powrót; do indeksunastwpna strona

nr 9 (CLXXI)
listopad 2017

Esensja ogląda: Listopad 2017 (2)
Michael Bay ‹Transformers: Ostatni Rycerz›, Alberto Marini ‹Summer Camp›, Ethan Coen, Joel Coen ‹Ave, Cezar!›
W drugiej listopadowej edycji „Esensja ogląda” zapraszamy do lektury trzech recenzji filmów z DVD.
DVD / BD
ZawartoB;k ekstraktu: 30%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Jarosław Loretz [30%]
Co tu dużo mówić – groch, kapusta, karmelki i soda kaustyczna w jednym. Ten film próbuje być wszystkim naraz. Bay uznał, że „zwykła” młodzieżowa przygodówka z wojującymi robotami już się nie sprzeda i najpierw namieszał z kategorią wiekową (film startuje jak kino familijne, i to takie dla naprawdę małych dzieci, by z czasem przeskoczyć do emeryckich przygód Anthony′ego Hopkinsa), a potem zaczął bez ładu i składu dogęszczać fabułę branymi z prawa i lewa wątkami. Dzięki temu mamy więc dodatkowo silny wątek arturiański z Merlinem układającym się z robotami, mamy alternatywną rzeczywistość (da Vinci, Lincoln i inni chronili tajemnicę istnienia robotów, i to robot zabił Hitlera), mamy sensację à la „Kod Leonarda da Vinci” z lekkim romansem, tajnym stowarzyszeniem i poszukiwaniem artefaktu, mamy inwazję obcych w stylu nowego „Dnia Niepodległości”, mamy też obowiązkowe samochodowe pościgi z niszczeniem tuzinów aut. Jest szybciej, głośniej, z większym rozmachem i zadęciem, ale wcale nie lepiej, mądrzej czy ciekawiej. Owszem, Hopkins wnosi tu sporo ciepła, a jego robot – irytująco C3POkształtny – zapewnia dawkę nawet niezłego humoru, ale sama historia jest tak roztrzepana, najeżona logicznymi dziurami i przygnieciona masą efektów, że przygody bohaterów ani ziębią, ani grzeją, a pod koniec co najwyżej nużą, bo film trwa bite dwie i pół godziny. Muszę jednak przyznać, że ta część jest o oczko lepsza – być może właśnie dzięki Hopkinsowi – od poprzednich dwóch knotów…
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Jarosław Loretz [70%]
Kolejny udany film Alberto Mariniego, scenarzysty „Romasanty” i producenta dwóch pierwszych części „[Rec]”, czyli dynamiczny, pozbawiony pretensjonalności, barwiony drobinami oleiście czarnego humoru slasher z nową wersją zombie – ogniście energicznych, tyle że dość szybko spalających napędzające je świństwo i wracających do rozumnej postaci. Początek historii może specjalnie nie porywa, ale gdy postaci zostaną już naszkicowane, a karty rozdane, akcja rusza z kopyta i nie puszcza do samego końca. Nie jest to pierwszy lepszy slasher z cienką fabułką i dartymi z kartonu pseudopostaciami. Zarówno bohaterowie, jak i cała otoczka historii posiadają odpowiednią głębię, pozwalając widzowi na gładkie wsiąknięcie w historię i odkrywanie detali intrygi wespół z rzuconą gdzieś na hiszpańską prowincję czwórką młodzieżowych opiekunów. Co więcej – „Summer Camp” jest rozrywką na tyle sprytnie skonstruowaną, że nie obraża inteligencji widza i jednocześnie jest daleki od proponowania łatwych, jednoznacznych interpretacyjnie rozwiązań. Świetne kino, wyraźnie u nas niedocenione.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Marcin Mroziuk [70%]
Nie da się ukryć, że wprawdzie akcja „Ave, Cezar!” toczy się w Hollywood, ale nie jest to dzieło tej miary co „Barton Fink”. Nie zmienia to faktu, że nowy film braci Coenów naprawdę warto obejrzeć, gdyż twórcy przygotowali tutaj przezabawne widowisko, które ma szanse przypaść do gustu szczególnie osobom dobrze znającym dokonania amerykańskiej kinematografii sprzed kilkudziesięciu lat. „Ave, Cezar!” jest bowiem filmem o kręceniu filmu, a akcja toczy się w fikcyjnej wytwórni Capitol Pictures w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Z niekłamanym zainteresowaniem obserwujemy więc, jak producent Eddie Mannix niezwykle umiejętnie tuszuje wszelkie kłopotliwe sytuacje wywołane zachowaniem największych gwiazd wytwórni. Szybko możemy się przekonać, że ulubieńcy mas często nie grzeszą ani rozsądkiem, ani przyzwoitością. Prawdziwym wyzwaniem dla Mannixa staje się zaś nagłe zniknięcie Bairda Whitlocka, grającego główną rolę w superprodukcji pod tytułem – a jakżeby inaczej – „Ave, Cezar!”. W tej sytuacji producent daje z siebie wszystko, gdyż każdy dzień nieobecności aktora na planie zdjęciowym oznacza gigantyczne straty dla Capitol Pictures. Tymczasem widzowie doskonale zdają sobie sprawę, że porwanie to miało dość absurdalny przebieg. W tym przypadku Coenowie pozwalają sobie na oczywiste żarty z komisji McCarthy’ego, ale główną atrakcją „Ave, Cezar!” są jednak epizody, które wyraźnie nawiązują do znanych dawnych filmów czy hollywoodzkich anegdot. Dla prawdziwych znawców kina stanowi to niewątpliwą zaletę tego obrazu, ale z drugiej strony dla części osób niektóre żarty mogą okazać się nieco zbyt hermetyczne. Jak przystało na historię dziejącą się w fabryce snów możemy też podziwiać na ekranie znakomite aktorstwo – i dotyczy to zarówno ról pierwszoplanowych (genialny Josh Brolin jako Eddie Mannix i świetny George Clooney grający Bairda Whitlocka), jak i epizodycznych. W efekcie „Ave, Cezar!” jest filmem całkiem udanym i rzeczywiście zabawnym, chociaż nie dorównuje najlepszym dokonaniom Coenów.



Tytuł: Transformers: Ostatni Rycerz
Tytuł oryginalny: Transformers: The Last Knight
Dystrybutor: Imperial CinePix
Data premiery: 2 listopada 2017
Reżyseria: Michael Bay
Zdjęcia: Jonathan Sela
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 155 min
Gatunek: akcja, przygodowy, SF
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 30%

Tytuł: Summer Camp
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 20 października 2016
Reżyseria: Alberto Marini
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Hiszpania, USA
Czas trwania: 81 min
Gatunek: groza / horror
EAN: 5906190324900
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Ave, Cezar!
Tytuł oryginalny: Hail, Caesar!
Dystrybutor: Filmostrada
Data premiery: 30 czerwca 2016
Reżyseria: Ethan Coen, Joel Coen
Zdjęcia: Roger Deakins
Scenariusz: Joel Coen, Ethan Coen
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Czas trwania: 100 min
Dźwięk (format): angielski, czeski, węgierski, polski, rosyjski
Napisy: angielskie, bułgarskie, chorwackie, czeskie, estońskie, greckie, hebrajskie, węgierskie, litewskie, łotewskie, polskie, rumuńskie, rosyjskie, słoweńskie, ukraińskie
Dodatki: reżyserowanie Hollywooduwspieranie gwiazd
Liczba nośników: DVD+ksiażka
Parametry: Dolby Digital 5.1
Gatunek: dramat, komedia, musical, muzyczny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

86
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.