powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CLXXII)
grudzień 2017

Drzwi do krainy fantazji
E.T.A. Hoffmann ‹Dziadek do Orzechów›
W zapomnianej nieco klasycznej baśni „Dziadek do orzechów” magia świąt Bożego Narodzenia przenika się ze światem dziecięcej wyobraźni.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
To opowiadanie niemieckiego romantyka E. T. A. Hoffmanna zostało po raz pierwszy opublikowane w 1816 roku. Jak się okazuje, od tamtego czasu niewiele się zmieniło, jeśli chodzi o dziecięce marzenia i pełne napięcia oczekiwanie na święta i prezenty. Bohaterów „Dziadka do orzechów”, siedmioletnią Klarę i jej brata Freda, poznajemy w dzień Wigilii, dwudziestego czwartego grudnia. Mają surowy zakaz zaglądania do salonu i przyległego pokoju. Czekają na świąteczny prezent od ich ojca chrzestnego, który na Boże Narodzenie przynosił im „zawsze niezwykły podarunek, z wielkim trudem i staraniem własnoręcznie sporządzony”. Co znajdą pod choinką tym razem?
Opis pięknie udekorowanego świątecznego drzewka, choć nie ma w nim nic, co nas zaskoczy, buduje całą magię świąt i budzi emocje nawet u dorosłego czytelnika. Zresztą czy nie jest to moment, w którym wszyscy stajemy się choć na chwilę dziećmi? Lalka dla Klary, figurki żołnierzyków dla Freda… Ale wśród pięknych, magicznych prezentów jest jeszcze „mały człowieczek, który stał spokojnie, jak gdyby oczekiwał swojej kolei”. Klara polubiła go od razu, a na jej pytanie o tajemniczą figurkę ojciec chrzestny odpowiedział, że jest to dziadek do orzechów.
Szybko nawiązała się niezwykła więź między dziewczynką a milczącym ludzikiem, który dołącza do jej świata zabawek. Dziadek do orzechów otwiera jej także drzwi do krainy fantazji. Bo gdy wybija północ, dziewczynka jest świadkiem budzących grozę wydarzeń. Ożywają żołnierzyki Freda i stają do walki z armią Króla Myszy. Czy to wydarzyło się naprawdę? Dorośli nie wierzą w ani jedno słowo z tego, co opowiada Klara. Ojciec chrzestny opowiada jej historię o Pirlipacie, Mysibabie i zręcznym zegarmistrzu, co ma związek z dziadkiem do orzechów. Czy jest on tylko martwą figurką, czy jednak…?
Możemy się przekonać, że „Dziadek do orzechów” nieźle broni się przed upływem czasu. Opowieść, osadzająca się na odwiecznym temacie walki dobra ze złem, wykorzystuje również liczne wątki magiczne i fantastyczne, w okresie życia autora mocno obecne w ludowych opowieściach, a szeroko wykorzystywane w literaturze romantyzmu. Rozpoznajemy tu również znajome literackie motywy, wykorzystywane przez pisarzy w późniejszym czasie, jak na przykład świetnie znany z „Opowieści z Narnii” C. S. Lewisa symbol szafy. Tak samo jak Łucja, Klara przechodzi przez nią do innego świata. Dziadek do Orzechów chce jej pokazać swoje królestwo. I oto oczyma wyobraźni widzimy domy zbudowane z przepysznych słodyczy, płynące w rzekach lemoniadę, miód i inne słodkie napoje, a także piękne figurki i lalki zamieszkujące tę bajkową krainę.
E. T. A. Hoffmann prowadzi nas przez świat opowieści, snując je niczym w „Baśni z tysiąca i jednej nocy”. Autor szeroko otwiera wrota do świata dziecięcej wyobraźni i zabaw, świata pełnego magicznych historii. Co roku na Boże Narodzenie staramy się powracać do naszych najcenniejszych dziecięcych wspomnień i marzeń, dlatego historie takie jak ta nabierają szczególnego znaczenia w świąteczny wieczór. I dzieci, i dorośli czytelnicy z pewnością docenią niegasnący czar „Dziadka do orzechów”. Warto też przypomnieć, że utwór E. T. A. Hoffmanna zainspirował kompozytora Piotra Czajkowskiego do skomponowania jednego z najsłynniejszych baletów w historii muzyki klasycznej – pod tym samym tytułem.



Tytuł: Dziadek do Orzechów
Tytuł oryginalny: Nußknacker und Mausekönig
Data wydania: 25 października 2017
Przekład: Józef Kramsztyk
ISBN: 978-83-7779-435-7
Format: 192s. 145×205mm; oprawa twarda
Cena: 34,90
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Selkar.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
powrót; do indeksunastwpna strona

29
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.