powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (CLXIII)
styczeń-luty 2017

Głos ma operator
Bartosz Michalak ‹Zatrzymani w kadrze›
Polscy operatorzy są bardzo cenieni zarówno w kraju, jak i za granicą, dlatego dobrze się stało, że Bartosz Michalak w „Zatrzymanych w kadrze” przybliża czytelnikom sylwetki dziewięciu wybitnych przedstawicieli tej profesji. Istnieje jednak spore ryzyko, że lektura ta jedynie częściowo zaspokoi apetyt prawdziwych wielbicieli kina.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Zatrzymani w kadrze›
‹Zatrzymani w kadrze›
Z dokonanym przez autora wyborem bohaterów książki doprawdy trudno byłoby polemizować – wszak nazwiska Jerzego Lipmana, Jerzego Wójcika, Witolda Sobocińskiego, Jana Laskowskiego, Mieczysława Jahody, Edwarda Kłosińskiego, Jacka Petryckiego, Piotra Sobocińskiego i Pawła Edelmana bez wątpienia zapisały się złotymi zgłoskami w historii naszej kinematografii. Nieco mniejszy entuzjazm budzi już jednak sposób, w jaki Bartosz Michalak podszedł do tematu. Nie znajdziemy tutaj bowiem ani kompleksowego omówienia warsztatu poszczególnych operatorów, ani nawet wnikliwej analizy ujęć, które stały się najbardziej pamiętnymi scenami polskiego kina (aczkolwiek niektóre z nich zostały przywołane już we wstępie). Owszem, otrzymujemy w tekście wszystkie najistotniejsze informacje na temat przebiegu kariery zawodowej bohaterów książki, ale bynajmniej nie są to też drobiazgowe biografie wspomnianej dziewiątki twórców. Główny zrąb „Zatrzymanych w kadrze” tworzą bowiem zapisy rozmów – zarówno z samymi operatorami, jak i osobami z nimi współpracującymi (przy czym jedynie część wywiadów została przeprowadzona osobiście przez autora). W efekcie po skończonej lekturze pozostaje uczucie lekkiego niedosytu, ale zarazem trzeba przyznać, że pozwala to czytelnikom doskonale wczuć się w atmosferę panującą na planie zdjęciowym, poznać anegdoty i ciekawostki związane z powstawaniem wielu głośnych polskich filmów. Poza tym Bartosz Michalak mógł też w ten sposób całkiem dobrze ukazać cechy charakteru opisywanych przez siebie twórców (koncentrując się przy tym przede wszystkim na ich życiu zawodowym).
Niestety nie da się ukryć, że autorowi brakuję trochę zacięcia rasowego biografa, skoro nie drąży on choćby tematu wojennych losów Jerzego Lipmana (które sam Jerzy Stefan Stawiński uważał za materiał na świetny scenariusz) czy jego wymuszonej współpracy z komunistyczną bezpieką. Nie chodzi przecież, żeby koniecznie od razu wchodzić komuś z butami w jego życie, ale przy pisaniu tego typu książki odrobina dociekliwości nie jest przecież niczym złym. Zresztą w trakcie wywiadów Bartosz Michalak zazwyczaj też nie porusza niewygodnych tematów, a tym bardziej nie przyciska swych rozmówców do muru – ale na szczęście zamieszczone tutaj wypowiedzi ludzi kina i tak są naprawdę interesujące. Inną sprawą jest, że próba rzetelnego wyjaśnienia rozmaitych faktów z życiorysów bohaterów książki wymagałaby od autora znacznego nakładu pracy i czasu, a w efekcie powstałoby też dzieło o zdecydowanie innym charakterze niż obecna wersja „Zatrzymanych w kadrze”. Pozycja ta zainteresuje więc przede wszystkim wielbicieli i znawców rodzimej kinematografii, którzy dzięki tej lekturze będą mogli jeszcze lepiej zrozumieć, jak wielki był wkład tych dziewięciu operatorów w niezapomniane polskie filmy.



Tytuł: Zatrzymani w kadrze
Data wydania: 31 sierpnia 2016
ISBN: 978-83-7779-277-3
Format: 432s. 165×235mm; oprawa twarda
Cena: 49,90
Gatunek: biograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

61
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.