Tego nie dało się uniknąć. W kolekcji poświęconej najważniejszym postaciom Domu Pomysłów obowiązkowo musiało znaleźć się miejsce dla Fantastycznej Czwórki. W Superbohaterach Marvela pod pozycją jedenastą.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Mimo niezaprzeczalnego wkładu, jaki Pierwsza Rodzina Marvela miała w rozwój „nowożytnego” komiksu, należy zaznaczyć, że spośród swoich równolatków pokroju Hulka, Spider-Mana czy Avengers najgorzej zniosła próbę czasu. Dlatego też niespecjalnie czekałem na jej reprezentację na łamach Superbohaterów Marvela. Jest to spowodowane tym, że na polskim rynku wciąż najlepszą pozycją jej poświęconą pozostaje „The Infinity War”, który ukazał się w ramach kwartalnika Mega Marvel, firmowanego swego czasu przez TM-Semic. Ostatnio przygody FF mogliśmy znaleźć w Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela, ale przeważnie należy je traktować niczym historyczne ciekawostki, które i tak wypadają lepiej niż bardziej współczesne pozycje, ze szczególnym wskazaniem na niewypały w postaci „Niepojęte” (WKKM – 37) i „Uzasadniona interwencja” (WKKM – 41). Opowieść zamieszczona w jedenastym tomie SM sytuacji nie zmieni, ale ostatecznie nie jest aż tak zła, by nie dało się jej przeczytać. Tym razem poskąpiono nam debiutu Czwórki, ale ten widzieliśmy w ramach WKKM. Również nie jest to rzecz przekrojowa, pokazująca klasyczne przygody, kontrastując je z nowszymi. Dziewięć zeszytów składających się na ten zbiór oryginalnie ukazywało się w 1978 roku. Nie jest więc to toporne dzieło spółki Stan Lee/Jack Kirby, ale także nie rzecz postmodernistyczna, bawiąca się utartymi schematami. Oczywiście nie oznacza to, że nie natkniemy się na pompatyczne dialogi, rzucane co jakiś czas suchary i nieprawdopodobne wręcz zwroty akcji. Całość zaczyna się w nieco zagadkowy sposób, albowiem od tego, że członkowie Fantastycznej Czwórki, po jej rozwiązaniu, starają się znaleźć miejsce dla siebie. Ben Grimm wraz z ukochaną, niewidomą Alicią powraca do zawodu oblatywacza prototypów konstruowanych przez NASA, Johnny Storm bierze udział w wyścigach samochodowych, Sue Richards rozwija karierę aktorki w Hollywood, a najbardziej poszkodowany z tego towarzystwa Reed Richards, który utracił moce elastyczności Mr. Fantastica, stara się wykorzystać twórczo swój intelekt. Pierwsze zeszyty opowiadają osobno o każdym z bohaterów, ale kolejne przygody zaczynają ich do siebie zbliżać, by wreszcie ponownie zjednoczyli się pod szyldem Fantastic Four w celu stawienia czoła doktorowi Doomowi. Jak już wspomniałem, nie zawsze mamy do czynienia z wyrafinowanym scenariuszem. Obok całkiem wciągających epizodów, jak chociażby ten, kiedy The Thing musi zmierzyć się z Darkothem – Demonem Śmierci (który wcale nie jest tak jednoznaczną postacią, na jaką wskazywałby jego pseudonim), trafiają się pozycje infantylne, że aż zęby trzeszczą. Tu należy wymienić pojedynek Ludzkiej Pochodni z niejakim Texas Twisterem, potrafiącym na zamówienie przemienić się w tornado. Na szczęście już sama potyczka z Doomem wypada całkiem zgrabnie i obfituje w nagłe zwroty akcji. Zarzutów nie mam za to do strony graficznej komiksu. Bardzo mi odpowiada styl Keitha Pollarda, który stworzył lwią część omawianego materiału. Rysuje dynamicznie, bez popadania w przesadny realizm, ale także nie jest to popularna w XXI wieku umowność. Co oczywiście nie znaczy, że nie znajdziemy tu grzechów epoki, ale trudno się temu dziwić. Trzeba więc jakoś łyknąć tego nieszczęsnego Texas Twistera, który wygląda, jakby urwał się z cyrku, oraz karykaturalny wygląd Diablo, który z tymi rogami na głowie z dzisiejszego punktu widzenia wzbudza co najwyżej zażenowanie. Omawiana pozycja nie należy na pewno do lektur obowiązkowych, które powinien znać każdy fan komiksu. Zapewne nie załapałaby się nawet do zestawu uzupełniającego. Niemniej czyta się ją miło i z lekkim sentymentem. Jak na Fantastyczną Czwórkę to i tak nieźle.
Tytuł: Superbohaterowie Marvela #11: Fantastyczna Czwórka Data wydania: 24 maja 2017 ISBN: 9788328209510 Cena: 39,99 Gatunek: superhero Ekstrakt: 70% |