Z jednodniowym opóźnieniem (wybaczcie: Sylwester) prezentujmy Wam zbiór najciekawszych naszym zdaniem zapowiedzi filmowych na styczeń. Jest na co czekać!  | ‹Assassin’s Creed›
|
Assassin’s Creed(2016, reż. Justin Kurzel) Renomowany serwis filmowy Indiewire napisał o „Assassin’s Creed”, że jest to „głupia, bezsensowna i prawdopodobnie najlepsza ekranizacja gry wideo w historii”. Film z Michaelem Fassbenderem do tej pory wygenerował cały pakiet negatywnych recenzji krytyków i solidną grupę fanów. Zapewne mamy więc przypadek dzieła przy odbiorze którego decydujące jest to, czego się po nim spodziewa. Wierząc więc krytykom, że nie mamy do czynienia z wybitnym dziełem filmowym i absolutnie nie ryzykując polecenia filmu, zwracamy uwagę, że da miłośników popularnego cyklu gier może to być lektura obowiązkowa i całkiem niezła frajda.  | ‹Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie›
|
Film stał się hitem w rodzimych Włoszech, ciepłe recenzje zbierał także na tegorocznym festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty, gdzie tak o nim pisaliśmy: „Komediowa i wyśmienicie zainscenizowana lekkość „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” nie znosi filmu wyłącznie na z góry określone klimaty kina sytuacyjnego. W istocie opowiada o potrzebie większej otwartości w każdej relacji – małżeńskiej, rodzicielskiej czy przyjacielskiej. W czasach multikomunikacji, związki między najbliższymi słabną i często zanikają. Fizyczna bliskość to nie wszystko. Często wpatrzeni w ekrany smartfonów szukamy odskoczni i ucieczki od rzeczywistości. Klisza? Banał? Być może. Genovese ogrywa to jednak z wdziękiem, miękko, bez napinania fabularnych strun, które burzyłyby swobodny ton całej narracji.”  | ‹Powidoki›
|
Powidoki(2016, reż. Andrzej Wajda) „Powidoki” to ostatni film Andrzeja Wajdy i z tego już powodu wart jest uwagi mimo niepowodzenia w oscarowym wyścigu. Ta opowieść o starciu artysty z bezwzględnym systemem. Wajda nie eksperymentuje, nie próbuje zaskakiwać formą. To nie taki film, to też już chyba nie taki reżyser. „Powidoki” są filmem od strony formalnej bardzo prostym, zachowawczym: liniowa fabuła, koncentracja na jednym bohaterze, dużo deklaratywnych dialogów, przedstawianie faktów i sytuacji w sposób, który będzie zrozumiały dla zachodniego widza, niekoniecznie znającego polskie realia. Andrzej Wajda chce po prostu przekazać jak wielkim wyzwaniem jest obrona swych przekonań przed opresyjnym systemem i jak wcale nieoczywista nagroda za taką postawę.  | ‹La La Land›
|
La La Land(2016, reż. Damien Chazelle) Już dziś „La La Land” jest uważany za jednego z głównych kandydatów do przyszłorocznych Oscarów. Trudno się dziwić. Akademia wszak uwielbia musicale, lubi też, gdy twórcy oddają hołd klasyce amerykańskiego kina, a przecież niezależnie od tego dzieło Damiena Chazelle jest bardzo udanym filmem, świetnie zagranym, wyreżyserowanym i sfotografowanym. Dawno nie było musicalu tak udanego, lekkiego, sprawnie zrealizowanego, a jednocześnie niegłupiego i przy tym naprawdę urzekającego. Jeśli nie macie nic przeciwko musicalom – „La La Land” powinien was zachwycić.  | ‹Manchester by the Sea›
|
Manchester by the Sea(2016, reż. Kenneth Lonergan) 5 nominacji do Złotych Globów, jeden z faworytów przyszłorocznego oscarowego rozdania. W relacji z 7. American Film Festival tak pisaliśmy o filmie i wyśmienitej roli Caseya Afflecka: „Pięknie powolny, lecz wyrazisty i nienużący dramat. Casey Affleck gra tu niejakiego Lee, pozornie cichego, lecz wybuchowego dozorcę w jednym z bostońskich budynków. Nie jest to jednak opowieść o żywocie złotej rączki wśród amerykańskiego blokowiska. Lee zmuszony jest wrócić do rodzinnego Manchesteru z powodu śmierci brata. Zorganizować pogrzeb, dopełnić formalności. A także zmierzyć się z duchami przeszłości, które kiedyś wypędziły go z rodzinnych stron. Mrucząca i zamknięta w sobie postać Afflecka na każdym kroku cierpi. Jego wypalenie życiem bije przez ekran. Każdy dzień smakuje tak samo: słowa są wypowiadane od niechcenia, codzienność to sączone samotnie piwo i towarzyszący mu oglądany z otępieniem mecz. Świetnie dopasowana do emploi aktora rola wybrzmiewa tu z podwójną siłą.”  | ‹Split›
|
Split(2016, reż. M. Night Shyamalan) Już dawno minęły czasy, gdy elektryzowała nas informacja o premierze kolejnego filmu M. Night Shyamalana, ale trzeba przyznać, że po katastrofalnym przyjęciu kilku kolejnych pozycji tego twórcy („Kobieta w błękitnej wodzie”, „Zdarzenie”, „Ostatni Władca Wiatru”, „1000 lat po Ziemi”) Shyamalan nieco odbudował swój wizerunek niezłą „Wizytą”. „Split” thriller o bohaterze z 24 różnymi osobowościami na razie wypada jeszcze lepiej – 81% pozytywnych recenzji na Rottentomatoes.com, ocena 7.6 na IMDB – czujemy się więc zaintrygowani.  | ‹Zombie Express›
|
Zombie Express(2016, reż. Sang-ho Yeon) Koreańczycy od lat stanowią gwarancję wysokiej jakości rozrywki. A skoro wzięli się za zombie – raczej dotąd pomijane w ichniejszej kinematografii – można mieć praktycznie pewność, że jazda będzie ekspresowa i bez trzymanki. Pozycja obowiązkowa dla miłośników truposzy, hoorormaniaków i dla fanów dalekowschodniego kina. Naturalnie tych o mocniejszych nerwach.  | ‹Elle›
|
Elle(2016, reż. Paul Verhoeven) Michèle jest twardą i bezwzględną szefową znakomicie prosperującej firmy zajmującej się grami video. Brutalny atak, którego staje się ofiarą we własnym domu, zmienia jej życie na zawsze. Kiedy w końcu odkrywa, kto jest sprawcą, oboje poddają się swoistej grze. Nowy thriller Paula Verhoevena z Isabelle Huppert w roli głównej ma dwie nominacje do Złotych Globów, ładną garść innych nagród filmowych i oczywiście dobre recenzje.  | ‹Sztuka Kochania. Historia Michaliny Wisłockiej›
|
Wiele ostatnio pojawiło się filmowych biografii – o Zbigniewie Relidze, o rodzinie Beksińskich, w marcu zobaczymy opowieść o Marii Curie. Co więcej, filmy te zyskały poklask krytyków i sympatię widzów, zbierając wiele filmowych nagród – nic więc dziwnego, że twórcy pragną sięgać po kolejne interesujące biografie. A postać Michaliny Wisłockiej, z jej nietuzinkowym życiorysem i z całą historią zderzającą powstawanie pierwszego polskiego „podręcznika” seksu z pruderią PRL-u wydaje się być świetnym materiałem na film – wpisujący się zresztą w inny trend – różnych spojrzeń na czasy Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (wspominani „Bogowie”, „Ostatnia rodzina”, ale też świetny „Jestem mordercą”).  | ‹Toni Erdmann›
|
Toni Erdmann(2016, reż. Maren Ade) Nagroda w Cannes, nominacje do Złotych Globów, liczne filmowe nagrody, świetne recenzje, wysoka ocena na imdb, regularna obecność na listach najlepszych filmów 2016 roku – lista rekomendacji dla komediodramatu Maren Ade o pewnym praktycznym żarcie, jaki robi ojciec swej zapracowanej córce jest naprawdę długa.  | ‹Uczeń›
|
Uczeń(2016, reż. Kirył Sieriebriennikow) „Uczeń” Kiryła Sieriebriennikowa nie pozostawił jurorom tegorocznego, zorganizowanego już po raz dziesiąty, Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” żadnych możliwości wyboru. Okazał się dziełem tak dobrym, że bez najmniejszych wątpliwości uznali go najlepszym obrazem przeglądu. Czy słusznie? Zdecydowanie! Chociaż konkurencja tradycyjnie była ostra.
Tytuł: Assassin’s Creed Data premiery: 6 stycznia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 108 min Gatunek: akcja, fantasy, przygodowy
Tytuł: Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie Tytuł oryginalny: Perfetti sconosciuti Data premiery: 6 stycznia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: Włochy Czas trwania: 97 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Powidoki Data premiery: 13 stycznia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: Polska Czas trwania: 98 min Gatunek: biograficzny, dramat, historyczny
Tytuł: La La Land Data premiery: 20 stycznia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 128 min Gatunek: dramat, komedia, musical, muzyczny
Tytuł: Manchester by the Sea Data premiery: 20 stycznia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 135 min Gatunek: dramat
Tytuł: Split Data premiery: 20 stycznia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 117 min Gatunek: groza / horror, thriller
Tytuł: Zombie Express Tytuł oryginalny: 부산행 [Busanhaeng] Data premiery: 20 stycznia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: Korea Południowa Czas trwania: 118 min Gatunek: akcja, dramat, groza / horror
Tytuł: Elle Data premiery: 27 stycznia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: Francja, Niemcy Czas trwania: 130 min Gatunek: dramat, thriller
Tytuł: Sztuka Kochania. Historia Michaliny Wisłockiej Data premiery: 27 stycznia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: Polska Gatunek: biograficzny
Tytuł: Toni Erdmann Data premiery: 27 stycznia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: Austria, Niemcy Czas trwania: 162 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Uczeń Tytuł oryginalny: (М)ученик [(M)uchenik] Data premiery: 31 marca 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 118 min Gatunek: dramat |