powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CLVIII)
lipiec-sierpień 2016

Nie tylko grecka tragedia, czyli kto ma większego
Athina Rachel Tsangari ‹Chevalier›
Wyprawa na ryby sama w sobie mogłaby służyć za metaforę odwiecznej męskiej rywalizacji. Ale w „Chevalierze” grupowe zdjęcie wędkarzy dumnie pozujących ze swoimi zdobyczami stanowi dopiero punkt wyjścia dla błyskotliwej farsy o zwarciu samców.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Film Athiny Rachel Tsangari jest kolejną w tym roku, po znakomitym „Lobsterze” Giorgosa Lanthimosa, ofertą greckiej nowej fali na naszych ekranach. Tsangari, stała współpracowniczka Lanthimosa i producentka jego filmów, dzieli z autorem „Kła” podobną wrażliwość i abstrakcyjne poczucie humoru – choć raczej te z dialogów niż ze scen niespodziewanie ekstremalnej przemocy.
Po ekscentrycznej analizie kobiecej alienacji w „Attenberg”, tym razem reżyserka wraz ze współscenarzystą Efthymisem Filippou (który również podpisał „Lobstera”) bierze na celownik mężczyzn. Obecność kobiet w „Chevalierze” ogranicza się do jednego ujęcia damskiego języka wypełniającego ekran laptopa w scenie wirtualnego seksu przez Skype’a.
Na pierwszym planie rozpycha się sześciu facetów spędzających wakacje na luksusowym jachcie zacumowanym u wybrzeży Morza Egejskiego. Wyłącznie męska jest także załoga – sternik, kucharz i lokaj – komentująca przebieg wydarzeń na wzór chóru greckiego.
Głównych bohaterów łączy sieć biznesowo-rodzinnych powiązań – sytuacja trochę jak w „Testosteronie” Saramonowicza, z tą różnicą, że tutaj mamy do czynienia z kinem prawdziwie dowcipnym i inteligentnym. Za patriarchę eskapady robi dystyngowany lekarz w słusznym wieku, a na pokładzie są jeszcze jego narcystyczny protegowany i zarazem były zięć Kristos, obły agent ubezpieczeniowy i zięć obecny Jannis, brat Jannisa – misiowaty i niewydarzony Dimitris (bez mała duchowy i fizyczny klon Zacha Galifianakisa z „Kac Vegas”), maczystowski przyjaciel doktora Josef i jego równie emanujący maskulinizmem partner w interesie Jorgos.
Dla zabicia czasu ta ekipa bardziej skazanych na siebie niż faktycznie lubiących się wczasowiczów zaczyna rywalizować w grze mającej na celu wyłonić „najlepszego we wszystkim”. Uzbrojeni w notesy panowie prześcigają się zatem w ocenianiu oponentów pod totalnie każdym kątem, począwszy od najbardziej błahych codziennych czynności. Ile razy kto myje zęby, jak wysoko nosi bieliznę, w jakiej pozycji śpi – i czy chrapie, czy pali, czy ma wysoki cholesterol, jak szybko potrafi złożyć kostkę Rubika, a jak – regał z Ikei. No i oczywiście – literalnie – kto ma większego.
Ogląda się tą zgoła infantylną olimpiadę spod znaku „boys will be boys” z rosnącym rozbawieniem, a zarazem uznaniem dla reżyserki, jak wiele ciekawych obserwacji potrafi wyciągnąć ze spiętrzenia kilku absurdów na ograniczonej przestrzeni. Tsangari nie interesuje, rzecz jasna, kto finalnie okaże się tym najlepszym. Skupia się na samych konkurencjach obnażających słabości postaci, na antagonistycznych interakcjach, na homoerotycznym napięciu między rywalami. Traktuje bohaterów – podobnie jak Lanthimos w swoich filmach – z chłodnym dystansem badacza, choć nie bez zrozumienia dla ludzkiej/męskiej niedoskonałości. Empatia widza będzie z kolei zależeć od stopnia utożsamienia się z danym bohaterem (tudzież stereotypem) – samcem alfa, nerdem, metroseksualnym wymoczkiem etc.
Odbiór filmu podobnie nie musi być jednoznaczny. Można tu zobaczyć kąśliwy komentarz do niezmiennie zmaskulinizowanej kultury Południowców. Można – satyrę na specyficznie greckie sowizdrzalstwo i oderwanie od rzeczywistości, które poniekąd doprowadziło do wiadomego kryzysu. Przede wszystkim jednak jest w „Chevalierze” uniwersalna – nawet jeśli niespecjalnie odkrywcza – prawda o męskim gatunku, od zarania mierzącym swe osiągnięcia dosłowną lub metaforyczną długością prącia. Akcja rozgrywa się akurat na wypasionym jachcie, ale równie dobrze mogłaby w szatni piłkarskiej lub polskim Sejmie.



Tytuł: Chevalier
Dystrybutor: Aurora Films
Data premiery: 22 lipca 2016
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Grecja
Czas trwania: 105 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

68
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.