powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CLXXXII)
grudzień 2018

Mrok w afrykańskim słońcu
Owls Are Not ‹Radio Tree›
„Radio Tree” międzynarodowego (choć z dominującym elementem polskim) projektu Owls Are Not to kolejna, po albumie Tonga Boys, propozycja z katalogu warszawskiej niezależnej wytwórni 1000Hz. Tym razem stoi za nią szef firmy – Piotr Cichocki, który do współpracy zaprosił artystów z Malawi, Tanzanii i Japonii. Robi wrażenie, prawda?
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
‹Radio Tree›
‹Radio Tree›
Piotr Cichocki – szef 1000Hz, artysta zajmujący się naukowo na Uniwersytecie Warszawskim antropologią kultury – przyjął zasadę, że kolejne płyty wydaje parami. W połowie października tego roku do dystrybucji trafiły więc (po raz kolejny) jednocześnie dwa albumy sygnowane nazwą jego wytwórni: drugie wydawnictwo malawijskiego Tonga Boys („Vindodo”) oraz czwarty krążek projektu Owls Are Not, którym kieruje sam Cichocki. Grupa proponuje muzykę eksperymentalną, spajającą różne style – od techno i elektroniki, poprzez trip-hop i drum and bass, aż po folk i swoiście pojmowane reggae (można by użyć określenia world music, ale lider zespołu za nim nie przepada, co zresztą po wysłuchaniu „Radio Tree” wydaje się całkowicie zrozumiałe).
Skład Owls Are Not jest płynny, choć niezmiennie od początku istnienia formacji jej fundamentem jest Cichocki. Grupa zadebiutowała przed sześcioma laty EP-ką „Owls Are Not What They Seems”, trzy lata później wydała kolejną EP-kę – „2”, a następnie dwa nieco dłuższe albumy: „isnot” (2016) i tegoroczne „Radio Tree”. Na kształt najnowszego krążka istotny wpływ miał, związany z jego badaniami naukowymi, półroczny pobyt Cichockiego w Malawi, podczas którego poznał wielu lokalnych artystów. Zarejestrowane przez nich ścieżki wokalne wykorzystał potem w swoich utworach. I tak na „Radio Tree” usłyszeć możemy wokalistę Tonga Boys Petera Kaundę („Lovefood” i „Bea B-58”), Martina Kaphukusiego („Unity”) oraz pochodzącego z Tanzanii Certifyda („Asali”).
Jakby tej mieszanki było mało, Cichocki zaprosił do współpracy japońskiego perkusistę Masayę Hijikatę, który – co istotne w kontekście muzyki, jaka wypełniła „Radio Tree” – przebywał przez jakiś czas w Senegalu, oraz swego polskiego przyjaciela – gitarzystę Michała Pawłowskiego, udzielającego się w białostockich zespołach: progresywno-postrockowym Newspaperflyhunting oraz noise’owo-ambientowym Vendrae Vendarum. Tytuł płyty nie jest przypadkowy, skonstruowano ją bowiem jak audycję radiową, co podkreślają liczne wsamplowane dźwięki, które pełnią funkcje łączników pomiędzy kolejnymi utworami. Do tego dochodzą jeszcze, stanowiące fundament poszczególnych kompozycji, elektroniczne dogrywki Cichockiego. Sprawia to, że w niektórych przypadkach muzyka Owls Are Not odważnie wkracza na poletko zarezerwowane dla artystów spod znaku techno, co najdobitniej obrazują charakteryzujące się opętańczo szybkim tempem „Radio Tree” i „Lovefood” oraz nieco bardziej stonowane „Bea B-58”.
Drugi z numerów okraszony jest dodatkowo etnicznym śpiewem Petera Kaundy, dzięki czemu nabiera posmaku egzotyki. To samo dotyczy zresztą innych utworów, w których pojawiają się wokaliści z Czarnego Lądu. Największy potencjał komercyjny ma na pewno delikatnie bujający, zaśpiewany przez Certifyda, „Asali”, w którym reggae miesza się z afrykańskim popem. Frontman Tonga Boys idzie natomiast w zupełnie innym kierunku. Choć może jest to raczej inicjatywa Cichockiego, który obudował jego głos takim, a nie innym akompaniamentem. Z kolei „Unity” Martina Kaphukusiego po małej obróbce „odeksperymentalniającej” sprawdziłoby się na tanecznym parkiecie.
Od wszystkich wcześniej wspomnianych kompozycji wyraźnie odbiega pierwsza część „Broadcast from Nowhere” – niezwykle mroczna i z mocno eksponowanymi rockowymi ciągotkami (vide bębny Hijikaty i gitara Pawłowskiego). To Owls Are Not sprzed lat, które być może jeszcze kiedyś powróci, co zapewne ucieszyłoby dawnych fanów formacji. W części drugiej utworu Cichocki nawiązuje już jednak do pozostałej zawartości „Radio Tree”. Trochę trudno traktować ten album jako spójny manifest artystyczny. To raczej przegląd najnowszych zainteresowań i fascynacji muzycznych lidera, przypominający nieco sklepową witrynę, na której właściciel prezentuje to, co ma do zaoferowania w środku. A znajdują się tam, bez najmniejszych wątpliwości, towary smakowite i intrygujące. Oby Cichocki jeszcze kiedyś podzielił się nimi ze swoimi słuchaczami!
Skład:
Piotr Dang (Cichocki) – elektronika, sample, gitara basowa (4)
Gościnnie:
Masaya Hijikata – perkusja (1,4), głos (4)
Michał Pawłowski – gitara elektryczna (4)
Certifyd – śpiew (2)
Peter Kaunda – śpiew (3,5)
Martin Kaphukusi – śpiew (6)



Tytuł: Radio Tree
Wykonawca / Kompozytor: Owls Are Not
Data wydania: 15 października 2018
Wydawca: 1000Hz
Nośnik: CD
Czas trwania: 31:15
Gatunek: elektronika, folk, rock
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
W składzie
Utwory
CD1
1) Radio Tree: 05:04
2) Asali: 04:45
3) Lovefood: 04:34
4) Broadcast from Nowhere: 07:19
5) Bea B-58: 05:09
6) Unity: 04:24
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

123
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.