaterów czas przecież i tak nie jest specjalnie istotny.



Tytuł: Amerykański Wampir #5
Tytuł oryginalny: American Vampire Vol. 5
Scenariusz: Scott Snyder
Data wydania: 17 listopada 2015
Przekład: Paulina Braiter
Wydawca: Egmont
ISBN: 9788328116016
Cena: 89,99
Gatunek: groza / horror
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

86
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.