powrót; do indeksunastwpna strona

nr 9 (CLXXI)
listopad 2017

Wariacja na temat
M.R. Carey ‹Pandora›
Wydawać by się mogło, że możliwości gatunku powieści o zombie już się wyczerpały i każda kolejna książka będzie jedynie powielaniem tych samych schematów. „Pandora” Careya pokazuje jednak, że temat wciąż ma potencjał.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
‹Pandora›
‹Pandora›
Zaczyna się stosunkowo niewinnie. Oto w pewnym położonym na uboczu miejscu mieszka w odosobnieniu grupka dzieci, które codziennie, z zachowaniem bardzo surowych norm bezpieczeństwa, prowadzi się do klasy. Uczy się je rozmaitych rzeczy. Niekiedy są to zadania, innym razem zwyczajne opowieści czy bajki. Główna bohaterka, tytułowa Pandora, ma na imię Melanie. Początkowo obserwujemy wszystko właśnie z jej perspektywy, starając się, wraz z nią, rozwikłać tajemnicę podziemnego baraku, osobnych dla każdego dziecka cel i dziwnych zwyczajów tam panujących. A później, zgodnie ze sprawdzoną metodą, przychodzi trzęsienie ziemi.
Właściwie cała historia jest opowieścią drogi, w której bierze udział, poza Melanie, czwórka dorosłych. Poza stopniowym odkrywaniem kolejnych elementów postapokaliptycznego świata, główną oś fabuły stanowią niełatwe relacje między samymi bohaterami – nie wyłączając samej Melanie, dziecinnie, ale bardzo poważnie, zakochanej w swojej nauczycielce, pannie Justineau.
Narracja raz po raz przeskakuje z jednego bohatera na drugiego, pozwalając nam poznać świat z ich perspektywy oraz odkryć, czym tak naprawdę kierują się w swoim życiu. Doktor Caldwell, zimna i ogarnięta fanatycznym wręcz dążeniem do rozwiązania zagadki zarazy, która dotknęła ludzkość, pełni w tym wszystkim rolę głównego nemezis dla wszystkich, choć w szczególności dla Melanie. Bardziej ambiwalentne są postaci dwóch żołnierzy, sierżanta Parksa i szeregowego Gallaghera, ale to wciąż pewne wariacje na temat archetypicznego Pozbawionego Uczuć Dowódcy i Niepewnego Podwładnego. Stosunkowo najmniej dowiadujemy się na temat Justineau, zaś powody jej zawziętej obrony „dzieci”, którymi się opiekowała, wydają się nie do końca przekonujące.
Pomimo, a może właśnie dzięki takim archetypicznym postaciom, zdołał Carey stworzyć interesującą historię, w której ciągle coś się dzieje. I nie chodzi o nieustanne tarcia między bohaterami, wynikające z całkowitego niemal braku zrozumienia między nimi (każdy bowiem ma coś do ukrycia), co raczej o ich reakcje na świat zewnętrzny. Tworząc zupełnie niezgrany zespół ludzi połączonych uniwersalnym pragnieniem przeżycia i powrotu do cywilizacji, zachowują swoją niezależność i działają niekiedy zupełnie irracjonalnie – choć w zgodzie ze swoimi charakterami.
Choć miejscami niepozbawiona sztampowych rozwiązań i dłużyzn (szczególnie kiedy chodzi o dialogi), jest to jednak książka dobra, będąc przy tym jedną z tych niewielu powieści, których polski tytuł oddaje symbolizm fabuły o wiele lepiej od oryginału.



Tytuł: Pandora
Tytuł oryginalny: The Girl with All the Gifts
Data wydania: 1 czerwca 2016
Autor: M.R. Carey
Przekład: Martyna Tomczak
Wydawca: Otwarte
ISBN: 978-83-7515-352-1
Format: 416s. 136×205mm
Cena: 36,90
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

28
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.