powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CLVIII)
lipiec-sierpień 2016

Tu miejsce na labirynt…: Z ziemi węgierskiej do Tokio
Merzbow, Keiji Haino, Balázs Pándi ‹An Untroublesome Defencelessness›
Japońsko-węgierskie trio w takim składzie zebrało się po raz pierwszy, chociaż tworzący je muzycy spotykali się już ze sobą – zarówno na scenie, jak i w studio – parokrotnie. Każdy z nich reprezentuje inny muzyczny świat: Merzbowa ciągnie w stronę elektroniki, Keiji Haino pozostaje wierny noise’owi i rockowi, natomiast Balázs Pándi całe serce oddał graniu jazzu improwizowanego. Co wyszło z takiej mieszanki stylistycznej, przekonacie się słuchając dwupłytowego wydawnictwa „An Untroublesome Defencelessness”.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Chociaż każdy z artystów na co dzień gustuje w innym stylu muzycznym, jest między nimi przynajmniej jeden wspólny mianownik – to reprezentująca ich wytwórnia płytowa, londyńska RareNoise Records. Nie powinno więc dziwić, że pomimo istotnych różnic, dane im było jednak spotkać się w studiu nagraniowym. Na miejsce „schadzki” wybrano tokijskie studio GOK Sound, a odbyła się ona w połowie kwietnia ubiegłego roku. Trwała zaledwie kilka godzin, a jej efektem (chciałoby się rzec: dzieckiem) stały się dwie rozbudowane kompozycje, które w końcu czerwca trafiły na wydawnictwo zatytułowane „An Untroublesome Defencelessness”. Muzycy postanowili opublikować je na osobnych nośnikach (choć zmieściłyby się, przynajmniej jeśli chodzi o kompakt, na jednym), co okazuje się – gdy już wsłuchamy się uważnie w to, co zaproponowali – całkiem rozsądnym rozwiązaniem. Przesadą byłoby pewnie stwierdzenie, że mamy do czynienia ze skrajnie odmiennymi stylistycznie utworami, ale różnice są mimo wszystko zauważalne.
Przedstawmy teraz bohaterów tego tekstu. Merzbow to pseudonim japońskiego mistrza dźwięków generowanych komputerowo (i na wiele innych sposobów), Masamiego Akity, którego czytelnicy „Esensji” mogą kojarzyć z nagranej z Matsem Gustafssonem i Thurstonem Moore’em doskonałej płyty „Cuts of Guilt, Cuts Deeper” (2015). Keiji Haino dał się z kolei poznać z wielu wspólnych projektów z Jimem O’Rourke (niegdyś kompanem Moore’a z Sonic Youth) i niemieckim saksofonistą Peterem Brötzmannem (na przykład dwie części „Two City Blues”). Z kolei węgierski perkusista Balázs Pándi współpracował z Metallic Taste of Blood, naszym rodakiem Mikołajem Trzaską oraz formacją Slobber Pup; od lat też przemierza cały świat, koncertując w duecie z Merzbowem (efektem ich wizyty w Polsce stał się kolekcjonerski album „Katowice”), z którym zresztą zagrał też na wspomnianym już „Cuts of Guilt…”.
Na każdą z płyt tworzących „An Untroublesome Defencelessness” trafiła jedna, podzielona na części, kompozycja. Album pierwszy wypełnia – uwaga! tytuł będzie długi i skomplikowany – „Why is the Courtesy of the Prey Always Confused with the Courtesy of the Hunters…”. Czego można się po niej spodziewać? Noise-rocka wymieszanego z free jazzem i podlanego elektroniką – w takich właśnie proporcjach. W „Part 1” dominują bowiem przede wszystkim pokręcone rytmy Pándiego i zadziorna gitara elektryczna Haino, Merzbow ukrywa się gdzieś w tle, czekając dopiero na swoją szansę. Część druga jest jeszcze bardziej free; improwizacje mieszają się w niej ze zgiełkami, w generowaniu których Keijiego wspomaga jego „przyczajony” rodak. W finale jednak panowie łagodzą emocje, aby płynnie przejść do „Part 3”. I tu, przynajmniej przez kilka pierwszych minut, udaje im się powściągać swoje zapędy; z czasem jednak górę bierze zamiłowanie do happeningu – gitarzysta „produkuje” tyle zgiełku, że jest w stanie doprowadzić do rozstroju nerwowego, Balázs stara się natomiast nie pozostawać w tyle i wspiera Haino, jak tylko się da.
Na drugiej płycie, zawierającej czteroczęściowy numer „How Differ the Instructions of the Left from the Instructions of the Right?”, pierwsze skrzypce gra przede wszystkim Merzbow. To jego, najczęściej generowane komputerowo, partie nadają ton całości. Zaczyna się jeszcze w miarę spokojnie (tak! noise może mieć swoje oblicze nostalgiczne), ale w części drugiej, gdy w końcu Akita zaprasza do wspólnej zabawy Haino i Pándiego, robi się wreszcie tak, jak powinno być od początku – szalenie i nieprzewidywalnie. Balázs monotonną partią perkusji wprowadza w trans, z czego korzystają Masami i Keiji, skupiając na sobie uwagę słuchacza. W „Part 3” Haino dodatkowo zabiera głos – i to dosłownie! Recytując na pograniczu krzyku (przypomina tym swego rodaka Akirę Sakatę), wpisuje się tym samym w noise’owy charakter kompozycji. Prawdziwą niespodzianką może być jednak część finałowa, w której industrial miesza się z futurystycznym space-rockiem. Nawet zgrzyty „dostarczane” przez Merzbowa wpisują się w odpowiedni nastrój! Dzięki temu podsumowanie może być krótkie i konkretne: „An Untroublesome Defencelessness” to kolejny znakomity album sygnowany przez RareNoise Records, który powinien znaleźć się w kolekcji każdego wymagającego wielbiciela elektroniki, jazzu i rocka.
Skład:
Merzbow (Masami Akita) – efekty elektroniczne
Keiji Haino – gitara elektryczna, efekty elektroniczne, głos (CD2: 3)
Balázs Pándi – perkusja



Tytuł: An Untroublesome Defencelessness
Wykonawca / Kompozytor: Merzbow, Keiji Haino, Balázs Pándi
Data wydania: 24 czerwca 2016
Nośnik: CD
Czas trwania: 55:04
Gatunek: elektronika, jazz, rock
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Utwory
CD1
1) Why is the Courtesy of the Prey Always Confused with the Courtesy of the Hunters… Part 1: 02:55
2) Why is the Courtesy of the Prey Always Confused with the Courtesy of the Hunters… Part 2: 09:50
3) Why is the Courtesy of the Prey Always Confused with the Courtesy of the Hunters… Part 3: 13:51
CD2
1) How Differ the Instructions of the Left from the Instructions of the Right? Part 1: 05:27
2) How Differ the Instructions of the Left from the Instructions of the Right? Part 2: 08:56
3) How Differ the Instructions of the Left from the Instructions of the Right? Part 3: 06:13
4) How Differ the Instructions of the Left from the Instructions of the Right? Part 4: 07:51
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

109
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.