powrót; do indeksunastwpna strona

nr 4 (CLVI)
maj 2016

Dobro kontra… dobro
Zack Snyder ‹Batman v Superman: Świt Sprawiedliwości›
Pomimo zakorzenionej w Esensji tradycji wystawiania ocen recenzowanym utworom, tym razem nie zrobiłam tego, ponieważ dla mnie „Batman vs Superman” ma dokładnie tyle samo punktów mocnych, co słabych. Ekranizacje komiksów superbohaterskich mają prawo zawierać nieco koturnowe dialogi, ale robienie z filmu czegoś na kształt opery Wagnera to już przesada.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
To byłby – w swojej kategorii – całkiem dobry film, gdyby nie utopiono go w przeciągniętych ujęciach oraz muzyce tak podniosłej, że aż kiczowatej (w połowie seansu przypomniał mi się tekst z komiksu „48 stron”: „Pora na epicki pojedynek! Włączcie oszalałe, pretensjonalne chóry!”).
Jeżeli nie liczyć przydługiej sceny wprowadzającej, początek jest naprawdę niezły: finałowe starcie z „Man of Steel” pokazane z punktu widzenia Bruce’a Wayne’a. To znaczy, byłby niezły, gdyby go skrócić co najmniej o 1/3. Wydłużanie na siłę zamiast potęgować dramatyzm (co prawdopodobnie było intencją scenarzysty) skutecznie go przydusiło, niczym pył z walących się drapaczy chmur.
Mocną stroną całej historii jest pomysł na dwie postaci, które zaczynają się wzajemnie zwalczać, chociaż cel mają tak naprawdę wspólny: chronienie ludzi. Z tym, że Superman woli raczej ratować ofiary, zaś Batman – likwidować sprawców. A ponieważ często wykazuje przy tym dużą brutalność, nic dziwnego, że idealistycznie nastawiony przebysz z Kryptona uznaje, że należy go powstrzymać. Z kolei Bruce Wayne nienawidzi Supermana za zniszczenia dokonane w walce z Zodem. A ponieważ każdy wiedzę o tym drugim czepie wyłącznie z telewizji i gazet, spirala niezrozumienia nakręca się, przy dodatkowym wspomaganiu pewnego młodego naukowca. Osobnik ten został nieźle pomyślany i zagrany. Z początku jest zwyczajnie irytujący, a potem można się zacząć go bać, ponieważ zdradza niepokojący rys psychopatyczny.
Alfred (Jeremy Irons) kradnie show w każdej scenie, gdzie się pojawia – podobnie zresztą jak większość poprzednich Alfredów. Ciekawe, że tym razem nie jest siwiutkim kamerdynerem z brytyjskimi manierami, tylko mężczyzną niewiele starszym od Bruce’a, z łatwością mogłabym ich sobie wyobrazić walczących ramię w ramię. Bardzo sympatyczną postacią drugoplanową jest też redaktor naczelny „Daily Planet”.
Natomiast Doomsday wygląda po prostu idiotycznie, niczym troll z ekranizacji „Hobbita”, który dodatkowo zieje ogniem. Nawet jeśli tak wymyślili go twórcy komiksu, to nie widzę konieczności niewolniczego trzymania się idei ziejącego ogniem… no, praktycznie zwierzaka. W zestawieniu z poważnym nastrojem większej części filmu, sceny od momentu jego pojawienia się wydawały mi się jakby domontowane z czegoś zupełnie innego. Podobnie z pojawieniem się Wonder Woman: potrzebna jest w fabule jak piąte koło u wozu, a dość skutecznie… no, może nie niszczy, ale uszkadza klimat, wyglądając jak postać żywcem przeniesiona z kina wczesnych lat 70. Jeżeli to ma pokazać formowanie się przyszłej drużyny herosów, to nie wypadło w moich oczach najlepiej.
Nerwowe, szarpane ujęcia „z ręki” w scenach pościgów samochodowych są na dłuższą metę męczące; z kolei reżyser przesadził też ze scenami sztucznie spowolnionymi – na przykład ta, w której naszyjnik pęka i perły się rozpryskują… i lecą… i spadają… i spadają… a potem… toczą się… w mroczną otchłań… kanału burzowego… (pomysł piękny, ale symbolizm też trzeba umieć robić, inaczej zmieni się w autoparodię). Jeszcze bardziej irytująca jest scena z policjantami wchodzącymi do pomieszczenia: przez jakąś minutę pokazuje nam się lufę broni na celowo nieostrym tle, chociaż widz od pierwszych sekund domyśla się, co zobaczy.
Wydaje mi się, że „Świt sprawiedliwości” ma szansę spodobać się tym widzom, którzy zaakceptowali „Człowieka ze stali”. Gdybyż tak jeszcze był o pół godziny krótszy…



Tytuł: Batman v Superman: Świt Sprawiedliwości
Tytuł oryginalny: Batman v Superman: Dawn of Justice
Dystrybutor: Warner Bros
Data premiery: 1 kwietnia 2016
Reżyseria: Zack Snyder
Zdjęcia: Larry Fong
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA
Gatunek: akcja, fantasy, przygodowy
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
powrót; do indeksunastwpna strona

65
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.