powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CLXXXII)
grudzień 2018

Forum Kina Europejskiego Cinergia 2018: Dzieci przeklętych
Konrad Wągrowski
Sébastien Marnier ‹Ostatni dzwonek›
Francuski film „L′heure de la sortie” to połączenie niepokojącego thrillera z zaangażowanym proekologicznym spojrzeniem na przyszłość naszej planety. Problem w tym, że choć każdy z tych tematów jest całkiem nieźle przygotowany, to niespecjalnie dobrze się one ze sobą łączą.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
‹Ostatni dzwonek›
‹Ostatni dzwonek›
Francja, czasy współczesne. W pewnej elitarnej szkole dochodzi do tragedii – jeden z nauczycieli próbuje popełnić samobójstwo, skacząc z okna podczas lekcji. Na jego miejsce szkoła przychodzi nauczyciel zastępczy Pierre Hoffman , który ma poprowadzić lekcje francuskiego. Klasa, którą przejmuje, jest wyjątkowa. To pewnego rodzaju eksperyment, trafiają do niej najlepsi uczniowie, a program przez nią realizowany wykracza daleko poza program szkolny. Pierre spodziewa się, że uczniowie mogą być w szoku po tragedii, ale okazuje się, że będzie miał dużo większy problem w nawiązaniu kontaktu ze swoimi podopiecznymi. Klasa w niczym nie przypomina dzieci – uczniowie zachowują się jak dorośli i swych nauczycieli traktują jak co najwyżej równych sobie. Pierre ma duży problem, by uzyskać posłuch. Młodzież do nowego nauczyciela podchodzi też z dużą rezerwą, można rzec, że z lekceważeniem. Sprawia wrażenie, że uważa, że nic ciekawego od niego nie może się już nauczyć. Elitarna klasa nie jest w szkole specjalnie lubiana, postrzegana jako ci wywyższający się, co wywołuje agresję. To wszystko to jednak tylko początek – bo zachowania dzieci są jeszcze dziwniejsze. Po lekcjach uczniowie spotykają się w odosobnieniu, w lokalnym opuszczonym kamieniołomie, gdzie sprawdzają swoją odporność na ból i wykonują ryzykowne eksperymenty na granicy życia i śmierci. W skrytce przechowują komplet płyt DVD, na których – jak stwierdza Pierre, który wykrada niektóre filmy – zarejestrowane są różne katastrofy dotykające naszą planetę z winy człowieka. Pierre nie potrafi dotrzeć do swych uczniów, oni sami nie chcą jego wsparcia, u nauczyciela narasta paranoja. Coraz bardziej boi się swoich podopiecznych.
Warstwa thrillerowa jest poprowadzona naprawdę nieźle. Ciekawie sfilmowana, o dziwo, w jasnych słonecznych kolorach, mimo – a może dzięki – wyrazistości i przejrzystości zdjęć, budzi niepokój. Narracja przez długi czas nie pozwala się domyślać, w jakim kierunku pójdzie fabuła. Czy będzie to coś w rodzaju „Dzieci przeklętych”? Czy mamy do czynienia z dziwnymi dziećmi, czy może klasa elitarna nie jest tym, czym się wydaje? W pewnym momencie stwierdziłem, że w sumie nawet lądowanie statku kosmicznego w finale by mnie nie zaskoczyło (choć przyznam, że nie byłby to wymarzony koniec). Do tego nastrój paranoi nauczyciela staje się w pełni zrozumiały i udziela się widzowi. „L’heure de la sortie” trzyma w napięciu całkiem przyzwoicie.
Z drugiej strony mamy przesłanie. Ważne i aktualne. Nasza planeta niszczona jest wciąż przez nas – ale to nie my zbierzemy tego owoce, lecz nasze dzieci. Czy właśnie teraz nie następuje ów tytułowy „ostatni dzwonek”, „godzina wyjścia”? Czas na wielką zmianę, na nowe pokolenie, dla którego filmy o katastrofach powinny być jedynie ewidencją grzechów dawnego, minionego świata.
No i super, ale… Tak właściwie to jak warstwa dreszczowca łączy się z tematyką ekologiczną? Dlaczego właściwie dzieci muszą wzbudzać taki niepokój? Z czego wynikają ich decyzje? Na koniec dostajemy jednak więcej pytań, podejrzeń o brak logicznej spójności, niż otrzymujemy konkretnych, precyzyjnych odpowiedzi.



Tytuł: Ostatni dzwonek
Tytuł oryginalny: L'heure de la sortie
Reżyseria: Sébastien Marnier
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Francja
Czas trwania: 104 min
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

56
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.