O ile w „Wilkach z Wyoming” Greg umieścił sporo gagów, mających nieco rozładować napięcie, ich bezpośrednią kontynuację, czyli „Czerwone niebo nad Laramie”, potraktował nadzwyczaj poważnie. W efekcie czwarty album z serii „Comanche” to pełnokrwisty western, który można by reklamować hasłem: Nie ma zmiłuj!  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
W „ Wilkach z Wyoming” (1974) na arenę wydarzeń opisanych przez Michela Regniera (Grega) wkroczyła okradająca dyliżanse (i ich pasażerów) banda braci Dobbsów. Z ich powodu życie w okolicy Trzech Szóstek stało się wyjątkowo nieznośne; do tego stopnia, że do akcji postanowił wkroczyć sam Red Dust. I chociaż zagrożenie ze strony rabusiów udało się ostatecznie zlikwidować, z rąk sprawiedliwości wymknął się jednak szef gangu – najmądrzejszy i najsprytniejszy z wszystkich braci, Russ Dobbs. A to oznacza, że w przyszłości mógłby powrócić – jeszcze okrutniejszy, bo pałający nienasyconą żądzą zemsty. Z tego też powodu Red Dust postanowił nie odpuszczać mu i ruszył w pogoń, aby go dopaść i wymierzyć należną karę. Historię tego pościgu Greg i Hermann Huppen przedstawili w czwartym tomie „Comanche” – „Czerwonym niebie nad Laramie”. Tytuł komiksu nawiązuje do klasycznego westernu Anthony’ego Manna (z Jamesem Stewartem w roli głównej) – „Mściciel z Laramie” (1955). Ale to wcale nie oznacza, że mamy do czynienia z głębszą inspiracją filmem, który wyprzedził dzieło Belgów o dwie dekady. Raczej należy to odbierać jako sygnał niosący przesłanie: „Widzieliście film, to wiecie mniej więcej czego się spodziewać”. Wiecie? Nawet jeżeli tak, to scenarzysta i tak zaskakuje w dwóch kwestiach w porównaniu z poprzednimi odcinkami serii. Po pierwsze: tytułowa bohaterka została w tej opowieści zepchnięta na margines. Dość powiedzieć, że pojawia się na zaledwie jednej planszy. Po drugie: całą historię pościgu za Russem Dobbsem poznajemy w formie retrospekcji, z listu jaki po – mówiąc eufemistycznie – rozwiązaniu problemu Red Dust napisał i wysłał do właścicielki Trzech Szóstek. Dlaczego sam nie przybył z wieściami? Odpowiedzi na to pytanie Greg udziela na początku „Mrocznej pustyni” czyli tomu piątego. Wielbicieli westernów fabuła „Czerwonego nieba…” w niczym nie zaskoczy. Gwoli ścisłości to, chcąc ją streścić, nie ma nawet za bardzo o czym pisać. Przedstawiając pościg szlachetnego rewolwerowca za wyjątkowo paskudnym bandytą, Greg powielił bowiem najklasyczniejszy ze schematów opowieści rodem z Dzikiego Zachodu. Dlatego też istotne jest, w jaki sposób to zrobił – na ile interesująco, z jakimi emocjami, jakie zastosował przy tym zwroty akcji. Jeśli spojrzymy na komiks z tej perspektywy, nie ma do czego się przyczepić. Może i narracja jest oklepana, lecz forma, w jakiej została podana – przednia. Przede wszystkim nie brakuje smaczków (czytaj: szczegółów, w których tkwi diabeł), jak chociażby wprowadzenie do fabuły mormońskiej rodziny Ambrosiusa Ryana czy wyeksponowanie postaci androgenicznego strzelca cyrkowego Shavera Sharpa, który w ostatecznym rachunku okazuje się jedną z najciekawszych postaci albumu. Do tego stopnia, że im bliżej finału, tym bardziej spycha w cień głównego łotra. Żywcem z klasyki westernowej wzięte zostało również zakończenie tej historii, którego nie powstydziliby się – przenosząc rozważania ze świata opowieści komiksowych do filmowych – ani Sam Peckinpah, ani Clint Eastwood. Trup w każdym razie ściele się gęsto, czasu na dylematy moralne nie ma, decyzje trzeba podejmować w ułamkach sekund, bo przecież… jeśli nie ja ich, to oni mnie. Osobne brawa należą się także Hermannowi Huppenowi, który w charakterystyczny dla siebie, mistrzowski sposób zilustrował komiks Grega. Realistyczna kreska Belga jest niezwykle precyzyjna, dzięki czemu wykreowany przez niego świat Dzikiego Zachodu jest tym bardziej – przynajmniej w przypadku „Czerwonego nieba…” – mroczny i przerażający. Pozwala też prześledzić, jak kształtował się styl Hermanna, który do perfekcji doprowadzony zostanie już niebawem w dwóch w pełni autorskich seriach: „ Jeremiahu” (wydawanym od 1979 roku) i „ Wieżach Bois-Maury” (od 1984). Jednego możecie być pewni: po lekturze tego albumu będziecie trzymać się z daleka nie tylko od miasta Laramie, ale całego stanu Wyoming.
Tytuł: Comanche #4: Czerwone niebo nad Laramie Tytuł oryginalny: Le ciel est rouge sur Laramie Data wydania: 15 listopada 2016 ISBN: 978-83-8069-337-1 Format: 48s. 214×318mm; oprawa twarda Cena: 39,90 Gatunek: western Ekstrakt: 80% |